K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2016, 00:19   #1
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Føler mig nødsaget til at søge flex? Hvad gør jeg

Hej- til alle de velvidende på K10.

K10 er virkelige et genialt initiativ, derfor vil jeg nu endelig gøre "brug af det" -jeg håber i denne forbindelse at kunne skabe noget ro omkring mine tanker i forhold til min problemstilling.

Det hele startet i 2009 hvor jeg var ude for at alvorligt livstruende bil ulykke hvor jeg pådrog mig en række skader, heraf nogen af dem livsfarlige.

Nu står vi så i 2016 hvor jeg stadig døjer med Men efter ulykken. har fået min bachelor i februar 2016. har undervejs under min uddannelse været i sammenlagt seks måneders praktik, som viste at jeg kun kunne arbejde mellem 17-20 timer ugentligt.

valgte aktivt at søge jobs efter endt uddannelse, men der er ikke mange der tør ansætte en der kun kan arbejde 17-20 timer om ugen. Så jeg har valgt og sygemelde mig og komme på sygedagpenge i den tro at kommunen kan afklare mig?

Men hvor gode er kommuner til den slags- dette bliver mit første møde med kommunen og jeg ved ikke hvad jeg skal forvente mig? Har læst lidt rundt omkring herinde på k10 og kan fornemme og se at den generelle mening omkring kommunens sags -processer og sagsbehandlings tider er yderst utilfredsstillende.

Hvad kan jeg forvente? Og hvor"hurtigt" kan en kommunen afklare en, hvis man kan fremvisse yderst veldokumenteret dokumenter fra læger, specialelæger og fysioterapeuter?

VH
Jumbo
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 02:46   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Hej- til alle de velvidende på K10.

K10 er virkelige et genialt initiativ, derfor vil jeg nu endelig gøre "brug af det" -jeg håber i denne forbindelse at kunne skabe noget ro omkring mine tanker i forhold til min problemstilling.

Det hele startet i 2009 hvor jeg var ude for at alvorligt livstruende bil ulykke hvor jeg pådrog mig en række skader, heraf nogen af dem livsfarlige.

Nu står vi så i 2016 hvor jeg stadig døjer med Men efter ulykken. har fået min bachelor i februar 2016. har undervejs under min uddannelse været i sammenlagt seks måneders praktik, som viste at jeg kun kunne arbejde mellem 17-20 timer ugentligt.

valgte aktivt at søge jobs efter endt uddannelse, men der er ikke mange der tør ansætte en der kun kan arbejde 17-20 timer om ugen. Så jeg har valgt og sygemelde mig og komme på sygedagpenge i den tro at kommunen kan afklare mig?

Men hvor gode er kommuner til den slags- dette bliver mit første møde med kommunen og jeg ved ikke hvad jeg skal forvente mig? Har læst lidt rundt omkring herinde på k10 og kan fornemme og se at den generelle mening omkring kommunens sags -processer og sagsbehandlings tider er yderst utilfredsstillende.

Hvad kan jeg forvente? Og hvor"hurtigt" kan en kommunen afklare en, hvis man kan fremvisse yderst veldokumenteret dokumenter fra læger, specialelæger og fysioterapeuter?

VH
Jumbo
En arbejdsevne på omkring 20 timer vil højst sandsynligt blive kategoriseret som selvforsørgende.
Man bliver kun visiteret til fleks hvis man ikke kan blive selvforsørgende.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 08:54   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
desværre tager den slags tid, lang tid.

det er meget få der kommer hurtigt igennem.

din arbejdes prøvning må højst være 2 år gammel, der skal næsten altid være 2 stk inden for forskelige fag.
det samme med lægepapir. har du ikke været på smerte klinik og håndtering, skal du sikkert også det.

ingen kan give dig en tids ramme, men for de fleste tager det 3-5 år, mn mand er selv i systemet på 6 år
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 09:19   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
A kassen skal du beholde, lige meget hvad, og spørg akassen om hjælp først hvis du vil beholde dit fag.
En sygemelding for at få kommunen til at skaffe dig et 1/2 job er ikke vejen frem, kommunens sygeafklaring er ikke indrettet til dette, du er ikke deres målgruppe når du kan arbejde så meget og vil blive tvangsraskmeldt. Du risikerer at ende i det sorte hul mellem sygdom og ingen hjælp.
Fleksjob afklaring tar tid og er ikke en guldgruppe, hvis du kan finde et relevant arbejde selv, så gør dette ellers bliv herinde så får du meget støtte. Læs link øverst til venstre på forsiden. Pøj pøj
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 09:40   #5
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
hvor lang tid tager det, at få bevilliget fleksjob og hvad kan man forvente fra kommu

For mit eget vedkommende tog det 3 år fra jeg blev sygemeldt fra mit job til jeg blev bevilliget fleksjob.

Jeg har mødt folk, hvor det tog væsentligt kortere tid og omvendt nogle, som stadig er uafklaret efter, at have været i systemet siden 2009.

Hvad kan man forvente?

Nu ved jeg ikke, hvad din problematik er men min hovedproblematik er smerter og deraf træthed.

Så jeg gik til min læge og sagde, at jeg gerne ville henvises til et smertecenter og at jeg ikke kunne vente 1 år på det. Dengang var der ca. 1 års ventetid.

Jeg kom til efter 1 1/2 md og Derudover meldte jeg mig til gym. I varmt vandbassin samt gik til fys over en længere periode.

Så med Kommunens øjne gjorde jeg, samarbejdede jeg omkring at "optimere " min funktionsevne.

Det havde jeg nu gjort alligevel, kommunens indblanding eller ej.

Men det handler om at samarbejde og sige ja til deres. Forslag, at du så ikke kan gennemføre dem er en anden sag.

Fx. Da jeg var i arbejdsprøvning 3 Mdr, det lå et sted hvor bussen kører 1 gang i timen.

Jeg skulle prøve, at øge arbejdstiden men med 1 time ad gangen for at det kunne passe med bussen.

Det vidste jeg, at jeg ikke kunne. Et kvarter ad gangen og så efter en uge, et kvarter mere o.s.v. Det ville være mere realistisk.

Jeg sagde det til min læge og hans svar var, hvad sker der, hvis du bliver der en time længere.
Ja, så bliver jeg totalt udtrættet, flere smerter
og forkvalmet og med risiko for at kaste op på vejen hjem samt sygemelding dagen/dagene efter.

Godt, siger min læge, så må du kaste op i bussen, så kommunen får bevis for, hvad der sker, når jeg presses ud over grænsen.

Kommunen havde på et tidspunkt også spurgt min læge om mine smerter var reelle, da jeg jo gik mange lange ture, hvortil min læge havde svaret, at det var min ryg den var gal med ikke mine ben.


Jeg mødte op hver dag i min praktik, nogle dage lavede jeg noget andre dage sad jeg på en stol og stirrede lige ud i luften, for det var det jeg kunne den dag.

Ja, det er det jeg lige kan huske, at jeg er blevet budt.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 09:45   #6
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
velkommen til .

det er en lang proces at få bevilget fleksjob, det skal være dokumenteret at du ikke vil kunne varetage et job på normale vilkår, og du skal afprøves inden for forskellige erhverv. så hvis du ikke kan bruge din udd. nu grundet dit helbred, så kan det være du skal afprøves inden for noget helt andet.

se her hvad gigtforeningen skriver om fleksjob, og spørg gerne om mere, du har nok flere spørgsmål.

https://www.gigtforeningen.dk/hjaelp...else/fleksjob/

held og lykke til dig
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 09:53   #7
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej til de velvidende,

Jeg har valgt og uddannet mig inden for et erhverv der ikke kræver særlig meget fysisk ballast. Jeg har lægelige udtaleser fra special læge og egen læge hvor der beskrives at jeg kun kan varetage mig et arbejde på 17-20 timer.

Men bevilliges der overhovedet Flex job til dem der kun kan arbejde halv tid?
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 10:01   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Hej til de velvidende,

Jeg har valgt og uddannet mig inden for et erhverv der ikke kræver særlig meget fysisk ballast. Jeg har lægelige udtaleser fra special læge og egen læge hvor der beskrives at jeg kun kan varetage mig et arbejde på 17-20 timer.
Du bør ikke læne dig alt for meget op ad lægernes udtalelser vedr. din arbejdsevne.
En vurdering af din arbejdsevne vil sandsynligvis blive lavet i en, eller flere, virksomheds-praktikker, og kommunerne holder stærkt på, at det er dem, og kun dem, der kan lave en arbejdsevne-vurdering.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jumbo Se meddelelser
Men bevilliges der overhovedet Flex job til dem der kun kan arbejde halv tid?
Ikke så vidt jeg ved/husker.

Hvis den faktiske arbejdsevne er hvad det svarer til halv tid eller mere, så plejer man, at blive vurderet til, at være selvforsørgende.

Hvis man visiteres til fleks og arbejder i et timetal, der svarer til halv tid, eller mere, så plejer det at være fordi arbejdsevnen er nedsat på den måde, at man arbejder langsommere og dermed skal bruge længere tid på den samme opgave end en rask person.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 10:02   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja og nej, hvad din læge siger kan du ikke bruge til noget, det er det arbejds prøvningerne siger det bruges.

hvis din arbejdes evne er over 50% får man ikke fleks, time antalet bliver brugt men det er jo ikke alt det har også noget med ens skånehensyn at gøre men har du ingen hensyn andet nedsat tid, så nej

men kommer også an på hvad man fejler, tit bliver skader jo værre med alderen.

men selv om lægen og special lægen siger noget ,skal man igennem hele møllen
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2016, 10:06   #10
Jumbo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2016
Indlæg: 40
Styrke: 8
Jumbo er ny på vejen
Hej og tak for svar.

Okay ja det ser sort ud. Hvor længe tage en arbejds prøvning? og tager det lang tid før man kan komme til sådan en? Forstår bare ikke kommuner har sådan lange sagsbehandlingstider, man må da kunne sætte skub i tingene!

Vh Jumbo
Jumbo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension