K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-02-2014, 11:33   #1
SKL72
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
SKL72 er ny på vejen
Kontanthjælp og kassekredit?

Hej.

Jeg har ansøgt kontanthjælp, men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH. Kan det virkelig passe at man skal opbygge glæd for at leve?

Jeg har søgt lidt på nettet og kan intet finde om at det forholder sig sådan i loven (aktiv socialpolitik p.14). Kassekreditten er ikke med pant i fast ejendom.

Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe med et svar.

Mvh. Søren
SKL72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 12:12   #2
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
Jo kassekredit betragtes som liquid kapital
Men hvis du går i banken og fortæller at du er kommet på kontanthjælp er det nok ikke svært at overbevise dem om at de lukker kassekreditten
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 12:15   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Beløbsstørrelsen også afg'ørende. Er kreditten under 10.000 og du ikke har andre omsættelige værdier, er den under formuegrænsen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 13:24   #4
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 11
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SKL72 Se meddelelser
Hej.

Jeg har ansøgt kontanthjælp, men min kommune påstår at jeg skal leve af min kassekredit før jeg er berettiget til KH. Kan det virkelig passe at man skal opbygge glæd for at leve?

Jeg har søgt lidt på nettet og kan intet finde om at det forholder sig sådan i loven (aktiv socialpolitik p.14). Kassekreditten er ikke med pant i fast ejendom.

Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe med et svar.

Mvh. Søren
Desværre så er det sådan spm kommunen siger. Lånte penge der er til disposition er at betragte som formue.

Det er ikke sikkert at kommunen accepterer at du bare lukker kreditten, den er jo ikke forfalden i henhold til lånedokumentet.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 15:22   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ring til din bankrådgiver og sig du har udsigt til kontanthjælp og hør hvad denne mener!

Kommunen har ret - er du alene må du højest have 10.000 på kreditten, er du samlevende/gift, må du have 20.000 på kreditten.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 17:44   #6
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Søren jeg tror ikke din kommune har ret i deres påstand.
Kan se der er flere herinde der mener det modsatte, men jeg mener bestemt jeg tidligere har hørt at det må de ikke.
Og synes også det lyder forkert i mine ører.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 18:12   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En gang til for Prins Knud.

Lov om aktiv socialpolitik

Du skal være afskåret fra at skaffe det fornødne til eget og familiens underhold (§ 11, stk. 2, nr. 2).

- en kassekredit kan snildt omsættes til det det fornødne! Tryk på terminalen og varerne betales ved kassen!

Aktivlovens §14

Efter aktivlovens § 14 gælder det som hovedregel, at hverken du eller din eventuelle ægtefælle må være i besiddelse af en formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen skal dog i alle tilfælde se bort fra beløb på op til 10.000 kr. pr. person - for ægtefæller således 20.000 kr. Har du en større formue, som der ikke kan ses bort fra, skal den forbruges, før du kan få kontanthjælp. Du må ikke ødsle den væk. Som hovedregel skal den vare så længe, som en beregning af din månedlige hjælp viser, at den kan.
Formue kan være kontanter, obligationer, aktier, arv, bil, overskydende skat og let omsættelige effekter i øvrigt. Ædle metaller m.v., der er erhvervet som investeringsobjekter, betragtes også som formue, der skal realiseres, før du kan få kontanthjælp. Genstande med åbenbar affektionsværdi f.eks. arvesmykker kan ikke kræves realiseret. Endvidere kan formue være kapitalpensioner, kostbart indbo f.eks. malerier og tæpper samt indbo udover det normale, lotterigevinster, f.eks. pengebeløb, forbrugsgoder, rejser m.v., biler og sommerhuse. Bistandskontoret skal ved skønnet over, om en formue skal søges realiseret, lægge vægt på, om formuen kan realiseres, uden at du lider noget særligt tab derved.

- en kassekredit er formue og/eller en forbrugsgode (på fagsprog).

sakset tilfældigt...

http://home1.stofanet.dk/erikjappe/i.../kon-grund.htm

Sidst redigeret af Ninja; 12-02-2014 kl. 18:14.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:09   #8
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
En kasse kredit er jo bare en mulighed for at optage et lån som man måske ikke kan betale tilbage ligesom med kvik lån sms lån osv det har da intet med formue at gøre.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:24   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Taurus Se meddelelser
En kasse kredit er jo bare en mulighed for at optage et lån som man måske ikke kan betale tilbage ligesom med kvik lån sms lån osv det har da intet med formue at gøre.
I følge loven, er det rede penge der kan hæves på stående fod. Vores lommefilosofi kan ikke bruges i denne sammenhæng, desværre.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 19:55   #10
Taurus
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-02 2014
Indlæg: 15
Styrke: 11
Taurus er ny på vejen
Jeg kunne måske forstå det hvis kasse kreditten var oprettet i et hus med friværdi.

Men kan se der er tale om en almindelig kassekredit.

De fleste menesker har lov til at overtrække deres konto op til et bestemt beløb eller på anden måde låne penge, og som kontanthjælps modtager er der vel ikke noget til hindre for at optage lån.

Så jeg tror ikke kommunen har lov til at betragte det som formue.

Det er der så nogle der gør alligevel, og det skyldes sikkert at der ikke findes klare regler på området, jeg kan ikke finde et eneste sted på skrift fra offentlig myndighed at man ikke må have en kasse kredit på kh.
Taurus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension