K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2013, 23:22   #21
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Engang i mellem er det lettere at se splinten i de andres øje, fremfor bjælken i sit eget.

Nærmest en naturlov.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 12:41   #22
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Sikke en ubehagelig tone, der er i denne tråd.

Det er da vist første gang jeg oplever dette her på K10

Lad os alle holde en pæn og respektfuld tone overfor hinanden. Vi er alle i samme båd og bør holde sammen.

At man nogle gange kan føle sig trådt på i forhold til sine diagnoser, hverdag, funktions-niveau eller andet, kan ikke undgåes i så stort et forum.

I en tråd jeg selv startede, blev jeg utroligt nærtagende omkring en brugers måde at udtrykke sig. Jeg var langt nede i forvejen, og tog det virkelig personligt.
Så tænkte jeg mig lidt om, kiggede på brugers andre svar/tråde, og fandt ud af at det er simpelthen den måde denne bruger udtrykker sig, eller måde at tale på, hvis man kan sige det sådan.

Da jeg senere læste op i min tråd påvirkede det mig ikke på samme måde. Slet ikke. jeg var kommet lidt ovenpå og jeg var meget sårbar, da jeg oprettede den.

Vi er alle forskellige og tak til guderne for det.

En god søndag til alle. Jeg håber I har mulighed for at nyde det skønne vejr.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 15:07   #23
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af carolines Se meddelelser
Hva´nu, læs du lige HELE tråden igennem igen, og undlad så venligst at svare på hvordan jeg opfatter det skrevne - du kan ikke vide det, for du er ikke mig;o)

Og ha så i øvrigt en skøn dag, jeg gider ikke spilde den på at debattere med dig - da du konsekvent svarer bedrevidende i diverse tråde her på k10, men det kan jo selvfølgelig være det er en del af dit sygdomsbillede.
spot on Caroline
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2013, 23:10   #24
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Ja, folk er meget forskellige herinde også når de skriver.

Der er tit tråde som jeg slet ikke kan følge med i fordi der bliver skrevet på en måde hvor min stakkels hjerne slet ikke kan forstå hvad det er den læser.
Det føles ligesom at læse kinesisk

Så plejer jeg bare at springe de tråde over men jeg sidder tit og føler mig så dum og kan mærke at min hjerne ikke arbejder særligt godt med.

Men jeg synes bare at det er vigtigt at vi er søde ved hinanden herinde
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 03:51   #25
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Remember The Future ...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Birkes-musen Se meddelelser
Men jeg synes bare at det er vigtigt at vi er søde ved hinanden herinde
Et ædelt udgangspunkt - tak for at huske verden på det :-)

Samtidig er tegnet dette: Storhed står for fald ... i Nemesis' favn ... selv når verden stilles på hovedet og man dyrker sin egen frelse ved at træde eksistens under fode.


TimeGuest kvitterer med: https://www.youtube.com/watch?v=JqW6Si2FXd4
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 08:58   #26
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Tak TimeGuest, for at minde mig om Enigma. Havde helt glemt hvor lækker musik de laver.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 17:01   #27
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Tilbage til emnet: stigmatisering.

Hypokonderbegrebet bruges folkeligt over en bred kam som et udtryk for: "vi tror ikke lige på, at du fejler noget, så hold nu op med at klynke" ... og afledt heraf: gå så i gang med at arbejde, pas dig selv eller hvad der nu lige måtte være belejligt i kontekst.

Det er selvf. ikke den måde hvorpå hypokonderbegrebet defineres inden for en lægefaglig kontekst.

Her udgør hypokonderbegrebet en delmængde af det modefænomen, der i dag betegnes som: somatoforme lidelser under WHO's ICD-10 F45 (og F48) klassifikation.

Det er indlysende, at de patienter der reelt opfylder diagnosekriterierne for F45 gruppen, herunder det som man historisk har betegnet som: hypokondri, de naturligvis har professionel lægefaglig hjælp behov, for om muligt at blive behandlet for bla. det element af tvangstanker, de måtte have i den forbindelse.

Absolut ingen grund til at stigmatisere den gruppe.


Omvendt kan der ligge en fare for stigmatisering gemt i at gøre området til et regulært: modefænomen og med afsæt i en mulig tvangstanke, ser området bredt ud, hvor det ingen berettigelse har.

Et sådan "oversalg" af somatiseringsbegrebet, med et tvangstankemæssigt afsæt, kan ikke bare betyde stigmatisering for de patienter, som det måtte berøre, men kan også være fatal for patienten både helbredsmæssigt i en fysisk & mental kontekst, herunde også i en social og socialøkonomisk kontekst ... der igen afledt kan være med til at accelerere en yderlig stigmatiseringen.


Når således patienter med grundlidelser inden for andre afsnit i ICD-10, herunder grundlidelser der endnu ikke er så fremskreden, at man kan stille en sikker diagnose, de løber risikoen for at blive kategoriseret under F45/48 grupperingen og kørt ud på et behandlingsmæssigt sidespor, ligesom deres sociale netværk og økonomi kan trues heraf, så kan man virkelig tale om: stigmatisering af en patientgruppe, der således behandlingsmæssigt, socialt og økonomisk bliver sat under stress og udstødelse.


Det er fx kendt, at det tager en del år at stille en MS diagnose (gennemsnittet ligger omkring 6-8 år, AFAIR) og i den mellemliggende tid er faren, at patienten rubriceres som fx: hypokonder og derved øges risikoen for at patienten stigmatiseres - ikke bare af familie og venner mv., men også af det offentlige hjælpesystem ... og patienten ender måske med at miste både familie, venner og økonomi på det afsæt.

Jeg er igennem tiden blevet bekendt med flere sådanne tilfælde af bla. MS og SLE patienter, der har været "møllen" igennem, før de efter år fik en endelig diagnose.

Det er vel næppe hensigtsmæssigt, at en nærmest tvangstanke om "oversalg" af det somatoforme område, det i den grad skal medvirke til at stigmatisere grupper af patienter?


Omvendt kan jeg godt se afsættet for, at juletræshandler Bent Hansen ønsker at lægge arm med PLO, for derved at forsøge at få mere indflydelse i almen praksis, ligesom der samtidig pågår et kraftigt salgsfremstød vedr. de "somatoforme tilstande" over for netop almen praksis ...

Det er ikke helt utænkeligt, at man inden for sundhedsområdet måske har ladet sig inspirere af kommunernes håndtering af "borgernes stormløb imod de offentlige kasser" og således også inden for sundhedsvæsnet er ved at opbygge et "køre-rundt-system" med det formål, at sende patienterne ud på ventespor med en narresut ift. de mere omkostningstunge udrednings- behandlingsparadigmer.

Og her er det vel meget belejligt for en bagomligende sundhedsøkonomisk agenda, at fx en instans som FFL mener at kunne levere varen?
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 18:02   #28
joka
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
jokas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2011
Lokation: Herlev
Alder: 67
Indlæg: 314
Styrke: 13
joka er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser


Det er fx kendt, at det tager en del år at stille en MS diagnose (gennemsnittet ligger omkring 6-8 år, AFAIR) og i den mellemliggende tid er faren, at patienten rubriceres som fx: hypokonder og derved øges risikoen for at patienten stigmatiseres - ikke bare af familie og venner mv., men også af det offentlige hjælpesystem ... og patienten ender måske med at miste både familie, venner og økonomi på det afsæt.

Jeg er igennem tiden blevet bekendt med flere sådanne tilfælde af bla. MS og SLE patienter, der har været "møllen" igennem, før de efter år fik en endelig diagnose.


Der rammer du plet. Kunne se den på min egen datter der blev syg da hun lige kom i teenager-alderen. Hvor hun bare blev mere og mere syg, men hendes læge kunne ikke finde noget. Hun røg ind på en nyre der var ved at stå af.

Så kom hun under kyndig behandling, inden for en uge var hun diagnostiseret (SLE).

Men MS og SLE er sikkert ikke de eneste diagnoser der er svære at diagnostisere.
__________________
Ftp fra 01.03.2012
joka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 19:42   #29
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af joka Se meddelelser
Der rammer du plet. Kunne se den på min egen datter der blev syg da hun lige kom i teenager-alderen. Hvor hun bare blev mere og mere syg, men hendes læge kunne ikke finde noget. Hun røg ind på en nyre der var ved at stå af.
Åhh det er da rigtig trist at læse

Jeg håber din datter har det så godt, som omstændighederne byder hende.


Men som bekendt: absence of evidence is not evidence of absence ... selv om nogle enkelte naive faglæger i deres trosbekendelse viser sig endda temmelig stærk i troen og benægter det!

Omvendt er lægevidenskab evidensbaseret og derfor ikke et spørgsmål om tro ... så det ... men måske der var enkelte faglæger, der lige skulle læse lidt op på den vinkel ...


Citat:
Så kom hun under kyndig behandling, inden for en uge var hun diagnostiseret (SLE).
Men inden da? Fik hun "hypokonder-fingeren"?

Og hvor lang tid gik der fra I synes de første symptomer var tilstede og til den endelige grunddiagnose var stadfæstet?


Citat:
Men MS og SLE er sikkert ikke de eneste diagnoser der er svære at diagnostisere.
Nej ... også de såkaldte sjældne sygdomme og sygdomme hvor differentialdiagnosticeringen kan være vanskelig eller kompliceret, de kommer i skudlinien, med risiko for at patienten får hægtet en somatiseringsvinkel på som grundlidelse. Det kan så koste helbred, netværk og økonomi mv.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 00:37   #30
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Hypokondri er faktisk en betegnelse som visse læger forsøger at genoplive ved bla at henvise Til Term /funktionelle lidelser..

Det er en rigtig farlig diagnose at få og rigtig mange der har sygdomme som er svære at opdage oplever at deres læge opgiver dem og bare siger du fejler altså ikke noget...


Min egen læge var sådan med mig, at hun descideret sagde til mig jeg skulle holde op med at lede efter noget jeg fejlede....

Det viste sig så jeg havde fibromyalgi og mcs, men i hendes øjne var jeg helt tabt på gulvet og hun var overbevist om at jeg ville have det meget bedre hvis jeg bare lod være at tænke på at blive henvist til forskellige læger for at blive udredt....

Så det rette spørgsmål er vel... Findes det overhovedet ? Eller er det ikke bare et smart ord for at lægen har opgivet at finde ud af hvad personen Fejler........??

(og nej jeg mener hermed ikke at folk er hysteriske eller noget læs hvad jeg skriver at man bare ikke kan finde ud af hvad personen fejler fordi lægerne giver op )
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stigmatisering af psykisk syge, i Obama tale. Hva´nu Politik og Samfund 19 28-05-2013 20:50
specifik helbredsundersøgelse nono222 Alt det andet 3 10-09-2011 10:53
specifik helbredsundersøgelse mijanse82 Alt det andet 20 04-09-2011 15:57
Specifik helbredsattest? Håber Alt det andet 5 05-11-2010 10:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension