K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2016, 16:00   #1
Post
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2016
Indlæg: 84
Styrke: 9
Post er ny på vejen
Paragraf 34

Hej.

Min datter er på sygedagpenge med diagnosen Borderline, dissociativ amnesi og blandet dissociativ tilstand.

Hun har et hjemmeboende barn og modtager sygedagpenge laveste sats 680kr pr dag.

Husleje incl. El 5800 pr md
Fradrag 3700 pr md
Boligstøtte 2400 pr md

Opsparing i banken, 8000kr som er opsparet at hendes børnebidrag, til uforudsete udgifter

Kan hun benytte paragraf 34
Post er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 16:12   #2
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
umiddelbart ja - hun kan søge boligsikring og §34
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 16:22   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan hun helt bestemt!!

Se hvem der kan søge:

Du kan få både boligsikring & særlig støtte til høje boligudgifter, hvis du modtager

Arbejdsmarkedssydelse,
barselsdagpenge,
brøkførtidspensionister (efter 2003),
dagpenge,
deltidsefterløn,
fleksjob,
integrationsydelse,
kontanthjælp,
kontantydelse,
ledighedsydelse (visiterede fleksjobbere),
løntilskudsjob,
ressourceforløbsydelse,
revalideringsydelse,
sygedagpenge,
særlig uddannelsesydelse,
SU. &
Uddannelseshjælp.

Min fremhævning.

Hvem er berettiget mm:

http://sindvejle.dk/node/208

Og lige her kan i komme i gang med det samme, og få gode råd til hvordan i søger:

http://sindvejle.dk/node/223

Dog skal du/i være opmærksomme på, at din datter IKKE kan få med tilbagevirkendekraft hvis hun er UNDER 25 år. Hvis hun nu er OVER 25 år, kan hun få tilbagevirkende for 3 år.

God weekend til jer....og en krammer med på vejen.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 16:29   #4
Post
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2016
Indlæg: 84
Styrke: 9
Post er ny på vejen
Tusind tak for hurtigt svar,
Post er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 16:32   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Dog skal du/i være opmærksomme på, at din datter IKKE kan få med tilbagevirkendekraft hvis hun er UNDER 25 år. Hvis hun nu er OVER 25 år, kan hun få tilbagevirkende for 3 år.
Hmm hun burde da kunne få tilbagevirkende op til 2 år, da det vidst var i starten af 2014, at målgruppen for §34 begyndte at omfatte dem under 25 år også.
(kan være at jeg husker forkert)
Men om ikke andet, så bør hun kunne få med tilbagevirkende tidligst fra paragraffen omfattede hendes målgruppe, og ellers fra den dato hun kom på sygedagpenge.

MEN som forsøger med 1 hjemmeboende barn, skal samlede boligudgifter overstige 4100 kr i 2016.
I 2015 var det 4050 kr.

Hvis hun har Husleje incl. El 5800 pr md minus boligstøtte 2400 pr md, giver det 3400 kr.
Så hvis vand+varme ikke er medregnet, skal det være dyrere end 700 kr om måneden, før der kan være ret til §34
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 18:27   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hmm hun burde da kunne få tilbagevirkende op til 2 år, da det vidst var i starten af 2014, at målgruppen for §34 begyndte at omfatte dem under 25 år også.
(kan være at jeg husker forkert)
Men om ikke andet, så bør hun kunne få med tilbagevirkende tidligst fra paragraffen omfattede hendes målgruppe, og ellers fra den dato hun kom på sygedagpenge.

MEN som forsøger med 1 hjemmeboende barn, skal samlede boligudgifter overstige 4100 kr i 2016.
I 2015 var det 4050 kr.

Hvis hun har Husleje incl. El 5800 pr md minus boligstøtte 2400 pr md, giver det 3400 kr.
Så hvis vand+varme ikke er medregnet, skal det være dyrere end 700 kr om måneden, før der kan være ret til §34
Nej, det har du nok ret i - jeg er selv i tvivl nu. Men hvor om alting er, så står det garanteret i et af linkene.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2016, 12:53   #7
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Dog skal du/i være opmærksomme på, at din datter IKKE kan få med tilbagevirkendekraft hvis hun er UNDER 25 år. Hvis hun nu er OVER 25 år, kan hun få tilbagevirkende for 3 år.
Aldersgrænsen var kun for kontanthjælpsmodtagere.

Der har aldrig været en aldersgrænse for andre ydelser.

En forudsætning for, at kunne få det med tilbagevirkende kraft er at hun har sagt til sagsbehandler, at hun fik eller havde svært med økonomien.

Der er en lige på sygedagpenge, som har fået afslag i Ankestyrelsen da de ikke fandt at kommunen havde haft grund til at vejlede om §34 i Aktivloven.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2016, 12:55   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FlemmingLeer Se meddelelser
Aldersgrænsen var kun for kontanthjælpsmodtagere.

Der har aldrig været en aldersgrænse for andre ydelser.

En forudsætning for, at kunne få det med tilbagevirkende kraft er at hun har sagt til sagsbehandler, at hun fik eller havde svært med økonomien.

Der er en lige på sygedagpenge, som har fået afslag i Ankestyrelsen da de ikke fandt at kommunen havde haft grund til at vejlede om §34 i Aktivloven.
Hmm men har der ikke lige været en på sygedagpenge, der fik det bevilliget, MED tilbagevirkende kraft?
Kan ikke huske om han havde spurgt efter det, men han behøvede ikke engang forbi ankestyrelsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2016, 09:45   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Flemming Leer:

Kan du henvise til Afgørelsen, vedr. §34, da jeg ikke kan finde den.

Udgangspunktet for beregning er nemlig IKKE sygedagpengene, men den løn man fik FØR sygdom!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2016, 12:47   #10
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Flemming Leer:

Kan du henvise til Afgørelsen, vedr. §34, da jeg ikke kan finde den.

Udgangspunktet for beregning er nemlig IKKE sygedagpengene, men den løn man fik FØR sygdom!

VH Popiae
Hej Popiae,

Det er fordi, at den er fra den 12. februar 2016.

Men den flugter med Ankestyrelsens principafgørelse 166-12, hvor man kan få særlig støtte til høje boligudgifter hvis ikke kommunen har vejledt om §34 hvis der over for sagsbehandler er fortalt at man har økonomiske problemer.

Hvis man ikke over sagsbehandler har fortalt, at man har svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Så er der ikke grundlag for at få det med tilbagevirkende kraft.

Samtidigt skal man ved sygedagpenge & dagpenge have større boligudgifter end for en på kontanthjælp. Forskellen imellem kontanthjælp & sygedagpenge bliver nemlig modregnet ved beregningen af §34 i Aktivloven. Det er ca. 1.100,- efter skat.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension