K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2011, 13:43   #21
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Et af problemerne når man netop er midt i fyrrerne med dine og mine børn og flytter sammen, er at man ofte har et ønske om at føle sig selvforsørgende med adskilt økonomi... betale hver sit stadigt, og dele regningerne..

Så man ikke føler at det er partneren der kommer til at betale for sfo eller børnebidrag til ens barn... osv..

Og så ender man med at diskutere eller blive ked af det... for den ene vil gerne til udlandet på ferie med sit barn.. og den anden har faktisk ikke råd, når halvdelen af de fælles regninger er betalt..

Den ene synes sagtens der er råd til røde bøffer flere gange om ugen, og den anden synes godt der kan spares lidt på maden... fordi han/hun hellere vil have lidt mere luft i økonomien et andet sted.

Når man først er rigtig voksen og har klaret sig selv i mange år, kan det godt være svært pludseligt at skulle føle sig forsørget af en anden, der skyder flere penge i den daglige drift af familien.. man skal være parat til at føle sig afhængig.. for det bliver man jo.

Hvis det kun er den ene der har råd til at sætte penge i et hus.. ja så står man også uden bolig, hvis man vælger at gå fra hinanden igen..

Bor man i et område hvor det er svært at finde lejebolig, og ungerne er startet i den lokale skole, så kan det være en svær situation at stå i, hvis det ikke holder..

Nu er det jo ikke helt den situation du er i sikkert... det var bare for at illustrere at økonomi klart kan blive en faktor der ender med at fylde meget.

For hver gang han får lønforhøjelse, bliver din pension bare mindre.. så han skal betale flere ting for dig.

Så det er ikke fordi jeg ikke tror du er voksen og har styr på din økonomi... det er simpelthen bare fordi det er en rigtig svær ting..

Det er nemmere når man er 20 år, og bare lige kan tage nogle ekstra timer, hvis man synes man mangler lidt luft i økonomien..
ja men dine og mine er vi helt afklaret med. vi har 3 voksne. som klare sig godt. og en yngre som skal være med i vores udgifts planer.. mener også at vi er meget enige i at omkring den økonomiske del. og hvad der ellers skal være plads til..
jeg mener så at det økonomisk vil være bedre men at eje sammen end at blive lejer sammen.. derfor undersøger vi muligheder for vores fremtid..

men var glad for dit input.. for det er en meget vigtig del, man skal have i tankerne... som situationen er for os FP i dag..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 13:47   #22
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jomfruen Se meddelelser
Vil bare lige sige at man skal jo heller ikke af med dobbelt husleje, el, vand, lisens, forsikringer o.s.v

Det skal man jo lige tælle med i regnestykket.

Jeg får også fp og bor sammen med en kæreste i arbejde og det ville være dyrere at bo alene for mig.

Så synes ikke man skal lade sig begrænse af økonomi hvis man har fundet prinsen
ja det har du ret i. det er også det regne stykke vi går ud fra. jeg har så heler ikke kunne få boligsikring. tidligere så den udgift ser jeg helt væk fra. ind til vi har det fuldet resultat.. og vil så sige at en boligsikring ikke er som den var en gang. så vil heller leve foruden.. end at få besked om de verse regnefejl efterfølgende..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 13:54   #23
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af inger Se meddelelser
Vi er to førtidspensionister (efter 2003-ordningen) som flyttede sammen for et år siden.

For vores vedkommende har vi mistet ca. 4000,- hver måned (pensionsnedsættelse og boligsikring) - hver af os vel at mærke.
For ca. ½ års tid regnede vi på det og selvom vi på den her måde sparer en husleje og forbrugsafgifter, så har vi stadig lidt et økonomisk tab ved at bo sammen. Men vi bor stadig sammen og bliver nok ved med det men knurrer meget over statens uretfærdige regnemetode.

Et par der bor længere nede af vores vej, hvor manden har arbejde og hun modtager pension efter 2003-reglerne har endnu sværerere ved det, da hun får en reduceret pension pga mandens høje indtægt. Hun følte det som om at hun ikke bidrog nok til de fælles udgifter, med det resultat at manden har valgt at gå ned på 3/4 arbejdstid så hun kan få det mere udbetalt.

Nu nævner det du ikke din kærestes økonomi men det er ikke bare økonomi og kærligheden som I skal kigge på. Der kan komme en psykisk afmagt over ikke at bidrage nok nu hvor vi lever i en tid, hvor vi kvinder gerne vil være på lige fod med vores bedre halvdele.

Tænk jer godt om, desværre må vi erkende at det ikke altid er nok at lade hjertet råde.
hej inge så vil jeg gerne høre om det tab er det fulde tab. for som jeg ser det. så må der stadig være en besparelse. når i kommer fra to hustande/ leje mål.. men måske misforstår jeg dig..

jeg opstiller det sådan. han's hustands udgifter og budget og mine udgifter og budget.. semlignes men det færdige udregninger resultat som husejer men fradrag.. men muligt du gør det anderledes.. ??
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 07:02   #24
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Flytte sammen-----------

Hej

Hvor er det trist , vi sidder her en flok viksne mennesker og diskuterer økonomi i om to mennesker som er blevet glade for hinanden har råd til at flytte sammen.
www.borger.dk er oplysninger om og beregningseksembler på FP både som enlig og som samboende
Samme sted er det også muligt at beregne en eventuel boligsikring eller mangel på samme
Der gives ingen garantier i det i er i færd med
Men det er en af de ting der gør livet værd at leve

Jeg har ( hjerneskade rygproblemer gigt i flere afskygninger og tinnetus på heldivis kun det ene øre)
Det begrænser mig lidt ( en hel del), men jeg nægter at lade sygdom og FP bestemme over mit liv
Det lod jeg ske i de første par år som FP
Når jeg vil noget kæmper jeg for det og skal nok kæmpe mere end andre ikke syge Nogen gange lykkes det andre ikke
Hvis ikke finder jeg nye mål og så på den igen

Jeg ved godt mit økonomiske udgangspunkt er bedre som så mange andre FP'er da jeg er gift og min kone har en god indtægt

Men selv med svær sygdom eller handicap skal vi blive ved med at række ud efter stjernene, vi har som alle andre ret til et godt liv

Mange hilsner
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 07:42   #25
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
pst, NPH, hvor har du dog så ganske ret og hvor er det smukt sagt:

-Bliv VED med at række efter stjernene

Kan kun tilslutte mig, og heldigvis, skønt vi begge både mand og jeg, er blevet handicappede, ja, så rækker vi stadig efter stjernestunderne også efter 30 års ægteskab og uden ofte en klejne i kassen -men vi har hinanden.

(men må dog erkende at penge er et simpelt middel her i DK til at opretholde livet -for skønt vi bor på landet, ja, så er der ikke nogen i byerne der vil bytte en død høne for et grydelåg )

Husk, livet får man ikke byttet
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 08:23   #26
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
maja-bell, det tab som jeg angiver er det fulde tab for os begge sammenlagt. Vi har ikke rigtigt kunnet finde det økonomiske overskud nogensteder efter at vi flyttede sammen. Da de 4000,- kr som vi hver især er blevet nedsat, ca. 3000,- i førtidspension og de 1000,- som vi hver især mistede i boligsikring ikke er så stor en besparelse som vi ville få ved kun at have en husholdning og en omgang forbrugsafgifter.

Faktisk er vores forsikring blevet dyrerer, el- og varmeudgifter er steget, da jeg sparede el hvor jeg kunne og han bare bruger løs. Tilgengæld var han nærig med varmen, hvor jeg nægter at gå rundt indendørs og fryse.

Vores indkøbsvaner skulle også lige tilpasses og der blev der heller ingen besparelse, for der hvor jeg igen plejede at spare, der bruger han bare løs. Og jeg nægter at give afkald på frugt og grønsager.

Før vi flyttede sammen havde jeg husholdningsudgifter for ca. 2500,- kr. om måneden (inklusiv de udgifter som glutenintolerans giver) og han havde for ca. 1800,- kr. om måneden, nu har vi tilsammen for 4500,- kr. om måneden.

På forbrugsafgiftsområdet så steg elregningen enormt.
Varmeregningen steg en lille smule.
Vandforbruget faldt.
Forsikringen blev sat op da der lige pludselig skulle en del tillægsforsikringer (vores indbo kom til at så for lavt og tillæg er billiger end en generel hævelse) til og han flyttede til en anden forsikringsområde.
Flere tvkanaler
højere internethastighed og her fåes ikke fibernet.
Boligsikringen forsvandt for os begge.
Transportudgifter forsvandt.
Telefonregningen faldt.

Så det her er den status som det så ud efter et års samliv. Vi har intet økonomisk vundet på det her kun følelsesmæssigt.
Det her overraskede også os for det havde vi ikke ventet. Vi havde også set nogle besparelser men blev klogere.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2011, 12:35   #27
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
http://www.hk.dk/kommunal/nyheder/ny...reelt_er_enlig
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2011, 00:35   #28
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jomfruen Se meddelelser
Vil bare lige sige at man skal jo heller ikke af med dobbelt husleje, el, vand, lisens, forsikringer o.s.v

Det skal man jo lige tælle med i regnestykket.

Jeg får også fp og bor sammen med en kæreste i arbejde og det ville være dyrere at bo alene for mig.

Så synes ikke man skal lade sig begrænse af økonomi hvis man har fundet prinsen
Det er meget muligt at der ikke er dobbelt husleje, men man skal formentligt ud at lede efter nyt og større sted som unægtelig vil have en større husleje, så selvom man måske slipper billigere så vil udbyttet stadigt være mindre end hvis man ikke var ftp'er.
Vand er mange steder inkluderet i varme hvis vi snakker lejebolig, og ens forsikring forbliver oftest den samme. Licens er groft sagt ikke en kæmpe udgift i sig selv, da den kan splittes op i indtil 12 rater.

Og mad? Man spiser vel den samme mængde som før! Jeg har fryser og køber gerne familiestørrelse tilbud hvis det er noget som jeg bruger meget af, kæreste eller ej.

Det ville være en økonomisk lussing, hvis jeg flyttede sammen med min kæreste. Det ville det i øvrigt være for os begge, da han også er ftp'er. Jeg personligt vil miste ca. 2500 kroner brutto om måneden samt små 1600 kroner i boligydelse.

Jeg synes det er nogle tåbelige argumenter, men derfor er du jo selvfølgelig stadigt velkomne til at have dem. :-)

Jeg tænker at med al den papirnusseri som de har med at opretholde denne lov, og den udgift det deraf medfører, vil kunne udligne den "indtægt" som de får af at håndhæve loven om "gensidig" forsørgelsespligt. Jeg ville i hvert fald elske at se et udkast af et regnskab af netop denne teori!
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2011, 02:24   #29
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis vi tager udgangspunt i at man mister 4000 hver i sær, dvs 8000

Så har jeg edder rønme også meget meget svært ved at se besparelsen ved at være 2.

Lejlighed a ca 3500 stykket.
El vil forbruget stige, fordi man nu er 2 om det, det vil ikke sige dobbelt for man tender ikke 2 lamper for at se at se tv fx, men der vil stadig blive brugt mere end hvis man er alene, i det man fx skal vaske for 2 (og ikke for en)
Det varme vand vil der heller ikke blive sparet synderligt på, det er stadig 2 kroppe der skal vaskes, og jeg går altså ikke i bad sammen med min mand hver dag, kan jeg roligt afsløre, der til er det ikke vandbesparende for os at gøre, går vi i bad lige efter hinanden kan den sidste lige nå det før der varme vand slipper op, går vi i bad sammen, er der stort set altid en af os der må skylle sæben af i koldt vand, så der er altså ingen besparelse.
Med mad er der ligesom heller ikke den store besparelse, og da slet ikke hvis man ikke har råd til stor-indkøbende når budene er der (det ved jeg lidt for meget om, det edder dyrt at være fattig) der kræver det penge at kunne spare i det lange løb, oven i spiser man gerne mere / dyrre når man er 2 end når man er en, for så gider man stå og lave varm mad hver dag, og man skal da også lige have en god bøf en gang i mellem at hygge sig med, altså hvis man har pengene til den gode bøf *ss* (der ryger en del ekstra på strømmen der) når man bare er sig selv forfalder man til en kold rugbrød (billigere i strøm) hvilket er billigere end en kortelet med grønt til.

Forsikringer, joo man sparer da en indbo, men ellers spare man da ingen ting der, med mindre man før havde en bil hver og sparer den ene væk (for vores vedkommende ville der ikke spares på bilen, for jeg har slet ikke kørekort) men selv med de 2 + evt forbrug er det stadig småbeløb på månedsbasis også selv om at vi tager den sparede licens med, måske endda forbruget på evt bil vil sige (som for os, der ville bruge bilen mere da der nu er 2 mostre Oda´er som fylder rundt om året)

skal man spare skal man finde en beboelse der er 4000 billigere end det beboelse man før havde lagt sammen, for ret mange andre steder end huslejen er der altså ikke de store besparelser ved at være 2 voksende.

Skal der virkelig spares så er det 2 børn af samme køn, DET kan mærkes, vores store tøs er ikke ligefrem billig, hun skal have sko og tøj næsten konstant (sådan føles det, på trods af vi sjældent køber noget, både fordi vi ikke har råd, så hun må nøjes, men også fordi vi får aflagt fra en veninde, så vi skal slet ikke klage, de 2 par sko og ene par bukser og 3 par strømper årligt, kan ikke påstås at være dyrt) mens den bette tøs, ikke koster os meget andet end det mad hun spiser og det børnehaven koster, for vi har alt andet lige fra fodtøj over huer til legetøj, det skal vi ikke ud og skaffe igen, hun arver jo bare, oven i får hun tøj fra mine forældres nabo-ses datter rigtig fedt dyrt mærke, så hun er klædt godt på (bedre end storesøster faktisk) fx har hun lige fået en "ny" cykel, det har ikke kostet os så meget som en krone, for den er arvet fra storesøster.
Meningen var godt nok hun skulle have haft den når hun bliver 4 til jan, men hun ville så gerne prøve at cykle på en rigtig cykel og ikke kun løbecyklen og jeg tænkte skidt pyt så kan hun få lov at prøve uden støttehjul og tage en tur med snottet ned i fliserne og den prut er slået, hun væltede bare ikke, men drønede der ud af, og den plan var skudt i sænk, men sådan kan det jo gå når man undervurdere sine unger *gg* møg osse.

Men vi voksende kan ligesom ikke bare arve hinandens på den måde, så ærlig talt har jeg temmelig svært ved at se de store besparelser ved at være to, frem for en, ud over huslejen, for stort set alt andet bruger man stadig inden næsten som to eller som to, hvis ikke mere (som beskrevet med maden) Så hvor pokker folk har fået den ide at tro 2 er billigere end en 8000 som Inger beskriver, eller bare de 6000 hvis man ser på hvad FP`en alene koster dem) ud over fra vores politikeres sparekniv, gad jeg godt vide, for jeg kan ærlig talt ikke se det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2011, 08:26   #30
maja-bell
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 24-07 2010
Indlæg: 697
Styrke: 14
maja-bell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af inger Se meddelelser
maja-bell, det tab som jeg angiver er det fulde tab for os begge sammenlagt. Vi har ikke rigtigt kunnet finde det økonomiske overskud nogensteder efter at vi flyttede sammen. Da de 4000,- kr som vi hver især er blevet nedsat, ca. 3000,- i førtidspension og de 1000,- som vi hver især mistede i boligsikring ikke er så stor en besparelse som vi ville få ved kun at have en husholdning og en omgang forbrugsafgifter.

Faktisk er vores forsikring blevet dyrerer, el- og varmeudgifter er steget, da jeg sparede el hvor jeg kunne og han bare bruger løs. Tilgengæld var han nærig med varmen, hvor jeg nægter at gå rundt indendørs og fryse.

Vores indkøbsvaner skulle også lige tilpasses og der blev der heller ingen besparelse, for der hvor jeg igen plejede at spare, der bruger han bare løs. Og jeg nægter at give afkald på frugt og grønsager.

Før vi flyttede sammen havde jeg husholdningsudgifter for ca. 2500,- kr. om måneden (inklusiv de udgifter som glutenintolerans giver) og han havde for ca. 1800,- kr. om måneden, nu har vi tilsammen for 4500,- kr. om måneden.

På forbrugsafgiftsområdet så steg elregningen enormt.
Varmeregningen steg en lille smule.
Vandforbruget faldt.
Forsikringen blev sat op da der lige pludselig skulle en del tillægsforsikringer (vores indbo kom til at så for lavt og tillæg er billiger end en generel hævelse) til og han flyttede til en anden forsikringsområde.
Flere tvkanaler
højere internethastighed og her fåes ikke fibernet.
Boligsikringen forsvandt for os begge.
Transportudgifter forsvandt.
Telefonregningen faldt.

Så det her er den status som det så ud efter et års samliv. Vi har intet økonomisk vundet på det her kun følelsesmæssigt.
Det her overraskede også os for det havde vi ikke ventet. Vi havde også set nogle besparelser men blev klogere.
tak for dit uddybende svar den vil jeg lige have i baghovedet..
maja-bell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytte sammen med FP'er?? Misse76 Dit og Dat 2 28-11-2012 19:55
At flytte sammen med et par Helpfreak Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 04-11-2012 17:57
Førtidspensionist, flytte sammen med kontanthjælpsmodtager? C.M Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 26-08-2012 11:52
Flytte sammen fynbojorg Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 17-03-2011 13:48
førtidspension og flytte sammen??? lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 04-11-2009 00:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension