K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2010, 20:06   #1
madina
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: jylland
Indlæg: 32
Styrke: 14
madina er ny på vejen
spørgsmål omkring formue og at være førtidspensionist

hej alle

jeg tænkte hvis man var førtidspensionist og man fik en erstatning for mén og erhvervstabevne fra arbejdskadestyrelsen fx 500000 eller mere vil kommunen så skære ned på min pension ....hvor meget må man have af formue og hvis der er friværd på huset vil de kræve at man solgt sit hus hvordan er regler ind for alt det

på forhånd tak

Madina
madina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 21:09   #2
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af madina Se meddelelser
hej alle

jeg tænkte hvis man var førtidspensionist og man fik en erstatning for mén og erhvervstabevne fra arbejdskadestyrelsen fx 500000 eller mere vil kommunen så skære ned på min pension ....hvor meget må man have af formue og hvis der er friværd på huset vil de kræve at man solgt sit hus hvordan er regler ind for alt det

på forhånd tak

Madina
Mener helt klart at din indkomst blot ikke må være over 67.000 pr år i indtæget rente indtægter så formue må man vel gerne ha..
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 22:21   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
hej

Du skal huske, hvis du får et engangsbeløb i erstatning, hvilket man kan søge om at få, når man er tilkendt erhvervsevnetab.. så skal det sættes ind på en kreditorbeskyttet konto.. som du opretter i banken til formålet, og den skal hedde erhvervsevnetabskonto.

så sikrer du dine penge. dog er der sikkert stadig renter du skal betale skat af, men det er nok småpenge..
det som så måske kunne ligge udover de 50% bliver udbetalt som løbende erstatning, og de modregnes vist på en eller anden vis..
men husk at sikre pengene, de må under ingen omstændigheder indsættes på din nemkonto, lønkonto eller andet, for så er de blandet med din øvrige økonomi og må ikke derefter beskyttes...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 14:56   #4
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
For at ikke oprette et nyt tråd-så spørger jeg her:

Hvis man er på FP, regner man det for en formue hvis man bor i andels-eller ejerlejlighed med friværdi? Og ville på baggrund af egen boligform-man får mindre i FP?
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 15:18   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sane Se meddelelser
For at ikke oprette et nyt tråd-så spørger jeg her:

Hvis man er på FP, regner man det for en formue hvis man bor i andels-eller ejerlejlighed med friværdi? Og ville på baggrund af egen boligform-man får mindre i FP?
kort og godt NEJ.
lige meget hvor stor friværdi du har
for det er netop formue
kun afkast af renter eller andre værdi papir, hvis du kommer over loftet for hvad du må tjene ved siden af din pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 18:58   #6
madina
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: jylland
Indlæg: 32
Styrke: 14
madina er ny på vejen
jeg blev altså forvirret jeg er begyndt at få supplende pension fra pension danmark det kommer ind på nemkonto skulle de penge også indsættes på en
kreditorbeskyttet konto og skal jeg oplyse kommunen om dem??? kan man ,om nå det og fortælle pension dk at de skal overføres til en kreditorbeskyttet konto???

knus fra madina
madina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2010, 21:38   #7
madina
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Lokation: jylland
Indlæg: 32
Styrke: 14
madina er ny på vejen
vigtigt

jeg fandt det her læs videre


Lovgrundlag:
Vejledningen om førtidspension, indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget.

Uddrag af punkt 45:

"Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt men, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst."


Så altså nej erstatningen for varigt mén udbetalt som en engangsydelse har ikke betydning for din førtidspension, men det har evt. renter af erstatningen. Hvis der derimod er tale om en løbende erstatningsydelse indgår beløbet som en indtægt og har betydning for førtidspensionen.

Du kan ved din kommune få konkrete oplysninger om hvordan din pension reguleres i forhold til din og evt. samlever/ægtefælles samlede indkomst.



det er så dejligt at vide omkring det

knus fra madina
madina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 03:03   #8
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Beskyttes fra hvad?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
hej

Du skal huske, hvis du får et engangsbeløb i erstatning, hvilket man kan søge om at få, når man er tilkendt erhvervsevnetab.. så skal det sættes ind på en kreditorbeskyttet konto.. som du opretter i banken til formålet, og den skal hedde erhvervsevnetabskonto.

så sikrer du dine penge. dog er der sikkert stadig renter du skal betale skat af, men det er nok småpenge..
det som så måske kunne ligge udover de 50% bliver udbetalt som løbende erstatning, og de modregnes vist på en eller anden vis..
men husk at sikre pengene, de må under ingen omstændigheder indsættes på din nemkonto, lønkonto eller andet, for så er de blandet med din øvrige økonomi og må ikke derefter beskyttes...
Hvad er det de skal beskyttes imod?
Det er kun løbende indtægter over 66.500 der vil blive modregnet i en (enlig) førtidspension, ikke engangsbeløb.
/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 07:33   #9
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af madina Se meddelelser
hej alle

jeg tænkte hvis man var førtidspensionist og man fik en erstatning for mén og erhvervstabevne fra arbejdskadestyrelsen fx 500000 eller mere vil kommunen så skære ned på min pension ....hvor meget må man have af formue og hvis der er friværd på huset vil de kræve at man solgt sit hus hvordan er regler ind for alt det

på forhånd tak

Madina
Nu ved jeg ikke rigtigt hvad der er hale og hoved mere.

Jeg har en socialøkonom på min sag og her er hvad hun sagde:

Alt hvad der hedder erhvervsevnetab og erstatninger for dette (engangs eller mdr. udbetalinger) modregnes IKKE i en fp - da de skal udligne at du ikke mere kan tjene det du før kunne.

Man må tjene 66.000 oveni i sin fp - og disse skal man selvfølgelig skatte af.

Det var så den smule viden jeg har på området.

Fik 5% af en tennisalbue (-gggg-) sidste år og de blev ej heller modregnet i flex...........
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 07:53   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ved udbetaling af engangbeløb for tabt erhvervsevne
det kommer an på hvilken ydelse man modtager når den bliver udbetalt.

er man på kontanthjælp
gør man som Huldra skrev
Du skal huske, hvis du får et engangsbeløb i erstatning, hvilket man kan søge om at få, når man er tilkendt erhvervsevnetab.. så skal det sættes ind på en kreditorbeskyttet konto.. som du opretter i banken til formålet, og den skal hedde erhvervsevnetabskonto.

hvis man er kommet på flex eller pension
så kan kommunen ikke modregne engangsbeløb
de fleste forsikringer har også en løbende udbetaling oven i og udbetalingen sker til de 65 år hver måned.
hvis den overstiger det loft man må tjene ved siden af pension, så blever man modreget 30 kr ud de 100 kr af det man får.
for enlig er det loft 66500 kr, alså bliver man først modreget når indtægten er over cirka 261500 kr om året på FP.

Sidst redigeret af MTVRV1; 30-07-2010 kl. 07:57.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring fagforening.. Jette91 Spørgsmål ang fleksjob 8 28-02-2013 16:12
Spørgsmål omkring boligsikring når der er en førtidspensionist i hus danne kao1205 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 01-09-2011 12:22
Spørgsmål omkring undersøgelse Dandanell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 24-02-2011 21:41
spørgsmål omkring fp til udlænding madina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-07-2010 11:48
Spørgsmål til socialudvalget omkring §100 Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 9 24-06-2008 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension