K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2010, 16:33   #201
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser

Samt have kopi af akter, som bliver fremsendt mhp på udformning af speciallægeerklæring
Det er rigtig fornuftigt.

Hvis du ikke kan få det fra hende, så henvend dig til speciallægen for at få det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 20:09   #202
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Vi skriver at jeg gerne vil være med til at få lavet en speciallægeerklæring, men at vi ikke forstår, hvorfor det er nødvendigt. Hvorfor neuropsykologens rapport ikke er god nok? Særligt i betragtning af, at han på nuværende tidspunkt er den eneste, der har læst relevante sagsakter (da de stadig ikke forefindes i min rp), samt var temmelig grundig i de 5 timer, jeg var hos ham. Hvad er baggrunden for at negligere så seriøs en rapport?
Rapporten negligeres ikke - den indgår i den samlede vurdering i din sag.

En læge[1] kan udtale sig lægefagligt til sagen - det kan en neuropsykolog ikke.

Og lægefaglige diagnoser er det kun læger der kan stille - så det er egentlig ganske logisk, at der ønskes/fordres en speciallægeudtalelse[2] til sagen.


Citat:
At det undrer os at lægekonsulenten ikke finder sagen entydigt belyst. Hvad er det præcist, der ikke er blevet belyst? Og kan dette skyldes at der stadig mangler akter i rp?
Det er den lægefaglige del, der ønskes bedre belyst.


Tilføjet: Hvis jeg var i din situation, så ville jeg formodentlig sikre mig uanset forvaltningsmyndighedens ønsker, at den psykiater der kender til sagen, også udtaler sig til sagen, fx i form af en status- eller speciallægeerklæring.

Måske ville jeg også sikre mig en speciallægeerklæring fra en speciallæge med særlig kendskab til autisme, herunder Aspergers syndrom.

Sørg også for, at disse speciallæger får mulighed for at gennemlæse neuropsykologens rapport inden mødet.

Evt. egenudgift ifm disse erklæringer kunne vise sig at være givet godt ud - blot et godt råd ... ;-)


Citat:
TG: Min træthed er psykisk træthed. Jeg har overmåde svært ved at finde mere energi og gejst til at kæmpe
Man "plejer" jo at sige, at krop & psyke hænger sammen.

Træthed kan godt have et grundlæggende organisk afsæt.

Man kan generelt spørge: oplever du træthed fordi, der er mange problematiske ting i dit liv du skal forholde dig til, eller fordi du har en særlig biologisk sårbarhed, der gør, at du ikke kan håndtere så mange problematiske bolde i luften.


BTW: Næste gang du besøger den praktiserende læge, som du bruger, så få lige målt dit D-vitamin-niveau - og det er ikke fuldstændig grebet lige ud af den blå luft, at jeg nævner det i kontekst - faktisk ville jeg ikke falde ned af stolen af overraskelse, dersom dit D-vitamin-niveau viste sig for lavt - medmindre du selvf. spiser et kraftig D-vitamin-tilskud.


Citat:
Tak fordi du gad at finde oplysningerne til mig. En ven i nøden, som altid
;-)


Noter:
=====

[1] Faktisk er der nogle rammer for lægens udtalelse til en socialsag.


[2] Autisme høre ind under det psykiatriske fagspeciale - ligesom de psykiatriske komorbide tilstande (det nogen i kontekst kalder autisme+ diagnoser) som der måtte være i kølvandet på autismen. I dit konkrete tilfælde bla.: angst & stress.

Diagnoser klassificeres her i landet ud fra WHO's International Classification of Diseases, aktuelt IDC-10 (hvor 11 udgave forventes på banen ca. 2016, iflg. det jeg høre i min øresnegl).

Der er tale om et, i en international kontekst, operativt klassifikationssystem over sygdomstilstande, hvor af nogle af diagnosekoderne og placeringen i klassifikationssystemet mere er baseret på konsensus (enighed) imellem eksperter inden for området, mere end på kendskab til den bagomliggende årsag til tilstanden.

Konservativt kender man fx ikke årsagen til autisme (herunder AS) og da autisme historisk set har været opfattet i retning af en form for atypisk skizofreni, er autisme (herunder AS) landet inden for det psykiatriske fagspeciale, dvs i afsnit F i ICD-10, under hovedgruppen F84 [3] og Aspergers syndrom med ICD-10 diagnosebetegnelsen: F84.5

DK har forpligtet sig til at anvende ICD og har implementeret den i SKS, der omfatter mange sundhedsforhold - i SKS[4] er klassificering af sygdomme at finde under afsnit D. Apergers syndrom med SKS-diagnosekoden: DF845.


[3] http://apps.who.int/classifications/...e/gF80.htm#F84
Se under F84

[4] SKS: http://www.medinfo.dk/sks/brows.php

Sidst redigeret af TimeGuest; 03-12-2010 kl. 20:19.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2011, 21:25   #203
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Opdatering

Så er det i overmorgen, mandag, jeg skal sendes til ny psykiater mhp at få lavet en speciallægeerklæring. Jeg er selvfølgelig rystende nervøs

Jeg har lige et spørgsmål til forummet:

Nogen, der ved hvor længe sådan en undersøgelse varer, og hvad der sker i den?

Den eneste oplysning jeg har fået er at "en undersøgelse af denne karakter er ganske ressourcekrævende"
Jeg skal på forhånd udfylde et SCL-90 skema med 90 spørgsmål, samt aflevere max 1 1/2 side med beskrivelse af "din egen livshistorie og situation"

Da kommunen sendte mig til neuropsykolog, havde de kun bestilt en to timers konsultation. Han endte med at bruge 5 timer på mig, så han var sikker på de diagnoser, han stillede

Nu er jeg selvfølgelig meget nervøs for at det er endnu en to timers konsultation, jeg skal til. Vel vidende at et fremmed menneske umuligt kan fastsætte klokkeklare diagnoser på så kort tid (og så endda uden at ville modtage ovenstående papirer på forhånd)

(Jeg aner ikke om psykiateren har fået tilsendt noget af kommunen. Vi skrev til sgsbehandler og stillede meget direkte spørgsmål. Fik kun en sludder for en sladder tilbage, og endte kun med én konkret oplysning; at lægekonsulenten havde henvist direkte til Claus Refshammer)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2011, 21:34   #204
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kan godt forstå du er nervøs, når det er vigtig speciallægeerklæring

forstå dog heller ikke man kan stille en diagnose på et par timer
med tanke på min egen sag
22 timer psykologtimer med en masse test (samme som en neuropsykolog, da jeg har prøvet det)
6 timer med psykiater
før jeg fik mine diagnoser
udfra det har kommunen fået en status
mit forløb er dog i psykiatrien og er stadig tilkyttet og skal være det lang tid endnu
Men det har da fået kommunen til at reagere
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2011, 13:48   #205
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Tassi,

Jeg har fået lavet 3 psykiatriske speciallægeerklæringer i de 4 år jeg har været i systemet. Jeg har lært at det er en god idé at tage kopier med af de erklæringer og rapporter man ellers har fået lavet så psykiateren har et større grundlag for udformning af sin rapport.

Det har været ret varierende hvor lang tid konsultationerne har taget. Som jeg dog har sagt herinde, så ville jeg, hvis jeg skulle have lavet en igen, gøre psykiateren opmærksom på at det kan være at jeg har brug for pauser undervejs, for det er hårdt, sådan at være på. Måske havde du også haft brug for pauser hos neuropsykologen hvis du skulle gøre det igen Tassi ?? Vi skal endelig ikke presse os selv bare fordi der skal laves en rapport og det skal man altså huske på.

Ellers er der ikke noget at være nervøs for. Jeg vil sige at alle de 3 gange jeg har været til konsultationerne mhb. på at få lavet spec. erk. til kommunen, der er jeg blevet lidt klogere på min situation. Psykiaterne er kommet ud med nogenlunde de samme diagnoser (plus et par afstikkere), prognoser og konklusioner.

Held og lykke med dig, det skal nok gå, men husk at tage de pauser du må have brug for undervejs.

EE

Ps. I øvrigt syntes jeg at det er fedt at du har fået et skema på forhånd til at udfylde og nedfælde din livshistorie, så er du da fri for at remse den op i detaljer på mødet.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 10:03   #206
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tassi Se meddelelser
Så er det i overmorgen, mandag, jeg skal sendes til ny psykiater mhp at få lavet en speciallægeerklæring. Jeg er selvfølgelig rystende nervøs
Jeg håber mødet forløber fornuftig - held og lykke med projektet.


Citat:
Nu er jeg selvfølgelig meget nervøs for at det er endnu en to timers konsultation, jeg skal til. Vel vidende at et fremmed menneske umuligt kan fastsætte klokkeklare diagnoser på så kort tid (og så endda uden at ville modtage ovenstående papirer på forhånd)
Medmindre manden virkelig kan "skide diamanter" uden forarbejde og diverse materiale, der allerede måtte ligge i din sag, skal man nok tage erklæringen med en kende forbehold.

Noget andet er selvf., hvis herren ønsker at lade indgå neuropsykologens arbejde i sagen, supplerende med det han kan hive ud af dig på den korte tid.


Citat:
(Jeg aner ikke om psykiateren har fået tilsendt noget af kommunen. Vi skrev til sgsbehandler og stillede meget direkte spørgsmål. Fik kun en sludder for en sladder tilbage, og endte kun med én konkret oplysning; at lægekonsulenten havde henvist direkte til Claus Refshammer)
Bare tag en kopi af bla. neuropsykologens rapport med og forsøg at aflevere den til herren - den vil være til god inspiration, når han efterflg. skal til at skrive erklæringen ;-)


Håber min comment når dig, inden du drøner ud af døren imod Århus (var et vist).
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 10:14   #207
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Håber min comment når dig, inden du drøner ud af døren imod Århus (var et vist).
Det gjorde den - er på vej ud af døren nu

Jeg tager hele min sagsmappe med, så kan han få de dokumenter, han ikke har

Kryds fingre! Er godt nok en kende nervøs.....
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2011, 15:27   #208
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Briste eller bære

Vel hjemme igen - det tager kun en times interview! En speciallægeerklæring er ikke andet end en 'second opinion'!

Nå, i det mindste var han forberedt, og havde fået tilsendt diverse udtalelser, som han havde læst

Som han sagde, kunne han jo ikke diagnosticere mig, kun konkludere at jeg var et meget kompliceret tilfælde... godt så..

Det gode var, at han sagde, han tydeligt kunne se, jeg var at finde på autismespekret - men om det var decideret aspergers, kendte han mig for lidt til at kunne udtale sig om

Så alt i alt 'sked han ikke diamanter', men forholdt sig sagligt og så konkret, han kunne ud fra de oplysninger han havde, og den time, han havde sammen med mig

Han kunne ikke finde noget, der modsagde neuropsykologens rapport

Han har lovet at sende erklæringen så den er kommunen i hænde senest d. 31/1

Mine forlængede sygedagpenge udløber den 3/2, så jeg går ud fra sgsbehandler har bestilt tid hos lægekonsulent inden da

Hvorom alting er, står jeg med en eller anden form for afklaring om godt en uge. Jeg håber så bare det er den, der hedder at sagen nu endelig kan behandles som en FP sag

Tassi - der tæller ned - endnu engang....
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
angst" stress" eller borderline ??? annech Spørgsmål ang fleksjob 7 16-11-2012 20:03
Asperger Pepsi Alt det andet 10 14-10-2011 05:03
angst og stress pist væk- tror kommunen kandelsdorff Alt det andet 8 03-09-2010 23:27
Hvordan er Jeres skånehensyn defineret? (stress/depression/angst) fighteren Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 5 28-01-2009 11:14
Stress, depression, angst og førtidspension fra Ankestyrelsen zuza Nyt om loven 1 14-12-2007 12:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension