K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2009, 20:26   #1
Jonatan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Lokation: Sjælland
Indlæg: 43
Styrke: 15
Jonatan er ny på vejen
Psykiatrisk speciallægeerklæring

Hej allesammen.

Jeg har, i sidste uge, fået besked fra min sagsbehandler om, at jeg skal have lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring.

Så nu er mit spørgsmål så - hvad indeholder den og hvad skal den bruges til ?

Al hjælp modtages med glæde.

Mange venlige hilsner fra Jonatan
__________________
_____________________________________________
Det kræver et ualmindeligt godt helbred at være syg ........
Jonatan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2009, 21:12   #2
CatharinaCC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2009
Lokation: Faxe
Alder: 39
Indlæg: 11
Styrke: 15
CatharinaCC er ny på vejen
Hej Jonatan!

Det vil sige du skal igenem et forløb hos en physkiater, så man kan finde ud af om du har en physkisk lidelse som man kan sætte en diagnose på dig.

Special lægeerklæringen skal kommunen bruge som dukomentation på at du fejler noget, så du er berretiget til deres hjælp. Alt efter hvilken hjælp du søger...

Special lægeerklæringen er i øvrigt et dokument der også er guld værd for dig...husk at du har ret til at få en kopi...

Men vær opmærksom på det kan tage tid, og det ikke er det samme som at være til physkolog. samtalerne vare somregelt en halv time højst, og du vil blive spurgt en masse og højst sandsynlig få nogle praktiske spørgesmål du skal svare på.

en physkiater kan også udskrive medicin til dig hvis han føler at du har brug for det, det kan en physkolog ikke...

men du kan til en hver tid sige nej tak til medicinen, hvis du ikke føler at det er noget for dig

håber det var et svar du kunne bruge...
CatharinaCC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2009, 22:13   #3
Jonatan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Lokation: Sjælland
Indlæg: 43
Styrke: 15
Jonatan er ny på vejen
Hej Catharina.

Mange tak for dit svar - det kan jeg bestemt bruge.

Vil du lige spørge ind til din kommentar om 'dokument der også er guld værd for dig'. Hvad mener du helt præcist med det ?

Og du skriver at samtalen kan tage ½ time - er det samtalen hos psykiateren ?

Mange hilsner Jonatan
__________________
_____________________________________________
Det kræver et ualmindeligt godt helbred at være syg ........
Jonatan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2009, 22:19   #4
Angel
Ved at vænne sig til K10
 
Angels avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2009
Lokation: Høje Taastrup
Alder: 64
Indlæg: 21
Styrke: 16
Angel er ny på vejen
Jonatan > Kommunen vil sikkert stille specifikke spørgsmål om dig og din situation samt naturligvis din psykiatriske diagnose.

Da jeg var til sådan en psykiatrisk udredning tog det omkring 3 timer. Godt jeg selv havde taget vand med i en flaske, for der blev ikke serveret noget.

Blev spurgt om hvordan jeg havde det, barndom, forældres erhverv og ægteskab. Uddannelse, jobs og hvorfor jeg skiftede uddannelse og job, hvorfor jeg blev skilt.
Min egenopfattelse af forskelligt; misbrug, sygdomme, medicinforbrug, operationer. Tidligere psykiatriske problemer og om der var psykiske problemer i familien. Og meget andet....

Det var fustrerende for jeg kunne ikke huske årstal for alt i mit liv. Den reaktion stod også i redegørelsen

Efterfølgende sendte psykiateren mig kopi af udtalelse hvor hun referede det meste af det jeg havde sagt, skrev en diagnose og forslag til behandling og mulighed for job. Jeg kunne rette faktuelle fejl men ikke i konklusionen.

Det der bl.a. overraskede var at læse at hun havde skrevet om min påklædning og hvordan jeg reagerede og opførte mig under samtalen.

Der er andre her på K10 der har skrevet at man har ret til at vælge mellem 3 speciallæger. Det kan fx have betydning hvis du skal køre langt eller kender en psykiater du foretrækker. Det valg fik jeg ikke.

I starten var jeg virkelig irriteret over at blive tvunget til en psykiater, for jeg følte at hun åbnede en lynlås til min hjerne og skrev alt ned i en udtalelse som følger min sag fremover. Men det er jeg kommet over, for det er en del af spillet om sygedagpenge og hvad der kommer derefter. Som kvinde tænker jeg, at det er som en gynækologisk undersøgelse, af med bukserne og op på briksen. Det er ubehageligt men man står det igennem. Jeg skal formentlig ikke møde den speciallæge igen og kender hende heller ikke.

Som Catharina skriver er det et guldrandet stykke papir, der følger dig og din sag fremover. Så tænk dig om før du svarer på hvert eneste spørgsmål, og tænk på sammenhængen i det du svarer. Men der er ikke 'forkerte' svar, det er jo dig der skal beskrives og hvad du magter i forhold til din 'sag'. Det er din mulighed for at fortælle.

Angel
__________________
Livet måles ikke ved antallet af åndedrag vi tager, men af de øjeblikke der tager vejret fra os.

Sidst redigeret af Angel; 12-10-2009 kl. 22:26.
Angel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2009, 08:33   #5
CatharinaCC
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2009
Lokation: Faxe
Alder: 39
Indlæg: 11
Styrke: 15
CatharinaCC er ny på vejen
hej igen!!!

jamen præcis som Angel skriver, det et dokument der følger dig, som der er en skriftelig udredelse på din physke....husk at være dig selv og være ærlig... "lad være med at gøre dig bedre" end du er i den forstand at du skal fortælle lige som du har det uden at pakke ind i vat...

Det var svært for mig i starten at lade facaden falde, at jeg ik var perfekt og ikke kunne klare Alt selv....men puhaaa hvor er det en lettelse bagefter.

Som Angel os skriver, kan det godt virke grænseoverskridende, at skulle fortælle intime tanker og oplevelser hele inde fra sjælen til en vildt fremmede...

Men se det som et led i en sammenhæng du skal igenem for at der blir vist hensyn til dig og dine behov i sidste ende...

Jeg var til physk i et halvt år, ialt 6 samtaler, før jeg fik min diagnose...
Så tror det forskelligt fra kommune til kommune...Så snak med din sagsbehandeler om det...

Godt råd : ha et styk parpir fremme altid, så hvis du går og tænker på noget du gerne vil have svar på, skriv det ned og tag det med til din sagsbehandler så går du ik hjem fra samtalerne med tom fornemmelse om, at du ikke har fået svar på alting...

hilsner herfra
CatharinaCC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2009, 08:47   #6
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Hej, Jonatan ..... Jeg synes du skal maile til din sagsbehandler (så du har noget på skrift, der kræver et skriftligt svar ) og spørge ind til det samme som du gør her i tråden.

Jeg har flere gange læst her på sitet, at man har ret til at vælge mellem 3 forskellige speciallæger; men jeg kan ikke henvise dig til, hvor det står, her er der andre der må hjælpe.

Jeg ved bare at sagsbehandlerne ikke er særligt flinke til at oplyse borgeren om den rettighed, så her er det vigtigt at du får råbt højt!

Du kan også prøve at google på forskellige psykiatere og finde ud af om der findes en velrenomeret psykiater, der bor i nærheden af dig, og foreslå din sagsbehandler ham/hende.

Det kan også være, at der er nogen her på sitet, der kan anbefale en god psykiater, så råb lige op, ikk' ?

Som du sikkert allerede har læst dig til her på K10, er der nogle kommuner, der har nogle ret "specielle" psykiatere de benytter sig af, så jeg vil lige gør dig opmærksom på det fænomen der hedder TERM, og som du kan finde i søgemaskinen.

Det er ikke sagt for at skræmme dig, for den begærede psykiatriske speciallægeerklæring, kan være et ganske uskyldigt tiltag, som skal hjælpe dig i din sag.

Har din sagsbehandler nævnt en bestemt psykiater? ... Hvis ja, så prøv at google på vedkommende eller spørg om andre kender vedkommende her på siden.

Held og lykke samt de varmeste hilsner fra Hyanna

PS: Husk bisidder og optager
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 13-10-2009 kl. 08:49.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2009, 00:07   #7
Jonatan
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2009
Lokation: Sjælland
Indlæg: 43
Styrke: 15
Jonatan er ny på vejen
Hej Catharina, Angel og Hyanna.

Mange tak for jeres gode svar, som jeg vil bruge i min sag.

Jeg vender tilbage når jeg har hørt mere.

Venlig hilsen Jonatan
__________________
_____________________________________________
Det kræver et ualmindeligt godt helbred at være syg ........
Jonatan er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 15:49   #8
sparkongefre
Elsker at være her på K10
 
sparkongefres avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2007
Lokation: odsherred
Alder: 63
Indlæg: 65
Styrke: 18
sparkongefre er ny på vejen
hej jeg skal også ha' lavet en speciallæge attest , kommunen har valgt psykiater uden at spørge mig. han er en dårlig læge som har tabt over 11 sager i patientklagenævnet. men jeg kan ikke nægte.
har tidligere været til arbejdspsykolog. som ikke mener at jeg kan klare et flex-job. det har en alm. psykiater også skrevet. så nu prøver de en 3.
sparkongefre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 17:04   #9
Ametyst
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2009
Indlæg: 146
Styrke: 16
Ametyst er ny på vejen
speciallægeerklæring

Der bliver beskrevet hele dit liv: barndom opvækst, arb. liv. m.m.

Det er vigtigt at være ærlig men det er en hård omgang. En svær proces måske.Den er "guld værd " fordi den vil forklare og være en dokumentation i fremtiden. Derfor er det naturligvis vigtigt at den person er neutral i forhold til kommunens spareiver. Sørg for at du får kopi. For det kan ende med en dag at du er den eneste der har den.

Vær forberedet på at du kan tabe tråden og blive ked af det., vred.....men at det er helt ok.

Sidst redigeret af Ametyst; 09-11-2009 kl. 18:06.
Ametyst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2011, 12:45   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg kan ikke finde noget på nettet i stil med et skema som psykiaterne har at gå ud fra i forbindelse med sådan en erklæring.

Findes sådan et?

Min psykiater gennem 2 år er blevet bedt om at lave en, og hun siger det tager et par timer. Jeg er nysgerrig efter at vide præcis hvilke punkter vi skal gennem.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykiatrisk speciallægeerklæring onmyway Hjælp til Forum Brug 7 26-09-2011 08:03
Psykiatrisk speciallægeerklæring viggo Alt det andet 9 07-09-2011 08:10
Psykiatrisk fejldiagnose Stueplanten Dit og Dat 28 06-03-2011 18:44
psykiatrisk speciallægeerklæring? Mølgaard Dit og Dat 16 03-08-2010 14:26
Psykiatrisk dagcenter Kbh. ?! Enteneller Alt det andet 5 24-06-2009 17:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension