K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2017, 23:58   #1
magoli
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
magoli er ny på vejen
Modregning af erstatning

Hej

Jeg har fået erstatning udbetalt og har en del spørgsmål om modregning.
Jeg har fået 2 erstatninger i år, den ene erstatning er forhøjet erhvervsevnetab efter lov om arbejdsskade.
Den anden erstatning er tabt arbejdsfortjeneste fra 2007-2015 som jeg først har fået nu efter 10 år. De penge jeg har fået er det tab jeg har haft fratrukket de ydelser jeg har fået af kommunen og AES i den samme periode. Den erstatning er opgjort efter Tjekkisk lovgivning eftersom ulykken skete i Tjekkiet.

Min sag kort, Jeg kørte galt i 2007 i tjekkiet, det var en polak der var skyld i ulykken som efterfølgende blev anerkendt som en arbejdsskade.
Jeg har derefter været igennem et langt forløb der resulterede i en førtidspension som jeg blev tildelt i Juni 2016.
Jeg har haft et midlertidlig erhvervsevne tab på 50%, indtil i august måned i år, hvor erhvervsevnetabet er blevet forhøjet til 90%, med tilbagevirkende kraft fra December 2015.

I forbindelse med min erstatninger har jeg følgende spørgsmål:

1)

Den forhøjelse jeg har fået af AES fra 50% til 90% efter lov om arbejdsskade, skal den modregnes de ydelser jeg fik før jeg fik min førtidspension, December 2015 til Juni 2016?
Jeg fik i den periode sygedagpenge og Ressourceforløbsydelse i forbindelse med jobafklaring. Fordi jeg spørger er jeg kan undgå at betale en del FTP tilbage i 2017, hvis jeg får erstatningen tilbageført ved skat.

2)

Den erstatning som jeg har fået fra polakken fra 2007 til 2015 er det tab jeg har haft op til min løn som jeg havde dengang jeg kørte galt, fratrukket de ydelser jeg har fået fra kommunen i hele mit forløb, såsom sygedagpenge, revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og de ydelser jeg har fået fra mit midlertidlige tab fra AES på 50%.
Er der nogle af de sociale ydelser jeg har fået fra kommunen der skal betales tilbage, hvis jeg kontakter skat og får tilbageført hele min erstatning til de år?

håber at det står nogenlunde så i kan forstå det ellers uddyber jeg gerne.
Mvh. Magoli
magoli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2017, 15:21   #2
Klukdad
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2012
Indlæg: 129
Styrke: 12
Klukdad er ny på vejen
Du må hellere spørge kommunen !

Men som hovedregel så modregnes erstatninger efter lov om arbejdsskade ikke, men det gør tab arbejdsfortjeneste derimod.
Klukdad er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2017, 14:37   #3
magoli
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2013
Indlæg: 8
Styrke: 0
magoli er ny på vejen
Hej
Har lige snakket med kommunen idag.
i spørgsmål 1 kunne de svare sikkert på, jeg skal ikke betale nogen af de ydelser jeg har fået i forbindelse med forhøjelse af erhvervsevne erstatningen.

Det andet spørgsmål var de mere usikker på.
Men er der ikke noget med at de har en forældelsesfrist hvis de skal gøre regres på de ydelser jeg har fået inden for 3 år fra ulykkes tidspunktet? Det har de nemlig aldrig gjort gældende.

Mvh Magoli
magoli er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2017, 15:11   #4
Klukdad
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2012
Indlæg: 129
Styrke: 12
Klukdad er ny på vejen
Det er 3 år regnet fra det tidspunkt de har stillet kravet om tilbagebetaling !
Mener jeg..
Men tabt arbejdsfortjeneste bliver normalt modregnet i offentlige ydelser, What so ever.
Klukdad er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2017, 23:47   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af magoli Se meddelelser
Hej

Jeg har fået erstatning udbetalt og har en del spørgsmål om modregning.
Jeg har fået 2 erstatninger i år, den ene erstatning er forhøjet erhvervsevnetab efter lov om arbejdsskade.
Den anden erstatning er tabt arbejdsfortjeneste fra 2007-2015 som jeg først har fået nu efter 10 år. De penge jeg har fået er det tab jeg har haft fratrukket de ydelser jeg har fået af kommunen og AES i den samme periode. Den erstatning er opgjort efter Tjekkisk lovgivning eftersom ulykken skete i Tjekkiet.

Min sag kort, Jeg kørte galt i 2007 i tjekkiet, det var en polak der var skyld i ulykken som efterfølgende blev anerkendt som en arbejdsskade.
Jeg har derefter været igennem et langt forløb der resulterede i en førtidspension som jeg blev tildelt i Juni 2016.
Jeg har haft et midlertidlig erhvervsevne tab på 50%, indtil i august måned i år, hvor erhvervsevnetabet er blevet forhøjet til 90%, med tilbagevirkende kraft fra December 2015.

I forbindelse med min erstatninger har jeg følgende spørgsmål:

1)

Den forhøjelse jeg har fået af AES fra 50% til 90% efter lov om arbejdsskade, skal den modregnes de ydelser jeg fik før jeg fik min førtidspension, December 2015 til Juni 2016?
Jeg fik i den periode sygedagpenge og Ressourceforløbsydelse i forbindelse med jobafklaring. Fordi jeg spørger er jeg kan undgå at betale en del FTP tilbage i 2017, hvis jeg får erstatningen tilbageført ved skat.

2)

Den erstatning som jeg har fået fra polakken fra 2007 til 2015 er det tab jeg har haft op til min løn som jeg havde dengang jeg kørte galt, fratrukket de ydelser jeg har fået fra kommunen i hele mit forløb, såsom sygedagpenge, revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og de ydelser jeg har fået fra mit midlertidlige tab fra AES på 50%.
Er der nogle af de sociale ydelser jeg har fået fra kommunen der skal betales tilbage, hvis jeg kontakter skat og får tilbageført hele min erstatning til de år?

håber at det står nogenlunde så i kan forstå det ellers uddyber jeg gerne.
Mvh. Magoli
Forhøjelsen fra 50 til 100% modregnes ikke, hvilket du også har fået svar

Tabt arbejdsfortjeneste, her skrivet du at de ydelser du har fået er med/modregnet i den sum du får. Så kan jeg ikke se at der skal ske yderligere modregning. Du skal stilles spm om du ikke var kommet til skade. Det er du også blevet, de har taget din oprindelige løn og trukket de ydelse fra som du har fået. Resten er din manglende løn som du får i erstatning.

Med hensyn til at få tilbageført din erstatning overfor SKAT, så skal du lige regne på om det kan betale sig.

Du vil komme til at betale renter af den skat som der bliver henført til de enkelte år. Det er 10 år tilbage det drejer sig om, så det kan godt blive en stor del af beløbet. Modregning i din førtidspension er jo også en betragtelig del, så det kræver nok noget rådgivning.

Med hensyn til forældelse af krav på ydelser, det er først nu at du får opgørelsen, så der har ikke kunnet gøres krav før nu. Hvis det skulle være forældet skulle dit krav på tabt arbejdsfortjeneste også være forældet, hvilket det heldigvis ikke er.

Mvh. Susanne

Sidst redigeret af dinosaur; 20-12-2017 kl. 23:50.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension