K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2009, 13:42   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har fået førtidspension uden arbejdsprøvning! Min psykiater skrev at en arbejdsprøvning ville forværre min tilstand. Min læge vurderede at jeg slet ikke kunne arbejdsprøves, og min sagsbehandler skrev at en arbejdsprøvning ville være nyttesløs, og psykologen fra REVA skrev at hun slet ikke TURDE have mig i arbejdsprøvning da hun vurderede at det ville ende med en kraftig forværring. Og lægekonsulenten skrev at en arbejdsprøvning ville være kontraindiceret.

Så i mit tilfælde skrev alle, at jeg ikke kunne arbejdsprøves. Og det er præcis det der skal til, at alle er enige om, at en arbejdsprøvning vil forværre tilstanden.

Rigtig trist historie du skriver, men hvor dejligt i holder sammen og er der for hinanden i tykt og tyndt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 14:27   #12
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Peter G
Jeg synes, din mand har været meget uheldig, du skriver at han
har grædt i 2½ år, og at lægen har givet ham medicin, jeg kan
på det kraftigste råde jer til at din mand henvises til en psykiater,
og prøv at få sagsbehandleren til at henvise jer til en psykriatrisk
vurdering, denne vurdering foregår ved at din mand indkaldes til
en samtale, hvor alle diagnoser beskrives, og derudfra giver han sin
vurdering, også med hensyn til hvorvidt han mener han kan arbrjdsprøves,
han kan også bedre vurdere, hvorvidt din mand skal til yderligere behandling,
herunder psykolog eller samtaler med psykiater, jeg var selv til
'psykiatisk vurdering på baggrund af neurpsykologisk vurderig, har
svækket koniktive funktioner på baggrund af længerevarende medicinsk
behandling, men jeg har ingen psykiske lidelser, psykiateren beskrev de
fysiske lidelser, og beskrev min arbejdsevne som ubetydelig, for få
dage siden blev jeg førtidspensionist, min sagsbehandler mente, der kun
var pensionen tilbage, og jeg var enig med hende, min sag blev kørt
over paragraf 18, jeg tror, at hvis man selv søger over paragraf 17,
så er det vigtigt, at man har lægepapirer med, som beskriver, at
arbejdsevnen er ubetydelig, og ud fra det du beskriver kunne jeg sagtens
forestille mig, at psykiateren ikke mener din mand bør arbejdsprøves,
hvis ikke sagsbehandleren vil henvise til er psykiater, så få din læge til
det, alt at vinde, indet at tabe.

Sidst redigeret af Tanja; 19-06-2009 kl. 14:30.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 14:53   #13
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Hej allesammen.

Tusind tak for de positive tilbagemeldinger. Og det er nok rigtigt hvad der bliver sagt, når der siges, at folk der allerede har fået det dejligt og er på pension, nok ikke bruger al deres tid herinde.

Men jeg afventer mødet på mandag før jeg gør mere (agtindsigt, klagesag osv). Det er sten sikkert vi vil klage, men når man har det som jeg har det, så er svært at skille sag og følelser ad, og det nytter ikke at et brev til en klageinstans er en kommentar til uretfærdigheden i et system. Man bliver jo nødt til at finde hjemmel i lovtekster og præsedens fra andre sager. Jeg er dog ikke advokat, så den form for research er mega opslidende for mig, så mit håb er at møde en forstående sagsbehandler i fagforeningen, der kan sige lige præcis hvad der skal gøres. Hun tilbød allerede i telefonen at skrive klagen. Hun sagde at man sjældent fik noget ud af det, men at hun også havde "vundet" nogen sager. Hun virkede generelt som om hun kunne vise vej.

Det skal lige knyttes til historien, at da kommunen sendte brevet med "påtænkt ophør af sygedagpenge", så udbad jeg mig skriftligt et møde før afgørelsen. Det møde fandt aldrig sted før hans sygedagpenge blev taget.

Er der nogen der kender en god psykiater, der er hjælpsom og villig til at skrive noget på et stykke papir?
Dem vi har været til (jeg tager med ham til diverse læger, fordi han ikke tør alene), snakker bare om medicinens virkning på ham, og fornyer så recepter. De udtaler sig nødigt om arbejdsevene, også selvom de direkte bliver adspurgt.
Det ville være rart om psykiateren lå i København eller omegn, men alt indenfor en radius på en 70-80 km fra københavn er ok. Som skrevet herinde er der jo brug for noget skudsikker dokumentation, der direkte kommenterer på arbejdsevne.

Det er svært at finde psykiatere, selv med min baggrund som sygeplejerske, for de fleste psykiatere har så travlt, at de ikke beskriver deres arbejdsmetode nogen steder, så det eneste man på forhånd har at forholde sig til, er et telefonnummer.

Endnu engang tak for jeres svar. Det er en sælsom fornemmelse at kunne beskrive forløbet, uden umiddelbart at blive mistænkeliggjort.

Kærligst
Tanja
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 15:16   #14
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg kender desværre ikke til psykiatere i København, men tror
egentligt, at det bedste ville være at din mands sagsbehandler, eller
bare en eller anden sagsbehandler på stedet, henviser til en,
for jeg tror de bruger nogle bestemte, hvilke de også lytter meget til, desuden
er en psykriatrisk vurdering dyr, bemærk også at der findes psykriatriske
sygehuse, hvor man kan henvende sig uden henvisning, måske kunne
de bringe jer videre, der er ofte nogen ventetid på en psykriatrisk vurdering.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 15:42   #15
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Jeg er ikke helt med? Vi er jo pt. ikke i kontakt med nogen sagsbehandler, så er det fagforeningens sagsbehandler du taler om?
Peters sag er droppet af Jobcenter, så vi skal muligvis henvende os på kommunen for at få fat i vores "normale" sagsbehandler, som vi ikke har haft kontakt med nogensinde. Men jeg er af det indtryk, at fagforeningens sagsbehandler vil tagre kontakten til kommunens sagsbehandler. På den måde slipper vi måske for lidt af mistænkeliggørelsen.

Da vi har henvisning til psykiater, så koster en psykiatrisk vurdering vel ikke noget?
Ydermere er der henvisning til Psykolog, så der er tilskud til psykologhjælp, fra psykologer der er medlem af sygesikringen. Der er dog stadig tale om en del brugerbetaling.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 16:05   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg havde en Psykiater fra Kbh. der skrev min speciallægeerklæring, og den naglede en førtidspension fast, uden arb. prøvning... hun hedder Britta Borg Winther, og er enda tidligere overlæge med psykiatri som speciale så vidt jeg husker rigtigt... Psykiater er hun i hvert fald.

Det KAN lade sig gøre, at lovens ord om at arbejdsprøvning kan udelades i speciele tilfælde, men man skal kæmpe sin røv i laser for det... og det er nok svært uden faglig vurdering fra faglæge/psykiater om at arb. prøvningen vil være skadelig.

Forsøg at få en udtalelse der siger at arb. prøvning vil være kontraindiceret... det fik jeg, og det vendte sagen 180 grader, og pensionen var hjemme inden 2 måneder.
  Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 16:08   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Se om du kan få en henvisning til Jes Gerlach - han holder til på Østerbrogade. Han er Danmarks førende psykiater, det er ham der er formand for psykiatrifonden, overlæge på Sct. Hans, og som har skrevet et utal af fagbøger, og holder foredrag for læger, sygeplejersker, sagsbehandlere mf angående psykisk sygdom mm. Og er meget anset i hele norden. Der findes ikke nogen bedre end ham, og INGEN kan modsige ham!!!

Selv har jeg haft ham siden 2002, og han er ikke én der bare udskriver recepter! Når jeg ikke har taget min medicin, synes han det er helt fint, for som han siger, kan jeg klare mig uden, jamen så er det jo det bedste. Jeg synes han er rigtig dygtig og fair.

Så det vil være mit bud på en god psykiater.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 16:29   #18
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Det undrer mig hele dette lange forløb, men jeg har også bureaukratiet, som organisme betragtet, mistænkt for at fungerer således, at der ofte ikke rigtig foretages helhedsbetragtninger - selv ikke for borgere, der indlysende ingen eller uendelig lille erhvervsevne har – og at det først er i det øjeblik, hvor de sidste redningsplanker er ved at rådne sammen med borgeren, såsom f.eks. udløb af sygedagpenge og pågældende oveni de oprindelige lidelser og udsigtsløse år med ørkesløs venten på hjælpen omsider har været så heldig at pådrage sig ekstra opkvalificerende psykiske bonuslidelser - først der at nogle i systemet måske finder ud af, at nu må man jo så have prøvet det hele. Desværre er det heller ingen garanti, men alt skal være prøvet hedder det i jargonen, også at køre folk ned under gulvbrædderne.

For resten ville jeg mene, at når man har det så dårligt psykisk, som der bliver beskrevet, så vil det næppe tage mange minutter hos egen praktiserende læge før man kan få en henvisning til distriktpsykiatrisk center. De har forskelligt personale, som arbejder sammen på tværs, psykiatere, psykologer, socialrådgivere, ergoterapeuter mv og er vant til at have kontakt med kommunen.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 16:40   #19
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Ok - tak for foreslagende til Psykiatere. Det er dog vigtigt de har overenskomst med sygesikringen, da vi ikke har råd til andet lige nu.

Må blankt indrømme at jeg slet ikke kender til distriktpsykiatrien, så dem må jeg ringe til.
Peters praktiserende læge har jo bare gjort det, at han har udskrevet piller, og så i øvrigt givet os henvisning til psykiater. Da jeg spurgte ham hvor det vile være bedst at henvende sig, så havde han ikke nogen ideer.

Sidst redigeret af Peter G; 19-06-2009 kl. 17:14.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2009, 16:55   #20
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.775
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære fru Peter G.

Du skal vide at mange af de råd du modtager herinde fra, skal du tage alvorligt.

NU, drejer det sig om DIG. Du skal have det sidste overskud til at samle trådene. I er ikke alene fremover. Vi er ret dygtige til de "negative" sager.

Tror ikke du skal bruge tid på distriktpsykiatrien! Men konsentrer dig om at finde den rette psykiatriker. Mener at alle psykiatrikere har overenskomst med det offentlige.

Men fortsæt med at stille os spørgsmål, store som små. Vi har også været "nybegyndere" engang og ved hvordan I har det.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013 GentleGiant Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-09-2013 18:33
får førtidspension uden at være syge MTVRV1 Politik og Samfund 4 02-01-2012 18:54
Nogen der har fået tilkendt revalidering uden arbejdsprøvning? nilla Dit og Dat 12 25-01-2011 15:43
Ftp. uden arbejdsprøvning. SoLost Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 54 06-09-2010 19:25
Flexjob uden arbejdsprøvning? stress Spørgsmål ang fleksjob 17 01-06-2010 11:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension