K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2008, 17:05   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM - og angstkampagne

Ja, så er der søsat en kæmpe angstkampagne.

Det er da pudsigt, at borgeres fysiske problemer "forsvinder" i sagsmapperne, så borgerne ender med at blive "vanvittige" af angst, fordi man tror, det er løgn, hvordan systemet behandler syge borgere.

Man har nu fra systemets side gjort så mange borgere "systeminvalide", så de har fået behov for behandling for angst - oveni alt det andet - FYSISKE - de fejlede, men som er underkendt af systemet.

Ved blot at se på denne kampagneforside passer det som fod i hose med TERM-modellen og dermed på besparelse på udgifter til syge borgere. (TERM er udviklet for at spare samfundet for udgifter.)

Men se selv her, mens I tænker over, hvor mange bare her på k10, som startede med en fysisk diagnose, men ender med en psykisk.

http://www.landsindsatsenmodangst.dk/
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2008, 13:00   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jamen, Lena... Bogholderi er "skøn", som når kommuner "vurderer", hvad man fejler.

Måske TV2 og Odense Kommune bruger samme revisor. Det er næsten TERM-modellen om igen... GYS!!!

Se her:

Citat:
Sådan forsvinder 400 millioner

TV 2's tidligere direktør, Per Mikael Jensen er sur over sin efterfølger, Merete Eldrups, regnskabsteknik. Nøgternt set kan begge have ret i deres vurderinger, og begge har formentlig fulgt alle regnskabsregler. Først engang i fremtiden kan man konstatere, hvordan det faktisk gik. Et regnskab beskriver aldrig den fulde sandhed.

Regnskaber er aldrig objektive. Derfor kunne der forsvinde 400 millioner kroner ud af TV 2' s regnskab

Røg TV 2 og virksomhedens tidligere ledelse i den store balje i denne uge? Eller blev der bare muget grundigt ud i de usunde forretninger på stationen?

Det er svært at afgøre, for selv om der findes mange regler om regnskaber, så er grundlaget for tallene ofte et menneskeligt skøn.

I udlandet bruger regnskabsfolk udtrykket Big Bath - det store bad. Det bruges, når en virksomhed med vilje tager et alt for stort under-skud bare for at kunne nyde nogle kunstigt positive år bagefter.
Citat:
For revisorerne er det en væsentlig del af arbejdet at undersøge, om værdierne er vurderet rigtigt. Ofte vil de kræve, at en stor ændring i vurderingen skal beskrives grundigt i ledelsens beretning, så omverdenen kan se, hvordan man er nået frem til det nye tal.
http://www.fyens.dk/article/923532:E...-400-millioner
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 00:51   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM kan IKKE bruges ved Kronisk træthedssyndrom

Citat:
Ugeskr Læger 2008;170(4):261
Konflikten mellem TERM- modellen og kronisk træthedssyndrom
DEBAT | MIN MENING

Sygehjælper Vivian Hvenegaard, Årup. E-mail: [email protected]



Nyheden [1] om at Regionerne Nordjylland og Midtjylland vil integrere TERM-modellen i uddannelsen for læger, gør det relevant at fremhæve nogle konfliktpunkter i uddannelsesprogrammet i forhold til dens inklusion af Kronisk/Postviralt Træthedssyndrom/Myalgic Encephalomyelitis (ME/CFS ICD G93.3) [2].

TERM-modellen er ikke udviklet til målgruppen ME/CFS ICD G93.3, hvilket tydeliggøres i det grundlæggende forskningsmateriale.
Citat:
Den anbefalede behandling med psykofarmaka og motionsterapi kan medføre alvorlige og langvarige skader [3, 4]. Patienterne bør derfor ikke henvises til psykiatrisk behandling eller »takles« i sundhedssystemet, som TERM-modellen lægger op til. De skal behandles medicinsk og i almen praksis have vejledning i at leve med denne ofte alvorlige og invaliderende sygdom.
Læs mere her:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...A_2008_4_53251
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 00:55   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM gavnede lægerne, ikke patienterne

Citat:
TERM-modellens eneste positive effekt var, at lægerne efter uddannelsen følte mindre angst, vrede og usikkerhed i forhold til den patientgruppe, de diagnosticerede med funktionelle lidelser/somatisering.
OK... det er altså "skjult" terapi - og lægerne vidste ikke, at det var dem, der havde et problem, fordi de IKKE kunne stille den rigtige diagnose og opgav at finde patientens rigtige diagnose.

TERM fjerner lægens angst, vrede og usikkerhed over for de patienter, de SELV havde opgivet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 01:12   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
TERM - De »besværlige« patienter

Citat:
De fleste læger kan blive meget bedre til at tackle patienter, som man ikke umiddelbart kan give en klar diagnose. Hvis lægen fra starten giver sig tid til at lytte og forstå, kan der ofte spares både tid og konsultationer i det lange løb.

Hvad stiller lægen op, når patientens smerter eller lidelser hverken kan ses eller måles? Tre danske læger har fået en pris for at have udviklet det bedste program til at uddanne praktiserende læger i at håndtere såkaldt funktionelle eller psykosomatiske lidelser, som for eksempel uforklarlige mavesmerter, fibromyalgi og duftoverfølsomhed.

Faktisk mener man, at det er over halvdelen af alle patienter, der kommer hos de praktiserende læger, man må stille en såkaldt symptomdiagnose på. Og omkring en fjerdedel har såkaldt funktionelle lidelser, hvor de uforklarede symptomer har stået på i over et halvt år.

En del af dem får det derimod hurtigt bedre, hvis de føler sig lyttet til og taget alvorligt. Og det er blandt andet det, kurserne sigter på at lære lægerne

Man er simpelthen mere bevidst om, at man stadig ikke ved alt, og at man derfor må forholde sig mere åbent til patientens symptomer

Lyt og forstå

En af de første læger, der var med på et Term-kursus i år 2000, var Lene Agersnap, der er praktiserende læge i Ry.

spørge sig selv: ,Hvorfor har jeg det så skidt` til i stedet at spørge: ,Hvordan får jeg det bedre?`
Læs det hele her:

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...A_2008_4_53376
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 10:55   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hej Horbelev.
jeg har også diagnosen udifferentieret spondylartropi/bindevævslidelse. Har også været kemo-behandlet i max-dosis, i 2 år. Nu er behandlingen predinisolon, i høj-dosis, og efterfølgene hurtig udtrapning, for herved at opbremse sygdommen.
Men , tænk, lægekonsulenten, undlader også mine diagnoser, og laver sin egen, Kronisk smertesyndrom?
men jeg kender turen, den er hæslig. I forvejen er man fysis udmattet, orker ikke meget, og skal også forholde sig til smittefare pga kemo-behandlingen.det er en aldeles absurt situation, når man er alvorlig syg.
prøv evt at klage til data-tilsynet, få din læge til at kommentere på lægekonsulentens udtagelser, hvis du kan.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:05   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
lægekonsulenten, undlader også mine diagnoser, og laver sin egen, Kronisk smertesyndrom
Det er jo et typisk eksempel på, at din lægekonsulent følger TERM-modellen på det kommunale plan.

På den baggrund bliver du sikkert henvist til psykolog/psykiater, hvis modellen skal følges. Eller måske til "samtaler" hos din egen læge.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:13   #18
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Det er da pudsigt, at borgeres fysiske problemer "forsvinder" i sagsmapperne, så borgerne ender med at blive "vanvittige" af angst, fordi man tror, det er løgn, hvordan systemet behandler syge borgere.
citat

Alle mine lægepapirer var væk...de lå ikke i min sag....måtte selv medbringe dem.

Jeg spurgte hvor de var...svar...det vidste de ikke.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:32   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg forstår godt, hvorfor dine papirer er væk.

Så kan de jo bruge TERM og fjerne dine OBJEKTIVE, FYSISKE sygdomme og gøre dig til et "somatiseringstilfælde", som blot skal have en "sød og forstående" praktiserende læge, der "lytter" uden at gøre en sk...

Så sparer systemet penge på behandlinger, og dine sygdomme bliver dit eget problem, for INGEN i behandlersystemet vil længere lytte til dig, fordi der står i din ressourceprofil og din lægejournal, at du "somatiserer"... eller lider af en "funktionel lidelse".

Smart system, ikke?

Se artikel fra Fyns (efter Stellas indlæg), som er endnu et eksempel på TERM i praksis.

Igen Fyn.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 22-01-2008 kl. 13:49. Årsag: henvisning til artikel fra Fyns
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2008, 13:33   #20
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
du glemte at sætte linket ind til artiklen...

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Term modellen.! jsn Nyt om loven 3 24-09-2011 20:50
80 sygedagpenge sager behandles om PiaL Politik og Samfund 0 22-03-2011 14:45
din sag behandles som førtidspensionssag frugammeljas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-02-2011 18:03
Lidt om min sag.. og måden man behandles på... tusindblomst Din historie 9 19-11-2010 05:56
Syge behandles som ledige - EN SYG IDE Kimse Et godt link! 0 17-11-2008 22:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension