K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2009, 15:02   #21
bla-bla
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2008
Lokation: Fyn
Indlæg: 231
Styrke: 16
bla-bla er ny på vejen
HØRT!!! ”Ikke engang lægerne i Kz-lejrene blev fritaget...

HØRT!!! ”Ikke engang lægerne i Kz-lejrene blev fritaget for lægeløftet. De måtte leve med at overtræde det.”
Hvor er det godt skrevet Jytte, og tak for det

Den kan jeg li`, de blev jo ligeledes stillet til ansvar for deres ugerninger efter krigen, (de fleste blev endda hængt for deres ugerninger,) det ske` bare ikke i dagens DK for lægekonsulenterne i kommunerne. DK er = en bananrepublik på det område, ikke et retssamfund, men nærmere bananrepublik.

Go`ferie til dig Jytte

PS. Hej Jytte!!
Er der ikke en mulighed for at man kan elskludere de lægekonsulenter som ikke arbejdet under et lægeløft i kommunerne i deres forskellige foreninger etc. udefra deres vedtægter.
Bare en tanke!!!

Sidst redigeret af bla-bla; 18-02-2009 kl. 15:17.
bla-bla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 15:20   #22
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Der er nogle ting I skal huske, hvis I deltager i konferencen:
De bilder os ind, at lægekonsulenterne er nødvendige, fordi de skal "oversætte" de forskellige lægeerklæringer, så kommunernes ikke-lægelige sagsbehandlere kan forstå hvad der står. Dette er imidlertid slet ikke nødvendigt. Kan I forestille Jer, at der sidder lignende konsulenter hos politiet, som oversætter og forvansker de retsmedicinske erklæringer? Nej selvfølgelig ikke. Dertil er retsmedicinernes fund og konklusioner alt for vigtige, og politiet ville aldrig finde sig i, at de ikke kunne forstå disse erklæringer.


...enig.... det er nemlig også noget jeg har tænkt over ...næ de er der for at blokere og lukke mulighederne for os fordi kommunerne vil spare penge ...de er FIRMAETS MAND ...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 15:50   #23
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
De bilder os ind, at lægekonsulenterne er nødvendige, fordi de skal "oversætte" de forskellige lægeerklæringer, så kommunernes ikke-lægelige sagsbehandlere kan forstå hvad der står.


...enig.... det er nemlig også noget jeg har tænkt over ...næ de er der for at blokere og lukke mulighederne for os fordi kommunerne vil spare penge ...de er FIRMAETS MAND ...
Hvis LÆGEKONSULENTEN ikke står til "ansvar" i henhold til lægeloven, når han skal "oversætte" lægeerklæringer, må han ikke forelægges diverse vigtige patientoplysniger, om kommunens borgere.

Hvis LÆGEKONSULENT såvel som SAGSBEHANDLER vælger at omgå indhendtede lægeoplysninger om en person, og vælger andre ikke-lægelige udveje - må det vel kunne betragtes som "KVAKSALVERI".

FOR AT KUNNE FUNGERE SOM LÆGE, SKAL EN PERSON AF LÆGGE ED PÅ "LÆGELØFTET"


Benny G.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 15:54   #24
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jeg ville rigtig gerne deltage men desværre er økonomien ikke til det, øv.

men tilslutter mig fuldt ud de øvriges udtalelser herinde -APROPOS lægekonsulenter, da ser jeg på tekst tv denne overskrift: forsikringspatienter i klemme!

Link: http://www.dr.dk/nav/tekstttv/ side 122

Nu handler det om patienter der er forsikrede MEN kan ikke lade være m at bemærke mig flg:

...det betyder at Sundhedsstyrelsen ikke skal føre tilsyn med om lægerne udviser" omhu og samvittigfuldhed" i deres arbejde ligesom de ikke kan indberettes for patientklagenævnet.

hm, i min krøllede knold så tænker jeg om der er noget i denne tekst der kan bruges ang lægekonsulenter, for nu er dette jo offentliggjort!

Jeg spør bare
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 19:22   #25
lyslys
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2007
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 56
Styrke: 17
lyslys er rigtig godt på vej
lægekonsulenternes rolle

Til Buster:Jeg kan ikke finde det om patientforsikringer. Men jeg kan fortælle, at jeg har været i kontakt med en journalist fre Information om vores problem, Hun ville kun skrive om lægerne i forsikringsbranchen, som har samme friheder, som dem vi kender. Hun har sagt, at artiklen ville komme i denne uge, men jeg har ikke købt information i dag. De var i gang med en artikelserie om danskernes inddeling i et A og et B hold på gr af sundhedsforsikringerne og holder det derfor inden for disse rammer.
Til Bla-bla: De korrupte lægekonsulenter kan ikke ekskluderes. Lægeforeningen generer ikke sine medlemmer. Den tilsyndførende myndighed Sundhedsstyrelsen har selv opfundet begrebet "administrative læger", som slet ikke findes i lægeloven. I kan læse hvad jeg har skrevet til de forskellige myndigheder om denne ulovlighed på min hjemmeside www.jyttehestbech.dk
De "administrative læger" lever godt, selvom de ikke findes i nogen lovgivning. Hvis de skulle vedtages i Folketinget, skulle det debateres, at folk, der har behov for offentlig hjælp ikke kan gøre krav på den fulde lægelige viden, som samfundet rummer.
For sådan nogle som os må de erklæringer, som er skrevet af en læge, som selv har undersøgt os, slet ikke bruges. Og den læge som selv har undersøgt os, må ikke konkludere, hvilke funktionstab eller erhvervsevnetab han kan konstatere. Det er kun læger, som ikke har set/undersøgt os, hvis erklæringer kan bruges. Dette sidste har Karen Jespersen fået indført i 1998.
Er der ikke en af Jer, som har lyst til at undersøge hvilke borgerlige rettigheder man mistede i gamle dage, da det hed "fattighjælp"?
Da tror jeg også man mistede sin valgret, men det kunne være interessant at sammenligne.
kh Jytte
lyslys er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 19:41   #26
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Et indlæg på min gruppe.
Sådanne ting forstår min hjerne ikke helt, men sætter den lige ind her. Måske noget der kan bruges - ved ikke.
Hilsen
Anna
******************************


Det kan være nyttigt at kende reglerne for lægeerklæringer.

De hedder "Almindelige regler for afgivelse af lægeerklæringer. Indenrigsministeriets bekendtgørelse af 20. juni 1935." De gælder stadig og findes på http://www.logir.fo/foldb/bek/1935/0000212.htm

Af reglerne:
§ 4 ... ”Det skal tydeligt fremgå, hvilke af de i erklæringen givne oplysninger der beror på lægens egen undersøgelse af pågældende, og hvilke der skyldes angivelse af den undersøgte eller tredjemand eller beror på journaler o.l.
I erklæringen skal anføres dato for lægens sidste personlige undersøgelse af den pågældende, er ingen personlig undersøgelse foretaget, skal dette udtrykkelig anføres. ”
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 19:41   #27
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
jeg ville rigtig gerne deltage men desværre er økonomien ikke til det, øv.
Hej Buster

Jeg vil gerne sponsorere turen til høringen, hvis du gider skrive et referat.

Citat:
Oprindeligt indsendt af lyslys Se meddelelser
Er der ikke en af Jer, som har lyst til at undersøge hvilke borgerlige rettigheder man mistede i gamle dage, da det hed "fattighjælp"?
Da tror jeg også man mistede sin valgret, men det kunne være interessant at sammenligne.
kh Jytte
Folkestyrets forsørgelsesret!

1849-grundloven:

”den som ikke ved sit Arbeide selv kan ernære sig og sine, og hvis Forsørgelse ikke paahviler nogen anden, er berettiget til at erholde Hjælp af det Offentlige, dog mod at underkaste sig de Forpligtelser, som Lovene herom paabyder”.

Modtagelse af fattighjælp medførte tab af borgerrettigheder
1. Stemmeret.
2. Ret til frit at indgå ægteskab.
3. Forældremyndighed
4. Ret til flytte fra en kommune til en anden.

Statens motiv var afskrækkelse. Liberalismens credo: En fri borger modtager ikke statshjælp.


Kilde...

Men, men, meeen... i Grundloven af 5. juni 1953 står der faktisk ordret følgende:

Kapitel IV, § 29, stk. 1:

Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.


Hmm.... så vidt jeg kan se, er dette paragraf altså IKKE annulleret, hvilket betyder de facto at "man" kan, med Grundloven i ryggen, reelt foretage en fratagelse af valgretten alle dem, der på en eller anden måde er modtagere af økonomiske midler fra de offentlige kasser... Sikken redelighed, hva`?

Kilde...

Sidst redigeret af Tante Ana; 18-02-2009 kl. 19:51.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 19:43   #28
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Fattighjælpens virkninger

Før socialreformen:

Det har altid været sådan, at det var en skam at modtage fattighjælp. Der var bare det, at før socialreformen i 1933 var det stort set den eneste form for offentlig hjælp, der var muligt at få. Det, der er ulempen ved fattighjælp er, at man mister visse rettigheder – rettigheder vi i dag kalder for en menneskerettigheder.

Groft sagt kan man sige, at hvis man modtog fattighjælp blev man umyndig gjort, man mistede retten til at bestemme over sit eget liv. De rettigheder, man mistede, var:

- Tab af valgret og valgbarhed til offentlige forsamlinger og råd, indtil fattighjælpen var eftergivet eller tilbagebetalt.

- Pligt til at erstatte den modtagne fattighjælp. Dette var i alle tilfælde, der blev ikke taget hensyn til den enkeltes situation.

- Sålænge man modtager fattighjælp kan kommunen bestemme om man må gifte sig, hvis de vurderer at den pågældende ikke kan forsørge en familie kan de forhindre et ægteskab.

På dette tidspunkt var det undtagelsen af socialhjælpsmodtagere, der ikke led under fattighjælps virkninger.



Efter socialreformen:

Det socialreformen gik ind og ændrede på var, at det nu ikke længere var undtagelsen, der ikke fik fattighjælp, men i stedet undtagelsen, der fik fattighjælp, og dermed de følger det havde. Den måde man skelnede mellem hvem, der skulle have fattighjælp, og hvem, der ikke skulle, var ved at bedømme om en person virkelig var trængende eller bare arbejdssky. Man har delt disse bevidst arbejdssky elementer op i fire grupper:

Bevidst arbejdssky personer.
De groft forsømmene forsørgere, der bruger de penge, de skulle have brugt til at forsørge deres familie med, på fx druk eller spil.
Alkoholikere.
Endelig kommer de "kriminelle", Betlere, professionelle vagabonder, erhvervs- og subsistensløse der afleveres af politiet og prostituerede kvinder.


Disse fire grupper mistede de samme rettigheder, som de gjorde før socialreformen, men da der nu er blevet ændret i sociallovgivningen, er der flere ting, som en, der modtager fattighjælp er udelukket fra. Dette er det nye begreb kommunehjælp, som er en del af den offentlige forsorg. Så længe man modtager fattighjælp er man selv og alle man forsørger udelukket fra at modtage ekstra hjælp via kommunehjælpen.

Et udpluk fra socialreformen omhandlende fattighjælp:

For saa vidt en Person i længere Tid udelukkende eller næsten udelukkende har opretholdt Livet ved Kommunehjælp, og det saa antages, at hans Krav om Hjælp skyldes aabenlys Arbejdslede eller Lyst til at ligge det offentlige til Byrde, skal den Hjælp, der ydes ham eller de Personer , han skal forsørge, betragtes som Fattighjælp for ham, jfr. Dog § 309 Stk. 1, Nr.3, indtil Kommunalbestyrelsen paa hans Begæring maatte træffe Bestemmelse om, at han ikke længere skal betragtes som oppebærende Fattighjælp.

Kommunalbestyrelsens Afgørelse kan indankes for Amtmanden, for Sognekommunernes Vedkommende, eller for Aarhus og Københavns Kommuner Vedkommende, for Socialministeren, hvilke Myndigheders Afgørelse er endelig.

http://www1998146.thinkquest.dk/fvirk.html
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 19:43   #29
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Citat:
Benny Gerhardt beat me to it
mvh Nøvsen

Sidst redigeret af Neurosmølf; 18-02-2009 kl. 19:45. Årsag: man er for langsom til at google, hehe
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 20:59   #30
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Lyslys... jeg har tidligere på dagen lagt artiklen fra Information her på siden.

Hvis du klikker på linket nederst, kan du læse hele artiklen.

Citat:
Fortolkningen af autorisationsloven har endnu mere vidtrækkende konsekvenser, end vi hidtil har tænkt over.

De nye sundhedsforsikringer osv. rammes også af "papirlæge-tyranniet".

Prøv at læse her, hvor der er en masse fortolkninger fra eksperter om konsekvenserne:


Citat:
Citat:
Med en sundhedsforsikring i hånden ender folk i et juridisk hul. De risikerer ikke at kunne klage over fejlbehandling til Patientklagenævnet. Og forsikringsselskabernes læger kan slippe for Sundhedsstyrelsens kontrol. Det møder hård kritik

Citat:
Læger skal ifølge dansk lovgivning udvise ’omhu og samvittighedsfuldhed’ under udøvelsen af sin virksomhed, altså lægegerningen. Det fastslår autorisationslovens § 17.

I kommentarerne til loven kan man læse, at bestemmelsen knytter sig til læge-patientforholdet, det vil sige når læger deltager i eller har ansvaret for patientbehandling, herunder undersøgelse, diagnosticering eller andet.

Læger, der er ansat i administrative stillinger, som i centraladministrationen eller i regionernes forvaltninger, er imidlertid ikke omfattet. Det betyder, at Sundhedsstyrelsen ikke fører tilsyn med, hvorvidt læger ansat i denne type stillinger udviser ’omhu og samvittighedsfuldhed’ i deres arbejde, ligesom de ikke kan indberettes for Patientklagenævnet.

http://www.information.dk/182892

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulentens rolle ?? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 16-11-2010 13:09
lægekonsulentens rolle Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 12 07-08-2010 23:09
Lægekonsulentens rolle? Xeva Lægekonsulenternes Rolle 48 30-04-2009 10:06
Lægekonsulentens rolle THJ Lægekonsulenternes Rolle 5 28-09-2008 00:21
Lægekonsulentens rolle. phiselknast Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-12-2007 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension