K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2014, 16:40   #1
Cramer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cramer er ny på vejen
Ordning før 2003

Hej.
Jeg har en gammel kollega som fik konstateret Sclerose i 1995. han har arbejdet i fleksjob lige siden men nu kan han ikke mere og har derfor valgt at han ville gå på førtidspension efter gammel lov. Han går på kommunen og siger han vil på førtidspension, kommunen siger at det kan han ikke selv bestemme. Men jeg mener at hvis han er på gammel ordning kan han selv bestemme om han vil på pension, er det mig eller kommunen der er forkert på den. Ps. jeg er selv på pension efter gammel ordning og bestemte selv om jeg ville på pension eller fortsætte i systemet.
Cramer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 16:46   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis man er fleksjobber kan man ikke selv besteme om man vil på førtids pension, det tror jeg heller ikke du kan
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 16:54   #3
Cramer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cramer er ny på vejen
Hej igen. Det er ikke et spørgsmål om hen vælger fleksjob frem for andet, manden kan ikke arbejde mere, så er mit spørgsmål bare. er reglerne ikke sådan, at hvis du er på gammel ordning og bliver fyret eller ikke KAN arbejde mere, har du så ikke lov til at vælge pension efter de gamle regler.?
Cramer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 17:13   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Nej, man kan ikke selv vælge pension. Heller ikke efter gamle regler.

han skal igennem rehabiliteringsteam som vil kigge på både fleks, ressourceforløb eller førtidspension.
Men det er jobcenteret der vurderer om de synes han skal forbi rehabiliteringsteamet.

Den enester måde hvorpå han har krav på at møde teamet er ved at søge førtidspension på det foreliggende grundlag. Det betyder dog at der ikke indhentes flere oplysninger til hans sag, så det er bedst at gøre når man er helt sikker på at alle lægepapirer m.v er helt nye og beskriver hans forværring.

Forskellen på dig og han er jo netop at du er på pension, det er han ikke og reglerne er forskellige på pension og fleks. Kun hvis han havde pension efter gamle regler, herefter kunne arbejde som fleks og nu igen vil tilbage på pension, kunne det lade sig gøre.

Der skal jo nok laves dokumentation på at han ikke kan arbejde mere fx. Ny arbejdsprøvning m.v
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 17:36   #5
Cramer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cramer er ny på vejen
Hej igen igen.
Det er nok mig som ikke kan formulere mig så det er til at forstå.
Jeg har samme sygdom og blev syg efter ham, jeg var også i fleksjob efter gammel ordning inden jeg blev fyret, efter et års arbejdsløshed ville kommunen have mig i arbejdsprøvning. jeg sagde at det ville jeg ikke så kunne de bare give mig pension fordi det havde jeg ret til efter som jeg var under gammel ordning. det fandt de ud af at jeg havde ret i så derfor fik jeg pension. Min gamle kollega kan ikke få pensionen, det undre mig bare at jeg kan få efter gammel ordning når han ikke kan, er den mulighed slettet fra den gamle ordning eller er det kommunen som forsøger at bilde ham noget ind.
Cramer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 17:51   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror stadig ikke at han "bare" har ret til pension.

Han skal stadig igennem hele møllen.

Hvorfor du fik pension, ved jeg ikke. Måske vurderede jobcenteret at du opfyldte betingelserne og "ikke bare" havde ret?
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 18:13   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Cramer

Var du på invaliditetsydelse, inden du fik pension fra ordning før 2003?
Jeg får selv invaliditetsydelse og vil nemlig også kunne få pension efter de gamle regler fra før år 2003.

Jeg ved faktisk ikke, hvordan det vil være for os, når rehabiliteringsordningen er dukket op.

Jeg mener også, at vi blot kan søge om førtidspension, som bør rettes efter de gamle regler fra før år 2003. Jeg kan huske, jeg havde undersøgt, at jeg feks. ville være berettiget mindst til mellemste pension grundet invaliditetsydelse.

Til I andre, husk vi er nogle der fortsat er under førtidspensionsreglerne fra før 2003, den er her endnu. Spørgsmålet må være, om kommunen har ret til at lade os køre en hel omgang igennem med rehabiliteringsforløb eller ej. For såvidt jeg forstod også fra dengang, at vi blot selv kunne søge pension.

Cramer, jeg synes da, at din ven skal skrive et kontant brev til kommunen og oplyse dem, at han vil søge førtidspension på det foreliggende grundlag efter § 17 (den eksisterer altså stadigvæk). Det kan alle og enhver gøre. Men han skal lige oplyse dem, at han er fra reglerne før år 2003. Hvis de siger nej, så kræv en skriftlig afgørelse. De kan ikke bare sige nej mundtlig, sådan noget skal de jo undersøge.


Tilføjelse:
Cramer, jeg har fundet noget lov/vejledning:
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=20931#K10

Prøv og læs punkt 87 og 166.
I punkt 87 står følgende bla.:

Pågældende har da ret til selv at vælge mellem pension eller invaliditetsydelse. Valgfriheden består kun ved tilkendelsen. Pågældende bør skriftligt tilkendegive over for kommunalbestyrelsen, hvilken af ydelserne der foretrækkes.
Om overgang fra invaliditetsydelse til førtidspension, se punkt 166.


I punkt 166 står der bla.:

En person, der modtager invaliditetsydelse, har i princippet ret til førtidspension, hvis erhvervsindtægten ikke længere er til hinder for tilkendelse. Kommunen skal i en sådan situation foretage en ny vurdering af de aktuelle og evt. ændrede forhold og træffe afgørelse om førtidspension på dette grundlag.

Sidst redigeret af curls; 20-11-2014 kl. 18:26. Årsag: flere oplysninger.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2014, 18:47   #8
Cramer
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2011
Indlæg: 6
Styrke: 0
Cramer er ny på vejen
Hej igen.
Til Curls, tak for dit svar. ja jeg fik iy ydelse, ved ikke med min kollega, men jeg viser ham hvad du har skrevet så må han bare have fat i kommunen igen. i mit tilfælde valgte jeg pension frem for alle mulige og umulige tiltag fra kommunen, jeg havde trods alt arbeldet i det sorte fag i 30 år, og kommunen kunne ikke finde et job til mig, så derfor valgte jeg pension.
Cramer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 12:21   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja med IY er du berettiget til at få den konverteret til - mindst - mellemste førtidspension. Er din kollega ikke på IY, har han ikke den rettighed. Tildelingen af IY stoppede med udgangen af år 2002.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 22:19   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
NEJ

Citat:
Oprindeligt indsendt af Cramer Se meddelelser
Hej igen. Det er ikke et spørgsmål om hen vælger fleksjob frem for andet, manden kan ikke arbejde mere, så er mit spørgsmål bare. er reglerne ikke sådan, at hvis du er på gammel ordning og bliver fyret eller ikke KAN arbejde mere, har du så ikke lov til at vælge pension efter de gamle regler.?
Nej, man bestemmer ikke selv om man bliver tildelt pension, heller ikke efter gamle regler !
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension