K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-10-2011, 21:50   #1
Dysis
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2011
Lokation: assens
Alder: 35
Indlæg: 61
Styrke: 13
Dysis er ny på vejen
Morbus Bechterew

Er det nogen der kan fortelle mig lidt om den sygdom?
Behandling, fremtidsudsikter, trening..
Dysis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2011, 22:24   #2
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dysis Se meddelelser
Er det nogen der kan fortelle mig lidt om den sygdom?
Behandling, fremtidsudsikter, trening..
kig ind på gigtforeningen de har helt sikkert noget du kan have glæde af at læse :-) kig ind under viden om gigt så kommer Morbus Bechterew frem
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2011, 08:32   #3
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Jeg har i flerre år haft bechterew, og haft op og ned ture, Sygdommen kan i sjældne tilfælde som min tilfælde også ramme hofte-, knæ- og skulderled.

Derudover får hver tredje Morbus Bechterew-patient betændelse i øjets regnbuehinde. Øjet bliver rødt og ømt, og synet sløret, ligesom lys er generende og øjet let løber i vand. Som regel er der kun betændelse i ét øje ad gangen.
Det er vigtigt at gå til øjenlæge ved de første symptomer på regnbuehindebetændelse.
fter

Jeg har lært at kosten og motion er vigtig, har selv fået kunstige hofter af denne sydom i begge sider, og jeg ved at ny diagnose på en kronisk lidelse som Morbus Bectherew jo er giver den anledning til mange spørgsmål, og ikke mindst de rigtige.

Syre/base-balancen er meget vigtig for, at stofskiftet kan fungere. For meget ophobet syre i vores krop kan fremme gigtsydomme, og forvære den syre findes i blandt andet i rødt kød, fisk, fjerkræ, bælgfrygter, bær, citrusfrugter og ikke mindst kornpro og meget mer
frugt, ingefær, hvidløgdukter.
Base der neutraliserer syren, findes blandt andet i kartofler, grøntsager, urtrthe, moden, bær ,frugt, og meget mer


Morbus Bechterew øger vores risiko for hjerte-kar-sydomme Vi har 20-40% højder .men vi kan gøre meget selv ,det er det er meget vigtig og man Derfor tage de forholdsregler, det er særlig vigtig for os med denne sydom, med et aktiv og sund tilværlse, fordi denne kronisk betændelsesproces, som også kan skade og ødelægger vores led, men risiko for også at skade hjerte og blodkarrene.


Det er en Avelig sydom, mine børn er også ramt at den, og de har også problemer i deres dagligdag med smerter stivhed og vores søn får biologiskbehandling, og har god vigtig effekt af denne behanling.

Årsagen til Morbus Bechterew er ukendt, men det er et faktum, at sygdommen kan være arvelig, idet den er forbundet til en bestemt vævstype (HLA-B27). Er man i direkte familie med en person med Morbus Bechterew, er der således en øget risiko for at få sygdommen. 90 procent af alle Morbus Bechterew-patienter har vævstypen HLA-B27, mens kun ca. 10 procent af alle raske har denne vævstype. Har man ryg- eller ledsmerter og samtidig denne specielle vævstype, støtter det mistanken om Morbus Bechterew.



kig ind på http://www.bechterew.dk/ Gigtforeningen for Morbus Bechterew ønsker at sikre de bedst mulige forhold for mennesker med Morbus Bechterew - blandt andet ved at udbrede kendskabet til sygdommen.

De har helt sikkert noget du kan have glæde af at læse :-) på http://www.sundhedsguiden.dk/da/tema...s-bechterew)-/

Generelle kostråd

· Spis langsomt – vi fordøjer ikke maden ordentlig, hvis vi spiser
for hurtigt. Fordøjelsesenzymerne kommer ikke ordentlig i
arbejde, når vi bare sluger maden.
Det tager 24-36 for vores mad at passere igennem vores system.
Altså fra vi spiser det og til det kommer ud i afføringen.
Maden bør ikke ligge længere tid i kroppen.
· Smag på maden – tænk på at du skal tygge 22 gange.
Det er det, der kræves for at spyttet kan begynde at fordøje maden.
· Spis flere små måltider – dette er bedre for fordøjelsen og blodsukkerniveauet

· Drik vand - gerne mellem måltiderne for så fortyndes fordøjelsesenzymerne ikke.

· Spis mange grønsager

· Spis max. 2 stykker frugt om dagen.

· Spis gode fedtstoffer hver dag – de er vigtige for at vi kan optage de fedtopløselige
vitaminer K E D A. E og A er vigtigst i forhold til folk med MB.
Fedtstofferne skal komme fra koldpresset olie – ikke en raffineret olie. Skal være i mørke flasker for ikke at harske (får ilt).

· Spis langsomme kuldhydrater – dvs. grovbrød, fibre, grøntsager, bønner.
Undgå de hurtige kulhydrater – dvs. hvidt brød, honning, frugt.
· Undgå søde sager - for meget sukker fjerner kalken i kroppen – man simpelthen afkalker knoglerne. Sukker er en syre.

· Undgå junkfood (burgere, pizza)

· Undgå industriforarbejdet mad (færdigretter)

· Undgå light-produkter – de indeholder aspartam; træsprit.
Man bliver afhængig af det.

Morbus betyder ”sygdom” på latin, og ”Bechterew” var den russiske læge, der første gang diagnostiserede sygdommen. Morbus Bechterew er en gigtsygdom
Beha

Sidst redigeret af beha; 08-10-2011 kl. 09:30.
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2011, 09:42   #4
beha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-03 2009
Lokation: Sydsjæland
Alder: 67
Indlæg: 146
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
beha er ny på vejen
Med hensyn til Morbus Bechterew peger ny forskning på, at rettidig behandling ikke bare afhjælper smerter og sygdommens fremmarch.
”Noget tyder på, at tidlig behandling med anti-TNFpræparater kan bevirke, at man kan bremse/stoppe den proces, der gør rygsøjlen stiv. Der er undersøgelser i gang med henblik på at komme denne problemstilling nærmere, og dermed måske bedre patienternes behandlingsmuligheder
beha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2011, 11:50   #5
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Hej..

Jeg har også MB..

Jeg har vederlagsfri fysioterapi, har valgt et træningscenter med fysioterapeuter ansat, fri adgang til alle træningsredskaberne hele ugen.

Ydermere går jeg til varmtvandsbassintræning, der er tilbud om dette mange steder rundt i landet. 33 g er vandet, fedt.

Det er muligt at få et ophold på MonteBello i Spanien, egen læge sørger for henvisning på din opfordring.

__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2017, 12:50   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vedligeholdtræning optræning etc...

Sundhedsstyrelsens diagram
https://www.sst.dk/~/media/D31352E52...2C6C95050.ashx

Som følges nøje.

Læs Diagnoselisten side 2 under 4C som er en Progressiv lidelse.

Derudover skal I hæfte Jer ved det juridiske udtryk "svært handicappet"

Reglerne i tekst, revideret 2017:
https://www.sst.dk/~/media/4EEBFE6F9...CDFABEFA9.ashx

I skal kende til regler om fremtidig vederlagsfri individuel behandling, vederlagsfri.

Alle regler og lovgivning findes her:

https://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-09-2017, 10:36   #7
MortenH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2010
Indlæg: 67
Styrke: 14
MortenH er ny på vejen
Jeg har også MB, har prøvet samtlige biomedicin der er, kan ikke tåle dem og fik derfor ftp da jeg samtidigt er hjertepatient og derfor ikke kan tåle alm gigtmedicin.
MortenH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Morbus Scheuermann - Revalidering ThomasS Alt det andet 25 04-01-2011 16:47
Morbus crohn og lignende nilla Dit og Dat 7 12-11-2010 17:24
Revalidering - Scheuermann- Morbus Chronn Trollmann Alt det andet 7 11-11-2009 17:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension