K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Midlertidig Førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Midlertidig Førtidspension Her vil vi sætte fokus på emnet midlertidig førtidspension, samt følge meget nøje med i hvordan politikkernes revurdering af førtidspensions loven forløber.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2008, 10:10   #1
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Sidste nye.

Forfærdeligt med al den her ventetid, om hvad de nu har i gære...


Berlingske/Magasin, s. 8
18.08.2008
Bettina Post, Dansk Socialrådgiverforening, skriver i dagens avis om tildeling af førtidspension og om et politisk ønske om at gøre alle førtidspensioner midlertidige. Først skal det slås fast, at antallet af førtidspensionister faktisk er faldet med over 22 procent. Tildelingerne har dog forskubbet sig, så mens der er sket markante fald på grund af fysiske eller sociale lidelser, så er antallet af førtidspensioner til psykiske syge steget. Førtidspensionen er først og fremmest en officiel anderkendelse af, at ansøgeren ikke kan forsørge sig selv ved arbejde. En midlertidiggørelse af alle førtidspensioner vil udhule hele den ide, og dels skabe helt unødvendig bekymring hos førtidspensionisterne, dels pålægge kommunerne (mere) nytteløs administration. Der findes jo allerede mulighed for at beslutte en revurdering af pensioner efter en periode. I stedet for at undergrave hele ideen med førtidspensionerne, bør de ansvarlige politikere sikre, at de muligheder der allerede findes, bliver brugt. Og så skal der turbo på forskningen, så vi ved hvad det er, vi gør, før vi griber til forandringer, som ødelægger mere, end de gavner.





LO: Flere førtidspensionister skal i job
Berlingske /Business, s. 10
18.08.2008
LO-formand Harald Børsting vil bruge skånejob til at sluse flere førtidspensionister tilbage på arbejdsmarkedet. Udmeldingen vækker glæde hos beskæftigelsesministeren, der er klar til et forårsopgør med den nuværende førtidspension på livstid.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 11:56   #2
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej Mella

Ja der er ingen tvivl om at der kommer angreb på førtidspensionen og forsøg på stramninger...

At beskæftigelsesministeren står for stramninger og uvidende udtalelser er normalt, men at en LO-formand nu også begynder er overraskende og meget bekymrende...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 12:05   #3
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Helt enig.

Det virker skræmmende, at en LO formand kan komme med sådan en udtalelse.

Skulle jo tro han fedter for de borgelige, utroligt han kan sige sådan

Det er altså endnu et forsøg på at tæske løs på folk, der i forvejen har det dårligt, håber de har en dårlig smag i munden.
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 15:11   #4
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Hmmmmmm!

Der ser man hvad der kommer ud af, at vælge en formand - der er i den ældre ende og har sit på det tørre. Han er valgt af en række delegerede, der også har sit på det tørre - er lige så gamle og overhovedet ikke tænker nyt. Det havde været bedre med Tine Huggenberger........ hun er nemlig til for de svage. Men sådan blev det desværre ikke.

Bare lige et hjertesuk........

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 15:21   #5
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Kan simpelhen ikke forstå den mentalitet mange har. At har man sit på det tørre, behøver man ikke bekymre sig om andre( dem der har det dårligt.)

Nu er man jo heldigvis ikke valgt på livstid som LO formand og der sker forhåbentlig en udskiftning af de delegerede


Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 15:32   #6
Den udstødte
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Lokation: Vesthimmeland
Indlæg: 278
Styrke: 17
Den udstødte er ny på vejen
Du har helt ret Suncil....... desværre går der nogle år endnu og hvad endnu værre er..... utroligt mange fra den næste generation af delegerede, tænker endnu mere egoistisk end de gamle..

Man kan kun frygte hvad der sker......... Desværre er der ikke meget solidaritet tilbage på det ordinære arbejdsmarked.

Den Udstødte
Den udstødte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 17:12   #7
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Ja må desværre holde med dig, Den udstødte

Solidaritet er da vist blevet et ord, som mange ikke aner hvad betyder

Mener faktisk meget er ved at gå i glemmebogen, det som vores bedsteforældre kæmpede for.:confused. Kan godt frygte fremtiden, for tingene bliver ikke nemmere.

Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 17:51   #8
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Vedr. Harald Børsting, (fra artiklen)
Citat:
Flere bliver tilkendt førtidspension i en ung alder. Jeg er enig i, at gælder om at få dem gjort raske, så de kan komme i arbejde igen, siger LOs formand.

I dag er det kun omkring to procent af de førtidspensionister, der hvert år tilkendes førtidspension, som er i skånejob.
Vedr. helbredelse, så tror jeg desværre at man skærer alle psykiske sygdomme over en kam. Det har vist sig, at forsøg på fastholdelse af depressionsramte kunne fastholde hele 80% i deres job. Men det er ikke ensbetydende med, at alle psykisk syge på mirakuløs måde kan helbredes med en pille.

Dem som får førtidspension idag har en mindre arbejdsevne tilbage i forhold til dem på den gamle ordning før 2003, hvor 20% arbejdede ved siden af (Førtidspensionister og arbejdsmarkedet - SFI: 08:2006). Det er derfor ikke realistisk at tro, at man kan få mange førtidspensionister over i arbejde a la skånejob.

Årsagen skal findes i, at man vil øge antallet af beskæftigede med forslag fra arbejdsmarkedskommissionen (kommer februar 2009 med en rapport). De har regnet sig frem til, at der skal flyttes 50.000 fra overførselsindkomst til arbejdsmarkedet (Berlingske Business.dk - 11. juni 2008).

Og der er deres øjne faldet på de 240.600 førtidspensionister per 1. januar 2008 (epn.dk - 12. august 2008).

Men situationen er, at det ikke er realistisk.

Men hvad kan vi gøre ved det ?
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen

Sidst redigeret af FlemmingLeer; 18-08-2008 kl. 17:58. Årsag: lidt mere info
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2008, 20:08   #9
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
Talking til alle jer i forumet

jeg tror at de kun tænker i deres egne baner og at vi skal spares væk ved evt at finde et job som vi kan bestide men harald børsting ved vist ikk hvad de andre gør hvad gør kumunnen ved alle os flex jobber og alla andre der i klemme systemet på den ene ller anden måde De er kun ude på at sætte en skæk i livet på allejeg syntes at den regenring burde skamme sig med alle de udtaler de kommer det er sku ikk nemt at være syg på den ene eller anden nu har jeg ventet i i 5 år på at få en afklaring på min sag som nogle ved røg jeg ud d 280208 fra det danske system til svensk bistandhjælp med det til følge at jeg gik fra dkr stor 10700 udbetalt pr md til svenk penge udbetalt 4200 kr det skal sige at de viste godt at jeg bode i sv men det var der ingen problemmer med for ca 4.½ år siden har fået afslag på pension 1 gang den er anket med spiceal erklærning fra psykriater fra kbh kh rolle (ndskyld hvis det er lidt rodet)
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2008, 11:51   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg mener, at de taler om UNGE mennesker. Det har hidtil KUN været unge, der har været oppe i debatten.

Og det er vist også det, LO/Børsting mener.

Og det seneste, jeg har læst, er, at det først bliver debatteret primo 2009 af politikerne.

Her kommer de Radikale også med deres mening. Bemærk, at det KUN er de unge. Ikke ældre. (Hvornår man er ung/gammel vides derimod ikke.)

Citat:
R: Midlertidig førtidspension i tre år

Af Ritzau
For mange unge parkeres på livsvarig passiv forsørgelse, mener R. Partiet vil indføre midlertidig førtidspension, så det bliver muligt at komme i arbejde igen.
http://www.fyens.dk/article/1052065:...sion-i-tre-aar
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sidste chance: Bydelreporter kurset, for sidste gang. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 2 12-08-2013 13:46
Sidste nyt !!!! brøkpensionist Politik og Samfund 5 08-10-2010 22:30
Min sidste dag :) Helle Smith Dit og Dat 23 03-08-2010 13:17
"Sidste chance for de sidste" zuza Politik og Samfund 0 10-03-2008 11:48
Sidste nyt.... Brittaf Jeg har fået job. 3 05-03-2008 20:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension