K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2009, 17:48   #11
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hej Razmo

det lyder godt nok mærkeligt
men når resourceprofilen ikke er underskrevet, må din kommunen ikke tage stillig til førtidspension
hvorfor har du ikke ville underskrive den,
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 17:54   #12
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Jeg sidder lige og grubler og tænker.
Jeg tror da aldrig jeg har underskrevet min ressourceprofil.
Jeg er blevet spurgt om der har været noget nyt at tilføje, og har sagt, at sygdommen er den samme som i 2005, så de kunne skrive - intet at tilføje - men min underskrift.
Måske lidt demens, men det husker jeg intet om, hmm
Anna
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 17:55   #13
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Du giver sådan set selv svaret, for syg til at arbejde, men for rask til pension....

Så længe de vurderer man er for rask til pension, så er de sådan set døvende lige glade med om man er for syg til at arbejde!! Så finder de bare en ydelse der gør at du kan være syg 'for evigt' - i dit tilfælde så fortsætter kontanthjælpen bare der ud af, og så må du engang i mellem bare takke nej til aktivering og alt det der....jo, det er komplet latterligt og man kan dårligt fatte, at det er sådan de gør, men det gør de! Jeg er et levende bevis på den tunge sagsbehandling......

Men kodeordet er, for rask til pension!!!
Jeg er godt klar over, at fra politisk side af (VKO), så handler det om at de mangler hænder... eller rettere gjorde... hele Hjort's beskæftigelsespolitik bygger på effektivisering og at give erhvervslivet det de piver efter... eller rettere PEV efter.

Passer man ikek ind i disse ideologier i hans univers, så bruger man blot pæne argumenter om at "ingen skal tabes på gulvet"... og "vi kan ikke bare lade stå til! vi må give disse mennesker en chance!"... en masse ævl og bævl, som de fleste naive danskere æder råt...

Det er bare ikke det Hjort siger, hvis man læser hans tanker (hvis man spørger mig)... han ønsker simpelthen at hive så mange hænder ud på arb. markedet som muligt, på så kort tid som muligt... koste hvad det vil i både kroner og ører samt medmenneskelighed der går fløjten.

Hans system er bare ikke blevet lavet med det "en mente", at man ikke kan få alle borgere i arbejde... han har "glemt" at skabe den retsikkerhed og lovgivning til de få der er tilbage som ikke magter det af den ene eller anden årsag, og jeg er skråsikker nok til at sige at han er bedøvende ligeglad, for vi er "knaster" i hans cirkus.

Der ER simpelthen bare et gevaldigt hul i systemet for borgere som os, og kommunerne prøver at lappe hullet for dem selv ved blot at spare så meget på os som overhovedet muligt.

Derfor sider der lige nu ca. 50.000 fast på kontanthjælp, for syge til arbejde og prøvninger, og derfor (på grund af Hjort's regler) for raske til førtidspension eller andre "kasser" som f.eks. fleksjob osv.

Det værste ved det hele er at manden ved det... VKO ved det, men de gør ingenting... derfor er kommunerne åbenbart nødsaget til at lave underlige ulogiske sagsbehandlinger som i f.eks. Annasen's tilfælde (og måske min), for at få de sager ud af verden... det er sipelthen NØDT TIL at skulle op og vende i nævnet for at der sker noget åbenbart.
  Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:02   #14
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
hej annasen

det skal den være ellers er tilkendens ulovlig, hvis den kom ind til beskæftigelsenævnet

du kan også se det på din ressourceprofil der skal gerne stå din og den sagsbehandler underskrift, der har lavet den sammen med dig
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:08   #15
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
Jamen jeg tror du har ret.
Jeg kan bare ikke huske noget om det.
Vil lige grave lidt i mine papirer igen.
Anna.
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:10   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
hej Razmo

det lyder godt nok mærkeligt
men når resourceprofilen ikke er underskrevet, må din kommunen ikke tage stillig til førtidspension
hvorfor har du ikke ville underskrive den,
Grunden til at jeg ikek ville underskrive den var fordi jeg i over 6 måneder som det tog at skrive den resourceprofil, fik at vide fra sagsbehandleren, at nu skulle vi bare skrive den færdig, og så søge førtidspension bag efter.

Jeg fik klart fornemmelsen af, at man var på min side fra sagsbehandleren af. Men lige som alt var færdiglavet, disker hun op med en arbejdsprøvning.

Havde jeg følt mig i stand til at gennemføre en sådan, så havde det såmænd været ok, men sidst jeg forsøgte endte jeg med svær depression og angst... i øvrigt en arb. prøvning igangsat af selv samme sagsbehandler, så hun ved udmærket hvad der sker.

Det at jeg sagde nej tak, gjorde så, at hun mente den skulle søges på en §17, fordi hendes "socialfaglige vurdering" sagde hende, at alle muligheder ikke var udtømt, når jeg nu ikke "ville" tage en arb. prøvning.

Jeg er jo ikke dum, og er udmærket klar over, at det ville give et afslag på førtidspension, så jeg nægtede at skrive under på den resourceprofil, og klagede over, at jeg VED man kan dispenseres fra arb. prøvning når det er åbenlyst at man ikke har erhvervsevne, hvilket jeg selv mener at 20 år på tanthjælp, intet reelt arbejde har haft, 4 afbrudte uddannelser, adskillige aktiveringstiltag, jobpraktikker, føljob, afprøvning af medicin uden effekt, Asperger Syndrom, Social Fobi, Depressioner osv. aldrig har kunnet føre mig ind på arb. markedet. I mine øjne er det klokkeklart, men deres åndsforladte lovgivning og reglementer ser ikke samlet på noget som helst. Ingen arb. prøvning = ingen førtidspension... åbenbart.

Derfor skrev jeg ikke under på resourceprofilen, fordi jeg i stedet ønskede at få gjort netop resourceprofilen stærk nok ved at lave tilføjelser... hente flere kommentarer fra fagpersonale osv... jeg er jo nødt til at have en rimelig stor balast i den, hvis den skal modsvare sagsbehandlerens "socialfaglige vurdering".

Da jeg nægtede dette, valgte man så bare at indstille via §18 i stedet for, med anmodning om afslag... og det er DET jeg ikke helt har gennemskuet hvorfor endnu.
  Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:21   #17
annasen
Afhængigheds tegn af K10
 
annasens avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2008
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 340
Blog Indlæg: 13
Styrke: 16
annasen er ny på vejen
§ 18 - er der ikke den § der også siger, at de har alle de oplysninger der skal til = lægeligt osv?

Jeg har IKKE været i nogen arbejdsprøvning. Jeg har hele vejen igennem sagt, at de kan give mig afslag, så jeg kunne anke.

At der så undervejs gik en masse tid med alt muligt andet, det er en anden sag.

Min holdning var.
Jeg var syg.
Jeg ville søge pension, med eller uden kommunens hjælp.

Og Razmo - du skal bruge et afslag for at anke.

Anna.
annasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:34   #18
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af annasen Se meddelelser
§ 18 - er der ikke den § der også siger, at de har alle de oplysninger der skal til = lægeligt osv?

Jeg har IKKE været i nogen arbejdsprøvning. Jeg har hele vejen igennem sagt, at de kan give mig afslag, så jeg kunne anke.

At der så undervejs gik en masse tid med alt muligt andet, det er en anden sag.

Min holdning var.
Jeg var syg.
Jeg ville søge pension, med eller uden kommunens hjælp.

Og Razmo - du skal bruge et afslag for at anke.

Anna.

Jo netop Annasen... §18 siger netop, at kommunen indstilelr til førtidspension og på baggrund af, at det er vurderet at der ingen erhvervsevne er, og at der aldrig vil blive det. Som jeg læser den, kan kommunen faktisk kun indstille ifølge §18 hvis de mener jeg er berettiget og har beviserne på det.

Netop dette gør jo at man tænker "Hvad f..... har de gang i!?" ... specielt når de ikke mener alle muligheder er udtømt, og anmoder om afslag.

De er udmærket klar over at det bliver et afslag... så det må jo som du skriver også være det de er ude efter. Om det så er fordi de skal bruge det afslag, for at smide det hele til ankenævnet ved jeg jo ikke, men det finder jeg jo nok ud af.

Nu ligger det så bare sådan, at jeg klagede til 10 byrådsmedlemmer og borgmesteren, samt arbejdssekretariatet og jobcenteret over det, og krævede den §18 stoppet øjeblikkeligt... to byrådsmedlemmer har bedt om sagen for at se den ved jeg... så hvad dælen der vil ske nu ved jeg ikke... måske har jeg "held" med at få den stoppet... men hvis det så gør sagen endnu mer "twilight zone" agtig, så ved jeg sgi' snart ikke om jeg har dummet mig eller hvordan...

Hvis de for h...... bare havde gidet ulejlige sig med at indrage MIG i deres beslutninger omkring den §18, så havde jeg måske kunnet forstå det...
  Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:35   #19
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
næ jeg forstår godt nok heller ikke lige hvor § 18
den siger jo at kommunen skal indhente alt lægelige oplysninger osv.

men den resourceprofil, skulle godt nok laves først som din sagsbehandler har, men har hun sørget for alt er kommet med, fra læger osv.
har du nogen lægelige papirere på at dit helbred bliver meget dårliger af arbejdsprøvning og den læge lige frem fra råder arbejdsprøvning

efter resourceprofil er lavet,vudere man ud fra den,om en arbejdsprøvning kan lade sig gøre.
men har du ikke været i nogen af dem ? de skal også i resourceprofilen og beskrevet hvordan det gik.


hvis noget af det sagsbehandleren har skrevet som du ikke er enig med, skal han/hun rette eller skrive i borgerkommentarene at du ikke er enig
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2009, 18:46   #20
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
næ jeg forstår godt nok heller ikke lige hvor § 18
den siger jo at kommunen skal indhente alt lægelige oplysninger osv.

men den resourceprofil, skulle godt nok laves først som din sagsbehandler har, men har hun sørget for alt er kommet med, fra læger osv.
har du nogen lægelige papirere på at dit helbred bliver meget dårliger af arbejdsprøvning og den læge lige frem fra råder arbejdsprøvning

efter resourceprofil er lavet,vudere man ud fra den,om en arbejdsprøvning kan lade sig gøre.
men har du ikke været i nogen af dem ? de skal også i resourceprofilen og beskrevet hvordan det gik.


hvis noget af det sagsbehandleren har skrevet som du ikke er enig med, skal han/hun rette eller skrive i borgerkommentarene at du ikke er enig
Min sagsbehandler har stort set blot skrevet ned i resourceprofilen, hvad jeg har sagt... så har hun kommenteret det løseligt... den er rent ud sagt temmelig mangelfuld på mange områder.

Problemet med de lægefaglige vurderinger er, at selv om de alle pointerer, at det er urealistisk at placere mig på arb. markedet, så er de benbart for "løse" i deres udmelding om hvad jeg kan tåle med henblik på arb. prøvning... min psykiater har skrevet, at jeg udvikler svær stress og angst når jeg aktiveres, arb. prøves eller ved andre tiltag, men det er åbenabrt ikke nok til at man undlader arb. prøvning alligevel... også selv om sidste arb. prøvning endte i sygemelding inden jeg overhovedet var kommet afsted.

Jeg har været i to arb. prøvninger... en i nuværende kommune, og en i forhenværende... men ingen af dem er endt ud i en beskrivelse af hvordan det gik... ingen har benabrt fundet det nødvendigt at beskrive forløbene... så der er kun sporadisk nævnt i resourceprofilen, at jeg har "været i arb. prøvning, som mislykkede".

Jeg ved at resourceprofilen kunne være meget mere gennemført, men har en anelse om, at sagsbehandleren simpelthen ikke GIDER ulejlige sig med at gøre ret meget ud af den... derfor er jeg selv begyndt (og får hjælp til) at lave den, og har planer om yderligere indhenten af mere skråsikre udtalelser fra læger, psykolog og psykiater.

Behøver jeg at fortælle, at jeg ikke aner hvor jeg skal begynde, ej heller har energi'en til det? ... men man skal jo åbenabrt selv lave hele møget...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen som ved noget om dette? LS1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 257 24-01-2013 01:11
Er der nogen der kan genkende dette? Trunten Politik og Samfund 8 10-10-2011 21:39
Nogen som kender dette kursus??? Berit3 Spørgsmål ang fleksjob 4 26-05-2009 10:18
Nogen der kender dette ?? søsser s Alt det andet 4 22-08-2008 15:28
Mon nogen kan bruge dette? Odenseaneren Et godt link! 0 01-05-2008 07:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension