K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2009, 19:41   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Question Hvordan søger jeg personaleaktindsigt

Hm, jeg kan se at der er nogle som har fået aktindsigt i personalemapper.

Kunne godt tænke mig at vide hvordan man rent formelt gør dette og også høre lidt om hvad en sådan indeholder?

På forhånd tak for hjælpen
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2009, 23:43   #2
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Hej Buster
på linket her:

http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html

Finder du en formular til agtindsigt, som du printe ud, udfylde og sende med post, eller vedhæfte den i en fil til kommunens officielle mailadresse. IKKE til en bestemt sagsbehandler.
Herefter ledes din anmodning om agtindsigt ud til alle kommunens afdelinger og hver chef har pligt til at sørge for at du får alt hvad den enkelte afdeling/sagsbehandler har skrevet om dig og det som andre har skrevet om dig, samt hvad du selv har sagt/skrevet.
Det er f.eks. resourceprofil, lægepapirer, udtalelser fra jobafprøvning osv. og du vil også få fra tekninsk forvaltning, hvor der sikkert bare står at afdelingen har ingen sager omkring / at du f.eks. har søgt byggetilladelse til garage og så skal teknisk forvaltning også sende alt med hvad de har stående om dig.

Håber det hjælper dig vidre.

Mvh
majs

ps. ja, Heidien; jeg har lige opdaget at det nok er det som buster efterlyser, så læs venligst vidre herunder.

Sidst redigeret af majs; 10-01-2009 kl. 00:07.
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2009, 23:57   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
majs tror det er personalemapper over kommunes ansatte eller bestemet ansatte som buster ønsker aktindsigt i .. eller hvad ?

buster hvis det er det så må jeg indrømme at jeg er blank men mon ikke Henrik ved det , evt send ham en pb hvis ikke han ser tråden

Og læg gerne svaret herud i tråden hvis det er ...
  Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 01:14   #4
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
ja, se det kunne jeg da også godt få lyst til at få, agtindsigt i de personer som skal og har behandlet min sag... (især fordi jeg tidligere har hørt der har været andre klager over en medarbejder.. hvis man så kan få lov at se hvad det handler om... )

jeg skal prøve at spørge en jeg kender som arbejder i personaleafd.. i en kommune.. kan være hun ved det...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 11:57   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Åh jo, det er såmænd aktindsigt i personalets mapper jeg ønsker.

Ja, det kunne da være jeg skulle prøve at sende en besked til Henrik, det lyder som om han har erfaring.

Troede blot at der var flere end ham som havde prøvet det?

Huldra, det lyder som en god ide og måske kan jeg lokke dig til at lægge svaret herind så vi alle kan få gavn af det
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 13:45   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
buster jeg har aldrig søgt en sådan indsigt i en sådan mappe ved slet ikke hvad den kan indeholde, for mig ville det være nok så grænse overskidene at søge indsigt i en personale mappe ud fra at en sagsbehandler skulle behandle min sag, men ok måske hvis jeg fik erfaring for at det var en inkompetent person ...

Måske det er den vej vi skal til at gå , anbefale at alle søger aktinidsigt i personale mapper he he ...

i forvejen tror jeg sq at vi har irriteret mange en sagsbehandler med vores opfordringer til at søge akti indsigt og ftp §17 for at sparke sager i gang ...

Og jeg er sikker på at inden læge så vil vi opleve at kommuner arbejder for at det ikke længere skal være så man kan gøre tingene på den måde , for det tager jo så meget af deres kostbare tid, jeg vil lige prøve at undersøge hvordan man får aktindsigt i personale mapper det må jo være til at finde ud af



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan se at Henrik har svare dig i en anden tråd men jeg sætter lige det her ind alligevel


Fandt lidt af hvert...


Citat:
Der skal her skelnes mellem om det er ens egen ret til aktindsigt i sin egen personalesag eller om det er andres ret til aktindsigt i ens egen personalesag.

Aktindsigt i egen sag reguleres af forvaltningslovens § 10. Af denne fremgår at man har ret til at se samtlige akter i ens egen personalesag. Undtaget er dog hvilke andre ansøgere, der har søgt samme stilling, som den man besidder.

Andres ret til aktindsigt reguleres af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedslov) § 2. Det understreges, at såvel forvaltningslov som offentlighedslov alene vedrører den offentlige forvaltning. Lovene gælder ikke for private virksomheder.

På baggrund af stor offentlig debat i 1998 om netop andres ret til aktindsigt i personalesager blev offentlighedsloven ændret samme år. Af § 2, stk. 2 fremgår, at loven ikke gælder for sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentliges tjeneste.
Det samme gælder for andre sager om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste. Det er hovedreglen.

Undtagelsen findes i stk. 3, der siger at loven gælder for oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver, lønmæssige forhold og tjenesterejser. Ovennævnte oplysninger er kun omfattet for så vidt angår tidligere og nuværende arbejdsopgaver, ikke fremtidige.
Oplysninger om eksamenskarakterer er ikke omfattet, men oplysninger om lønmæssige forhold er omfattet.
Såfremt dokumenter i personalesagen, udover de oplysninger der må gives aktindsigt i, også indeholder oplysninger der ikke må gives aktindsigt i, skal der ske en ekstrahering.
Det vil her sige, at der kun fotokopieres de dele af dokumentet, der må gives aktindsigt i.

Når der begæres aktindsigt i en personalesag, skal den ansatte underrettes om, hvem der har begæret aktindsigt og når begæringen er mere eller mindre imødekommet, skal den ansatte have at vide, hvilke dokumenter der er givet aktindsigt i.

Også lige den her om hvad akterne indeholde

Citat:


Omfattet af
Oplysninger: adgangen til aktindsigt?

Ansøgning om ansættelse eller forfremmelse med bilag Nej
Udtalelse fra nuværende offentlig arbejdsgiver til brug for en ansættelse eller forfremmelse Nej
Uddannelse Ja
Eksamenskarakter Nej
Cpr-nummer Nej
Civilstand Ja
Ikke-beskyttet adresse Ja
Ikke-hemmeligt telefonnummer Ja
Beskyttet adresse Nej
Hemmeligt telefonnummer Nej
Sygdom, herunder sygedage Nej
Skatteoplysninger Nej
Bankkonto Nej
Strafbart forhold Nej
Tjenesteforsømmelser Ja
Tjenesteforsømmelser, der udspringer af forhold i den pågældendes privatliv eller af strafbart forhold Nej
Løn, inkl. tillæg Ja
Biindtægter fra private job Nej
Tjenesterejser Ja
Rejseregnskab Ja
Tidligere tjenestesteder Ja
Hvilke sager man har beskæftiget sig med Ja
Efteruddannelseskurser Ja
Personalebedømmelser Nej
Personaleudviklingssamtaler Nej
Ferieoversigter Ja
Mon ikke det er den der hedder hvilke sager man har beskæftiget sig med, og den der hedder tjenesteforsømmelser der er de mest interessante ..

Og det er så Offentlighedslovens § 2, stk. 3. man søger aktindsigt efter ...

Sidst redigeret af Hejdien; 10-01-2009 kl. 13:55.
  Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 15:33   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hejdien, tak for hjælpen og ja, vi kan kun være enige i dine tanker omkring aktindsigt MEN:

det der for os er interessant er netop oplysningerne om, uddannelse, tjenesteforsømmelser samt evt tidligere tjenestesteder

Jeg har jo ene eller anden(naiv) tro på at kan jeg dokumentere fx faglig inkompetance, ja så er meget vel nået -i hvert fald i vores sag, synes jeg.

Personligt kunne jeg aldrig drømme om, blot for at hævne eller snage i folks privatliv, at søge om dette med mindre som sagt, at jeg evt har brug for at dokumentere en påstand, hvis du kan følge mig

TILLÆGSSPØRGSMÅL:

Nogen der ved om jeg evt kan bruge formularen her fra siden til at søge om denne aktindsigt offentlighedsloven §2 stk 3 ?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 15:50   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
buster jeg giver dig helt ret hvad ang aktindsigt og jo jeg kunne såmænd godt selv finde på det hvis jeg mente at behovet var der (lige som jeres ) men har faktisk aldrig tænkt over det på den måde at man kunne gøre det sådan (men har da lige anbefalet benny det ) he he så jeg er ikke modstander af det...

Men det skal efter min mening bruges med omtanke ...

jeg vil tro at du kan bruge den ved at skrive lidt om i den , ellers skal jeg prøve at se om jeg kan lidt senere ..

Hvis du laver om i den kan du så ikke lige sætte den ind her , så kan vi andre også bruge den, ellers laver jeg den om og lægger den ind her
  Besvar med citat
Gammel 10-01-2009, 17:28   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Gad vide, om der står noget om resultat-løn, når man får aktindsigt?!

Mit spørgsmål er så, om sagsbehandleren falder under det begreb, der hedder inhabilitet.

Prøv at læse her:

Citat:
En offentligt ansat, der træffer afgørelse på grundlag af uvedkommende hensyn – for eksempel hensyn til egne personlige eller økonomiske interesser eller til private venner eller bekendte – handler derfor i strid med sine tjenstlige pligter.
Citat:
En offentligt ansat er inhabil, hvis for eksempel

• Den pågældende har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald.

• Den pågældende har en nær familiemæssig tilknytning til en person, der har en sådan interesse.

• Der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at rejse tvivl om den pågældendes upartiskhed, for eksempel fordi der er tale om et nært venskab – eller uvenskab – i forhold til den, som sagen vedrører.
Det gælder naturligvis ISÆR bosserne, men nogle sagsbehandlere er også resultatlønnet.

Men hvad så med jobkonsulenter, som er private?

Det er jo i den grad TYDELIGT, at de har økonomiske interesser i bestemte afgørelser, hvorfor sagerne "tilrettelægges" efter jobkonsulentens og kommunens økonomi og ikke efter borgerens arbejdsevne.


http://www.perst.dk/da/Publications/...Habilitet.aspx

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2009, 00:29   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Så har jeg sendt en anmodning om aktindsigt på udvalgte medarbejdere, i en email til personaleafdelingen..
så må vi se om der sker noget..

haha. gad godt se dem i fjæset.. og håber ikke at det skader min videre sag.. med de samme fjolser.. og så valgte jeg at sende det til et kendt menneske i den afdeling.. min søster...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ny Fleksjobber .. hvordan søger man et job? Stine.J Spørgsmål ang fleksjob 5 29-03-2012 21:17
Hvordan søger jeg fp på § 17?? Road66 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-05-2011 16:18
Hvordan søger man pension Bette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 19-07-2010 20:11
hvordan søger jeg flexjob basti Hvordan forløb det da du søgte fleks? 5 07-07-2010 10:01
Hvordan søger man § 17 Gizmomis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-02-2009 15:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension