K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2014, 10:41   #21
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kommunen har rimelig overskuelige og dynamiske sagsbehandlingstider op nettet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 10:45   #22
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ikke ift rehabiliteringsteamet stampe.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30774

#6 #7 #9
phhmw har præciseret servicefrister
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 11:49   #23
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jeg ikke enig i. Fint med dynamiske vejledende frister.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 12:39   #24
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
@Bodrum

Jeg har læst det meste af din tråd.

Jeg indrømmer blankt, at jeg slet ikke er i lovene og paragrafferne på den måde, som du er.

Og jeg har heller ikke det overskud, der skal til. Jeg koncentrerer om lige de love, paragrafer og ankestyrelsens principafgørelser, der har med ressourceforløb og kommunens forpligtigelse at gøre: At træffe en afgørelse og at hjælpe borgeren videre væk fra kontanthjælpen, som jo kun er en midlertidig ydelse.

I teamets indstilling står der, at min mand skal have økonomisk hjælp til tandbehandling, fordi at han skal have et nyt knæ. I den forbindelse skal vi snakke med en af kommunens økonomisk vejledere. Men der er ikke nogle penge at komme efter i vores budget. Vi har sparet alle de steder, vi kan spare. Og der er også andre meget vigtige ting, som er blevet forsømt pga. vi ikke haft råd i mange år. Så den liste får vejlederen også. Det er mig, der står for vores økonomi. Så det er mig, vejlederen skal snakke med.

i teamets indstilling står der også: Smerteklinik. Jeg håber, at det kan hjælpe min mand.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 12:44   #25
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Held og lykke og håber indstillingen bliver til afgørelse.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 12:51   #26
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Tak stampe
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2014, 14:23   #27
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er jeg ikke enig i. Fint med dynamiske vejledende frister.
Hvad er du ikke enig i Stampe?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2014, 13:32   #28
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
torsdag d. 2 oktober var vi til et møde med hans SB.

Inden mødet bad SB om nogle kommentarer, som vi sendte per mail. Vi foreslog 2 steder til arbejdsprøvning. Og foreslog, at der bliver lavet en funktionsevnebeskrivelse på min mand og/eller min mand bliver sendt til klinisk funktion.

Til mødet sagde SB, at han er i gang med at lede efter et notat skrevet af den læge, der var med til rehab. mødet, som er ansat i klinisk funktion. Det er vigtigt, at det notat bliver fundet.

Så kommunens afgørelse afhænger af, hvad der er blevet skrevet i det notat. Og SB snakkede endda om, at der kunne komme på tale, at sagen skal sendes tilbage til rehabiliteringteamet.

Så nu venter jeg og min mand på, at det notat bliver fundet.

Ps: Jeg er blevet partsrepræsentant i min mands sag.

Pss: Jeg spurgte SB, om han kendte til K10. Det gjorde han ikke. Han skrev det ned.

Sidst redigeret af jkf; 05-10-2014 kl. 13:40.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2014, 15:46   #29
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tandlægehjælp og Stampes dynamiske frister

Kære jkf.

Du oplyser: "I teamets indstilling står der, at min mand skal have økonomisk hjælp til tandbehandling, fordi at han skal have et nyt knæ. I den forbindelse skal vi snakke med en af kommunens økonomisk vejledere"

Det er fint at teamet indstiller til tandlægehjælp, men sagen skulle aldrig have være trukket så langt ud.

Fordi, du tidligere skulle finde din personlige kommunes sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 og søgt om tandlægehjælp, hvor der findes flere muligheder som kan undersøges af jeres SB

Så på din kommunes hjemmeside burde du (hvis eller din kommune overholder lovgivningen.) finde din kommunalbestyrelses vedtagne og offentlige sagsbehandlingsfrist på tandlægebehandling iht Aktivlovens § 82. ( disse sagsbehandlingsfrister er ikke nødvendigvis de samme fra kommunen til komme)

Så på et langt tidligere tidspunkt skulle du have sendt en ansøgning af sted, om hjælp til tandbehandling. SB skulle så have sendt dig en afgørelse inden fristens udløb. Undtagelsesvis kan SB udsætte en afgørelse, hvis der mangler oplysninger i sagen. Imod at du skriftligt modtager en ny frist.

Begrundelsen på en udsættelse, af afgørelsen må ikke indeholde årsager som er uvedkommende for sagen, som travlhed, økonomi, dødsfald i afdelingen ( som også bruges af SB og embedsmænd/kvinder) og andre selvkomponerede årsager.

Som udgangspunk SKAL en politisk vedtaget sagsbehandlingsfrist overholdes.

SB skal vejlede dig om alle muligheder for hjælp til tandbehandling, § 100, § 34 etc.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ige-tilfaelde/

"Sygebehandling, medicin, tandbehandling mv. efter Aktivlovens § 82. Hjælp til sådanne udgifter, hvis der ikke er anden lovgivning, der dækker og borgeren ikke selv har økonomisk mulighed for at betale. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet, eksempelvis efter en lægelig vurdering"

https://subsite.kk.dk/PolitikOgIndfl...df4945e60.aspx

"Socialforvaltningen indstiller, at Socialudvalget godkender

1. at nedenstående forslag til sagsbehandlingsfrister for to nye lovbestemmelser om henholdsvis udsættelsestruede lejere og tandpleje til personer, der modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau, sendes i høring hos relevante høringsparter,
"

Konklusion.

Når man begynder på en social sag, skal man som det første kende til sin sociale sagsbehandlingsfrist, hvis den er underlagt Retssikkerhedslovens §3 stk. 2, fordi det er den FØRSTE lov SB bryder i en social sag eller fortier!

Hvis man tillader dette, bliver tonen lagt fremover og kan have store konsekvenser. Man skal reagerer når man har kendskab til at ens sag ikke bliver behandlet efter lovgivningen.

Hvis din kommunes kommunalbestyrelse ikke specifikt har vedtaget og offentliggjort, i dette tilfælde, tandlægehjælp iht Aktivlovens § 82, så bryder de lovgivningen.

Et godt råd til dig, nu du skal kører din mands sag:

Bliv ikke bange for at du ikke forstår alle de mange §§, det er faktisk ikke særlige mange du skal kende til. Det hele er faktisk let, men det bliver gjort svært. Lad dig ikke duperer. Du er nøjagtig lige så klog som vi andre. Men hold dine følelser ude af sagsbehandlingen og forstå at det hele drejer sig om DOKUMENTATION og intet andet. Så har du jo k10, som kan hjælpe dig 24/7.

http://www.k10.dk/index.php

Eksempel fra Københavns kommune:

Hjælp til enkeltudgifter
Behandlingsfrist...................4 uger
Før en afgørelse træffes, indhentes bl.a. dokumentation for såvel økonomiske som andre forhold.
Lov om aktiv socialpolitik, § 81
Hjælp til sygebehandling, medicin eller lignende
Behandlingsfrist...................6 uger
Ved akut tandlæge- eller medicinbehandling behandles ansøgningen straks.
Før en afgørelse træffes, indhentes bl.a. økonomiske og helbredsmæssige oplysninger samt evt. udtalelse fra en læge- eller tandlægekonsulent.
Lov om aktiv socialpolitik, § 82

Stampe.

Du giver udtryk for følgende indstilling:

"Det er jeg ikke enig i. Fint med dynamiske vejledende frister."

"Kommunen har rimelig overskuelige og dynamiske sagsbehandlingstider op nettet."

Hvilken kommune taler vi om? S.U.

Du bruger ordet " Dynamisk sagsbehandlingtider".
Hvad mener du med det og hvilke præcise sagsbehandlingsfrister taler vi, som kan være dynamiske = ikke statiske?

Det er forhåbentlig ikke de politiske sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 du mener? S.U.

Bedste hilsner til alle

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-10-2014 kl. 16:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-10-2014, 16:41   #30
jkf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2013
Indlæg: 79
Styrke: 11
jkf er ny på vejen
Hej Peter

I løbet af de sidste år har vi søgt hjælp til både en billigere lejlighed, min mands udgifter til medicin og også til tandbehandling. Hver gang har vi fået et afslag med den begrundelse at vores rådighedbeløb var for stor til at få hjælp.

Her i vinters søgte vi hjælp til min mands tandbehandling med lidt hjælp fra hans SB. Vi
prøvede at få det skubbet ind under sygdom, så at de ikke skulle se på vores økonomi. Jeg kan bare ikke huske, hvilke paragraf det var.
Men SBs kollega over i økonomiafdelingen modarbejdede ham. Vedkommende VILLE se på vores økonomi, og derved fik vi selvfølgelig et afslag igen. Vi orkerede ikke af klage over afslaget.

Hvis vores kommune følger indstillingen og giver min mand et ressourceforløb, er der en mulighed at min mand kan få sine tandlægeregninger dækket af en ressourceforløbpulje. Jeg vidste ikke, at sådan noget eksisterer.

Men jeg undrer mig over, at vi ikke har fået en tid til et møde hos den økonomisk rådgiver endnu.

Vi har et lån i banken, som bliver færdig betalt i banken feb. 2016. Vi betaler 1500 kr. af på det hver måned. Det er godt nok 1 år og 4 måneder til, men jeg ser frem til det, for så har vi de penge mere til os selv hver måned. Så kan vi meget nemmere spare op. Så er vi ikke afhængig af hverken kommune eller bank!

Sidst redigeret af jkf; 05-10-2014 kl. 16:44.
jkf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension