K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2012, 10:56   #11
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Hvis det er ok for dig må du gerne skrive kort om din fys. eller psyk. begrænsning, der har udløst tildeling af §100, da mange kommuner/SB'er simpelthen opererer som om paragraffen ikke eksisterer, og afviser ansøgere med bemærkningen "DET kan du da ikke få hjælp til!"
Hrmmm Hvis man udfylder skemaet MY 340 Ansøgning om merudgiftsydelse efter Servicelovens §100 - hent det her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...4C2GcGLVmsXiNQ
(undskyld det lange link)
så skal sb da behandle det behørigt!?! Det var ihvertfald hvad jeg gjorde da jeg søgte i 2006 og fremsendte til min kommune.
Dengang hed diagnoserne Mb Scheuermann, skoliose og slidgigt samt ubrugelig højre arm efter trafikuheld. Siden er tilføjet hypermobilsyndrom.

Når jeg nu kigger min mappe med de årlige opfølgninger igennem, kan jeg se at det er blevet sværere og sværere at nå op på en årlig udgift på min. 6.000 kr. for at få tilskud.
I 2009 var jeg f.eks. tilskudsberettiget med udgifter for ca. 14.000 kr. årligt. I 2011 er dette beløb faldet til ca. 7.500 kr.
Hovedrengøring, som jeg hidtil har fået dækket 2 gange årligt, er bortfaldet med henvisning til at dette kan dækkes via §83, og et andet hjælpemiddel jeg havde søgt om, henviste de til dækning via §'erne 112 og 113 i Serviceloven.
Det gælder om at tage alt hvad man overhovedet kan komme i tanke om med i sin ansøgning, lige som man hvert år skal være opmærksom på nye udgifter der evt. kan dækkes ved opfølgningen.

mvh. Thyra

Sidst redigeret af thyradanebod; 30-07-2012 kl. 11:14.
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 23:04   #12
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Tak Thyra.
Ja, skemaet er velkendt - og spørgsmålene i flere omgange af kloge folk netop dømt så upræcise, at det er op til den tilfældige SB's morgentilstand, hvorledes der tolkes på udfyldt fakta.

Vi har før ledt efter folk på k10, der har fået tilkendt 100§ hjælp med overvejende psykiske lidelser - ikke de 'rigtig svære', men gråzonen, let/middelsvær depression osv - og det er noget nær umuligt at opdrive.

Derfor samles der også kræfter til en indsats, for at få de psykisk ramte på ligestillingsniveau med de fysisk ramte.

Udover psyk./fys. problematikken er der dog også den finurlighed, at der findes selv veluddannede socialrådgivere, der ikke har hørt om, at man kan få dækket netop vinduespudsning, håndsrækninger, hovedrengøring osv - det eksisterer bare ikke i deres univers!
Så der er med forlov klippet et par linjer i dit tidligere indlæg, til at maile til et eksemplar af den SR-race
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 23:14   #13
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af thyradanebod Se meddelelser
Jeg er også på kt.hj. og får §100 pga. varigt nedsat funktionsevne med 1.500 kr. pr. måned.
Beløbet dækker medicin, vinduespudsning, havearbejde m.m.
Det tog et stykke tid inden ansøgningen gik igennem, men da var det med tilbagevirkende kraft.

mvh. Thyra
Nu bider jeg lige mærke i begrundelsen for din tilkending - når jeg nærlæser reglerne for §100 (og §102) står der også som betingelse for tilkendelse: " at der skal være foranstaltet en ikke ubetydelig indsats i dagligdagen...."

Så ud over at man skal have behovet for hjælp, så skal man også i forvejen have vist nødvendigheden af at få, og have fået tildelt, en anden massiv hjælp i hverdagen.

Hvad er 'den ikke-ubetydelige indsats' i din hverdag, hvis jeg må være så fri?

- PB helt ok, men VIRKELIG VIGTIGT omdrejningspunkt/afvisningsgrund i de ansøgninger jeg har haft med at gøre - ansøger har ikke 'været dårlig nok' til at være i personkredsen for §100, fordi der ikke i forvejen var den der 'ikke ubetydelige indsats i hverdagen.'

håber jeg forklarer mig forståeligt - er ved at være lidt træt i roen
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 23:30   #14
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af thyradanebod Se meddelelser
Hrmmm Hvis man udfylder skemaet MY 340 Ansøgning om merudgiftsydelse efter Servicelovens §100 - hent det her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...4C2GcGLVmsXiNQ
(undskyld det lange link)
så skal sb da behandle det behørigt!?! Det var ihvertfald hvad jeg gjorde da jeg søgte i 2006 og fremsendte til min kommune.
Dengang hed diagnoserne Mb Scheuermann, skoliose og slidgigt samt ubrugelig højre arm efter trafikuheld. Siden er tilføjet hypermobilsyndrom.

Når jeg nu kigger min mappe med de årlige opfølgninger igennem, kan jeg se at det er blevet sværere og sværere at nå op på en årlig udgift på min. 6.000 kr. for at få tilskud.
I 2009 var jeg f.eks. tilskudsberettiget med udgifter for ca. 14.000 kr. årligt. I 2011 er dette beløb faldet til ca. 7.500 kr.
Hovedrengøring, som jeg hidtil har fået dækket 2 gange årligt, er bortfaldet med henvisning til at dette kan dækkes via §83, og et andet hjælpemiddel jeg havde søgt om, henviste de til dækning via §'erne 112 og 113 i Serviceloven.
Det gælder om at tage alt hvad man overhovedet kan komme i tanke om med i sin ansøgning, lige som man hvert år skal være opmærksom på nye udgifter der evt. kan dækkes ved opfølgningen.

mvh. Thyra
Der står klart i loven i § 100 i serviceloven, at man KUN kan få det som merudgifter § 100, hvis ikke andre paragraffer i serviceloven kan benyttes.... Så det betyder, at andre paragraffer i serviceloven skal benyttes først, såfremt man kan det....

Paragraffen fra serviceloven § 100:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=141372#Afs5
§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem det fyldte 18. år og folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Det vil derfor kun blive en langtrukken sag, hvis man putter alt og alt på en ansøgning på merudgifter § 100, hvis man ved, f.eks. noget af det er hjælpemidler... (så skal det måske søges efter § 112.) Og det er så også sagsbehandleren, der kan vejlede det og sende de ansøgte ting videre til anden afdeling, hvis man ikke har kompetencen til at bevilge/godkende efter anden paragraf. Men de gør det ikke altid i starten, og derfor får man det først oplyst i afgørelsen, at man beder en om at søge nogle af tingene efter det og det paragraf osv...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2012, 23:34   #15
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Jeg kan desværre ikke søge kronikker bevilling da jeg ikke når op over 17.000 kr årlig men havner på 13-14.000 årlig så jeg kan ikke få det mdl på apoteket

så de første mdr skal jeg af med ca 1500 kr og så faldet det til ca 7-800 pr md men udover dette så har jeg jo fået afslag på § 100 til havehjælp -rengøring -taxa mm så jeg skal også selv afholde de udgifter og det kan jeg jo ikke få til at løbe rundt .

Læge mm siger jeg høre til gruppen via § 100 og jeg har en kronisk svær lungesygdom hvor jeg ikke kan så meget selv og derfor har brug for hjælp men indtil videre har de afvist al hjælp.

De ignorer læge udtalelser men ser bare på mig til en kort samtale hvor jeg jo ser helt frisk ud da jeg jo ingen problemmer har i hvile heldigvis men først når jeg skal lave noget /bevæge mig -

lægejournal siger hold dig i ro undgå tunge løft-og fysisk arbejde -undgå trapper -gangdistance kort uden ilttab

kommunen siger slæb selv dit vasketøj frem og tilbage -slå dit græs -og bær dine vare hjem - vask dit gulv og klar selv hovedrengøring ,og mal selv din lejlighed om selv om det tar længere tid end normalt

sagen er selvffølgelig anket men jeg skal jo så klare alt selv i de 8 mdr jeg venter det er totalt urimeligt
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 09:34   #16
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Nu bider jeg lige mærke i begrundelsen for din tilkending - når jeg nærlæser reglerne for §100 (og §102) står der også som betingelse for tilkendelse: " at der skal være foranstaltet en ikke ubetydelig indsats i dagligdagen...."

Så ud over at man skal have behovet for hjælp, så skal man også i forvejen have vist nødvendigheden af at få, og have fået tildelt, en anden massiv hjælp i hverdagen.

Hvad er 'den ikke-ubetydelige indsats' i din hverdag, hvis jeg må være så fri?

håber jeg forklarer mig forståeligt - er ved at være lidt træt i roen
Jeg havde fuldstændig fortrængt at jeg et par år før ansøgningen havde fået tildelt hjemmehjælp i en længere periode efter en operation, som har betydning for min funktionsnedsættelse.
Det må være sådan en indsats du efterlyser?
mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 09:51   #17
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Godmorgen og tak igen Thyra.

Ja det var præcis en indsats af den type jeg fiskede efter - går ud fra, at det var begrundet i den mistede funktionalitet i din højre arm?
Det er jo en rigtig god, og meget visuel beviselig grund til at få tildelt hjemmehjælpen.

Lige så konkret er det desværre ikke, at påpege, hvorledes psyken i perioder kan spille kispus og ligeledes invalidere en person, og fratage kræfter og overblik, til at foretage dagligdagens gøremål - det lader til at man skal hen i kategorier som: meget kraftige psykoser, selvmordsforsøg, psyk.indlæggelser m fl.

En tilbagevendende depression der 'blot' handlingslammer, er tilsyneladende ikke 'nok'.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2012, 11:19   #18
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Godmorgen og tak igen Thyra.

Ja det var præcis en indsats af den type jeg fiskede efter - går ud fra, at det var begrundet i den mistede funktionalitet i din højre arm?
Ja, det er min arm.

mvh. Thyra
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 08:20   #19
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Vi har før ledt efter folk på k10, der har fået tilkendt 100§ hjælp med overvejende psykiske lidelser - ikke de 'rigtig svære', men gråzonen, let/middelsvær depression osv - og det er noget nær umuligt at opdrive.

Derfor samles der også kræfter til en indsats, for at få de psykisk ramte på ligestillingsniveau med de fysisk ramte.
Det er egentlig en mærkelig holdning, at fysisk og psykiske diagnoser skal ligestilles. Deres hverdagsbillede er jo ikke ens, så hvorfor skulle deres udgifter være det?
I så fald skulle bagatelgrænserne måske være forskellige.
Mange omtaler det jo også som psykisk sygdom og fysisk handicap - en sygdom kan behandles, mens et handicap tyder på noget livsvarigt.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2012, 08:22   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det skal lige tilføjes, at hjælpen ikke nødvendigvis behøver at blive givet, fra kommunen men..

Hvis behovet er der, og/eller hjælpen gives af familiemedlemmer, eller lign.

Se vejledning nr 5.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen erfaring hanne7 Politik og Samfund 24 23-09-2013 15:01
Nogen der har erfaring ? Jef Dit og Dat 4 21-03-2013 11:25
nogen som har erfaring med freelance SB.. havheks Alt det andet 2 08-04-2012 23:14
Nogen der har erfaring med en Holter Monitering Jutta1502 Dit og Dat 14 14-01-2011 14:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension