K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2016, 01:02   #251
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Igen tydelige eksempler på at økonomi kommer før mennesker....sørgeligt samfund..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2016, 22:48   #252
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Spændende spørgsmål......

https://www.facebook.com/groups/1541...0/?pnref=story

Til Sundhed.dk

Jeg mener, I er forældede mht. til denne oplysning:

"Du kan således ikke afvise behandling hos for eksempel fysioterapeut eller psykolog."

som står på denne jeres side:

https://www.sundhed.dk/borger/patien...sourceforloeb/

Hvis I mener noget andet, så vil jeg gerne se det på tryk i loven fra sommeren 2016, som udelukkende omhandler lægebehandling, og hvor jeg ikke har kunnet finde den formulering.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=181813

Jeg kan se, at I har det i direkte afskrift fra denne rapport fra Deloitte fra 2015 (tryk på linket i linket):

http://star.dk/da/Om-STAR/Publikatio...ehandling.aspx

Men den er forældet i forhold til den lov, som blev vedtaget i sommeren 2016, om at man har ret til at afvise behandling.

V.h. Bente Stenfalk
Næstformand i Boregerretsbevægelsen

PH Jeg forsøger at holde fast og fange svaret.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2016, 23:20   #253
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kræver indsigt at forstå tvang i behandlingen eller ej.....

Gældende lov 2016

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=182048

"§ 21 a. I en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter kommunen, hvis den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt en anden behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.

Stk. 2. Har kommunen indhentet en udtalelse, jf. stk. 1, kan det i forsøgsperioden ikke tillægges betydning for den sygemeldtes ret til sygedagpenge, at den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling, som måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren."

PH
Bemærk, at før var det "Klinisk Funktion" = speciallæge men nu er det Sundhedskoordinatoren som ikke nødvendigvis skal være læge, endsige speciallæge.

Baggrund

Bente Stenfalk Peter Hansen, hvis ovenstående ikke er i dit link, så tag det med, for det er lovgrundlaget.

TAK Bente. Jeg har lige nedfældet nogle fakta, som jeg håber du kan læse og muligvis få gode tanker, muligvis undre dig:

Kære Bente Stenfalk https://www.facebook.com/groups/1541703479436333/

Tak, for din reaktion. Nu skal jeg holde tungen lige i munden for ikke at miste overblikket.

Baggrunden for TVANG i behandlingen var Ankestyrelsen`s Principafgørelse 108-13, som gav tilladelse til kommunens sagsbehandler kunne stoppe en patients forsørgelses-grundlag, her sygedagpenge, hvis ikke patienten lod sig lumbalt opererer for en diskusprolaps, som Ankestyrelsen`s med et pennestrøg havde gjort, risikofri efter en ældre undersøgelse fra 1996.

Helt i strid med al sund fornuft samt lægefagkundskaben samt ministeriet ved Bertel Haarder, Venstre tidligere sundhedsminister, der ønskede færre lumbale operationer grundet de manglende resultater. Man ønskede træning, som behandling i stedet for operationer. Selv MR-scanninger skal udføres i mindre antal fremover, som er den eneste sikker måde at verificerer en diskusprolaps.

Sygedagpengende kunne stoppes i lige så lang tid patienten ikke lod sig lumbalt opererer for en diskusprolaps. Et psykisk pres af dimensioner, ud over alle moralske grænser.

Principafgørelse 108-13 "Gældende"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160588

Korrekt, at sundhed.dk beskriver, at patienten kan afslå alle foreslåede behandlingstilbud, både fra læger, lægekonsulenter, speciallæger eller Klinisk Funktion og nu Sundhedskoordinator uden økonomisk konsekvens for patienten. Udover, at man er tvunget til at modtage fysioterapi, samtale med psykolog, psykiater samt foretræde for Klinisk Funktion.


Hvad vedtager Folketinget:

Endnu en forsøgsmæssigt forlængelse på 3 år, hvor patienten kan fortsætte med at takke nej-tak til en given behandling-operation forslået af læger, lægekonsulenter, "Klinisk Funktion" som er regionens speciallæge og nu i den sidste forsøgsperiode også "Sundhedskoordinatoren" som ikke nødvendigvis skal være læge. Denne har i øvrigt også tilladelse til at foreslå psykofarmaka. Forsøgsperioden denne gang afsluttes den 1.juli 2019. Altså i alt 5 års forsøgsperiode.

Specifikt tales der om tvang af:

At tabe sig-- eventuelt fedmeoperation, som i dag er erklæret farefuld.

At ordineres psykofarmaka også som forslag af Sundhedskoordinatoren som ikke nødvendigvis er læge.

At lade sig opererer lumbalt for diskusprolaps

At modtage elektrochok, ETC

Oprindelig tvinges til ovenstående såkaldte "behandlingstilbud" hvis bare een læge, lægekonsulent der har ret til dette, indtil patienten har underskrevet den "Forberedende rehabiliteringsplan". eller "Klinisk Funktion". Hvis patienten ikke ønskede nævnte "behandlingstilbud" ville denne få sit forsørgelse-grundlag stoppet øjeblikkeligt af den kommunale sagsbehandler.

I lige så lang tid patienten var genstridig.

Hvem bestemmer i Danmark? Folketing eller embedsmænd og jurister i Ankestyrelsen?

Hvordan kan Ankestyrelsen have offentliggjort en Principafgørelse (som alle skal rette sig efter) 108-13 "Gældende" når Folketinget har forbudt al tvang i behandlingen, uden økonomisk konsekvens for patienterne?

Hvordan kan Ankestyrelsen oplyse følgende:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=339563&postcount=70

SPØRGSMÅL

Kan en borger påberåbe sig retten til at sige nej til lægebehandling i en § 17 stk.2-sag?

SVAR fra Ankestyrelsens Hotline til sagsbehandlere. Som er i forbudstiden vedtaget af Folketinget vs Mette Frederiksen,S

Vi er af den umiddelbare opfattelse, at en borger ikke, i forbindelse med en sags behandling efter Pensionslovens § 17.2, kan påberåbe sig retten til at afvise lægebehandling efter § 18 a. Det skyldes, at en § 17 stk.2-sag alene skal vurderes på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Her skal der ikke indhentes yderligere oplysninger, og kommunen skal heller ikke stille krav om, at borgeren deltager i nødvendig lægebehandling. Af pensionslovens § 18a stk.3 fremgår, at kommunen træffer afgørelse i sagen efter § 18 (intet nævnt om § 17).

Det vil sige, at sagsbehandlerne nu får modsatrettet oplysninger af Ankestyrelsens "Hotline" som er i modstrid med hvad Folketinget oplyser til befolkningen og medlemmer af Rehabiliteringsteam

Bente Stenfalk du efterlyser specifik LOVTEKST underskrevet af Dronning Margrethe den 2den.

Du stiller spørgsmål ved om du kan tvinges til fysioterapi, som i dag hovedsaglig foregår på holdtræning, som mange handicappede med forskelligartede diagnoser deltager i, udelukkende grundet besparelser.

Ingen taler om, at fysioterapi skal katorigeres - individuel, hold, niveau, specialniveau.

Du stiller spørgsmål om tvungen psykolog behandling.

Håber at du kan bruge dette til noget konstruktivt og du vil vende tilbage med nyt til mig. Håber at alle, og du kan se, at noget er galt i det juridiske og patienternes retsstilling i spørgsmålet om tvang i behandlingen. Håbe du lige giver mig et feedback på det beskrevne. Kan jeg hjælpe med yderligere siger du bare til

Med venlig hilsen

Bilag

Rehabiliteringsteamets sammensætning
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28338

#171 http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=18

Aftale om Sundhedskoordinator

3. Sundhedskoordinatorfunktionen
Regionen leverer en sundhedskoordinator som repræsentant i rehabiliteringsteamet. Det forudsættes, at sundhedskoordinator som langt overvejende hovedregel har en lægefaglig baggrund. Det er sundhedskoordinatorens opgave at bidrage med en sundhedsfaglig rådgivning i de konkrete sager, som kommunen vurderer, skal behandles i rehabiliteringsteamet.

PH
Som kan foreslå ordinering af psykofarmaka til patienten via praktiserende læge, som et behandlingstilbud, trods Sundhedskoordinatoren ikke nødvendigvis er læge.

Ankestyrelsens principafgørelse 108-13 om sygedagpenge - afslag på forlængelse - behandlingsmuligheder - diskusprolaps - operation - mod ansøgers vilje - retsinformation.dk

KEN nr 9771 af 30/08/2013 - Ankestyrelsens principafgørelse 108-13 om sygedagpenge - afslag på forlængelse - behandlingsmuligheder - diskusprolaps - operation - mod ansøgers vilje - Social- og Indenrigsministeriet
retsinformation.dk

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2016, 19:30   #254
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Tusind tak, Peter, for din store indsats, du er bare en stor dejlig knag
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2016, 10:18   #255
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Umuligt at få erstatning for elektrochok-skader

Dette indlæg er IKKE et angreb på selve behandlingen elektrochok, som de færreste har viden om, men udelukkende et indlæg om TVANG i behandlingen og konsekvenser af dette.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/dep...le-involverede

Det er nærmest umuligt at få tilkendt erstatning for skader på hukommelsen efter elektrochok. Overlæge erkender, at patienterne er dårligt stillede.

Hilsen Peter

Bilag
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=...er+elektrochok

Tak, for de pæne ord Reno

Sidst redigeret af phhmw; 10-12-2016 kl. 10:21.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2016, 15:04   #256
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
At tabe sig i vægt under tvang. Principafgørelse

Principafgørelse 154-12 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153728

"Resume:

Principafgørelsen fastslår

En kommune kan ved afgørelse om forlængelse af sygedagpenge som udgangspunkt stille krav om vægttab, og borgeren har pligt til at medvirke ved behandlingen.

Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed.

Det er en betingelse for, at der kan stilles krav om vægttab, at det er dokumenteret, at overvægten i sig selv har indflydelse på arbejdsevnen.

Det er samtidig en betingelse, at der er lægelig indikation for, at vægttab vil medføre forbedring af arbejdsevnen
."

HUSK, at dette er også underlagt det midlertidige forbud imod tvang i behandlingen. Frem til 2019.

PT er der kun 3 ting du kan tvinges til: Fysioterapi eller anden tilsvarende behandling, samtale med psykolog samt foretræde for "Klinisk Funktion" som er Regionens speciallæge i Rehabiliteringsteamet.

Selv "Klinisk Funktion" behandlingsforslag kan du nægte uden at dine sygedagpenge bliver stoppet af sagsbehandleren.

Den kommunale administrative lægekonsulent er ude af din sag når du underskriver "den forberedende del" af Rehabiliteringsplanen

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2017, 22:45   #257
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anno 2013.... sådan gjorde man i gamle dage...

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27235

Jeg står overfor at være færdig arbejdsprøvet og udredt af læger,- er stationær,og ønsker at blive visiteret til fleksjob. Mine sygepenge stopper næste måned Efter sidste forlængelse.Min sagsbehandler ringede idag og forlangte at mit BMI skal være mellen 20 og 25 for at koordinator vil fremlægge min sag for det team, der skal vurdere mig til fleksjob eller pension.Har nogen hørt om den regel før?? Og hvor står det i den nye lov efter jan.2013??.Jeg ligger på et BMI på 31.hjælp!

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 10:39   #258
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fedmeoperationer, tabe sig vs tvang i sagsbehanlingen

Vi ved, at tvang i behandlinger er nærliggende.

Vi ved, at hvad der kan misfortolkes vil blive misfortolket.

Vi ved, at hvor misbrug er muligt vil misbrug forsøges.

Vi ved, at frem til juni 2019 er tvang i behandlingen forbudt.

Vi ved ikke, hvad der sker efterfølgende.

Vi ved, at der findes en del Principafgørelser der trods forbud imod tvang i behandlingen, stadig er "Gældende"

Vi ved, at Ankestyrelsen stadig mener, at sygedagpenge stadig kan fratages borgerne, hvis de ikke indordner sig.

Vi ved, at k10 holder øje med udviklingen!

http://www.altinget.dk/artikel/styre...ign=altingetdk

OVERVÆGT: Sundhedsstyrelsen og eksperter anbefaler nu, at flere skal tilbydes en fedmeoperation. Regeringen og regionerne er dog på vej med regler, der blokerer for anbefalingerne for at undgå, at udgifterne til fedmeoperationer stiger. Danske Patienter: Uskik at fagligheden skubbes til side.

BMI beregner.

http://www.beregnbmi.dk/

Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

https://www.altinget.dk/misc/Nationa...%20forside.pdf

Eksempel på tvang i behandlingen for overvægtige

Principafgørelse 154-12 "Gældende"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153728

Resume:

Principafgørelsen fastslår

En kommune kan ved afgørelse om forlængelse af sygedagpenge som udgangspunktstille krav om vægttab, og borgeren har pligt til at medvirke ved behandlingen.

Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed.

Det er en betingelse for, at der kan stilles krav om vægttab, at det er dokumenteret, at overvægten i sig selv har indflydelse på arbejdsevnen.

Det er samtidig en betingelse, at der er lægelig indikation for, at vægttab vil medføre forbedring af arbejdsevnen.

PH
Som overvægtig, skal du vide, ikke tro.

Sæt dig ind i problemstillingen, så du er forberedt på, hvad der kan ske.

Denne tråd er vigtig, at have kendskab til, så du ikke bliver overrasket, den dag du sidder i situationen med trusler om tvang i din behandling.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 27-01-2017 kl. 11:04.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 11:04   #259
VENDETTA
Hvor skulle jeg ellers være
 
VENDETTAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2016
Lokation: Fåborg Midtfyn
Alder: 56
Indlæg: 127
Styrke: 9
VENDETTA er ny på vejen
Hej peter

Hej Peter nu det et stykke tid siden jeg kom på k10. Nu du er tilbage for fuld styrke efter velfortjent pause. Derfor vil jeg lige benytte lejligheden til og smide dig en stor tak for og være den første der bød mig velkommen til k10.

Uden din og andre medlemmer i dette kanon gode forum var jeg sgu nok ikke kommet igennem så " hurtigt" 2 1/2 år. Så klap på din skulder også.

Nu har jeg lidt svært ved og læse hele tråden vedr. Fedme og vægttab. Jeg smider lige en bold i luften.

Er der ikke meget medicin der øger ens vægt ? Hvis det er gennem henvisning fra kommunen til smerte klinik er det så ikke dem der har ansvaret ?.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Mvh. Per Knutson ( VENDETTA ) = rep nostunk.

Og endnu engang tak
VENDETTA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2017, 11:52   #260
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En god pointe!

Kære VENDETTA

Jeg takker for dine pæne ord.

Du har en god point her.

Hvis samfundet kræver, at du indtager en medicin for at forbedre din arbejdsevne og denne medicin, som mange mediciner har som bivirkning, at det giver vægtforøgelse........

.... og samtidig med, at sagsbehandleren kan tvinge dig til at tabe dig, som bare kræver een læges formodning om at det er fremmende for din arbejdsevne,............. så har vi jo et dilemma af de store.

Eller bruge et tvunget vægttab, som argument for afslag, til ansøgning af invalidebil iht Servicelovens § 114. Alle midler bruges til at underbygge et afslag inden for alle §§.

Sagsbehandlere ved jo udmærket godt, hvor svært de overvægtige har det med at tabe sig.

Et dilemma, som vi ikke må glemme, hvis vi havner i situationen.

Hvad kan vi gøre?

Hvis du er i tvivl, om bivirkninger herunder vægtforøgelse, findes der på og med hjælp fra Apoteket en "udvidet indlægsseddel" som er overraskende informativ.

Den beder du Apoteket printe ud til dig.

Hvis "vægtforøgelse" nævnes, som en bivirkning skal dette nævnes i en anke/klage, hvis man bliver udsat for eksempelvis Principafgørelse 154-12

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153728

Tak, for dine tanker, som jeg i 2019 vil bruge, i mit arbejde for at få et permanent stop for tvang i behandlingen.

Spændende argument, særligt når vi ved, at folketingspolitikere følger med i denne tråd.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialkrise i Danmark Webmaster Politik og Samfund 2 15-01-2013 12:09
Og det var Danmark Hexi Politik og Samfund 9 13-11-2010 05:32
danmark superkok Politik og Samfund 5 25-04-2010 11:12
Syg i Danmark fuerzzz Alt det andet 5 09-06-2008 13:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension