K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2010, 09:48   #1
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
Fleksjobbere er ikke syge personer!

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre ledige fleksjobbere har det.

Jeg blev 2/3 fleksjobbere i 2007 efter 23 år på arbejdsmarkedet. Jeg fik et i job 12 timer om ugen, men blev sidste år fyret pga finanskrisen.

Derefter startede jeg på kursus for ledige fleksjobbere. Jeg må sige jeg fik et voldsomt chok. Kommunen havde ansat 2 personer fra AS3 som vejledere.

2 meget ukompetente personer i mine øjne. De pressede os alle voldsomt til at søge alle mulige jobs. Jobs som vi vidste vi ikke kunne varetage. De blev hele tiden ved med at sige, at hvis man ville det nok, var der mange jobs at få. Jeg kan ikke fortælle nok hvilke pres de lå på os. Hver torsdag blev vi sat i rundkreds og skulle være især fortælle hvilke jobs vi havde søgt i løbet af ugen.

Jeg kom heldigvis hurtig ud i en praktikplads, for jeg blev simpelhen endnu mere syg af at være på kurset. Pratikpladsen førte til en job, hvor jeg også er nu.

Men det jeg vil sige, er at jeg nu har en veninde, som også er blevet visiteret til 2/3 fleksjobbere. Hun har været syg i 3 år, og har de sidste par år været på kontanthjælp (dog som sygemeldt). Hun er startet på samme kursus, og er ved at gå helt ned. Hun var ellers så glad for at hun var kommet på fleks. Hun troede at nu var der nogle der ville hjælpe hende.

De presser hende helt vildt, og hun kan slet ikke finde hoved og hale i noget. Hun er virkelig i det røde felt. Og jeg kan se hun dag for dag bliver mere og mere psysisk syg. (Skal lige siges at det er det fysiske der har gjort hende til fleksjobbere). Jeg er rigtig bange på hendes vegne, da hun er begyndt at tale om ikke at have lyst til at leve mere.

På kurset har hun fået at vide (det samme fik jeg at vide) at fleksjobbere ikke er syge personer, men bare folk på nedsat tid.

Hvordan fan.... kan de sige sådan noget pi...!!! Jeg selv er kronisk smertepatient, og det i sig selv er et 24 times job, det ved vist alle med kroniske smerter....!

Det jeg vil med dette brev, er at få hjælp til hvordan jeg hjælper min veninde.
Hun har prøvet at tale med sin sagsbehandler om at hun ikke kan holde til at gå på kurset. Men det skal hun bare, så må hun bare melde sig syg de dage hun ikke føler hun kan komme afsted.

Men det er jo bare ikke løsningen, det er jo bare at udskyde tingene..
Hjælp!!!

mvh Garage50
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:09   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg har desværre ingen løsning, men vil fortælle, at jeg selv var ude for det samme hos netop AS3. Vi skulle sidde og lave flotte CV´er der stort set ikke havde hold i virkeligheden. Havde man én gang bestilt nogle varer på en arbejdsplads, så skulle man skrive, at man havde erfaring med varebestilling og havde man én gang talt med en kunde, så var man vant til kundekontakt..

Tja, der er jo ikke noget i vejen med at tro på sig selv, men det der var for meget.. Og ja, man skulle bare sidde fuldstændig hovedløst og sende ansøgninger ud.

Jeg tror ikke, de aner hvad det vil sige at være kronisk syg, og får sikkert betaling for, hvor mange de får i job..

Desværre har jeg ingen løsning!! Hvor længe skal hun gå der?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:16   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
1 skriv et klagebrev til jeres jobcenter chef over behandlingen
2 bliver der taget hensyn til jeres skånebehov, både på det kursus og i forhold de jobs der skal søges.
3 havde taget en optager med og optaget hvad der bliver sagt. ikke alle har dog den mulighed.
4 det er nemmere sagt end gjort, men prøv og lade de 2 fjolser sejle deres egen sø, de får nemlig sikkert en form for bonus, når de får nogen i arbejde. Især hvis det er en privat aktør.
trist det er blevet sådan at refusion vægter mere end menneskelig hensyn.

punkt 2
de job i søger skal nemlig være relevant i forhold til de skånebehov der står på jeres flexbevis
så det kan i hvertfald klage over, hvis i bare skal søge som raske uden et arbejde.
samt nej i kan ikke bare søge et almindeligt deltids arbejde.
for hvis virksomheden ikke vil gå med til skånebehov, så er det nemlig ikke relevant og søge.

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-09-2010 kl. 10:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:39   #4
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Det burde være forbudt at anden aktørs ansatte får bonus hver gang de sender en i praktik. Jeg då at der var nogle der var i mindst 5 gange praktik.

AS3 har altid været "kreative". Førhen har de færdigskrevet ansøgninger hvis de ikke mente det var godt nok.

Jeg vil foreslå at der tages en snak med lægen om hvordan tingene ser ud, og om hvilke af ovenstående tiltag der forsøges med af MTVRV1's forslag. Så er han med på sidelinien, og forstår bedre når du melder ud hos ham at du ikke kan klare mere.
Vær opmærksom på om der bliver en forværring af eksisterende sygdomme, og om der kommer nye til - det kan være tegn på stress og lægen bør kontaktes hurtigst muligt. Har en veninde der fik røde plamager forskellige steder på kroppen. Det kaldte hudlægen straks for stress.

Sidst redigeret af hobby4me; 04-09-2010 kl. 10:42.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:49   #5
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
RE fleksjobbere er ikke syge

Hej GH72 og MTVRV1

Tak for jeres hurtige tilbagemeldinger. Lad og bare lige få en debat igang om
ledige fleksjobbere...!

Først vil jeg sige at hun skal deltage i det kursus indtil hun har fundet et job!

Og nej der bliver overhovedet ikke taget hensyn til skånehensyn. Hun har i
jobtræning vist at hun kan klare 12 timer med meget skånsomt job. Hun har
været i et aktivitetetcenter med ældre mennesker, hvor hun har lavet kaffe
til dem og ellers bare snakket med dem.

Hvor finder man et tilsvarende job.... Hvem vil betale for det...

Kursusforløbet er 3 timer hver dag på nær af fredag. Men hun har 35 km frem
og tilbage. Dvs. at allerede her går der 1,5 time ekstra hver dag med at køre.
Hun har meget svært ved at køre bil, da hendes skuldre er meget dårlige. Det
står også i hendes ressourseprofil at der skal findes job inden for en radius af
15 km, så hun ikke skal bruge kræfter på at køre.

Men det gælder åbentbart ikke når man SKAL møde på kursus.

Mht jobsøgning husker jeg selv, at vi skulle søge alle ledige job, også 37
times. Man skulle bare nederst i ansøgningen skrive at man var fleksjobbere
på nedsat tid. Man skulle ikke skrive skånehensyn, dem kunne man altid
fortælle hvis man blev kaldt til samtale.

Og ja, anakken gik også på at de fra AS3 fik en ekstra månedsløn for hver fleksjobbere
de fik sendt i job. Det er bare ikke i orden. Penge gør folk skøre og
utilregnelige. Det er ligesom de store direktører der blev lovet optioner i
banker når der var solgt så og så mange aktier. Ikke så sært at bank-kraket
kom verden over. Men man kan sagtens sammenligne det. Når der bliver sat
penge i udsigt, bliver alle menneskelige hensyn frasagt.

Måske jeg skulle prøve at hælpe hende med et brev til jobchefen...
Men jeg synes det er så svært.....

Jeg ville ønske at der var et rekreations-hjem man kunne sende langtidssyge
hen på, så de fra overgangen af at være sygemeldt til at skulle ud og søge
job, lige kunne komme til kræfter først. Evt. med lidt træning,
varmvandsbassin, omsorg og forståelse.

Gud hvor jeg tror vi ville nå meget længere, hvis man prøvede at vise lidt
forståelse i stedet for mistro til den syge ......

mvh garage50
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:53   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, det er noget svineri! Og måske det er en god idé at kontakte egen læge om høre om muligheden for at blive sygemeldt.
Men ellers må man prøve at holde på sin ret og ikke komme op over de timer, man er visiteret til osv. Men det kan være svært, når man er i møllen, det kan jeg udmærket godt huske fra mig selv.

Håber det bedste!!

gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 10:58   #7
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Det du skriver om AS3, lyder bare som et "normalt" aktiveringskursus. Man bliver nød til at lukke af mentalt for deres tilsvining. Jeg mener selv at de gøre mere skade end gavn.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 11:29   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
garage50
Gud hvor jeg tror vi ville nå meget længere, hvis man prøvede at vise lidt
forståelse i stedet for mistro til den syge ......

Det kan vi kun være 100 procent enig om

men som de andre også skriver.
får en tid hos egen læge eller skriv pr mail hvis det er en mulighed. omkring hvordan situationen er.

samt skriv et klage brev til den jobcenter chef.
hendes skånebehov bliver ikke overholdt og det er med at til forværre hendes helbred.
både timer og kørsel er en overskridelse af de skånebehov, der står i hendes RP og job bevis. synes i har en rigtig god sag.

PS for mig lyder det mere til pension end flex. for med de skånebehov bliver det godt nok svært og finde et flexjob
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 11:49   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg syntes altså, at du skal skrive et brev som du sender til både aktøren og jobcentret hvori du beskriver hvordan du oplevede dit forløb hos dem.
At det med kommentaren om, at flexjobbere ikke er syge fra dit synspunkt betyder, at de på ingen måde har begreb om, hvilke borgere det er de har at gøre med. Henvis til, at man ikke får bevilget flexjob med mindre man er syg, og fortæl, hvor hårdt det var psykisk ikke at blive taget hensyn til.
Henvis til at du henvender dig til dem nu, fordi din veninde har den samme oplevelse, og du er dybt frustreret over, at dette åbenbart er den tilgang aktøren har til alle visiterede borgere.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2010, 15:03   #10
FCV-J
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2010
Lokation: Ringkøbing Skjern
Indlæg: 53
Styrke: 0
FCV-J er ny på vejen
aktivering

Hej garage 50 prøv som undertegnede at smide en mail med din historie til DR magasinet penge. De behandler emnet på onsdag og synes det er vigtig de også er obs på ledige fleksjobbere også bliver udsat for disse mærlige kurser.

MVH
Flemming
FCV-J er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SF Ledige fleksjobbere skal ikke miste ledighedsydelsen supersus Politik og Samfund 6 01-07-2012 12:38
Syge må ikke jagtes! gh72 Politik og Samfund 9 18-05-2010 13:59
Søger lov: 6-ugers kursus ikke for fleksjobbere på kh??? Cordulla Alt det andet 4 25-04-2010 01:38
fleksjobbere ikke ønsket. Stella Er det overhovdet til at få fleksjob? 3 27-01-2009 14:38
Hjort...ikke flere ledige fleksjobbere ? Stella Politik og Samfund 8 23-10-2007 01:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension