K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-03-2011, 19:19   #1
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
Sygedagpenge & aktivering hjælp

jeg har nu gået ca et år på sygedagpenge og på jobcenters opfordring fået lavet en fuld helbredsundersøgelse hos min egen læge som skriver noget med at min sygdom er kronisk og at han mener at det ville være oplagt med en omskoling, pga rygskævhed/rygskred og at jeg er hæmmet bevægelsesmæssigt i lænden.
Nu har jeg så på møde hos min SB fået stukket et aktiveringsjob i hånden.. hvorefter hun sagde at jeg skal møde imorgen til møde hos aktiveringsstedet med påbegyndelse i overmorgen

jeg syntes det er dybt forkasteligt at jeg bliver sendt i aktivering, når min læge anbefaler omskoling og skal der ikke laves en RS plan inden aktivering kan komme på tale.?

håber på lidt hurtige svar, da det er imorgen jeg skal til møde med aktiveringsstedet

-M
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 19:51   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du kan kun undgå aktivering/arbejdsprøvning hvis dine læger skriver du er for syg
så kan ikke se du kan undgå aktivering desværre
den eneste fordel ved at være uden indtægt
det vil nemlig koste penge for kommunen at sende mig i aktivering

aktivering= refusion af dine sygedagpenge
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 19:56   #3
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Er du sikker på at det er aktivering og ikke en arbejdsprøvning/afklaringsforløb?

Selv om din læge anbefaler omskoling, så er kommunen ikke bundet op af hvad lægen mener om omskoling.

Du er nødt til en form for afprøvning af din arbejdsevne, FØR der kan tages stilling til hvad fremtiden er for dig, medmindre kommunen mener du kan ordinært arbejde, eller ordinært arbejde med skånehensyn.

En ressourceprofil får man typisk først at se, når en afgørelse træffes - men der bør være en handleplan.

Var jeg dig, så ville jeg møde op til mødet og spørge hvad det hele går ud på, er du på sygedagpenge, så tror jeg, at kommunen vil have dig i et afklaringsforløb og ikke et aktiveringsforløb.

Og bed endelig om aktindsigt i hele din sag.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:16   #4
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
i min sygeopfølgningsplan står der at jeg er blevet tilknyttet projectet motivator
og at de vil tage fuld hensyn til min sygdom

lidt udsnit:

-formålet med motivator er, at jeg holdes igang og bliver bekendt med arbejdsopgaver jeg vil kunne gennemfører til trods for min begrænsning


- da jeg ikke har været på arbejdsmarked i et år , vurderes det hensigtsmæssigt, at jeg påbegynder AKTIVERING 20 timer om ugen, de første 4 uger og at de gradvist vil øge mit time antal efter de 4 uger

og at jeg ikke kan sygemelde mig pga min diagnose som jeg netop har været i afklaring om, dette har jeg stillet spørgsmål ved.. men min SB sage at hun havde ret... og at jeg "bare" kunne klage...

ja flot...

hmmm.. ved ikke helt om jeg skal søge flex eller hvordan jeg forholder mig..
men lige pt er det umuligt for mig at se en 37 timers arbejdsdag bare de 20 er langt nok væk fra mig.. syntes jeg,
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:35   #5
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Jeg tror kommunen vil give dig tid til at komme igang igen, på det ordinære arbejdsmarked med skånehensyn. De vi simpelthen lære dig at du godt kan arbejde med skånehensyn og/eller hjælpemidler på trods af dine sygdomme/besværligheder.

For mig lyder det som afklaring, OM du kan komme op i tid f.x. Lykkedes det ikke, så først dèr ses der på muligheden for revalidering/omskoling fleks/pension.

Jeg syntes du skal møde op, og gøre hvad du kan og magter og går hjem når du ikke kan mere. Kun hvis din læge mener at du IKKE skal i aktivering/afklaring så er der chancer for at blive fri.

Andre svarer dig nok også, mange har med fordel i et forløb skrevet dagbog/smerteskema o.l - måske de vil dele deres erfaringer.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:47   #6
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
jeg vil altid møde op, ellers stopper din min hjælp... så de truer mig på min eksistens/økonomi,

men jeg mener bare at det virker hovedløst når de SELV skriver i min sygeopfølgningsplan at jeg er hæmmet, og min læge siger at min sygdom er kronisk uden behandlingsmuligheder.. at de så længere ned i planen skriver at det er AKTIVERING jeg skal ud i.. da jeg tydeligt er hæmmet (jeg har aldrig været i aktivering/afklaring osv.)

så på mig virker det som om at NU er jeg blevet diagnosticeret og nu skal ud og arbejde 37 timer.. det virker ikke som om at min SB tager hensyn til at jeg faktisk har en kronisk lidelse og er i store smerter som sagt bliver jeg "bare" aktiveret...

syntes det virker helt i skoven... hvad har jeg af flex/omskolings muligheder.?
og er de realistiske?
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:50   #7
e77
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2011
Indlæg: 120
Styrke: 14
e77 er ny på vejen
Citat:
men lige pt er det umuligt for mig at se en 37 timers arbejdsdag bare de 20 er langt nok væk fra mig.. syntes jeg,
Du skal ikke lade dig presse til flere timer end du kan holde til. Kan du kun holde til fx. 10-15 timer om ugen, så er det det du kan.

Det er også en rigtig god ide, som Sibt skriver, at du skal skrive dagbog over din arbejdsprøvning.

Du kan finde dagbogsskemaer under "Nyttige links"
e77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 20:58   #8
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
tak, det vil jeg gøre så...
Men forstår stadig ikke iden med aktivering når jeg netop har påvist en sygdom og at jeg er hæmmet af den... ville det så ikke være logisk at finde ud af hvad jeg kan bestride både for mig, jobcenter og min kommende arbejdsgiver..?
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 21:09   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er netop det en aktivering også er med at vise og din mulighed for at bevise hvor mange timer du kan klare
det er kommunen som skal vurdere din arbejdsevne og ikke din læge
nu skriver din læge jo ikke hvor handicappet du er
men at din tilstand er kronisk
foreksempel skriver min læge ubetydlige funktionsevne
formoder derved også han skriver der ingen behandlingsmuligheder er for at bedre din tilstand
har selv været i systemet i 3 år og blev sendt i arbejdsprøvning to måneder efter jeg kom i systemet
start 15 timer og til sidst 5 timer
siden har kommunnen ikke sendt mig ud i noget, fordi de ved det er formåls løst
men fordi jeg endnu ikke er helt afsluttet i behandling for mit psykiske så kan de ikke tage stilling til noget
når så kommunen får den sidste status, skal jeg i arbejdsprøvnnig
med henblik på flex eller pension
så der er alså ikke noget underligt i at blive sendt ud

du skal huske at kommunen nok ikke på nuværende tispunkt vil arbejde udfra du skal have flex eller pension
men at du måske kan få en revalidering(omskoling)

Sidst redigeret af MTVRV1; 22-03-2011 kl. 21:18.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2011, 21:26   #10
dasq
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 42
Styrke: 14
dasq er ny på vejen
omskoling har jeg været lidt inde omkring.. men det mener de overhoved IKKE er på tale..
jeg kan bare starte en udd og få SU som alle andre mener de..
dasq er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
HJÆLP!! Kontanthjælp og aktivering kylle Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 19-03-2013 09:57
aktivering - hjælp bmp24 Spørgsmål ang fleksjob 4 16-06-2011 23:21
Har brug for hjælp, ang. aktivering/arbejdsprøvning missjane Alt det andet 2 05-04-2011 09:51
Er du blevet sendt i aktivering under sygedagpenge? Miamaria Alt det andet 3 02-09-2010 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension