K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2017, 09:15   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Fra SU til kontanthjælp

Hej med jer

Jeg har været sygemeldt og det sidste stykke tid, været på orlov fra min uddannelse,
og har i perioden fulgt et behandlingsforløb og modtaget su i hele perioden (og gør det resten af 2017).
Jeg har møde med mine behandlere i næste måned, for at finde ud af om jeg er frisk nok til
at starte op igen på uddannelsen til efteråret.
Jeg tror umiddelbart at det er for tidligt, og det har behandlerne da også givet udtryk for, men de var ikke sikre.
Men som sagt, den endelige beslutning skal vi sammen tage om en måneds tid.

Hvis jeg vælger at droppe ud, skal jeg på kontanthjælp og så må jeg tage den derfra.
I så fald, vil jeg så have su for hele næste måned (juni) og kontanthjælp for juli måned?
Jeg har møde med mine behandlere den 20. I næste måned (juni) så hvis jeg dropper ud bliver det nok omkring den 21. (Juni).

Jeg håber at nogle af jer ved noget om det her.

På forhånd tak
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2017, 09:37   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså hvis du får udbetalt su 1. juni, har du penge at leve for i juni måned.
Så kan du nok først søge kh 1. juli.
Da kh er bagudbetalt, vil første kh udbetaling komme sidst i juli.

Men derfor eksisterer denne paragraf:
Aktivloven
"§ 25 a. Kommunen kan yde op til 1 måneds engangshjælp til personer, der ikke opfylder betingelserne i § 13 b, indtil de har ret til en hel måneds integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. Engangshjælpen ydes fra ansøgningstidspunktet, og indtil ansøgeren får udbetalt integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, jf. dog stk. 4. "

Det er nemlig til at dække det hul der er, når man går fra forudbetalt til bagudbetalt.

Husk at understrege for dem, at du ikke har planer om at fortsætte i uddannelse.
For hvis man står i f.eks. en sommerferie mellem to uddannelser, er man ikke berettiget til kh i de måneder.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160330

Men da du afbryder uddannelsesforløbet, kan du godt få kh med det samme.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2017, 18:15   #3
Østergaard
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 60
Styrke: 11
Østergaard er ny på vejen
Jeg kender desværre ikke til dit dilemma, men jeg ved at da jeg var sygemeldt fra min uddannelse bruge jeg af mine su klip.. derfor søgte jeg om at få nye klip, så jeg havde igen til hvis jeg skulle gang med en anden uddannelse.. ved ikke om reglerne er lavet om siden - det er 6 år siden at jeg søgte nye klip ang sygdom..
Østergaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2017, 07:14   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Det er "farligt" at bruge for meget af din SU hvis du reelt ikke er studieaktiv.
Du risikerer at ikke har SU nok tilbage, den dag du skal fuldføre en uddannelse.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2017, 10:03   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal være obs på at betingelsen for at få en enkeltydelse, er at man står i situationen uden at have haft mulighed for at forberede sig på den.
Mange har fået afslag på enkeltydelse ved overgang fra su til kontanthjælp, med den begrundelse at man har vidst det og kunne nå at spare op. Og har man ikke gjort det, og står uden mulighed for at betale husleje, vil det blive mod tilbagebetaling.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2017, 10:04   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Pip:
"§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse."

Og hvordan kan man forudse og spare op til sygdom? o.O
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2017, 23:33   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hun har en indtægt som hun selv vælger at stoppe, ved at framelde sig studiet. Hun har været sygemeldt gennem noget tid, og været klar over hvilken vej det gik.
Kommunen kan sagtens vælge at sige at hun burde have sparet op. Det ligger i ordet "kan" i paragraffen. De kan vælge at vurdere at hun ikke har kunnet nå at spare op, eller de kan vælge at sige at hun har vidst det et stykke tid. Og det er imponerende så meget kommunerne mener at man kan spare op om måneden, når det er til deres fordel. Har hun ingen penge, kan de give det mod tilbagebetaling.

Det kan være at hun får det, eller ikke.. man kan ikke regne helt med det.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-05-2017, 10:00   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis kommunen henviser til at man kunne spare på, SKAL de beregne om det rent faktisk var muligt.
Og bare fordi det er en "kan" paragraf, skal de stadigvæk følge reglerne for paragraffen.
De må jo ikke bare sige: "den må du ikke få, for jeg er i dårligt humør i dag".

Og §25a, den afhænger ikke af økonomisk vurdering, så der skal de argumentere for/imod hvorvidt man opfylder betingelserne for §25a. Ikke om de lige synes man skal have den
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension