K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-12-2013, 15:23   #1
L. Madsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 20
Styrke: 12
L. Madsen er ny på vejen
Forvirret

Jeg er lidt forvirret over de forskellige begreber...

Hvornår skal noget for en rehabiliteringsteam? Hvornår skal det ikke...?

Eks: jeg er sygemeldt på 2 år, er stadig på sygedagpenge da jeg har en sag hos ASK. Er nu i arbejdsprøvning og er på 12 timer ugtl, arbejdsprøvning stopper medio januar.
Er stationær i min sygdom (depression).

Hvad sker der bagefter? Kommer min sag for en rehabiliteringsteam, eller hvordan...?

Kan forstå at ressourceforløb er for dem som evt skal have førtidspension (selv håber jeg på fleks).

Håber i kan hjælpe med at forstå de forskellige begreber.

På forhånd tak.
L. Madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 16:58   #2
bruger2013
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2013
Indlæg: 206
Styrke: 12
bruger2013 er ny på vejen
Har du papirer på at din depression er stationær.?
bruger2013 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 18:32   #3
L. Madsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 20
Styrke: 12
L. Madsen er ny på vejen
Tak for svar.

Jeg har d.d drøftet min sag med min behandler. Vi drøftede ud fra nedenstående:

Fra kommunens akter d. 01.10.2012:
"Lægekonsulenten vurderes i notat af 09.09.2012 at der ikke bliver udsigt til tilbagevenden til ordinær beskæftigelse trods relevant behandling"

"Lægekonsulent XX vurderer at tilstandene ikke på nuværende er stationær, idet der fortsat pågår medicinsk behandling, samt at XX oplyser ved sidste samtale at han for nuværende er meget depressiv. Lægekonsulent XX vurderer at depressionen kan bedres"

"På baggrund af denne drøftelse ses der bort fra lægekonsulentnotat fra 20.09.2012, hvor det vurderes at tilstandene er stationær og tilbagevenden til ordinær beskæftigelse udelukkes

Altså det skal læses sådan, at der har været 2 lægekonsulenter indenom hvor den ene mente min tilstand var stationær, og den anden ikke da jeg var meget depressiv, samt i medicinsk behandling.
De hører jo så efter den sidste.

Som sagt har snakket med min behandler i dag. Min depression er bedret, omend jeg aldrig på nogen måde bliver god igen. Han siger jeg er velbehandlet, men stadig depressiv, og vil altid være det. Han siger jeg er stationær, og vil skrive sådan når kommunen anmoder om det.
Han undrer sig over lægekonsulentens udtalelse ang medicin, for jeg vil givetvis være på medicin resten af mit liv.
L. Madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2013, 18:48   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej,

Pt. er du på sdp. da du har en sag ved Ask, dette er nemlig en af forlængelses punkterne på sygedagpenge og det er super vigtigt at du lige sætter dig ind i disse regler som ligeledes fremgår af forsiden af k10.

Rehabilitering bliver aktuelt i fald du er fleks eller førtidspensions klient.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2013, 17:47   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej L. Madsen

Svarer dig kun ud fra denne tråd.

Du skriver 3 datoer, men hvorfor det kan virke, som din sag evt. har været til lægekonsulenten/erne skøn ad 3 gange.

Du bør få aktindsigt i disse udtalelser fra lægekonsulent/er straks. Jeg bemærker at disse datoer ligger tæt på hinanden, men fra sidste år. Er der intet nyere? Såvel læger som lægekonsulenter.

Væsentlig er også, hvad dine behandlende læger siger om din tilstands varighed (stationær), velbehandlet og prognose på nuværende tidspkt.

Ang. ressourceforløb: ville jeg forsøge at få SB til at indstille dig til behandling i rehabteam, når denne jo giver udtryk for, at det du skriver. Men få det på skrift først.

Hvis du er i fare for enten at havne på fleks el. FP, og relevante mulighederne efter lov om beskæftigelse og sociallov er anvendt el. fundet formålløse at anvende, og dine problemer er komplekse (dvs. du ikke kun har et beskæftigelsesproblem), skal SB indstille dig til rehabteam, som skal vurdere om du har behov for et ressourceforløb.

Hvis du afventer til du har fået behandlet din sag i ASK (går ud fra at EntenEller kender din sag og dette er korrekt) kan du risikere, at du når du får nej fra ASK (så vidt jeg er orienteret giver ASK ikke medhold på diagnosen: depression), at du derpå bliver smidt af SDP kort efter, og så skal starte "forfra" i andet regi under kontanthjælp.

Du bør også overveje om du selv ønsker et ressoruceforløb, idet man ikke kan sige nej til dette, hvis det først er beluttet af rehabteam.

Se yderligere om rehabteam og ressourceforløb her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=144514

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2013, 18:04   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ressourceforløb er et tilbud. Man kan godt sige nej, hvilket jeg gør såfremt de tilbyder mig det. Har tjekket rent juridsisk og de kan ikke fratage min ledighedsydelse hvis jeg siger nej.

Men har man ingen ydelse eller er i fare for at miste den, så er det betydelig sværere at sige nej.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2013, 19:22   #7
L. Madsen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2013
Indlæg: 20
Styrke: 12
L. Madsen er ny på vejen
Tak for jeres tilbagemeldinger.

I speciallægeudtalelse ifm sag hos ASK, er der konstateret PTSD opstået ifm arbejdsskade - så både PTSD og depression.

Går på kommunen og søger aktindsigt imorgen.

Jo, synes jeg har sat mig godt ind i reglerne for forlængelse af SDP.

Der er desværre ikke foretaget nogen nyere udtalelse fra nogen læge overhovedet. Jeg forstår bare ikke, først er der en lægekonsulent der mener; "at der ikke bliver udsigt til tilbagevenden til ordinær beskæftigelse" - og nu hvor jeg er i arbejdsprøvning står der anført at jeg skal på fuldtid?? Det kommer jeg på ingen måde! Er på 9 timer nu, og har lige været hos min behandler som mener det skal sættes ned til 6 timer - jeg magter det på ingen måde, men møder op, fordi jeg bla har læst herinde at det er bedst at gøre.

Jeg har desværre ikke forstand på alle disse regler og paragraffer og har svært ved at forstå det. Min fagforening, som først sent er kommet ind i billedet, mener der er noget kludder i det; først at sige at jeg ikke kan vende tilbage til ordinær beskæftigelse for dernæst at sætte mig i arbejdsprøvning mhp fuldtid.

Efter råd fra min fagforening har jeg i dag skrevet til min SB (en ny) og bedt om møde, hvor min fagforening vil deltage, for at vi kan redde dette ud.

Men hvordan redder man det her ud? Det mest hensigtsmæssige vil nok være ny speciallægeudtalelse, men er der andet jeg skal forberede mig på/forlang? Skal jeg forlange at komme for et rehabteam? Jeg spørger måske dumt, men det er fordi jeg ikke helt forstår.

Jeg er klar over, at det er bedst at få så meget som muligt på plads mens min sag kører i ASK.

Mange tak for alle svar.
L. Madsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 07:59   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej L.Madsen

Der findes ingen dumme sprøgsmål!

Du er begyndt på nogle gode tiltag:

1. fagforening, og at de er med som bisidder
2. aktindsigt (hvilket også fagforening har brug for, at kunne hjælpe dig ordentlig) husk skriftlig med kopi, som du får datastempel og underskrift for modtagelse på. Se skabelon under nyttige links. Husk der skal stå fuld aktindsigt!!
3. møde med nye SB sammen med fagforening, husk at få koordineret tid mel. disse
4. opmærksomhed på at du bliver nødt til selv at være primus motor i din sag

Ang. lægeerklæringer: bør du være obs. på at disse bør forelægge i din sag af nyere dato end 2012. Ligesom du bør være obs. på, at nye erklæringer ikke indeholder for vage formuleringer, der gør det sværere, at vurdere din sag fremadrettet. Du bør i første omgang bede SB om der inhentes en erklæring fra din behandlende psykiater.

Arbejdsprøvning: det er ganske korrekt, at det er bedst at møde frem, hvis man kan. Men du skal samidig være obs. på, at du ikke bliver der længere end du faktisk har kræfter til. Dvs. har du det så dårligt en dag, at du kun kan runde stedet, ja, så gør du det. Hvis du kun kan overkomme 1 time en dag, ja, så er det det. Du skal passe på med, at komme op på et for højt timetal, hvis dette indebærer, at du det meste af tiden befinder dig i rum, hvor du kan passe dig selv evt. slappe af. Da du kan risiskere, at dette pludselig tæller med som samlet antal timer du har arbejdsevne, hvilket jo ikke går ude i den virkelige verden. Der kaldes det jo ikke arbejde, at ligge og hvile sig.

Fagforening: hvis du indgiver anmodning om aktindsigt i dag, så skal den tilsendes inden 10 dg. dvs. du derpå d. 16.12. kan tage forbi din fagforening og lade dem kopiere din sag, således at de har læst den inden møde med SB. Forud dette ville jeg ligeledes have et møde i din fagforening, således at I får talt om din sag, får afstemt hvad der skal på dagsorden for møde med nye SB, og en plan fremadrettet.

Ligeledes bør du forhøre dig, om du via din pensionsordning er berettiget til et mdr. beløb herfra pga. din nuværende sygemelding. Spørg fagforening el. læs din police fra pensionsordning.

Jeg ville personligt selv på ovenstående ting på plads før jeg ville begynde at skubbe på at komme for rehabteam. Ligesom din nuvæende arbejdsprøvning er væsentlig at få en rapport på (uvis hvor langt tid den er fastsat til).

I forhold til ressourceforløb skal du også være opmærksom på om dette er ønskeligt, hvis din sag ellers siger fleks el. pension er åbenlys, og det derfor er formåløst, at iværksætte et sådan. Ligeledes skal du være opmærksom på at ydelsessatserne for ressourceforløb ikke er det samme som SDP, se evt. her:http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1212-2012/

Personligt ville jeg prioritere ovenstående i flg. rk.følge:

1. aktindsigt anmodes (i dag)
2. dit møde med fagforening, når de har læst din sag (sidste uge inden jul)
3. møde med SB med fagforening som bisidder (efter nytår)
4. fornyet indhenting af lægeerklæring fra behandlende spec.læge og prak. læge

Og så holde øje med din sag i ASK, hvornår du har forfald og evt. skal forlænges på SDP, sørg for at din prak. læge hele tiden er informeret omkr. hvad der sker hos spec.læge, hvis du får nogle skriftlige spec.lægeerklæringer, som din prak. læge ikke har, så aflevere en kopi. Hold kontakten til din prak. læge, således at denne ved selvsyn kan se, hvordan du har det. Hold også denne informeret omkr. dine vanskeligheder i forhold til din nuværende arbejdsprøvning.

Til slut vil jeg understerge det vigtige i, at din fagforenings socialrådgiver varetager en større rolle i din sag ud over at være bisidder, således at du kan bruge denne for råd og ikke mindst sparring for dine fremtidsmuligheder.

Det er meget forskelligt hvad fagforeningers socialrådgivere ligger af kræfter i sagerne, men anmod om møde og hjælp til din sag ud over bisidderrollen, så får du dette afklaret. Væsentlig er at du meget hurtigt får én ved din side, som kender din sag, idet den jo allerede virker til at være noget mærkværdig, alene pga. lægekonsulentudtalelserne.

Ikke for at skræmme dig, men desværre kan sager, som er uklare og/el. dårlige dokumenteret og bliver langvarige, blive meget svære at løfte, ja, måske at få afsluttet.

Pga. af dine diagnoser er det bestemt ikke befordrende for dig, hvis dette sker.

Så når du får din aktindsigt:så forsøg selv at have et overblik, sæt sagen i mappe kronologisk, evt. med lægepapirer for sig, således at de altid er nemme at finde.

Lav lister over, hvad der du bør foretage dig indenfor den næste mdr. i forhold til din sag og planlæg det

Få straks rette de fejl, der i din sag

Få talt med fagforeningens socialrådgiver om flg.:

hvad mener denne, at din sag peger mod (tilbage til arbejde, støtte, fleks, FP)
hvad mangler i din sag for, at den er ordentlig belyst pt. og på længere sigt
hvordan vil/kan socialrådgieren hjælpe med her

Aftal regler for bisidderrollen pga. du har PTSD, hvorfor møder på JC godt kan give forøget symptomer (aftal signal for hvornår bisidder skal tage over, kan være et ord, el. et tegn; aftal også omkr. hvis du får behov for nogle min. pause under mødet helt ok. og langt bedre end hvis det løber løbsk el. du bliver yderligere dårlig).
Hvis SB beder dig tage stilling til noget, og du er det mindste i tvivl, så aftal med socialrådgiver, at du og denne bederom en kort pause, og kan drøfte det, hvis beslutning ikke kan udsættes til I kan drøfte det ordentlig efter mødet og så komme igen med svar.

Jo flere af disse regler du har aftalt med socialrådgiveren, jo større chance er der for at du føler dig utryg, og du ikke får trigget din PTSD unødigt. I denne forbindelse vil det måske også være relevant, at få indblik i om socialrådgiver kender noget til PTSD, og om denne har haft sådanne medlemmer tidl.

Bedste ønsker for at du får din sag på rette spor, og husk at holde fri i hovedet omkr. den ind i mellem, hvilket er langt nemmere, hvis du har hjælp, mappe og noter for hvad der skal gøres fremadrettet.


Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 06-12-2013 kl. 08:28.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 17:02   #9
Takecare
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2012
Indlæg: 76
Blog Indlæg: 3
Styrke: 12
Takecare er ny på vejen
Hej L. Madsen min situation er næsten ligesom din. Jeg har en arbejdsskade diagnose Ptsd med svært depression. Jeg modtager kontanthjælp, min sag køre stadig i Ask ang. Erhvervsevnetab plus genoptagelse af mengraden, da jeg har fået forværring af min symtomer. Jeg har været i virksomhed praktik siden maj 2013,10 timer pr uge , har lige afslut min praktik 30 nov. Jeg er nu nede på 6 timer pr uge. Har lige været til samtale med jobkonsulent, fik blot at vide at de har forlænget min praktik med 3 mdr. Hvilke jeg blev ret skuffe. Jeg ved heller ikke hvad der vil ske med mig. Jeg ved ikke om sagsbehandler eller jobkonsulent der trækker det ud. Jobkonsulent får jo udbetalt fra kommune ved at afklar min funktionsevne, jeg møder op til samtale hver uge og de stresser mig gevaldigt. Jeg vil nu ringe og får tid med min sagsbehandler plus søge om aktindsigt. Jeg har stabilt møde op til praktik siden maj , med forværring af angst og depression. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håber at jeg engang får fleksbevilling. Min praktik plads er klar til at ansætte mig når som helst, men er der nogle herinde der ved, om man burde vente på fleksbevilling eller om jeg kan bleve ansat mens afklaring finder sted. Min jobkonsulent siger at jeg skal vente. Han mener at jeg kan får fleksbevilling hvilke jeg tvivler. Jeg vil gerne have det overstået, da jeg har det så skidt. Jeg er også under 40 år, ftp blever der ikke tale om, men jeg vil også gerne yde med det jeg kan. Jeg kommer ikke længere op end 5-6 timer. pr uge.Hvergang jeg forsøger at ryge op i flere timer, så ender jeg på hospital, hvor jeg hvergang skal øge min medicin. Hvor længe skal man være i praktik før kommune vudere at det er nok : ( ?

Sidst redigeret af Takecare; 06-12-2013 kl. 17:15. Årsag: Mangler ord
Takecare er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 11:06   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis man ikke selv afkræver et skriftlig svar, kan de blive ved i en uendelighed, med begrundelse om, at det fortsat ikke er nok.

Problemet er at du har få timer, med den begrundelse, dog uden at omtale at det er timeantal, bliver de ved, fordi de gerne vil have dig i selvforsørgelse, dvs over 19 timer.

Hvis du var over de 19 timer, havde de set nok.

Man bliver derfor nødt til, gerne med fagforeningens hjælp, at spørge skriftlig, gerne med henvisning til at man IKKE magter flere timer, pga helbred, og henvis samtidig til div lægeerklæring der bakker dette op.

Forlang skriftlig svar!

Forlang evt at svaret bliver begrundet, realistisk.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension