K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2016, 19:44   #11
Anny
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2015
Indlæg: 38
Styrke: 10
Anny er ny på vejen
Din stædighed er din fætters store chance for retfærdighed.

Jeg forstår din frustration, har også været der, og min søn er stadig meget vred over dårlig behandling. Hans fik fp efter 1 1/2 år i kamp om at få tilstrækkelig dokumentation. Han har en autismespektrumforstyrrelse og mistede helt tillid til pædagogiske medarbejdere på bosted, som pressede ham uden hensyn og viden om hvad der virker, og som til sidst, via lægen, gav ham psykofarmaka mod depression.

Nu bor han i egen lejlighed, klarer sig nogenlunde, og er nok een af dem som folk kigger skævt til når han tre dage om ugen drøner afsted til fitness-center, hvor han tilbringer adskillige timer og i øvrigt har sin tilværelse indrammet af netop den rutine.

Der er ingen tvivl om at han ville være lykkeligere med en meningsfuld deltagelse i det øvrige samfund, men det går jo ikke når der ikke vises de nødvendige hensyn til særligt sårbare mennesker som ham, eller din fætter. På det såkaldt rummelige arbejdsmarked er der slet ikke plads til vores slags.
"Alle lykkelige familier ligner hinanden; men den ulykkelige familie er altid på sin egen måde ulykkelig." indleder Leo Tolstoj sin roman "Anna Karenina." Det kan ikke nytte noget at vi henfalder til misundelse overfor hinandens kompensation for lidelser, og tror på f.eks Joakim B. Olsen, som konsekvent glemmer at kontanthjælpsmodtagere også betaler skat og at en del af deres indkomst er de samme tilskud som alle andre også får.

Hvis vi ikke her på K10 skulle kunne finde solidaritet, så ved jeg i hvert fald ikke længere hvor. Familie, venner osv, kan have svært ved at hænge på, nemlig!

Pøj-pøj videre.
Anny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 20:36   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Lille Hjælper

Ja, det er både absurd og forkasteligt at syge mennesker og deres pårørende skal bruge deres sidste dyrbare energi på at sætte sig ind i lovparagraffer og forsøge at forhindre kommunerne i at bryde loven og snyde de syge for deres ret til hjælp, men det er sådan verden ser ud i Danmark i dag.

Det mest absurde omkring det er at de fleste jo læner sig tilbage og tror at alt er godt og nu får de hjælp, for nu er deres sag trygt lagt i hænderne på kommunens veluddannede medarbejdere.
Først flere år inde i forløbet finder de ud af at sagen ikke kører på skinner, ja sagen kører jo faktisk ikke nogen steder.

Som Anny skriver er det heldigt for din fætter har du nu besluttet dig at gøre noget ved hans sag og og du har heldigvis fundet K10, som vil kunne give jer råd og vejledning hen af vejen.

Med hensyn til snyd tror jeg at du skal passe på ikke at hidse dig op over alle de historier der kommer i medierne om snyd, da du kun kender den halve historie og derfor også kun en halv sandhed.
Når man eksempelvis regner ud af en enlig kan få 20.000 er det formodentligt kontanthjælp til forsørgere, boligstøtte OG børneydelser som også personer i job kan få.
Personer som ønsker at nedlægge den sidste rest af velfærdssamfundet ynder at få det til at lyde som om modtagere af offentlige ydelser er nassere alle til hobe og er netop ude på at få mennesker til at bakke op om kontanthjælpsloft osv. netop pga. de utallige snydere.

Derfor er det fornuftigt af dig at gøre som du skriver læg al retfærdighedssans og forargelse til side og forhold dig helt roligt til din fætters sag.

Nu først aktindsigt, så skal den gennemlæses, og der skal I forholde jer til informationerne uden at hidse jer op eller noget.
Kommenter ting som er evt. er urigtige i sagen og gå ned og aflever dokumentation som mangler, husk at anmode om kvittering.

Når og hvis I støder på problemer så skriv i din tråd her på K10 så vil alle de kloge hoveder her på siden kunne råde jer til hvad I skal gøre for at komme videre.

Pøj, pøj med sagen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 22:05   #13
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd og Anny

Jamen du og Anny belyser sagen fra en god vinkel, og med gode argumenter om at ydelser som den enlige mor får, også er ydelser borgere på arbejdsmarkedet får ( De fleste vinkler er nok også belyst i debatterne fra tv).

Jeg vil dog nævne, at jeg i det lokale fitnesscenter, flere gange har hørt folk spekulere i snyd og social bedrageri, og det gør mig alligevel harm, nu når jeg kender flere, der virkelig har brug for støtte.
Men at bruge eks. på snyd og manipulerende argumenter, der ikke belyser helheden, hver eneste gang, vil jeg sætte stor spørgsmålstegn ved

Jeg er også enig i, at der i debatter,... altid er debattører der kommer fra den samme vinkel om folk der snyder, og arbejder 40 timer sort ugentlig ved siden af førtidspensionen osv osv. Men tror da at i den "ophøjede" sandhed, skal alle argumenter på en måde samles,... eller der skal en hel ny tankegang til, fra alle sider.

Men det rammer hovedet på sømmet..... Jeg var naivt overbevist om at hvis ikke min fætters sagsbehandler hjalp ham godt på vej, så ville kontaktpersonen i psykiatrien helt sikkert.

Men nu der bare gået 3 1/2 år på kontanthjælp....

Men frustration og følelser til side, og i gang med papir arbejdet (systemet har jo ingen følelser.)... Nu er anmodningen om aktindsigt afsendt til kommunen, fra min fætters mail på borger.dk. Så ser vi hvad de ligger inde med.

Anny

Min fætter passer slet ikke ind i samfundet eller arbejdsmarkedet på de vilkår der er i dag, og det er soleklart i mine øjne, og ikke den mindste tvivl.


Men du har helt ret... der de fleste steder, ikke de nødvendige hensyn ude på arbejdsmarkedet i dag.

Jeg er nu alligevel glad for at høre din dreng har fået førtidspension og det ikke har taget 10 år.
Søgte i aktindsigt ved kommunen? Søgte i førtidspension på egen hånd , altså §17 foreliggende grundlag ?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2016, 00:25   #14
Anny
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2015
Indlæg: 38
Styrke: 10
Anny er ny på vejen
Ja, undervejs i et STU-uddannelsesforløb, kontaktede vi jobcenteret og søgte førtidspension. Det stod klart for både undervisere og ham og jeg, at det ikke gav mening at lede efter kompetencer som kunne tilpasses arbejdsmarkedet. Selvom bostedet prøvede med medicin, hvilket bare gjorde alt værre. Som om livet med et psykisk handicap ikke var svært nok i sig selv.

Alle papirer fra psykiater, psykologer, lærere, speciallærere og pædagoger pegede i samme retning, men det var først efter en kort praktik, 3 uger, og endnu en psykologtest, foranlediget af jobcenteret, at "sagen" blev anset for tilstrækkelig belyst. Det forargede mig faktisk at kommunen mistroede tidligere psykiatri- og psykolograpporter, og ville have lavet "deres egen".

Så ja, først aktindsigt, så supplere med manglende dokumenter, rette forkerte oplysninger (ikke altid muligt) og så insistere på at der blev taget hensyn til hans vanskeligheder.Jeg havde indtryk af, at man efterhånden blev lidt klogere på hans udfordringer, men jeg ved selvfølgelig ikke om man blot talte mor her efter munden. I det sidste halve år ringede jeg og rykkede hver måned.

Der er jo tale om ikke synlige handicaps, og med mange udskiftninger af sagsbehandlere, skal man igennem et filter af uforstand, mistro og nedværdigelse. Gang på gang. Og samtidig prøve at skærme et sårbart menneske. Tungt.

Følger Jer.
Anny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2016, 21:11   #15
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej igen Anny

Det er alligevel lidt af en omgang. Så din dreng har altid haft "specielle" udfordringer?
Jamen jeg regner næsten med at kommunen afviser i første omgang når min fætter/ vi søger, da der her på næsten fjerde år, stadig ikke har været arbejdsprøvning, eller praktik.

Men jeg mener ikke de kan komme sagen nærmere, men nu skal der ske noget og at lægge pres den anden vej, er måske god taktik.

Så håber jeg da kommunen var glade for den nye psykolog test, og de tre ugers praktik, din søn var i hmmmmmm....???? rystende latterligt, og lavt niveau! Næsten som et trodsigt barn ( altså kommunen).
Rykkede du månedlig, for svar på førtidspension ansøgningen??

Jeg bliver alligevel lidt usikker på vores dokumentation, da det lyder som om at du og din søn har haft en masse mennesker/ vidner inde over?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 15:02   #16
Anny
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2015
Indlæg: 38
Styrke: 10
Anny er ny på vejen
Hej igen lille hjælper

Ja, der har været mange personer med forskellig faglighed involveret, men det var først gennem forældreforeningen i Kompleks autisme-foreningen at jeg blev introduceret til de bedste hjælpere, nemlig personer som har den allernærmeste kendskab til livet med den specielle lidelse. Så jeg kan kun anbefale at søge lignende.

Når min søn blev udsat for pres og ikke kunne honorere forventningerne, så var det som om det enten var en personlig fornærmelse eller en urimelig udfordring af deres faglighed. Enkelte, de gode af dem, indrømmede, at her var en større udfordring, end de kunne klare. Som du antyder, har jeg nærmest været nødt til at fodre ”systemet” med indsigt, da de flestes rakte til, at de skam havde set ”Rainman”, så er det forfra, som med blomsterne og bierne, eller abc. Man må tage det helt roligt og indøve en kort beskrivelse, som oplyser og så præsentere dilemmaerne: ”Min søns diagnose under autismespektrumforstyrrelserne F 84.8 som er en nabo-diagnose til Aspergers bla,bla,….. betyder for min søn, at han ikke kan fungere i normal social sammenhæng og bla, bla,… fordi, og så de for ham specifikke udfordringer.

Jeg er sikker på at Bedre psykiatri eller Sind kan hjælpe med lignende ro og overblik til Jer.

Det gør mig lige så harm som dig, at man vil presse psykisk handicappede/ekstremt sårbare mennesker, som vore kære, ud i situationer som vil forværre deres tilstand. Jeg mener det er overgreb og burde kunne rets-forfølges. Du er heldigvis stædig og indigneret, to gode drivkræfter.

Men først og fremmest, gør præcist som de systematiske K10’ere her anbefaler, og i den rækkefølge de siger, jeg ville klart gerne have kendt til K10 tidligere.

Da jeg/vi søgte, gik der det meste af et år med at samle dokumenter, og sørge for at jobcenteret faktisk havde dem på "sagen". Tilrettelægge praktik, lærerudtalelser og kommunens egen psykologtest, og da man fra jobcentrets side mente at ”sagen” var ” fuldt belyst”, begyndte jeg altså at ringe for at høre hvor lang tid der ville gå, ca. hver måned, så var der ferie, kursus, sygdom og jeg fik at vide man holdt møde hver 6. uge. Sådan gik det halve år. Jeg ved ikke om det har haft nogen betydning at jeg kontaktede dem, men jeg mener man har ret til at høre til status.

Lige en ting mere, som jeg har lært her på K10, det er ikke godt at være alene om at læse aktindsigten, det kan være ret hårdt. Også når der står noget som slet ikke passer.
Anny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 15:51   #17
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Anny

Jeg har det på fuldstændig samme måde, de burde kunne retsforfølges, hvis der er beviser og tegn på at de trækker sagen i langdrag. Der burde også deles fyresedler ud, eller kunne laves økonomiske sanktioner, når kommuner, på den ene eller anden måde drejer loven til egen økonomiske fordel. Eller forværrer en syg borgers tilstand bevidst!

Rystende at pædagoger prøver at holde deres egen fane høj, og direkte føle sig fornærmet??? Det er da tydelige signaler der viser at de har behov for at arbejde med sig selv, og øve mere prof på deres pædagogik. Igen lavt lavt niveau, hvis de har udtalt,at de da har set rainman !!!!!

Ja der er mange ting i vejen, når sagen står i stampe, har jeg fundet ud af. Så skal den nye sagsbehandler lige ind i sagen, og bruge 6 måneder på at læse overskrifterne i journalen,også går der seks måneder igen, før der læst lidt mellem linjerne og måske en enkelt samtale med psykiatrien. Så der ferie osv osv osv.... Nok derfor enkelte borgere dør inden sagen afsluttes!

Jeg føler virkelig med de kronisk syge der ikke har et netværk... Eller bare dem med et lille netværk, der ikke har overskud.

Ja.jeg bliver harm over at kommunen ikke godtager hvad psykiatriens læge og speciallægen skriver, at der er mulighed for tilbagefald, selvom min fætter kommer i 2 timers støttet arbejde om ugen?????! Da burde de udtalelser og konklusion, komme min fætter til gode, og psykiatriens arbejde til gode, og kommunen droppe tanker om arbejde og pres, så alt behandling ikke falder på gulvet.

Jamen min fætters mor (min tante), og ham selv, kan f.eks. ikke læse speciallægens udtalelse, uden at fælde en tåre..... Det jo hårdt, også fordi der faktisk står noget meget konkret og ikke helt forkert i hans udtalelser. Jeg har alligevel en evne til at klø lidt på, og gøre tingene lidt med distance, sagligt, og stædighed.

Jeg har da fulgt jeres råd nu, og søgt aktindsigt, fra min fætters profil på borger.dk, og fået en kvittering på det. Så har jeg da det første på skrift...

Rigtig god dag Anny
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 17:50   #18
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Ja.jeg bliver harm over at kommunen ikke godtager hvad psykiatriens læge og speciallægen skriver, at der er mulighed for tilbagefald, selvom min fætter kommer i 2 timers støttet arbejde om ugen?????! Da burde de udtalelser og konklusion, komme min fætter til gode, og psykiatriens arbejde til gode, og kommunen droppe tanker om arbejde og pres, så alt behandling ikke falder på gulvet.

.
.

Jeg har da fulgt jeres råd nu, og søgt aktindsigt, fra min fætters profil på borger.dk, og fået en kvittering på det. Så har jeg da det første på skrift...
Når man er i kontakt med kommunerne virker det som om at de bestiller en lægeattest og putter den direkte i skraldespanden uden at læse den, især hvis de ikke får det svar som de ønsker.

Har du ikke læst om selvmordstruede Jette som blev sendt i arbejdsprøvning trods flere læger advarede om det ?
Det viste sig at lægerne fik ret og hun forsøgte igen at tage sit liv, heldigvis lykkedes det ikke.
http://www.avisen.dk/sf-vil-livsfarl...it_385976.aspx
Dette er den virkelighed du er nød til at navigere i når du forsøger at hjælpe din fætter, umiddelbart er der ikke så meget vi kan gøre andet end at tænke os om når vi stemmer og deltage i de demoer som eksempelvis den 4. oktober.

Godt, aktindsigt er første punkt på din dagsorden, nu skal I overveje aktindsigt hos de læger som din fætter har været hos, er der nogen der kunne have nogle gode informationer som I kan bruge til at underbygge hans sag ?

Husk stadigt KageØres indspark #8 om at det er risikabelt at bygge en sag op på diagnoser, I bør hellere/også arbejde med at gøre kommunen opmærksom på hvordan din fætters dagligdag og alle hans genvordigheder.

Personligt har jeg simpelt hen lavet et word dokument hvor jeg beskriver hvad jeg har af symptomer og forsøgt at beskrive hvordan sygdommen skaber problemer i dagligdagen, på denne måde regner jeg med at det er det lettere for dem at sætte sig ind i min hverdag, jeg har lavet det som en slags dagbog, men mere en overordnet dagbog over hvordan en tilfældig dag kunne se ud.

Jeg vil tro at det ville være godt hvis I bruger ventetiden på aktindsigten til at starte med at formulere et dokument hvor I beskriver din fætters dagligdag og de problemer han støder på i løbet af dagen.

I kunne også som Anny foreslår kontakte Sind, de har med garanti erfaring på området.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 18:17   #19
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej hej Nørd

Det kan da være jeg lige skal læse den artikel med Jette, det virker jo ret tæt på det hele, da min fætter jo startede i psykiatrien, på klinik for selvmords ramte. Det har selvfølgelig ikke kun med hele afklaringsprocessen at gøre,... men det hjælper meget at få en stabil hverdag, uden en sag hængende over hovedet, og økonomien i orden.

Kan du så kun bruge "dagbogen" i en mundtlig dialog/argumentation, eller også som en del af sagen, der skal gennemgås under afklaring??

Jamen sind kan absolut være en god ide, og min fætter har haft kontakt med dem før...

Ja jeg må indrømme jeg tror da på alt skal hænge sammen her i det danske samfund,... men tør næsten kun stemme på enhedslisten næste gang. Min erfaring siger mig, at partierne har enkelte mærkesager, de trods alt ikke kan handle/ eller gå på kompromis med.....

TIL ANNY

Fik din søn pension efter 2013, eller er det ud fra alles erfaringer så godt som umuligt?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2016, 19:00   #20
Anny
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-04 2015
Indlæg: 38
Styrke: 10
Anny er ny på vejen
Hej lille hjælper

Min søn fik tilkendt fp med virkning fra 1. januar 2013, jeg aner en form for perfid komik her, men orker ikke at tænke det igennem.
Er også landet på at Enhedslisten får min stemme næste gang, og jeg møder op 4. okt.!
Anny er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension