K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2015, 19:27   #1
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
Rehabiliterings team

Hej jeg har et spørgsmål fra min mor der har søgt paragraf 17. Hun er nu indkaldt til møde med rehabiliterings teamet. Hvor lang tid går der fra mødet til man får svar på hvad de afgør?
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 19:43   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
Hej jeg har et spørgsmål fra min mor der har søgt paragraf 17. Hun er nu indkaldt til møde med rehabiliterings teamet. Hvor lang tid går der fra mødet til man får svar på hvad de afgør?
Rehabiliteringsteamet afgør intet. De kommer med en indstilling til pensionsteamet, som så behandler sagen og kommer med en afgørelse.

Da jeg søgte førtidspension gik der en måned fra mødet til rehabiliteringsteamet havde forfattet indstillingen og sendt den til pensionsteamet. Jeg måtte rykke dem for at få det gjort på en måned.

Når sagen når til pensionsteamet har de efter loven 3 måneder til at behandle sagen. Hvis de ikke kan nå det på 3 måneder får din mor besked om hvornår hun kan forvente svar. I mit tilfælde tog det pensionsteamet 5 måneder at behandle min sag.

Der er andre der har oplevet en betydelig hurtigere sagsbehandling. Nogle kommuner er hurtigere end Københavns!
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 20:51   #3
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
Hvis ikke teamet vil indstille til pension hvad sker der så? Og hvem sidder til sådan et møde? En læge og psykolog? Og hvem ellers?
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 20:55   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er ikke i alle kommuner der fortsat sidder et pensionsnævn.

Det fandtes ikke i Aalborg længere, efter den nye reform.


Rehabiliteringsteamet indstiller, Jobcenteret godkender indstillingen.
Den overgår først til behandling om førtidspension efter Rehabiliteringsmødet.

og her er nogle frister.. de er somregel på tre måneder i de fleste kommuner.
Som akva siger, kan kommunen ikke overholde fristen, så udsætter de den..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 21:15   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Rehabiliteringsteamets sammensætning

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28338

Hilsen Peter

PS Bodrum, vil det sige, at i Aalborg kommune er det gamle "Pensionsteam", kært barn har mange navne, nu er placeret under Jobcenteret, som nu afgøre bevilling af fleksjob, ressourceforløb og førtidspension?
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 22:40   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Rehabiliteringsteamet består af personer fra de forskellige forvaltninger:
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Socialforvaltningen, Sundhedsforvaltningen og en sundhedskoordinator (læge) .
Din mors sagsbehandler er også tilstede til at svare på spørgsmål, men hun/han er ikke medlem af rehabiliteringsteamet. Din mor kan have en bisidder med, hvilket jeg absolut vil anbefale.

Du kan læse mere om rehabiliteringsteamet på din kommunens hjemmeside. I København på http://www.kk.dk/da/borger/jobsoegni...iteringsteamet
I højre side ser du et link til pjecen Velkommen til Rehabiliteringsteamet. Sådan en har de fleste kommuner vist også.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2015, 00:48   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Kære Peter.

Jeg har været i tæt dialog med en socialfaglig konsulent, inden vi skrev den henvendelse til Folketinget vedr §17 stk 2 . Og her fik jeg svaret, at der ikke var noget Pensionsnævn i Aalborg Kommune længere. Så det må betragtes som afskaffet..

Sådan er det ihvertfald heroppe

Da socialfaglige konsulenter fylder rigtig meget heroppe, så ved jeg at:

Inden en sag skal for Rehabilieringsteamet, så bliver sagen fremlagt socialfaglig konsulent ansat ved Jobcenteret, som sikrer at de formelle krav er overholdt, for at sagen kan komme på rehab. møde.

Jeg har aldrig spurgt, hvem som "godkender" indstillingen fra Rehab. teamet.
Men jeg har på fornemmelsen, at det sker i samarbejde med SB, Socialfaglig konsulent(er), teamleder i det respektive jobcenter
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2015, 10:16   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Hej Nensypigen

Er det en §17 eller §17 stk 2 din mor har søgt om?

dette er vigtigt i forhold til hvad der sker hvis kommunen afviser ansøgningen om pension.

hvis det er en §17 skal kommunen både kigge på muligheden for at bevilge pension, samt kigge på andre muligheder som eks. ressourceforløb eller fleksjob.

hvis det er en §17 stk. 2 skal de kun kigge på ja eller nej til pension. men hvis de siger nej så skal de begrunde deres nej, eks. SKAL der gives en begrundelse, eks. at der mangler afklaring af din mors arbejdsevne, eller de skal pege på en eller flere jobfunktioner som de mener din mor kan bestride.

har din mor været i nogen form for arbejdsprøvning og hvad viste den?

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2015, 17:05   #9
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
...vil det sige, at i Aalborg kommune er det gamle "Pensionsteam", kært barn har mange navne, nu er placeret under Jobcenteret, som nu afgøre bevilling af fleksjob, ressourceforløb og førtidspension?
Nej det er ikke dem der afgør, de indstiller og så er det egenhændigt lederen af det sociale område der afgør sagen.
Citat:
Aalborg kommune:
I Aalborg kommune udarbejdes der indstilling til førtidspension i Jobcentret – som er delt op i 7 geografiske og 2 centrale enheder. I hver enhed er der et fagligt forum, der udarbejder indstillingen. Dette faglige forum består af:
• 1 leder
• Sagsbehandlere
• Lægelig konsulent
• Socialfaglig konsulent

Når dette forum har udarbejdet indstillingen fremsendes denne til afgørelse hos lederen af det sociale område (ydelseskontor m.m.)
Det er således leder af det sociale område der alene har kompetencen til at træffe afgørelse i sager om førtidspension.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-02-2015, 12:32   #10
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
tak for svar de er givet videre.... er en meget lang historie alt hvad min mor har været i gennem og fejler... men tak for de fine svar
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension