K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2013, 17:17   #11
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Hvordan kan man søge jobs der ikke findes, hver eneste uge. Synes ikke man kan sammenligne fleksjobere med alm. ledige, de fleste jobs er jo på 37 timer.

Idag skal alm. ledige bekræfte aktiv jobsøgning en gang om ugen, og så skulle ledige flekser 2 gange om ugen hmm...
Det er netop det der undrer mig - at ledige fleksere skal bekræfte flere jobsøgninger end andre. Vil gerne se den regel sort på hvidt, men jeg tvivler på den eksisterer.
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 18:08   #12
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvetand Se meddelelser
Det er netop det der undrer mig - at ledige fleksere skal bekræfte flere jobsøgninger end andre. Vil gerne se den regel sort på hvidt, men jeg tvivler på den eksisterer.
Det skal ledige fleksjobbere heller ikke.

Ledige fleksjobbere kommer under loven om aktiv beskæftigelsesindsats - på stort set lige fod med andre ledige der modtager f.x dagpenge.

Almindelige ledige på dagpenge SKAL søge mindst 2 job pr. uge, og af dén vej bevise at de står til rådighed for arbejdsmarkedet, foruden at de SKAL deltage i de tiltag jobcentret mener, kan bringe en ledig tættere på arbejdsmarkedet f.x aktivering eller kursus. Ellers ryger dagpengene/ledighedsydelsen promte.

Ledige fleksjobbere der modtager ledighedsydelse kommer også under loven om Aktiv Beskæftigelsesindsats, og skal naturligvis både søge og stå til rådighed, med skyldig hensyn til den enkeltes skavanker - det viser sig b.la ved at en ledig fleksjobber kan pålægges et 10 timers forløb pr. uge, motion f.x, for at bringe en ledig fleksjobber nærmere arbejdsmarkedet.

Så kig i loven om Aktiv beskæftigelsesindsats, som også loven om fleksjob henviser til. Begge kan nemt googles.

Klart nok, som betingelse for ledighedsydelse, så skal man stå til rådighed og har pligt til at søge selv - fuldstændig som almindelige arbejdsløse, der modtager dagpenge - men selvfølgelig under hensyn til, de skånehensyn man individuelt måtte have.

Den går ikke, hvis man modtager ledighedsydelse - at man er passiv, og kun venter på kommunen. Ledighedsydelse er ikke sådan en discountpension, men følger reglerne for dagpenge, under skyldig hensyn til at man ER fleksjobber og kan have særlige skånehensyn.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 18:44   #13
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bettebitte Se meddelelser
Det skal ledige fleksjobbere heller ikke.

Ledige fleksjobbere kommer under loven om aktiv beskæftigelsesindsats - på stort set lige fod med andre ledige der modtager f.x dagpenge.

Almindelige ledige på dagpenge SKAL søge mindst 2 job pr. uge, og af dén vej bevise at de står til rådighed for arbejdsmarkedet, foruden at de SKAL deltage i de tiltag jobcentret mener, kan bringe en ledig tættere på arbejdsmarkedet f.x aktivering eller kursus. Ellers ryger dagpengene/ledighedsydelsen promte.

Ledige fleksjobbere der modtager ledighedsydelse kommer også under loven om Aktiv Beskæftigelsesindsats, og skal naturligvis både søge og stå til rådighed, med skyldig hensyn til den enkeltes skavanker - det viser sig b.la ved at en ledig fleksjobber kan pålægges et 10 timers forløb pr. uge, motion f.x, for at bringe en ledig fleksjobber nærmere arbejdsmarkedet.

Så kig i loven om Aktiv beskæftigelsesindsats, som også loven om fleksjob henviser til. Begge kan nemt googles.

Klart nok, som betingelse for ledighedsydelse, så skal man stå til rådighed og har pligt til at søge selv - fuldstændig som almindelige arbejdsløse, der modtager dagpenge - men selvfølgelig under hensyn til, de skånehensyn man individuelt måtte have.

Den går ikke, hvis man modtager ledighedsydelse - at man er passiv, og kun venter på kommunen. Ledighedsydelse er ikke sådan en discountpension, men følger reglerne for dagpenge, under skyldig hensyn til at man ER fleksjobber og kan have særlige skånehensyn.
Motion?

Jeg googler og googler men jeg synes jeg finder alt andet end svar på mine spørgsmål i junglen af paragrafer.

Jeg læser dit indlæg som at fleksjobbere skal søge job 2 gange om ugen ligesom "almindelige" andre.

Men er forvirret over din start, hvor du skriver det skal ledige fleksjobbere heller ikke. Hvad er det de ikke skal?
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 19:48   #14
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Google nye regler om aktiv jobsøgning som fleksjobber.

Og så kom det frem som jeg har skrevet......så det må jo være selve loven der kom frem.

Jeps..også at man ska mindst hver 7 dag logge ind på jobnet.


Og jo der er den del job derinde....eller Jobindex ....

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932 .....ved ikk om det virker....men Google ...Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ....så skulle det komme fren

på det møde....at man skrev ned hvor man havde søgt arbejde....

Så det syntes jeg skulle være til at overskue.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 20:52   #15
emks
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2009
Indlæg: 125
Styrke: 16
emks er ny på vejen
Må jo være disse regler der henvises til,dog kan jeg ikke finde noget om at man MINDST skal søge 2 jobs i ugen og synes heller ikke der står noget om at man skal login, mindst en gang i ugen på jobnet, men måske det bare er mig der ikke kan se det


»Rådighed og sanktioner for modtagere af ledighedsydelse

§ 75. En person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal
1) være aktivt jobsøgende,
2) deltage i opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler om rådighedsvurderinger, individuelle kontaktsamtaler (jobsamtaler) efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i rehabiliteringsteamet efter § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats,
3) tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob,
4) tage imod rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre personen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde,
5) deltage aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde, og
6) lægge sit cv i Jobnet efter § 73 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har opnået ret til ledighedsydelse, og deltage i cv-samtaler efter § 73 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter kapitel 10 eller 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

§ 76. Hvis en person ikke er aktivt jobsøgende, jf. § 75, stk. 1, nr. 1, skal kommunen give den pågældende en frist på op til 3 måneder til at dokumentere sin aktive jobsøgning. Kommunen skal sammen med den pågældende lægge en plan for personens jobsøgning i fristperioden. Hvis personen ikke har overholdt planen ved fristperiodens udløb, skal kommunen vurdere, om den pågældende har været aktivt jobsøgende. Hvis kommunen vurderer, at personen ikke har været aktivt jobsøgende, skal kommunen træffe afgørelse om, at den pågældende mister retten til ledighedsydelse, medmindre der er en rimelig grund, jf. § 13, stk. 4 og 5, til, at den pågældende ikke har været aktivt jobsøgende.
Stk. 2. Personen kan igen modtage ledighedsydelse, når den pågældende efter at have mistet retten til ledighedsydelse har været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Sidst redigeret af emks; 11-02-2013 kl. 20:56.
emks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2013, 21:00   #16
Løvetand
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Indlæg: 81
Styrke: 17
Løvetand er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jøsses Se meddelelser
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144932 .....ved ikk om det virker....men Google ...Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ....så skulle det komme fren
Tak endelig en side jeg kan bruge til noget.

Citat:
Oprindeligt indsendt af emks Se meddelelser
Må jo være disse regler der henvises til,dog kan jeg ikke finde noget om at man MINDST skal søge 2 jobs i ugen og synes heller ikke der står noget om at man skal login, mindst en gang i ugen på jobnet, men måske det bare er mig der ikke kan se det


»Rådighed og sanktioner for modtagere af ledighedsydelse

§ 75. En person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal
1) være aktivt jobsøgende,
2) deltage i opfølgningssamtaler efter § 74 c i denne lov, samtaler om rådighedsvurderinger, individuelle kontaktsamtaler (jobsamtaler) efter § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og møder i rehabiliteringsteamet efter § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats,
3) tage imod et rimeligt tilbud om fleksjob,
4) tage imod rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, medmindre personen i medfør af § 21 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om en mindre intensiv indsats ikke er forpligtet til at tage imod tilbud, eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde,
5) deltage aktivt i rimelige tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for at få arbejde, og
6) lægge sit cv i Jobnet efter § 73 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest 3 uger efter personen har opnået ret til ledighedsydelse, og deltage i cv-samtaler efter § 73 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Opstår der tvivl om en persons rådighed, skal kommunen afprøve denne. Det kan ske ved at anvende tilbud efter kapitel 10 eller 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

§ 76. Hvis en person ikke er aktivt jobsøgende, jf. § 75, stk. 1, nr. 1, skal kommunen give den pågældende en frist på op til 3 måneder til at dokumentere sin aktive jobsøgning. Kommunen skal sammen med den pågældende lægge en plan for personens jobsøgning i fristperioden. Hvis personen ikke har overholdt planen ved fristperiodens udløb, skal kommunen vurdere, om den pågældende har været aktivt jobsøgende. Hvis kommunen vurderer, at personen ikke har været aktivt jobsøgende, skal kommunen træffe afgørelse om, at den pågældende mister retten til ledighedsydelse, medmindre der er en rimelig grund, jf. § 13, stk. 4 og 5, til, at den pågældende ikke har været aktivt jobsøgende.
Stk. 2. Personen kan igen modtage ledighedsydelse, når den pågældende efter at have mistet retten til ledighedsydelse har været ansat i et fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.
Jeg kan heller ikke se nogen steder at det hedder 2 gange om ugen.

Tilføjer lige en paragraf, som jeg tror betyder at ovenstående ikke er trådt i kraft endnu. Se stk. 2.

§ 21

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2-6 og 8.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 48, samt § 75, stk. 1, nr. 6, og § 77, stk. 2 og 3, i lov om aktiv socialpolitik som affattet ved denne lovs § 3, nr. 20.
Stk. 3. Personer, der før tidspunktet for ikrafttrædelsen af stk. 2 har modtaget ledighedsydelse, skal senest 3 måneder efter ikrafttrædelsen have lagt cv i Jobnet og have en cv-samtale.
Løvetand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 00:36   #17
Bettebitte
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2012
Indlæg: 38
Styrke: 12
Bettebitte er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvetand Se meddelelser
Motion?

Jeg googler og googler men jeg synes jeg finder alt andet end svar på mine spørgsmål i junglen af paragrafer.

Jeg læser dit indlæg som at fleksjobbere skal søge job 2 gange om ugen ligesom "almindelige" andre.

Men er forvirret over din start, hvor du skriver det skal ledige fleksjobbere heller ikke. Hvad er det de ikke skal?
Ledige fleksjobbere skal ikke bevise mere end almindelige arbejdsløse, som også SKAL søge mindst to job pr.uge - ca. hver 3 md. er almindelige ledige til rådighedssamtale, hvor lister på søgte job skal afleveres til A-kassen - det er fagforeningen der har vurderingsretten, om en almindelig ledig på dagpenge står til rådighed. Og kommunen/jobcentret der har vurderingsretten for ledige fleksjobbere.

Loven om aktiv beskæftigelsesindsats fylder ca. 23 hyldemeter eller deromkring - der er selve loven, og et utal af cirkulærer der i lind strøm, skal lægges til selve loven - det er derfor den fylder så meget og et eller andet sted dèr, kan man nok finde noget med de to job, man har pligten til at søge.

En ledig fleksjobber kan blive pålagt motion, hvis det vurderes at det kan bringe èn tættere på arbejdsmarkedet, eller andre kurser/revalidering der vurderes at bringe èn tættere på job - eller man kan ryge i aktivering, med skyldig hensyn til ens særlige behov, som man jo har når man ER fleksjobber.

Da jeg blev fleksjobber for små 6 år siden, der skulle CV også lægges ind - og man havde en pligt til selv at søge og være lidt aktiv - f.x undersøge på, om et halvdagsarbejde kunne omlægges til fleksjob o.l - og med jævne mellemrum blev det så vurderet om man STOD til rådighed, eller der skulle undersøges på en pensionsmulighed, var man for syg til dèt.

Men kommunen eller fagforeningen kan vel henvise nærmere til, præcis hvor det står.
Bettebitte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 00:42   #18
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Forstår stadig ikke hvordan man kan visiterer virkelige syge med 1 times arbejdsevne til et fleks job som så kræver flere timers arbejdsevne for at beholde retten til..
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 01:14   #19
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Hvad så hvis man ikke kan finde nogen jobs der er egnet at søge?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 08:47   #20
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Så sender man uopfordrede ansøgninger - præcis som fuldtids arbejdsløse.
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Boligydelse & ledige fleksjobbere Susanne S. Hjælp til Forum Brug 1 14-11-2012 17:32
SF Ledige fleksjobbere skal ikke miste ledighedsydelsen supersus Politik og Samfund 6 01-07-2012 12:38
Nye regler for ledige fleksjobbere? isteen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 17 24-11-2010 21:16
livsmod til sygemeldte og ledige fleksjobbere Stella Dit og Dat 0 12-03-2008 14:22
Tusindvis fleksjobbere går ledige Stella Politik og Samfund 2 26-11-2007 19:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension