K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2013, 14:41   #11
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Generelt om barselsorlov

Reglerne for den nuværende barselsorlov har været gældende siden januar 2002.

Hvordan din orlovsperiode kommer til at se ud afhænger af de valg du træffer, når du varsler orloven overfor din arbejdsgiver, eller af de aftaler som du kan få med din arbejdsgiver.

Har du aftalt at udskyde orlov, eller starter du delvist på jobbet, falder aftalerne væk, hvis du skifter job.

Aftalerne skal så indgås på ny med den nye arbejdsgiver.

Det kan koste ikke bare orloven, men måske jobbet hvis arbejdsgiveren ikke får det rigtige varsel om barselsorloven. Det er derfor vigtigt, at du varsler og aftaler orloven med arbejdsgiveren.
Husk at varsle orloven

Arbejdsgiveren skal have kendskab til din graviditet og kommende orlov tre måneder før forventet fødsel.

Fædrene skal være opmærksomme på at varsle deres orlov, som er på to uger, senest fire uger inden den forventede fødsel.

Når barnet er født, skal arbejdsgiveren have at vide, hvornår du forventer at begynde at arbejde igen, inden der er gået otte uger efter fødslen.

Du skal derfor tagestilling til om du vil holde forældreorloven på op til 32 uger til hver forælder lige efter barselsorloven eller senere. Retten til at udskyde en del af orloven afhænger af om du varsler orloven korrekt.

Vælger du at udskydeorlov og holde den senere, skal arbejdsgiveren have et varsel på 16 uger inden du vil holde den orlov som du har gemt.

Hvad der sker, hvis du glemmer at varsle, står der ikke noget i loven om, men HK's juridiske afdeling vurderer, at det vil være uberettiget og i strid med ligebehandlingsreglerne, at bortvise eller fyre en medarbejder, der glemmer at få varslet i tide.
Fuld løn eller dagpenge?

Der er stor forskel på aftalerne på det private og offentlige område.
Mange overenskomster giver fuld løn under barsel i en nærmere fastsat periode. Det gælder for eksempel overenskomsterne i den offentlige sektor.
På det private arbejdsmarked er der områder, hvor der enten ikke er overenskomst eller hvor overenskomsten ikke giver løn under barselsorloven. Nogle private overenskomster giver fuld løn i en bestemt periode.
Her er det nødvendigt at tjekke, hvad der er af aftaler på den enkelte arbejdsplads. Funktionærer har ifølge funktionærloven krav på at få halv løn i fire uger før fødslen og 14 uger efter fødslen.
Som minimum har man krav på dagpenge i fire uger før og fjorten uger efter fødslen plus op til 32 ugers forældreorlov. Det giver sammen med faderens to ugers orlov på dagpenge i alt 52 uger efter hver fødsel.

Din lokale afdeling kan hjælpe med reglerne og aftale orlov med arbejdsgiveren - ring 70 11 45 45.

http://www.hk.dk/www/fokusomraader/s...har_du_ret_til

Sidst redigeret af østerbro; 02-05-2013 kl. 14:46. Årsag: link virker ik finder nyt
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2013, 15:11   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at tale med din leder, så du måske nærmere får defineret problemet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2013, 15:16   #13
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dancer Se meddelelser
Jeg tænker at det er et problem for enten tillidsrepræsentant eller fagforening.

Det med om de tager hensyn til at du er gravid - hvis jeg skal være lidt hård, så er graviditet altså ikke en sygdom, men hvis du er syg af din graviditet kan du sikkert få din læge til at sygemelde dig.
"Graviditets betinget fravær" mm er i det offentlige system ligestilet med sygdom.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2013, 07:39   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg synes du skal kontakte din jobkonsulent på kommunen.

For mig lyder det som om, at dine skånebehov ikke bliver respekteret, og jeg mener helt bestemt, at dette er en sag for jobkonsulenten.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2013, 16:09   #15
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
man må ikke fyrer gravide, se http://www.avisen.dk/gravid-faar-ers...er_217127.aspx
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2013, 20:37   #16
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Det virker, på mig, underligt når nogen stiller spørgsmål og ikke kommer tilbage.
Specielt set i lyset af de virkelig mange arbejdstimer 37 (fleksjob), i stresset arbejdsmiljø.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 01:31   #17
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Det var nok bare en der skulle kontrollere om vi accepterede at fleksjob med 2/3 tilskud kunne være 37 timer uden beskrevne skånehensyn.

Hvad vedkommende så skulle bruge det vi sagde til, må være uvist...
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2013, 23:58   #18
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hva´nu Se meddelelser
Det virker, på mig, underligt når nogen stiller spørgsmål og ikke kommer tilbage.
Specielt set i lyset af de virkelig mange arbejdstimer 37 (fleksjob), i stresset arbejdsmiljø.
Nu var det tråds starters 6. indlæg på ca 1½ år så man er måske ikke så tit på k10

håber du har kontaktet job på særlig vilkår,så i evt kan holde et møde med arbejdspladsens nye leder så skånebehovene kan holdes over holdes og du kan blive glad igen,og beholde jobbet.

Ellers kunne det være lægen bord ,hvis du får brug for helt at stoppe.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp og kronisk sygdom. Hvad er mine rettigheder? Juusuhako Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 32 11-10-2012 10:07
Hvad er min rettigheder KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 9 01-10-2012 01:24
Hvad er mine chancer for FP? Evaave Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 80 06-06-2012 22:00
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Hvad er mine muligheder?! Camille Dit og Dat 3 16-04-2008 17:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension