K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2019, 14:56   #171
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Funktionelle lidelser og andre psykiske diagnoser til mennesker med fysiske lidelser

https://www.evagall.dk/funktionelle-...9scDNF-JVjwuIQ

Der foregår pt. en del debat om ”funktionelle lidelser” og andre psykiske diagnoser til mennesker med fysiske lidelser. Jeg underviser i emnet på lægestudiet på Københavns Universitet i faget medicinsk psykologi og har derfor ikke kun psykologfaglig viden på området, men også kendskab til den medicinske forståelse. Noget af det svære at forstå og forklare er hvordan psyke og krop hænger sammen. Mange mennesker har en forståelse af, at det er to forskellige ting. Det har historiske årsager som jeg kort skal redegøre for, for klarhedens skyld. Læs mere her hvis du er interesseret.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-09-2019, 07:57   #172
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Bente Stenfalk citat

Bente Stenfalk bemærkninger om fænomenet funktionelle, som du kan finde ovenfor, i den hjemmeside som phhmw henviser til.

Tillader mig at citerer Bente Stenfalk:

"Ligegyldigt hvad psykologer og psykiatere finder på at forklaringer, der går tilbage til Descartes og Freud, så er funktionelle lidelser et tankeeksperiment, for man kan ikke bevise, at de findes.
Funktionelle lidelser virker som et overgreb på mange syge borgere, som ikke vil psykiatriseres. imod deres vilje.
Psykiaterne tager patent på sygdomme, som allerede HAR internationalt anerkendte koder og navne, som fortæller hvor på kroppen sygdommen / tilstanden / smerterne kan lokaliseres.

De navne som allerede findes, og som de fleste syge borgere helst vil benytte, fortæller noget om sygdommen:
whiplash = nakkeskader / smerter
fibromyalgi = smerter
ME, myalgic encephalomyelitis = udmattelse efter arbejde / bevægelse
irriteret tarm = maveproblemer / sygdomme i tarmen
alle sygdomme, men hver sin oprindelse og hver sit forløb.

Funktionelle lidelser derimod er en ‘rodebunke’ / samlebetegnelse, som ikke umiddelbart kan forstås og placeres i korpssammenhæng uden en masse forklaringer, og hvem gavner det?

Som jeg ser det, så har nogen psykiatere taget patent på / ‘stjålet’ nogen internationalt anerkendte sygdomme, som de vil forsøge at ‘behandle’ med psykiatriske metoder, som jeg ikke har set nogen gode resultater med.
Sundhedsstyrelsen bakker desværre op om samlebetegnelsen funktionelle lidelser, fordi de ser en besparelse i de undersøgelser, man med diagnosen kan forhindre syge borgere i at få.

Det hele er orkestreret af forsikringsselskaberne, som sparer millioner på ikke udbetalte sygeforsikringer, fordi disse ikke udbetales til ‘diagnosen’ funktionelle lidelser, som her anses for psykisk.
Ikke så mærkeligt, at TrygFonden, som ikke er en fond men et selskab, støtter Forskningsklinikken for funktionelle lidelser med flere 100 millioner kroner gennem tiden.

Funktionelle lidelser gavner således ALLE involverede: psykiatere, psykologer, Sundhedsstyrelsen, lægekonsulenter og kommuner, (som trækker sager i langdrag med ‘behandlinger’ i psykiatrisk regi), UNDTAGEN patienten, som helst vil være fri og tages alvorligt med sin internationalt anerkendte ICD-10-kodede sygdom.
Den dag, da biomarkører på de i funktionelle lidelser indlemmede sygdommene anerkedes, så må funktionelle lidelser falde, som det tankeeksperiment det er"

Sidst redigeret af Reno; 19-09-2019 kl. 08:03.
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2019, 23:19   #173
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
WOW, en læge, som er I systemet, som er helt enige med os

Bente Stenfalk har overført en fil.

WOW, en læge, som er I systemet, som er helt enige med os i, hvad funktionelle lidelser er, og hvordan de virker i systemet.
En modig mand, Sodemann. Bare han ikke bliver 'fyret' / afsat / fjernet, som Stig Gerdes og Peter Gøtzsche..
Funktionelllidelser, Sodemann.pdf · version 1

PDF


https://www.facebook.com/groups/7087...8147743291747/

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-10-2019, 09:02   #174
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vejle kommune kan neuropsykologen konvertere en hjernerystelse til funktionel lidelse

https://www.facebook.com/soc.mariann...type=3&theater

Marianne Stein, Socialrådgiver

I VEJLE KOMMUNE KAN NEUROPSYKOLOGEN KONVERTERE EN HJERNERYSTELSE TIL FUNKTIONEL LIDELSE

- SÅ HVAD SKAL VI DOG BRUGE LÆGER TIL??

Efter flere henvendelser fra borgere i Vejle kommune, begynder jeg desværre at se et mønster i, hvordan denne kommune får konverteret folks diagnoser fra at være en fysisk til en psysisk lidelse - med direkte adgangsbillet til klinikken for funktionelle lidelser.

Og det er præcis hvad denne her sag omhandler.

Sådan fastholdes og nedbrydes sygemeldte i sy(g)stemet i Vejle Kommune - og i mange andre kommuner i Danmark.

Tør du blive syg?

Marianne Stein

Hilsen og stor tak til Marianne Stein, privat socialrådgiver

Bilag

https://www.lokalavisen.dk/migration...d-1638797.html

Anerkender Vejle Kommune ikke fibromyalgi og piskesmæld?

Jeg har siden hørt fra en af deltagerne, at Vejle Kommunes sagsbehandlere uddeler en folder fra Forskningsklinikken for Funktionelle lidelser i Aarhus. En klink, som drives af Per Fink, kreatør af Term modellen.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-10-2019, 18:00   #175
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Funktionelle lidelser i Principafgørelse 37-18

""Der skal altid foretages en konkret og individuel vurdering af, om der er udviklingsperspektiv i forhold til personens arbejdsevne, også i sager, hvor personen har en funktionel lidelse.

Funktionel lidelse bruges som samlebetegnelse for en række lidelser, der alle er kendetegnet ved, at personen har et eller flere fysiske symptomer, som påvirker funktionsevne og livskvalitet markant og i en længere periode. Mennesker, der har en funktionel lidelse, kan have vidt forskellige symptomer og sygdomsforløb. Funktionelle lidelser kan i de sværeste tilfælde være invaliderende. Et fælles kendetegn er, at lidelserne ikke kan påvises ved blodprøver, røntgenundersøgelser eller andre medicinske tests.

Eksempler på syndromer og tilstande, der kan beskrives under samlebetegnelsen funktionelle lidelser, der har størst hyppighed og sygdomsbyrde, er bl.a. irritabel tyktarm (irritable bowel syndrome, IBS), kronisk træthedssyndrom (chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis, CFS/ME) og andre syndromer med primært neurologiske symptomer, samt generaliseret muskuloskeletal smerte (fibromyalgi).
""

https://www.retsinformation.dk/Forms...Q9ypYvg3dGp4GI

Ankestyrelsens principafgørelse 37-19 om førtidspension - ressourceforløb - dokumentationskrav - udviklingsperspektiv - funktionelle lidelser

KOMMENTARE fra Facebook:

Bente Stenfalk Tak for opslaget, Morten Mortensen

Jeg mener, at Ankestyrelsen går imod lovgivningsmagten.
ME blev ved en folketingsbeslutning fjernet fra samlebetegnelsen funktionelle lideler.

***
"Ankestyrelsens principafgørelse 37-19 om førtidspension - ressourceforløb - dokumentationskrav - udviklingsperspektiv - funktionelle lidelser"

Fra afsnittet om funktionelle lidelser:

"Eksempler på syndromer og tilstande, der kan beskrives under samlebetegnelsen funktionelle lidelser, der har størst hyppighed og sygdomsbyrde, er bl.a. irritabel tyktarm (irritable bowel syndrome, IBS), kronisk træthedssyndrom (chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis, CFS/ME) og andre syndromer med primært neurologiske symptomer, samt generaliseret muskuloskeletal smerte (fibromyalgi)."

phhmw

Kære raske familier. Bliv ikke syg i det nuværende bizarre sociale system, som vil ændre familiers liv radikalt, hvis ikke I er forberedte på, hvad der kan vente Jer.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-11-2019, 17:34   #176
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Godt nyt for patienter med ME

https://jyllands-posten.dk/debat/bre...32OzBjwF9YekWQ

Ved almindelige danskere mon, at sygdomme som whiplash, lænderygsmerter, hypermobilitet, visse stofskiftesygdomme, borreliapatienter, som ikke har fået tilstrækkelig behandling, mennesker med tinnitus, migræne, hjernerystelse m.m. er havnet i denne ”brokkasse”? Ved befolkningen, at det foregår? Ved alle, at de kan risikere at få en sådan ”diagnose” og være stillet uden for relevante undersøgelser og behandlinger? Ellers er det på tide, de får kendskab hertil.
Hvor mange læger ville affinde sig med at få en psykiatrisk diagnose ved fysisk sygdom? Hvor mange danskere vil finde sig i det?
I dag må vi sammen glæde vi os over, at Folketinget er trådt i karakter og gjort det, Lægeforeningen og Sundhedsstyrelsen for længst burde have gjort. Nu kan i det mindste patienter med ME få bedre muligheder og bedre liv i fremtiden. Der er stadig masser af andre patienter, I kan gøre det samme for. Så det er bare at gå i gang.

Og til politikerne: Gak hen og gør ligeså for alle patientgrupperne i ”brokkassen funktionelle lidelser”. Tøm den én gang for alle. Til gavn for både samfund og patienter.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-11-2019, 22:18   #177
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Justitsmord på Gerdes handler om at fremme ”funktionelle lidelser”

Lisbeth Riisager Henriksen har delt et link med gruppen JOBCENTRETS OFRE.
13. oktober kl. 13.50 ·
Man har med Styrelsen for Patientsikkerhed konstrueret et magtorgan, som man kan styre lægerne og sundhedsvæsenet med uden retssikkerhed for lægerne og patienterne, blandt andet for at fremme HPV-vaccinen og det funktionelle paradigme, skriver jeg i det sidste indlæg af tre om Styrelsen for Patientsikkerhed.
Stor tak til A4 Nu for, at jeg har fået denne udvidede taleret med disse tre sammenhængende blogindlæg!


https://www.a4nu.dk/artikel/justitsm...FjtntlSYggf10E

Man har med Styrelsen for Patientsikkerhed konstrueret et magtorgan, som man kan styre lægerne og sundhedsvæsenet med uden retssikkerhed for lægerne og patienterne, blandt andet for at fremme HPV-vaccinen og det funktionelle paradigme, skriver Lisbeth Riisager Henriksen i det sidste indlæg af tre om Styrelsen for Patientsikkerhed.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-11-2019, 09:38   #178
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Om ‘diagnoserne’ funktionelle lidelser, BDS og BDD

https://fredericiaavisen.dk/om-diagn...nCZQdqhxXlgNaU

I en ny artikel af Robert C. Bransfield og Kenneth J. Friedman (udgivet i den videnskabelige tidsskriftsamling under MDPI) tages et åbent opgør med ‘diagnoserne’ funktionelle lidelser, Bodily Distres Syndrom (BDS) og Bodily Distress Disorder (BDD), som også benyttes i Danmark.

Er det den vej vi skal blive ved med at gå i Danmark, eller skal vi tage et opgør med de såkaldt usynlige sygdomme, funktionelle lidelser, og ‘diagnoserne’ Bodily Distress Syndrom og Bodily Distress Disorder, og benytte os af det internationale kontinuum af viden, der allerede findes om de i samlebetegnelserne indlemmede fysiske sygdomme og tilstande?

Bente Stenfalk


https://www.mdpi.com/2227-9032/7/4/1...hGZTRvmW8C88dU

Differentiating Psychosomatic, Somatopsychic, Multisystem Illnesses and Medical Uncertainty


https://www.facebook.com/bente.stenf...17616654022503

Jeg kommenterede bare med det, som står i dette opslag, og så dukkede det, jeg skrev, op her på min side med et link til artiklen, som jeg kommenterede på i Sundhedspolitisk Tidsskrift...
Da Per Fink optrådte med fuldt billede, har jeg slettet linket.. man kan ikke slette billedet uden også at slette artiklen, men den har jeg så lagt op i tråden her under.
Jeg kan bedre klare hans portræt i lille format i tråden
***

Om 'diagnoserne' funktionelle lidelser, BDS og BDD

I en ny artikel af Robert C. Bransfield og Kenneth J. Friedman (udgivet i den videnskabelige tidsskriftsamling under MDPI) tages et åbent opgør med 'diagnoserne' funktionelle lidelser, Bodily Distres Syndrom (BDS) og Bodily Distress Disorder (BDD), som også benyttes i Danmark.

Forskerne fastslår, at ikke almindelige, komplekse og multisystem-sygdomme (f.eks. mangler, toksiske tilstande, systemiske infektioner og systemiske immun-forstyrrelser) ofte diagnosticeres forkert, og at Medicinsk Uforklarlige Symptomer (MUS) og somatoform tilstand (fysiske symptomer, som ikke kan forklares) er forældede diagnoser og unøjagtige betegnelser, og de fastslår at 'diagnoserne' Bodily Distres Syndrome og Bodily Distress Disorder ikke er videnskabeligt underbygget, og at de 'diagnoser' er unøjagtige.

”Medicinsk uforklarlige symptomer” er et udtryk, der ikke længere er gyldigt, fordi ingen medicinsk tilstand er fuldstændigt forklaret eller uforklaret; i stedet udgøres viden af et kontinuum, hvor alle forhold forklares delvist i forskellige grader. Medicinsk uforklarlige symptomer er nærmere ikke undersøgt snarere end uforklarlige.
I definitionen af Bodily Distress Syndrome indgår der en gruppe af tilstande, der har meget lidt til fælles bortset fra at være stressende at håndtere for nogle læger.

Hvad disse tilstande anses for at have til fælles, er troen på, at der er et centralt sensibiliserings-syndrom, som ikke understøttes af noget neurofysiologisk bevis.

Ud over denne mangel er der også en manglende videnskabelig definition af en diagnostisk kategori, og set fra et evidens-baseret medicinsk perspektiv undlader det at konstatere, at det udelukker patienter med medicinske tilstande, der kræver lægebehandling.

Mange mennesker, der lider af kroniske, 'usynlige' sygdomme, bliver ofte fejl-diagnosticeret. Kvinder får oftere en forkert psykosomatisk diagnose, hvilket indikerer kønsbaseret bias og mangel på forskning og forståelse af, hvordan den kvindelige krop reagerer på biologisk sygdom, og kvinder bliver ofte afvist i sundhedssystemet. F.eks. bliver kvinder ofte afvist i hospitalers akut afdeling for hjerteanfald med en recept på medicin mod angst. Nogle kvinder, som viser sig at have autoimmune sygdomme, bliver noteret som ”kroniske klagere” i årevis, før de blev diagnosticeret korrekt, og kvinder med endometriose får ofte at vide, at de overreagerede på “normale” menstruationskramper.

Tilfælde, der er vanskelige at diagnosticere, betragtes ofte som usynlige sygdomme, fordi der måske ikke er synlige tegn på sygdom ved en overfladisk undersøgelse. Patienter, med langvarige såkaldte usynlige sygdomme er så trætte af ikke at blive hørt og trætte af at blive fortalt, at deres symptomer kun er oplevede, selvpåførte og psykosomatiske og kun findes 'mellem ørerne', så de undlader at opsøge hjælp hos læger og sundhedsvæsen, hvilket resulterer i øgede risici for selvmordstanker, selvmordsforsøg og selvmord sammenlignet med den almindelige befolkning.
Er det den vej vi skal blive ved med at gå i Danmark, eller skal vi tage et opgør med de såkaldt usynlige sygdomme, funktionelle lidelser, og 'diagnoserne' Bodily Distress Syndrom og Bodily Distress Disorder, og benytte os af det internationale kontinuum af viden, der allerede findes om de i samlebetegnelserne indlemmede fysiske sygdomme og tilstande?

Bente Stenfalk

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-11-2019 kl. 10:08.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-11-2019, 12:19   #179
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er min fulde overbevisning, at de lidelser, som nogen kalder "funktionelle" handler om mangel på vitaminer og mineraler.

P-piller fortrænger zink, som bl.a. er vigtig for immunsystemet. Mangel på zink er også skyld i stress.

Rygning fortrænger c-vitamin og selen, som begge er vigtige for immunsystemet, centralnervesystemet og kredsløbet.

Sukker fortrænger c-vitamin.

Både c-vitamin og selen er vigtige for stofskiftet.

Fytin (som findes i fuldkorn der ikke er bagt med surdej eller langtidshævning) fortrænger bl.a. jern, kalk, zink og selen. Derudover hæmmer fytin fordøjelsesenzymer (herunder sandsynligvis mavesyre, som kræves for at optage selen).

Især er selen og c-vitamin vigtige for centralnervesystemet, så egentlig er det vel logisk, at mangel på disse vil medføre store helbredsproblemer.

Alle steder fra bliver vi tudet ørerne fulde om, at vi skal spise fuldkorn, men ikke et eneste ord om, at det skal være bagt med surdej.

Desværre lærer lægerne ikke ret meget, om noget overhovedet, om vitaminer og mineraler.

Hvis jeg ikke havde læst om Per Fink og funktionelle lidelser herinde for mange år siden, så havde jeg såmænd nok selv fået min. én af disse diagnoser smidt i nakken. Men jeg har helt bevidst kun snakket med mine læger om de ting jeg mente de kunne hjælpe med. Fra starten var det for ikke, at risikere, at forplumre min fp-sag, siden blev det for at undgå term-modellen.

Så jeg er meget taknemmelig for dine (phhmw) oplysninger om term.

Nu hvor jeg er midt i 50'erne, og godt igang med at rette op på skaderne, kan jeg konstatere, at en barndom med alt for meget sukker skadede mit stofskifte, med alt hvad det medfører, flere år med "sunde" hjemmebagte fuldkornsboller klarede resten af "jobbet", så jeg i mange år gik rundt og havde det mere eller mindre ad h****** til.
Men efterhånden som jeg får rettet op forsvinder gener og symptomer som dug for solen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2019, 13:54   #180
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvorfor får en person at vide, at de aldrig kommer til at gå igen?

https://www.facebook.com/TheBackToLi...4896993496182/

Hvorfor får en person at vide, at de aldrig kommer til at gå igen? ��

Fordi det er fysisk umuligt? Eller fordi vores (velfærds)samfund ikke vil løse opgaven? ��

Her er Christina, som i Januar 2016 pludselig røg i kørestol uden man helt kunne finde ud af hvorfor. Først fik hun diagnosen 'funktionel lidelse', men på centeret for netop 'funktionelle lidelser' kom de hurtigt til den konklusion, at det var ikke dét, der var tale om.


phhmw

Guderne må vide, hvem der kom med udsagnet "Funktionel Lidelse" i dette tilfælde?

Hilsen Peter

Dejligt Vovse, at du har haft glæde af tråden.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension