K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-12-2007, 22:12   #1
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Førtidspension og job?

Hej allesammen!

Er der nogen herinde, der har fået førtidspension efter de "nye" regler (altså efter 2003) og som har arbejde ved siden af? Skånejob eller hvad det nu hedder? Da jeg måtte opgive mit fleksjob og gå på førtidspension (som 34-årig!) sagde min sagsbehandler at jeg da altid kunne arbejde lidt, når/hvis jeg fik det bedre. Nu har jeg det lidt bedre, men kan ikke holde til så meget, men vil alligevel gerne prøve at arbejde lidt - og har også udsigt til et job. Har i dag fået at vide (af sagsbehandleren) at jeg må arbejde 5-6 timer om ugen, og jo nærmere 10 timer, jeg kommer, jo mere problematisk bliver det i forhold til at bevare pensionen, så skal der måske tales fleksjob igen.

Vil gerne høre om andres erfaringer både med at arbejde som førtidspensionist og med kommunen og de forskellige regler.

Glædelig jul fra Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 16:50   #2
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Glædelig jul til jer allesammen!

Er der slet ingen førtidspensionister herinde, som har erfaring med arbejde ved siden af? Hvor mange timer må man arbejde, hvordan modregnes lønnen? Er eller har du været ansat i "skånejob"?

Julehilsner fra Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 17:04   #3
Helena
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2007
Lokation: Storkøbenhavn
Indlæg: 14
Styrke: 17
Helena er ny på vejen
Hej Fiemie

Jeg er førtidspensionist, men arbejder ikke ved siden af. Mener jeg fik oplyst, at man må ha' en indkomst på kr. 56.000 årligt udover pensionen. Ved ikke om det er anderledes, hvis du har været i fleks- eller skånejob før din førtidspension.

Min kommune gjorde opmærksom på, at det var op til mig selv af finde et skånejob, hvis jeg kunne, da man brugte ressourcerne på de som på sigt kunne forsørge sig selv. De vil hjælpe, når man har fundet jobbet, men ikke bruge krudt på at finde det for en. Det var et prioriteringsspørgsmål, så det gælder måske ikke for alle kommuner.
Helena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 18:04   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Fiemie!
Da jeg fik tilkendt ftp. sidste år i okt. mdr. kontaktede jeg pensionsafd. for at høre hvad reglerne var hvis jeg kunne klare at arb. 1 time pr. dag. Beskeden var kort og godt : Hvis du kunne arbejde havde du jo ikke fået en pension- Jeg fik at vide, jeg kunne kontakte en jobkonsulent og høre hvad der var af tilbud. Konsulentens svar var du kan blive besøgsven eller gå hen i børnehaven og synge for børnene.
Ja, dette var jo nok ikke til megen hjælp men sådan ser min kommune på det. Der er jo nok lige så mange svar som der kommuner. Det har så heller ikke været aktuel for mig, da jeg ville være nødt til at melde afbud, mange gange....
Jeg venter spændt på 1.okt 2008 da pensionen da skal tages op igen for at se om der er en bedring.
Gældelig Jul til dig fra thilde
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 19:02   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
bmdc det er noget pjat din kommune siger, for du kan sagtens have et job selv om du har pension også efter de nye regler her er hvad der i korte træk står på www.ijobnu.dk

Citat:
Er du omfattet af de nye regler, kan du:

• tjene op til 59.000 kr., før din pensionsydelse bliver berørt
• få et økonomisk fingerpeg ud fra et regneeksempel
• få kommunen til at regne ud, hvad et job betyder for din økonomi

Hvis din sag om førtidspension er påbegyndt efter 1. januar 2003 består din pensionsydelse af et samlet månedligt beløb – som er 14.456 kr. hvis du er enlig, og 12.287 kr. hvis du er gift eller bor sammen med din partner. Har eller får du et job ud over pensionen, vil beløbet naturligt nok blive påvirket af den ekstra indtægt – fra denne side får du et hurtigt overblik over, hvornår og hvordan.

Du skal heldigvis tjene en del, før det påvirker pensionsydelsen. Er du enlig, vil et skånejob i langt de fleste tilfælde ikke berøre din pension. Og selvom ydelsen måske bliver lidt lavere, så glæd dig over alt det, du har tjent ekstra. At dét beløb er meget større, end det du går glip af, giver regneeksemplerne dig et fingerpeg om.
De regneeksempler der er nævnt (også til dig fiemie) kan findes på denne side http://www.ijobnu.dk/sw13841.asp

www.ijobnu.dk kan er også læses meget andet om hvordan man forholder sig hvis man gerne vil i arbejde og har pension efter de nye regler...

Jeg ved også at da jeg måtte ned i tid på mit daværende fleksjob , var noget af det min jobkonsulent brugte som arrugement til at få min arbejdsgiver til at acceptere det, netop det at når jeg kendte jobbet så godt som jeg gjorde , så ville det jo også være en kæmpe gevinst både for hende og mig når tiden kom hvor jeg evt ikke kunne mere , og måtte på ftp at så kunne hun kalde mig ind i spidsbelastede situatiuoner og det ville komme både hende og mig til gavn....

bmdc det din jobkonsulent har sagt er så langt ude i skoven, for du får ALDRIG et fleks job hvis du kan arbejde en time eller to om dagen, men måske en arbejdsgiver gerne ville ansætte dig til at gå til hånde hvis der var ekstra travlt , det er der mange der bruger pensionister til i dag ....

Så kig på reglerne om pension og arbejde hos ijobnu og se selv hvad loven skriver , bliver det aktuelt på et tidspunkt så print det ud og tag det med op til din kommune ....

ikke mange kommuner vil hjælpe deres førtidspensionister til at finde job, men de SKAL ifølge loven være behjælpelige med at oprette jobbet som man evt finder....

bmdc jeg ville også hvis jeg var dig og stod foran en revurdering være forsigtig med at påtage mig arbejde nu så tæt på , de kan jo tage det som en forbedring af dit helbred, selv om det ikke er det....

Og derud over giver jeg web ret, man får ikke ftp hvis man har noget arbejdsevne tilbage overhovdet , så kommunen vil have mere end svært ved at tage den fra dig igen


Job til førtidspensionister kan man finde her http://www.ijobnu.dk/sw44790.asp der er kun to lige nu , men man kan da håbe at arbejdsgivene får øjnene op for siden og ellers er der ogsåFflemmings side hvor man selv kan lægge et cv og en ansøgning ud http://fleksjob.denmarkonline.dk/
  Besvar med citat
Gammel 27-12-2007, 01:45   #6
Berit p
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2007
Lokation: esbjerg
Indlæg: 91
Styrke: 17
Berit p er ny på vejen
Hej med jer.

Jeg skal i gang med at søge pension. Og i den forbindelse spurgte jeg pr mail en rådgiver om man måtte arbejde efter de nye regler. Det er en side der er blevet henvist til herinde. Det er nogle der studerer til rågiver og giver gratis råd. Jeg kan bare ikke huske hvad siden hedder. Men de sagde at efter de nye regler må man IKKE arbejde ved siden af. Så jeg tror du skal undersøge det meget nøje før du begynder at arbejde.
Berit p er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2007, 04:09   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Berit P den side som du beskriver kan jeg kun komme på skulle være www.sr-bistand.dk og jrh kan ikke forstå at de skulle have oplyst dig om det, i så fald er det altså forkert , jeg har lige taget et citat derover fra, fra deres brevkasse i den står der

Citat:
Må man arbejde

Spørgsmål
Hvis man får førtidspension,må man så tjene op til et vidst beløb?? eller er det efter den gamle ordning?

Svar
Både efter nen nye og efter den gamle pensionslov kan man have en lille indtægt ud over pensionen uden at det får betydning for pensionens størrelse. Da jeg kan se, at du er gift, kan jeg ikke give dig betløbets størrelse, da din ægtefælles indtægt i forvejen kan have betydning for din pensionsberegning, men du kan altid få oplysningen hos din kommune, som i forvejen har disse oplysninger, og som skal give dig vejledning, hvis du spørger.
link til besvarelse finder du her http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=357

derud over er der også den jeg allerede har sat ind fra siden www.ijobnu.dk som jo er en side som DSI har og DSI er

De Samvirkende Invalideorganisationer
Kløverprisvej 10B
2650 Hvidovre
Tlf. 3675 1777
Fax 3675 1403
E-post: [email protected]
www.handicap.dk

derfor formoder jeg at de ved hvad de snakker om og på deres side står jo netop hvad du kan tjene hvis du er på den nye førtidspension og tjener lidt ved siden af...

men jeg har da for at vi kan få helt ro i sjælen sendt følgende mail til DSI


Citat:
Til Anders Reitov

Jeg vil høre om jeg har forstået det rigtigt når jeg læser om arbejde og førtidspension som at man OGSÅ godt må arbejde lidt når man er tilkendt førtidspension efter 2003 ?

Grunden til spørgsmålet er at vi oplever at brugerne af vores hjemmeside får forskellige oplysninger i de forskellige kommuner

PÅ forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen

xxxx
på vegne af brugerne på www.k10.dk
BeritP jeg giver dig ret i at folk skal undersøge tingene meget nøje inden de kaster sig ud i noget, men desværre ser vi tit og ofte at kommunerne ikke holder sig helt til sandhenden, da de så kan gøre det lettere for sig selv

Så derfor ja undersøg nøje , men tag aldrig kun en instans ord for gode vare
  Besvar med citat
Gammel 27-12-2007, 23:10   #8
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Mange tak for jeres respons! Som man kan se af jeres svar er der grund nok til at være forvirret. Det er utroligt at man får så mange forskellige oplysninger, når nu loven er den samme i alle kommuner. Jeg har selv fundet jobbet eller dvs. jeg har fået det tilbudt, og det er indenfor mit fagområde, så det kunne være sjovt at forsøge sig med en dag om ugen. Hvis kommunen siger OK og hvis arbejdspladsen kan nøjes med så lidt - det skal jeg også have undersøgt...

Jeg vil undersøge sagen nærmere. Tak for linkene, Hejdien! Du er jo grundig som altid :-) Spændende hvad de svarer fra DSI.

Vender tilbage, når jeg har fundet ud af, hvad jeg skal. Men, underligt at de siger (i min kommune) at hvis jeg nærmer mig 10 timer, så skal vi snakke fleksjob. Var nede på ni timer (når jeg havde det godt) i mit fleksjob da jeg kom på pension. Og, når man altid hører at man skal kunne arbejde MINDST 15 timer for at få fleksjob, så hænger det da slet ikke sammen.

Mange hilsner Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2007, 23:11   #9
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Hejdien og Berit P

Jeg må sige I gør noget for os nye herinde.
Jeg har fundet min bivilling af førtidspensionen frem og der står:
Det er blevet besluttet at tilkende dig ftp. fra 1.okt 2006 med kontrol om 2 år- jævnfør lov om social pension §20 og §33 stk. 2.
Jeg kan oplyse at jeg af samme grund stadig betaler mit kontingent til FOA, lidt nedsat, jeg husker ikke lige hvorfor den blev lidt nedsat men stadig også til efterlønsbidrag. Beløbet er pt. kr.923,00 pr. mdr.
Jeg ved ikke om det siger lidt mere om den pension med kontrol.
Jeg kan desværre ikke selv finde rundt i dette. ØV

Tak til jer fra thilde/bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2007, 01:24   #10
Berit p
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2007
Lokation: esbjerg
Indlæg: 91
Styrke: 17
Berit p er ny på vejen
Thumbs up

Hej Hejdien.

Ja det kan jeg da godt se. Det er godt nok lidt ærgeligt at jeg ikke har en scanner. For jeg har printet det ud men ikke gemt det i min mail. Så jeg har det "kun" på papir at de sagde det. Men de er jo også kun mennesker og kan tage fejl.

Men hvis/når jeg får min pension er det da dejligt at vide. Jeg kan nemlig få nogle timer hver mdr i mit gamle flex-job. Altså jeg blev fyrret fordi jeg ikke kan klare de 4 timer hver dag mere i flex-job. Men min chef og jeg var meget ked af det så hun sagde at når/hvis jeg kom på pension, kunne jeg jo tjene lidt ekstra ved at ordne lidt regnskaber ude ved dem. Så det er jeg da glad for. Og jeg har kopieret det over så jeg har det hvis det skulle blive noget.

Tusinde tak for det igen igen. Du er bare god til det der Hejdien.
Berit p er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension