K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Midlertidig Førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Midlertidig Førtidspension Her vil vi sætte fokus på emnet midlertidig førtidspension, samt følge meget nøje med i hvordan politikkernes revurdering af førtidspensions loven forløber.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2008, 23:36   #11
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Alderen er åbentbart "flydende" Handicap, er også "flyende"

De unge under 30 år, skal have en midlertidig pension, på ca.5 år

Jeg må siger jeg er ved at føler mig rigtig ung, da jeg har fået en midlirtidig pension, på 2 år. Jeg har passeret de 50 år

Bortset fra dette, skrev jeg en mail til Velfærdsministeriet d 14. maj 2008, omkring alle "vi unge" som går med en midlertidig ftp.

Hvordan det er at gå i det uvidse om hvordan det hele ser ud når tiden er gået.

Hvad det gør ved os, når vores situation ikke har ændret sig, tværtimod, til den anden side....

Hvad gør vi når ikke engang kommunen, kan svare på dette.

Du har mange skæbner, der ligger i din hånd Karen Jespersen.


I dag d.9.juli kom der mail fra Sarah Benche Fremmen:
Velfærdsministeren, Karen Jespersen, har bedt bedt mig takke for Deres e-mail som hun modtog d.14 maj 2008
Deres e-mail vil blive besvaret snarest muligt
m.v.h. Sarah Benche Fremmen
Ministersekreteriatet.

Så det er jo spændende om der går et par mdr. igen eller......

Det var dejlig at komme hjem efter en tur i tandlægens stol (han borrede slet ikke ) og se der var en reaktion fra ministerens sekretær.

Jeg skal nok berette hvad hun har at fortælle os.

Godnat til jer alle fra bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2008, 11:54   #12
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
har kontaktet lev.dk

Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Jeg tror at dette tal for de 15-19årige, gemmer udviklingshæmmede unge, som istedet hjælpes til skånejob, aktivering og lign.
Har selv arbejdet med denne gruppe, og alt efter udviklingstrin, er dette yderest relevant, idet de aldrig vil kunne begå sig på arbejdsmarkedet på alm. vilkår.
vh popiae
Lige en opdatering. Jeg har kontaktet lev.dk, som er det tidligere Evnesvages vel, i håbet om at de evt. har en statistik over deres medlemmers indkomstforhold.

Hvis de har vil jeg igen forsøge mig i pressen med de oplysninger.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2008, 17:40   #13
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Flemming... der kan være mange medfødte ting, som kan "udløse" pension, som ikke har med LEV at gøre.

Men der har været en kraftig stigning i "Mental retarderede", som har fået pension blandt de helt unge. Første tal - 179 personer - er fra 1998, og de 559 personer er fra 2006. Det er totalt for HELE gruppen, som er:

Citat:
Mental retardering (Alle grader af åndssvaghed, debilitet, imbecilitet)
Citat:
179 406 415 450 435 440 472 450 559
Nedenstående gruppe er også steget kraftigt siden 1998:

Citat:
Psykisk udviklingsforstyrrelse (organisk betinget, DAMP, Aspergers syndrom)
Fra 37 personer i 1998 til 170 personer i 2006.

Det er fundet her:

Citat:
GLFOP2: Kommunale nytilkendelser af førtidspension efter diagnose, arbejdstilknytning, alder og køn
http://www.ast.dk/tal_fra_ankestyrelsen/

Prøv at tjekke nærmere for hver enkelt diagnose... der er mange.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2008, 13:22   #14
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Uhm, zuza

Jeg gik netop og tænkte på at søge aktindsigt i de tal, men jeg kan se at det ikke er nødvendigt.

Jeg er ved at tænke på at lave et notat, som jeg vil sende til Folketingets arbejdsmarkedsudvalg for at punktere myterne i debatten. Det er iorden at de debatterer, men det skal ske på et rigtigt og faktuelt grundlag !

Der er et debatindlæg i information idag om Informations artikel fra d. 8. juli fra Sind, som jeg tror omhandler tallene:
http://www.information.dk/162137 (Den bliver dog først tilgængelig imorgen for ikke betalende)
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2008, 22:54   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Mange førtidspensionister kan helbredes

Størstedelen af de førtidspensionister, der skubbes ud af arbejdsmarkedet pga. psykiske problemer, har ikke en reel kronisk sindssygdom. De kan derfor ofte helbredes, siger eksperter.
Citat:
Siden 1998 er antallet af personer, der sendes på førtidspension med en psykisk diagnose, tredoblet til 5.552 personer.

Men langt de fleste, der tildeles førtidspension på grund af psykiske problemer, har ikke en reel varig sindssygdom. Mange har angst eller belastningsskader som stress, der ofte kan bedres på få år, siger psykiater Morten Birket-Smith fra Bispebjerg Hospital. Han har udarbejdet en rapport til Velfærdsministeriet om førtidspension og skønner, at ni ud af ti førtidspensionister med psykiske lidelser har fået pension uden at have en reel sindssygdom:
Læs mere om, hvad Birket-Smith mener her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3702
Kort sagt: Først fjernes fysiske diagnoser vha. en hypokonderdiagnose, og så står der "kun" en psykisk diagnose tilbage.
DET er årsagen til, at der er en voldsom stigning i psykiske diagnoser. Det ses også her på k10, at mange har fået "fjernet" de fysiske diagnoser, og sendes til psykiater/psykolog på trods af fysiske skavanker.


http://www.berlingske.dk/article/200...ark/707140039/


__________________________________________________ ________________


Og ham her kunne så IKKE behandles, så historierne om den "mirakuløse helbredelse" hænger overhovedet IKKE sammen.

Citat:

»Min tillid til verden er væk«
I 2004 fik Johnny Folkmann tildelt førtidspension. Han bliver således ikke længere anset for at være til rådighed for arbejdsmarkedet – ganske enkelt fordi han ikke er i stand til at passe et arbejde ordentligt.

»Det var ikke noget, man var vant til i kommunen. Det krævede en arbejdsprøvning, et mislykket revalideringsforløb og indtil flere speciallægeerklæringer, før kommunen ville acceptere, at sådan måtte det være,« siger Johnny Folkmann.

I dag bruger han tiden på sin familie og på at passe huset i Gug. Han er begyndt at have nogle timer som telefonrådgiver for Stressforeningen.

»Jeg arbejder stadig på at få mit liv til at hænge fornuftigt sammen. Det går stille fremad, men jeg vil altid have mén. Og min grundlæggende tillid til verden er væk,« siger Johnny Folkmann.
http://www.berlingske.dk/article/200...ark/707140019/
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2008, 23:48   #16
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Men langt de fleste, der tildeles førtidspension på grund af psykiske problemer, har ikke en reel varig sindssygdom. Mange har angst eller belastningsskader som stress, der ofte kan bedres på få år, siger psykiater Morten Birket-Smith fra Bispebjerg Hospital. Han har udarbejdet en rapport til Velfærdsministeriet om førtidspension og skønner, at ni ud af ti førtidspensionister med psykiske lidelser har fået pension uden at have en reel sindssygdom:
Ja denne Morten Birket-Smith er jo så beviset på at fordi man har en uddannelse som psykiater så behøver det ikke betyde at man har ret meget logisk sans og indsigt i selve loven...

Hvorfor spørger journalisten ikke hvorfor det så lige er at de ni ud af ti personer ikke er blevet helbredt i de adskillige år der går forud for tilkendelsen af førtidspension hvis det er så nemt, nogen må jo kæmpe ti eller flere år før tilkendelsen endelig sker, er det først når tilkendelsen er sket at helbredelsen kan lykkes...

Samtidig er loven jo netop ændret så man ikke mere bliver tilkendt pension på en specifik sygdom men på grundlag af arbejdsprøvninger og en generel arbejdsmarkedsrelateret undersøgelse, så man behøver ikke være reelt sindsyg for at få tilkendt førtidspension... så han burde nok holde sig til at behandle nogen patienter eller sætte sig lidt ind i loven og de faktiske forhold før han kommer med sådan noget vrøvl...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2008, 23:53   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Hexi... du har bare ret.

Men man kan vel ikke forlange, at NOGEN kan gennemskue denne l...lovgivning.

Selv CHF har fra talerstolen sagt, at konstanthjælpsmodtagere IKKE betaler skat.

Hvor meget har man så sat sig ind i grundbetingelserne?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2008, 23:58   #18
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Selv CHF har fra talerstolen sagt, at konstanthjælpsmodtagere IKKE betaler skat.
He he ja zuza

Vi er vist helt enige om at denne CHF godt kunne trænge til et kursus i loven
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 11:48   #19
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Jamen dog, zuza. Du overså noget på berlingske igår :/

Allersidst i en af de artikler, som berlingske lagde på igår er der denne interessante lille tekst.
Citat:
Det stigende antal førtids- pensioneringer som følge af psykiske lidelser vil være blandt hovedemnerne, når regeringen og forligskredsen evaluerer reformen igen i slutningen af august, oplyser Velfærdsministeriet.
Kilde: Berlingske.dk - Stress og depression gør danskerne uarbejdsdygtige
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2008, 11:55   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, den dato har jeg overset.



OFF-topic til Flemming.

Kan du bruge de tal her til noget?


Citat:
Kontanthjælps- og starthjælpsmodtagerne udgjorde den største gruppe på 141.537 personer, der modtog hjælp i kortere eller længere tid. Heraf var 4.566 på starthjælp.

Næststørste gruppe var de 84.004 aktiverede kontanthjælpsmodtagere, fulgt af 27.853, som var under revalidering. 22.913 personer modtog ledighedsydelse, og 3.315 fik introduktionsydelse

Danmarks Statistik understreger, at tallene tilsammen ikke giver 200.409, fordi en person godt kan have fået flere forskellige ydelser i løbet af året.
http://www.ugebreveta4.dk/Globals/Ny...20080715104608
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbage til aml arbejde ETSL Spørgsmål ang fleksjob 1 14-04-2012 21:17
Flertal: Ja til at tvinge unge i arbejde Vej86 Politik og Samfund 17 22-02-2012 19:10
Førtidspensionister presses tilbage i job Webmaster K10 Nyheder 0 15-06-2010 08:00
Kommuner vil have syge tilbage i arbejde buster Politik og Samfund 5 07-04-2010 09:50
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension