K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2008, 01:04   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Thumbs up Velfærdssamfundet after dark - Georg Ursin

Jeg sad og så DR2 - Den 11. time, hvor gæsten var en forfatter ved navn Georg Ursin.

Han lød interessant og værd at læse mere om.

Det viser sig, at han har været jurist i Socialministeriet i en årrække og har nu som pensionist skrevet krimier om bl.a. "aflivning af usunde mennesker".

Prøv at læse her:

Citat:
En for en bliver regeringens ministre udskiftet og repræsentanter fra bevægelsen indsat, og de udsteder forbud mod rygning, alkohol, usund levevis og vedtager endda en særlig lov med navnet "aflivning af usunde mennesker". Langsomt udhules velfærdssamfundet indefra og erstattes af et regime, som får Congo til at ligne Vinterbyøster.

Krimien minder i sin tematik om filmen "Hvordan Vi Slipper Af Med De Andre" - den er bare en vellykket udfoldelse af demokratiets nedskrivning til nul.

Den er en slags velfærdssamfundet after dark, nøgternt fortalt og fantastisk effektfuld i sin kølige beskrivelse af, hvordan et samfund mister forstanden og humaniteten.
Citat:
Om bogen
Georg Ursin: "Den navnløse bevægelse". 216 sider, 199 kroner. Er udkommet. People´sPress
http://www.fyens.dk/article/780475:B...det-after-dark


Her kan man læse et interview med forfatteren:

Citat:
I 34 år var Georg Ursin en pligtopfyldende embedsmand. Nu sprøjter han krimier ud, der langer ud efter magtmisbrug i den ministerielle verden, han selv har været en del af
Citat:
Træt og nedslidt gik han på pension efter 34 år som embedsmand i statsadministrationen. Han havde været ansat i Socialministeriet som ekspeditionssekretær - "det er en akademiker i en bundstilling", erklærer han nøgternt - og han havde været flink og pligtopfyldende.
Citat:
"Chenlein og Schmidt", hvor Chenlein kommer på sporet af en mægtig embedsmand, som han mistænker for mordet på en ung pige, handler om magtmisbrug, brutalitet og kynisme i det offentlige.

- Den var direkte rettet mod centraladministrationens ledelse. Selvfølgelig skulle den først og fremmest være spændende, og noget tykt bliver der naturligvis smurt på. Alle de mord, der er i mine bøger, er for eksempel ikke foregået i virkeligheden. Men jeg syntes, det var udmærket at få gjort et par skarpe bemærkninger om visse ting, siger Georg Ursin med et glimt i øjet.
Citat:
"Arrivisten" er om en stræbsom, men talentløs jurist, der fedter og snor sig op gennem systemet og får lige så meget magt, som han er dum, og som i hvert fald slet ikke havde forestillet sig, at han skulle blive fældet af en lille, pæn pensionist.
Citat:
Men i Georg Ursins nye krimi, "Den navnløse bevægelse" er Chenlein oppe imod en helt anden slags fjende - en hær af såkaldte eksperter, der vil have alt usundt - både det døde og det levende - fjernet fra samfundet. Det starter som kostråd og kampagner, men bliver snart til fanatisk forfølgelse af dem, der ikke er i ordentlig form og decideret udryddelse af de svageste. Da Chenlein indkaldes til en helbredsundersøgelse, som han ved, han aldrig vil vende tilbage fra, er han tvunget til at tage affære. Præcis som Ursin godt kunne tænke sig, at nogen i Danmark i dag ville gøre i forhold til den omsiggribende sundhedsbølge.

- Jeg synes, jeg ser askesen vinde frem. Man må nærmest ikke have det rart. Men hvorfor er der ingen, der siger disse "eksperter" imod?
Citat:
Fup og fitness
Georg Ursin tror ikke et øjeblik på alle de slanke-rådgivere, diætister, fedtforskere og ernærings-professorer, som folk lytter til i dag.

- Hvorfor skulle jeg det? De kommer jo ikke med nogen dokumentation, bare en masse statistisk materiale, og den slags kan man altså sætte op, som man vil.
Læs resten af dette tankevækkende interview her. Ursin lægger IKKE fingrene imellem.

Der er nogen, der får sandheden at "føle".

http://www.fyens.dk/article/780480

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2008, 02:25   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kværulanter burde få ret ???!!!

Her er endnu en beskrivelse af Georg Ursin, som er værd at læse:

Citat:
En embedsmand taler ud

Efter et helt liv i den offentlige administration, fortæller tidligere ekspeditionssekretær Georg Ursin i en ny kriminalroman om nepotisme, magtmisbrug og systemets arrogance over for borgerne
Citat:
"Jeg forsøger at påpege de mangler i den offentlige administrations behandling af konkrete sager, selve det hensynsløse, som faktisk er forekommet og, efter hvad jeg hører, stadig forekommer.

I samfundet er der ikke megen retfærdighed, og et retfærdighedsbevidst menneske vil altid føle sig fremmedgjort over for det samfund, vi lever i.

Hvis man møder op med et krav om retfærdighed, er der ikke mange, der vil interessere sig for det," fastslår Ursin
Citat:
Særligt klagesager gav anledning til ansvarsforflygtigelse eller komplet ligegyldighed, fortæller Georg Ursin.

"Der er ikke så få af de såkaldte 'kværulant-forrykte', der vil have genoptaget en sag, der faktisk har ret. Det er som om, der er no-gen, der ikke rigtig må få ret."
http://www.information.dk/111438

Af forfatteren:

"Chenlein og Schmidt"

"Arrivisten"

"Chenlein og dobbeltgængeren"

"Den navnløse bevægelse"

http://www.saxo.com/dk/author/georg-ursin.aspx
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 27-03-2008 kl. 02:27.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2008, 08:23   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Smile han lyder rigtig interessant

- og hvor kan jeg dog genkende til fulde hans udsagn om RETFÆRDIGHED.

Det er netop hvad vi beder om og intet andet men man bliver i den grad fremmedgjort og nærmest paranoid hvis man skulle finde på at insistere på sin ret

Tja, var det ikke Niels Hausgård der sagde i et interwiew engang: "Vi har de politikere vi fortjener" - tankevækkende ikk´

I dag er retfærdighed og solidaritet forbeholdt proletariatet sådan oplever vi det og det har jo desværre ikke den store status i samfundet.

Jo bedre du er til at lyve og bedrage jo større status

Føj - siger jeg bare

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
myterne i velfærdssamfundet Hejdien Et godt link! 0 08-06-2006 08:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension