K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2015, 16:31   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Fra kontanthjælp til SU

Hej med jer

Jeg er lidt i tvivl om reglerne for udbetaling for kontanthjælp og SU.

I øjeblikket er jeg på kontanthjælp og starter uddannelse i starten af januar.

Jeg kan forstå at min kontanthjælp for december bliver udbetalt 1. januar, men vil SU for januar så blive udbetalt 1. januar, hvis jeg søger om SU fra den dag jeg starter uddannelse?

Er den bedste løsning at afmelde kontanthjælp fra den dag jeg starter uddannelse i januar og så tilmelde mig SU fra 1. februar?

Dvs. at jeg siger til Jobcenteret, ganske korrekt, at jeg starter uddannelse i starten af januar, og at jeg søger SU fra 1. januar.

Vil jeg så ikke have den kontanthjælp jeg har sparet op i december, at lave for i hele januar, og fra 1. februar og
fremadrettet vil jeg leve af SU?

Mvh

Desmond

Sidst redigeret af Desmond007; 11-06-2015 kl. 16:53.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 16:43   #2
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
forskellen lægger i at kontanthjælp er bagud betalt men su er forudbetalt, så i dit tilfælde vil du helt berettiget modtage en dobbelt ydelse. det koster dig så et su klip
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 17:03   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
forskellen lægger i at kontanthjælp er bagud betalt men su er forudbetalt, så i dit tilfælde vil du helt berettiget modtage en dobbelt ydelse. det koster dig så et su klip
Jeg får ikke SU for januar, men først fra 1. februar, så det er vel efter bogen?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 17:15   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Jeg får ikke SU for januar, men først fra 1. februar, så det er vel efter bogen?
Ovenover skriver du at du starter uddannelse i januar, men starter den sent inde i januar er det meget muligt du først vil modtage su første februar, denne ydelse vil blive udbetalt 1 februar og er for denne måned, men selv om du ville modtage dobbelt ydelse ville det være helt efter bogen, da ydelserne i dette tilfælde ville vedrøre 2 forskellige perioder, den ene januar, den anden december.

forstår ikke helt hvad du er nervøs for, du skal bare ansøge om su når kontanthjælpen er afmeldt, den eneste måde du kan komme i klemme på er hvis du ikke får afmeldt kontanthjælpen og samtidig modtager su for det vil de finde ud af på et eller andet tidspunkt.

Sidst redigeret af sourceful; 11-06-2015 kl. 17:17.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 17:43   #5
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sourceful Se meddelelser
Ovenover skriver du at du starter uddannelse i januar, men starter den sent inde i januar er det meget muligt du først vil modtage su første februar, denne ydelse vil blive udbetalt 1 februar og er for denne måned, men selv om du ville modtage dobbelt ydelse ville det være helt efter bogen, da ydelserne i dette tilfælde ville vedrøre 2 forskellige perioder, den ene januar, den anden december.

forstår ikke helt hvad du er nervøs for, du skal bare ansøge om su når kontanthjælpen er afmeldt, den eneste måde du kan komme i klemme på er hvis du ikke får afmeldt kontanthjælpen og samtidig modtager su for det vil de finde ud af på et eller andet tidspunkt.
Jeg er selvfølgelig bekymret for at skulle leve en hel måned uden indkomst.

Jeg søger om SU så snart jeg får at vide om jeg har fået en studieplads (30. juli)

Jobcenteret, går jeg stærkt ud fra, får besked lige så snart jeg er optaget på studiet. De spørgsmål der melder sig i den sammenhæng er:

1. Hvornår er min sidste udbetaling fra Jobcenter, hvis de automatisk får at vide at jeg starter uddannelse i starten af januar?

2. Har det indflydelse på udbetalingen af min sidste kontanthjælp og hvornår den kommer, at jeg først får SU fra 1. februar, hvis Jobcenteret automatisk får at vide at jeg starter uddannelse?

3. Hvis Jobcenteret ikke automatisk får besked når jeg starter uddannelse, får jeg så problemer hvis jeg den 1. januar meddeler Jobcenteret at jeg starter uddannelse i starten af januar, EFTER jeg har fået min sidste kontanthjælp 1. januar?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 17:58   #6
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
I det her tilfælde skal du ikke være nervøs for at skulle leve en måned uden indkomst, havde situationen været omvendt ville det være tilfældet, netop pga af su er forudbetalt, mens kontanthjælp er bagud betalt.

Hvornår du vil modtage din sidste kontant hjælp afhænger af den præcise studiestarts dato.

men med det du fortæller vil du som minimum modtage kontanthjælp for december og den blive udbetalt, så du kan betale og leve i januar måned, mens din su for februar bliver udbetalt 1 februar så lige nu vil du ikke mangle nogen udbetaling, selv om der reelt er en måned du hverken får kontanthjælp eller su, det kan endda være du er berettiget til en delvis kontanthjælp for januar måned hvis skolen f.eks først starter den 20 januar så kan det være du er berettiget til kontanthjælp fra den 1-20 januar og denne vil komme til udbetaling slut januar.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 18:35   #7
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Der var tidligere på året en som havde problemer med kontanthjælp og SU. Man må nemlig ikke få begge dele samtidigt. Se tråden http://www.k10.dk/showthread.php?t=31378
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 18:38   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
syg regel, men i det her tilfælde vil det stadigvæk ikke give problemer, bare sålænge du ikke får kontanthjælp for januar måned.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2015, 18:42   #9
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis du er berettiget til at modtage SU fra 1. januar skal du det, da kommunen kun yder kontanthjælp, hvis man ikke har anden mulighed for indtægt. Så når kommunen opdager at du er startet på uddannelse i januar, vil den kræve kontanthjælpen tilbagebetalt.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2015, 10:47   #10
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak for hjælpen. Jeg har lige ringet til kommunen og spurgt om jeg vil løbe ind i en måned
uden indkomst, og svaret var nej, så nu er det 100 % afklaret.

God weekend
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension