K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2011, 10:21   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
er retten til sygedagpenge afhængig af

jeg har en anden tråd kørende ( om §17 og jobcenter reagerer ikke) men har et vigtigt spørgsmål til jer,

er retten til sygedagpenge afhængig af at være dagpengeberettiget?
og hvordan får jeg dem igen?

og hvis dette
jeg er efter et stop af revalidering sidste år på kontanthjælp, jobcenter har nu vurderet, at jeg stadig er berettiget til en ny revalidering.
den første blev stoppet af sagsbehandler fordi jeg ikke kunne øge mine arbejdstimer nok og jeg sygemeldte mig da med den nye sygdom.

jeg har flere gange bedt sagsbehandler om at sætte mig på den rette ydelse i stedet for kontanthjælp, men de svarer ikke, og jeg skal nu til møde hos dem i oktober om en ny revalidering, suk.

i følge min a-kasse har er jeg ret til dagpenge frem til januar 2012, hvis jeg blev raskmeldt.

Sidst redigeret af østerbro; 17-09-2011 kl. 12:17.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 10:24   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvis du er dagpengeberettiget fra en a-kasse idag er du osse berettiget til sygedagpenge.

Men når du skriver at du modtager kontanthjælp idag såå, betaler du stadig til a-kassen ?

Eller er det fordi dine sygedagpenge er stoppet pga. varighed og du ikke kan blive forlænget ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 12:05   #3
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Hvis du er dagpengeberettiget fra en a-kasse idag er du osse berettiget til sygedagpenge.hvordan får jeg dem tilbage?

Men når du skriver at du modtager kontanthjælp idag såå, betaler du stadig til a-kassen ?
jeg betaler både a-kasse og efterlønsbidrag, jeg tør ikke holde op med det endnu hvor alting sejler
Eller er det fordi dine sygedagpenge er stoppet pga. varighed og du ikke kan blive forlænget ?
[COLOR="Red"nej, jeg var på sygedagpenge indtil reva og derefter brutto revalideringsydelse i 6 måneder. reva blev stoppet pga for få timer fordi jeg ikke kunne holde til det, det er en forværring af anden sygdom.
jobcenter har ikke villet tage stilling til anden aktivitet og slet ikke til hvilken forsørgelse, derfor kontanthjælp. jobcenter har haft afgørelse til genvurdering, hjemsendt fra BAN men intet sker

jeg skal til møde om fremtidens reva, men synes at jobcenter lige skal rette op på manglerne først[/COLOR]............................................
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 12:39   #4
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ja klart skal de da det, hvis du er berettiget skal du have SDP frem for kontanthjælp.

Utroligt man sådan selv skal være på mærkerne hele tiden, en evig kamp.

Har du rykket for svar, når du ved sagen er hjemsendt fra BAN ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 14:06   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du er på kontanthjælp nu, så kan du ikke få sygedagepenge igen
med mindre du har været i almindelig job, eller du har en anke i gang
hvis du er syg kan jeg heller ikke se du er dagpengeberettiget
da man så skal stå tilrådighed for arbejdsmarkedet

for at kunne få sygedagpenge skal du først have været i arbejde igen
kan dog ikke huske hvor lang tid, men i hverfald en god periode
husk sygedagpenge er en kort ydelse der gives indtil man så hurtig som muligt kan komme tilbage på arbejdsmarkedet
alså de 52 uger. De fleste kommer jo heldigvis også tilbage inden
men den er ikke beregnet på man er kronisk syg og derved ikke kan arbejde på ordinær vilkår
husk en revalidering bliver givet fordi kommunen regner med du kan komme tilbage på det ordinær arbejdsmarket
er du overhovedet klar til det, siden du søger en §17

hvis du bliver tilkendt en ny revalidering, så kan du hvis få denne ydelse
http://www.krifa.dk/fs/sygdom/revalidering/ydelse.aspx
samt når jeg har læst en del af sagen, kan jeg ikke rigtig se der er noget grundlag for en pension
især når der bliver snakket om du kan raskmeldes



er selv uden indtægt fra det offentlig og vil være indtil
jeg kommer i job på fleks eller almindelig arbejde. Hvis jeg bliver tilkendt fleks kan man søge en særlig ydelse. når man ikke kan modtage kontanthjælp
en revalidering
en FP

jeg har meldt mig ud af a-kassen
fordi i mine lægepapir stå ubetydelig funktionsevne og ingen behandlingsmuligheder
det er kommunen så ligeglade med, skal dog snart til møde
men det betyder jeg ikke kan få en krone fra A-kassen



vi må se hvad fremtiden bringer, når du har været på reva
men som jeg læser det, bliver det på kontanthjælp fremover, indtil du er afklaret

Sidst redigeret af MTVRV1; 17-09-2011 kl. 14:25.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 17:32   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jeg ønsker slet ikke revalidering for jeg bliver ikke rask

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvis du er på kontanthjælp nu, så kan du ikke få sygedagepenge igen

det er derfor jeg vil vide om sygedagpenge er knyttet sammen med dagpenge berettigelse

med mindre du har været i almindelig job, eller du har en anke i gang
hvis du er syg kan jeg heller ikke se du er dagpengeberettiget
da man så skal stå tilrådighed for arbejdsmarkedet
jeg har flere anker igang
hvis jeg raskmeldte mig ville jeg være berettiget til dagpenge frem til januar 2012, jeg bliver ikke raskmeldt da jeg ikke kan arbejde fuld tid, det er bare noget jc tror og håber på

for at kunne få sygedagpenge skal du først have været i arbejde igen
kan dog ikke huske hvor lang tid, men i hverfald en god periode

ja det er for at genoptjene dagpengeretten
husk sygedagpenge er en kort ydelse der gives indtil man så hurtig som muligt kan komme tilbage på arbejdsmarkedet
alså de 52 uger. De fleste kommer jo heldigvis også tilbage inden
men den er ikke beregnet på man er kronisk syg og derved ikke kan arbejde på ordinær vilkår
husk en revalidering bliver givet fordi kommunen regner med du kan komme tilbage på det ordinær arbejdsmarket
er du overhovedet klar til det, siden du søger en §17


nej jeg bliver ikke klar, dette handler ikke om det for kommunen men jc vil ikke andet en en revalidering


hvis du bliver tilkendt en ny revalidering, så kan du hvis få denne ydelse
http://www.krifa.dk/fs/sygdom/revalidering/ydelse.aspx
samt når jeg har læst en del af sagen, kan jeg ikke rigtig se der er noget grundlag for en pension især når der bliver snakket om du kan raskmeldes

jeg bliver ikke raskmeldt, jeg var i virksomhedspraktik i 6 måneder med 9 timer om ugen og det er ikke blevet bedre


er selv uden indtægt fra det offentlig og vil være indtil
jeg kommer i job på fleks eller almindelig arbejde. Hvis jeg bliver tilkendt fleks kan man søge en særlig ydelse. når man ikke kan modtage kontanthjælp
en revalidering
en FP

jeg har meldt mig ud af a-kassen
fordi i mine lægepapir stå ubetydelig funktionsevne og ingen behandlingsmuligheder
det er kommunen så ligeglade med, skal dog snart til møde
men det betyder jeg ikke kan få en krone fra A-kassen



vi må se hvad fremtiden bringer, når du har været på reva
men som jeg læser det, bliver det på kontanthjælp fremover, indtil du er afklaret
så bliver det indtil jeg går på folkepension om 5 år- det her er så tåbeligt
jeg bad i 2008 jc om at tage stilling til fleks men intet svar
2010 6 måneder på revalidering
og nu vil de revaliderer igen denne gang med 8 skånehensyn

men de har stadig ikke svaret på anker eller sendt akter til Ban efter hjemsendelsen af 1 revasag men stadig hvis et tiltag ikke lykkes første gang har man så mistet retten til at få sygedagpenge forlænget med §27. 1 eller 4 eller ymer§

østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 18:38   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
her er fra §7 sygedagpengeloven
Uarbejdsdygtighed

§ 7. Retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.

Stk. 2. En lønmodtager er delvis uarbejdsdygtig
Stk. 3. Vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed skal som udgangspunkt foretages i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde, medmindre der er særlige grunde, der taler for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen.

Stk. 4. Vurderingen af uarbejdsdygtigheden for ledige sker i forhold til det arbejdsområde, som den pågældende står til rådighed for.

Stk. 5. Sygedagpengene ophører helt eller delvis den dag, hvor lønmodtageren eller den selvstændige erhvervsdrivende er helt eller delvis arbejdsdygtig, uanset om den pågældende genoptager arbejdet eller raskmelder sig, jf. dog § 53, stk. 2.

Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter anvendelse af arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension. Dog vil udbetalingen af sygedagpenge senest ophøre ved varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 eller 25, medmindre betingelserne for en forlængelse af sygedagpengeperioden efter §§ 27 eller 29 er opfyldt.

hvis jeg raskmeldte mig ville jeg umiddelbart kunne få ledighedsydelse som arbejdsløs siger akassen
det er kun jobcenter som mener at jeg kan optrænes til rask og klar til job.

§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.

Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygdomsperiode på mere end 26 uger, jf. § 25, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 19:07   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
jeg har en anden tråd kørende ( om §17 og jobcenter reagerer ikke) men har et vigtigt spørgsmål til jer,

er retten til sygedagpenge afhængig af at være dagpengeberettiget?
og hvordan får jeg dem igen?

og hvis dette
jeg er efter et stop af revalidering sidste år på kontanthjælp, jobcenter har nu vurderet, at jeg stadig er berettiget til en ny revalidering.
den første blev stoppet af sagsbehandler fordi jeg ikke kunne øge mine arbejdstimer nok og jeg sygemeldte mig da med den nye sygdom.

jeg har flere gange bedt sagsbehandler om at sætte mig på den rette ydelse i stedet for kontanthjælp, men de svarer ikke, og jeg skal nu til møde hos dem i oktober om en ny revalidering, suk.

i følge min a-kasse har er jeg ret til dagpenge frem til januar 2012, hvis jeg blev raskmeldt.
Hej Østerbro,

For det første er flg. fuldstændigt uacceptabelt: " men de svarer ikke, og jeg skal nu til møde hos dem i oktober om en ny revalidering, suk."

Du må lige sende et rykker brev der sætter skub i tingene og selvfølgelig skal du gå ud fra at du i perioden mellem dine to revalideringer bør/burde have modtaget sdp. Din fagforening må da vide om dette er som så ????
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 18:14   #9
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
§§§§ kyndige er denne princip afgørelse relevant og hvordan skal den forstås? hjælp ønskes
kort min revalidering blev stoppet 3 måneder før plan pga anden sygdom, og a kasse siger dagpengeberettiget indtil jan 2012 hvis raskmelding. jeg er stadig sygemeldt, men er blevet revalideringsberettiget igen af jobcenter


Principafgørelse om: sygedagpenge - medlemskab af arbejdsløshedskasse - beskæftigelseskrav - sygdom - revalidering

Lov:
Lov om sygedagpenge - lov nr. 563 af 9. juni 2006 - § 32


Resumé:
En lønmodtager var ikke berettiget til sygedagpenge, fordi hun ikke opfyldte beskæftigelseskravet. På tidspunktet for ansøgning om sygedagpenge ville hun ikke have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge, selv om hun ikke havde været uarbejdsdygtig.

Afgørelse:
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har i møde truffet afgørelse i NN’s sag om afklaring af beskæftigelseskravet, når ansøger på grund af sygdom endnu ikke opfylder betingelsen for arbejdsløshedsdagpenge

Resultatet er

• NN var ikke berettiget til udbetaling af sygedagpenge i perioden fra 1. august 2006 til 31. maj 2007

Vi ændrer således afgørelsen fra Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen V.

Vores afgørelse medfører ikke, at NN skal tilbagebetale sygedagpenge, som kommunen måtte have udbetalt som følge af nævnets afgørelse.
Begrundelsen for afgørelsen

NN var ikke berettiget til udbetaling af sygedagpenge i perioden fra 1. august 2006 til 31. maj 2007.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har lagt vægt på, at NN på tidspunktet for ansøgning om sygedagpenge ikke havde ret til arbejdsløsheds-dagpenge.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har lagt til grund, at NN, selv om hun ikke havde været uarbejdsdygtig på grund af sygdom den 1. august 2006, ikke havde ret til arbejdsløshedsdagpenge, da hun ikke kunne opfylde beskæftigelses-kravet efter lov om arbejdsløshedsforsikring.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg er opmærksom på, at NN’s periode med ret til arbejdsløshedsdagpenge formentlig kunne have været forlænget med 2 år på grund af sygdom/revalideringen, da denne blev opgivet af helbredsmæssige årsager. Dette vil imidlertid ikke bevirke et andet resultat, da der den 1. august 2006 var gået mere end de 5 år, som dagpengeperioden med en forlængelse på 2 år kunne udgøre.

Oplysninger i sagen

Vi har afgjort sagen på grundlag af:

• De oplysninger, som forelå da Beskæftigelsesankenævnet i Statsforvaltningen i V

• Beskæftigelsesankenævnets afgørelse af 17. september 2009

• Klagen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg af 15. oktober 2009 og 2. december 2009

• Beskæftigelsesankenævnets genvurdering

Sagsfremstilling

Kommunen meddelte den 25. november 2008 afslag på udbetaling af sygedag-penge i perioden 1. august 2006 til 31. maj 2007.

Kommunen anførte, at sygedagpenge ifølge lov om sygedagpenge §§ 32 og 51 kan ydes til ledige med ret til arbejdsløshedsdagpenge.

Da ansøgeren ikke ville have været dagpengeberettiget fra a-kassen ved ophør af revalidering den 1. august 2006 ville der ikke kunne udbetales sygedagpenge.

Nævnet ændrede ved afgørelse af 17. september 2009 kommunes afgørelse. Ansø-geren var derfor berettiget til udbetaling af sygedagpenge i perioden 1. august 2006 til 31. maj 2007 fratrukket eventuelt udbetalt kontanthjælp.

Nævnet fandt det godtgjort, at ansøgeren var uarbejdsdygtig 1. august 2006.

Nævnet havde ved afgørelsen lagt vægt på, at ansøgeren måtte opgive revalideringen af helbredsmæssige årsager samt at kommunen efterfølgende tilkendte hende førtidspension med virkning fra 1. juni 2007.

Nævnet fandt endvidere, at ansøgeren opfyldte beskæftigelseskravet i dagpengelovens § 32, stk. 1, nr. 2.

Nævnet havde lagt vægt på, at ansøgeren var medlem af en anerkendt a-kasse, og da hun ville have været berettiget til dagpenge, hvis ikke hun på grund af sygdom skulle have præsteret arbejde for at opnå denne ret. Den manglende opfyldelse af beskæftigelseskravet ved a-kassen skyldtes således, at hun deltog i revalidering, hvilket hun var bevilget på grund af sine helbredsmæssige forhold.

Nævnet var opmærksomt på, at hun var sygemeldt fra 2000 indtil bevillingen af revalidering.

Nævnet bemærkede i denne forbindelse, at hun 1. august 2006 ikke var omfattet af varighedsbegrænsning, idet perioder med udbetaling af revalideringsydelse ikke indgår ved optællingen af varighedsbegrænsning, jf. principafgørelse D-08-98.

Kommunen har klaget over denne afgørelse. Kommunen anfører, at formålet med sygedagpengelovens forsørgelsesafsnit er: at personer, der er uarbejdsdygtige på grund af sygdom (på nærmere angivne betingelser) sikres en forsørgelsesindtægt som ”erstatning” for det forsørgelsesgrundlag, som de ville have haft, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt.

Lovens § 32, stk. 1, nr. 2 har til formål at sikre, at arbejdsløse dagpengeberettigede arbejdsløshedskassemedlemmer – i lighed med lønmodtagere i arbejde – også har ret til sygedagpenge, når uarbejdsdygtighed medfører, at de midlertidigt ikke har ret til arbejdsløshedsdagpenge

Nævnets afgørelse var udtryk for en bedrestilling af a-kassemedlemmer, der er uarbejdsdygtige. Nævnet anfører, at ansøgeren kunne have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge, såfremt hun i den foregående periode ikke havde været uarbejdsdygtig. Dette var ikke en begrundelse, der kan henføres til formuleringen af § 32, stk. 1, nr. 1.

Kommunen fandt, at der var tale om en udvidelse af bestemmelsen, der ikke kunne udledes af forarbejderne. Anmodning om sygedagpenge skal behandles på grundlag af situationen på det aktuelle tidspunkt. Ved udbetaling af sygedagpenge er der således tale om en ny bevilling, og ikke en genoptagelse af en sygedagpengeperiode, der ligger forud for revalideringsperioden. En sådan genoptagelsesregel ville forud-sætte en lovregel herom. Folketinget kunne f.eks. have vedtaget, at revalideringsperioder var ”døde” perioder.

Sidst redigeret af østerbro; 11-10-2011 kl. 18:47. Årsag: kunne ikke finde link
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 23:45   #10
Spin
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 69
Styrke: 16
Spin er ny på vejen
Man kan godt være på sygedagpenge, så få revalidering og så være berettiget til sygedagpenge igen. Det afgørende er i hvor lange perioder du har været på hvilken ydelse? Så kan du skrive i hvilken periode du var på sygedagpenge og i hvilken periode du var under revalidering, så skal jeg gerne hjælpe.
Spin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tror min sagsbehandler er afhængig af mig :D joey Hvordan forløb det da du søgte fleks? 10 08-11-2013 12:51
Sygedagpenge retten-ophør. bllcl Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 24-10-2011 10:50
I retten mod arbejdsskadestyrrelsen bettina Dit og Dat 36 21-08-2009 12:01
Hvor man sætter en ære i ikke at være afhængig af det offentlige Maj-Britt Dit og Dat 6 25-06-2008 14:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension