K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2018, 17:56   #31
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg vil tro at du inden for en til to uger vil modtage en afgørelse.

I afgørelsen vil enten stå at du har fået forlænget dine sygedagpenge eller at de vil standse sygedagpengene da du ikke lever op til forlængelseskravet og så vil du få besked om hvad kommunen mener at der skal stilles i stedet.

Her er mulighederne som vi tidligere har diskuteret:
At de mener at du er rask nok til at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked med henvisning til dagpenge.
Eller den mest sandsynlige mulighed er at der kommer til at stå at de standser sygedagpengene og henviser til at du vil overgå til et jobafklaringsforløb.

Du vil herefter have eksakt 28 dage til at klage over afgørelsen og hvis du klager og kommunen fastholder skal kommunen sende din klage og din sag videre til Ankestyrelsen.

Hvis du er ganske tilfreds med at overgå til jobafklaringsforløbet så skal du bare undlade at klage og så sker det helt af sig selv.

Jeg læste på Cabiweb at når man overgår til jobafklaringsforløb så får man en ny sagsbehandler som de kalder en gennemgående og kordinerende sagsbehandler der skal udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del sammen med dig.
Du skal for rehabiliteringsteamet inden for 4 uger efter at du er overgået til jobafklaringsforløbet.

Fandt lige nogle flere links:
https://bisidderhjaelpen.dk/rehabiliteringsteam/
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...iliteringsteam
https://socialnettet.dk/rehabiliteringsteam-mode
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2018, 10:14   #32
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Så, er der igen sket nyt i sagen ...

Afgørelse fra jobcentret - stop syge dp., og visitation til jobafklaringsforløb.

Jeg fik indkaldelse i går til individuel samtale allerede på onsdag d. 25. april.

Er det ikke kort frist ?

Bør jeg have en bisidder med til dette møde ?
Min fagforening kan ikke deltage med så kort frist, men jeg ved ikke om det er nødvendigt for mig ?

Mødet handler jo om mit videre forløb, og en vurdering om, hvorvidt jeg stadig er uarbejdsdygtig - det er jeg i allerhøjeste grad, men det tænker jeg at de da ikke kan vurdere, eller hvad ?

Er det rigtig forstået, når jeg har den opfattelse at jobafklaring er at finde ud af om jeg KAN arbejde ?
Ressource forløb, er at finde ud af HVOR MEGET jeg evt. kan arbejde ?

Pft.

Hej igen ...

Hvad sker der i øvrigt, hvis der opstår ny sygdom i jobafklaringsforløbet ?
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2018, 13:17   #33
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er altid smart at have en bisidder med....alternativt man man optage mødet...

Det skal lige siges at hvis du spørger om du må optage...så kan kommunen afvise dette....og hvis du alligevel insistere...ja så kan de undlade at afholde mødet med dig...

Det bedste er at optage uden at spørge om lov...og det er ganske lovligt ifølge straffelovens §263 nr. 3

Men det er selvfølgelig op til dig...om hvad du vil...

Du bør læse om jobafklaringsforløb her https://www.sundhed.dk/borger/patien...aringsforloeb/

Nu ved jeg af gode grunde ikke præcist hvad dit møde drejer sig om....men så snart man skal indstilles til et jobafklaringsforløb...så skal man have lavet en rehabiliteringsplan...denne skal laves sammen med borgeren...så måske er det den i skal have lavet på næste møde....men læs mere på ovenstående link...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2018, 16:30   #34
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Fin beskrivelse og meget relevant link, kære Webmaster ... Mange tak.

Tænker om Nørd er til min disposition i dette tilfælde - herfra plejer der at komme aldeles uddybende, brugbare og konstruktive svar ???
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2018, 20:25   #35
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jo, det er meget kort frist.

Desuden synes jeg at det virker mærkeligt at de indstiller til jobafklaringsforløb for bagefter at skulle tage stilling til om du stadig er uarbejdsdygtig, det burde de jo allerede have taget stilling til på nuværende tidspunkt.
Når de stopper sygedagpengene skal de tage stilling til hvad der herefter skal ske, det er det de skal skrive i afgørelsen og i afgørelsen mener de at du skal have jobafklaring, hvilket burde betyde at de allerede har vurderet at du er fortsat uarbejdsdygtig.

Jeg formoder at det er et møde med din nye sagsbehandler?

Du bør forsøge at få ændret datoen så din bisidder kan deltage, jeg har desværre ikke link men jeg mener at have læst at man har ret til at medbringe en bisidder og hvis bisidderen ikke kan pågældende dag er det god forvaltningsskik at ændre datoen hvis bisidder ikke kan deltage.

Jeg synes at du bør kontakte fagforeningen på mandag og bede dem om de vil kontakte kommunen og anmode om en anden dag hvor de kan deltage, altså et møde med længere frist.

Alternativt skal du selv kontakte dem og skrive noget i stil med at da din bisidder fra fagforeningen ikke kan deltage den pågældende dato vil du gerne anmode om at mødet ændres så du får et længere varsel så din bisidder fra fagforeningen kan deltage.

Hvis ikke det kan ændres må du fluks finde en anden som kan være med om det så er din mor eller bror eller ven og husk at optage uanset hvem der deltager, det ville jeg i hvert fald gøre.

Men hvis datoen ikke ændres og du i sidste sekund må ændre bisidder bør du klage til jobcenterchefen over behandlingen.

Forskellen på jobafklaringsforløb og ressourceforløb er ikke det du skriver.

Man kan vel sige at jobafklaringsforløb er en forlængelse af sygedagpengene på et lavere ydelsesgrundlag, det blev efter sigende lavet fordi mange faldt ud af forsørgelse når sygedagpengene ophørte, jobafklaringsforløb har ikke nogen udløbsfrist da du kan få flere jobafklaringsforløb efter hinanden og derfor ikke løber tør for ydelse som ved sygedagpenge.
Dog er det jo samtidig en spare øvelse da ydelsen falder for de fleste som overgår fra sygedagpenge til jobafklaring.
At kommuner så har fundet ud af at der er bedre økonomi i (for dem selv naturligvis) at smide folk af sygedagpenge uden at indstille til jobafklaring er så en anden sag som ikke har noget med lovgivningen at gøre men med forvaltningen (altså undtagen at loven er en elastiklov som giver mulighed for fortolkning)

Man kan vel sige at jobafklaringsforløb er sygedagpenge på en lavere ydelse.
Hvis du ikke er færdig diagnosticeret eller hvis der stadig er behandlingsmuligheder for din sygdom så kan du få et jobafklaringsforløb der går ud på at der skal komme styr på de sager.

Hvis du ikke har været i arbejdsprøvning eller fået funktionsbeskrivelse (hvis du er meget syg) så kan/skal man i jobafklaringsforløbet afklare din arbejdsevne.

Men ud over det virker det som om at jobafklaring og ressourceforløb er mere eller mindre det samme.

Ressourceforløb er noget man giver en person som risikerer at være i målgruppen for førtidspension, forløbet skal bruges til at udvikle arbejdsevnen.
Forløbet bruges dog af nogle kommuner til afklare arbejdsevnen i det uendelige (læs syltekrukke).

Man kan kun få jobafklaringsforløb direkte fra sygedagpenge, så hvis en person først er landet på kontanthjælp kan personen ikke komme på jobafklaring, her bliver ressourceforløbet nogen gange brugt på samme måde som i jobafklaringsforløb (for de heldige som skifter kontanthjælpen ud med jobafklaringsforløb).

Hvis den nye sygdom som opstår undervejs er en forværring af din nuværende sygdom eller endnu en kronisk sygdom så vil jeg formode at jobafklaringsforløbet i nogle tilfælde bør stoppes hvorefter du skal for rehabiliteringsteamet igen.
Du skulle jo gerne kunne følge den plan som skal laves her i starten af forløbet og hvis du bliver for syg til at kunne overholde planen bør du vel for rehabiliteringsteamet så de kan tage stilling til hvad der nu skal ske, jeg er dog ikke sikker på om det nødvendigvis sker i praksis.

Hvis du bliver så syg at du ikke kan gennemføre arbejdsprøvningen men ikke syg nok til afbrydelse af jobafklaringsforløbet så skal du højst sandsynligt igennem et nyt arbejdsprøvningsforløb.

Husk at skrive dagbog under din arbejdsprøvning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2018, 10:48   #36
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Kære Nørd - tusinde tak for alle de gode hint´s du altid kommer med:-)

Først ja, jeg har fået ny sagsbehandler.

Jeg vil søge at finde ud af noget vedr. bisidder/fagforening/pårørende i morgen ...

Pyha, det er ikke ressourcer der er flest af.

Jeg afventer planlagt scanning d. 15. maj, og afhængig af resultatet vil reumatologisk afd. på sygehuset råde mig til operation eller genoptræningsplan i kommunalt regi.
Jeg er tidligere opereret for samme i 2010, og har fået følger deraf i form af følelsesløse fødder og døjer meget med både at have strømper og fodtøj på. dette er en udfordring i sig selv. Min mand har fået ny hofte, og ved bedøvelsen har de lavet en nerveskade. Han har været meget igennem og dette er nu kronisk og er lige blevet indstillet til flexjob.
Nå, det jeg vil sige med dette er, at jeg er meget bekymret for, endnu en operation - kan jeg/har jeg lov til at afvise dette ?

Endnu en tvivl - hvis jeg nu bliver sendt ud i noget praktik etc., de vil jo nok søge at forbedre og udvikle min arbejdsevne, og det viser sig at jeg godt kan klare et x antal timer, vil de så vurderer at jeg ikke længere er fuldt uarbejdsdygtig mere, og stoppe mit jobafklaringsforløb ?

Med få midler, overvejer jeg at spare penge på a- kasse (ikke fagforening) - er det uhensigtsmæssig for mig ?

Pft.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2018, 11:09   #37
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MIMIX Se meddelelser

Endnu en tvivl - hvis jeg nu bliver sendt ud i noget praktik etc., de vil jo nok søge at forbedre og udvikle min arbejdsevne, og det viser sig at jeg godt kan klare et x antal timer, vil de så vurderer at jeg ikke længere er fuldt uarbejdsdygtig mere, og stoppe mit jobafklaringsforløb ?

Med få midler, overvejer jeg at spare penge på a- kasse (ikke fagforening) - er det uhensigtsmæssig for mig ?

Pft.
Hvis du nu f.eks. kan klare 25 timer, 100% effektivt, uden omfattende skånebehov, så ville det nok begynde at være i den kategori, at du ikke er uarbejdsdygtig.
Men hvis der f.eks. er tale om 10 timer, så er du jo ikke arbejdsdygtig. Det skal ses i forbindelse med om man kan være selvforsørgende.
10 timer om ugen ville f.eks. være i målgruppe for fleksjob. Så ville man (når alle behandlingsmuligheder er udtømte), hvis arbejdsevnen er på det niveau, skulle begynde at tage stilling til f.eks. fleksjob.

Ang a-kasse: hvis du betaler til efterløn skal du IKKE stoppe med det. (Den ordning kan overføres til det der hedder fleksydelse, hvis man bliver fleksjobber).
Hvis der er bare en lille chance for at du med tiden kan blive berettiget til dagpenge, vil jeg også på det kraftigste fraråde at stoppe betaling til a-kasse.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2018, 16:37   #38
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis din mand allerede har været igennem processen kender I sikkert det hele bedre end os andre, da det hele er meget afhængig af hvordan kommunen opfører sig over for sine syge borgere.

Med hensyn til operation er den lidt tvetydig, jeg har i flere år nu læst om at der er en midlertidig ordning som gør at man kan sige nej til behandlinger uden at miste sygedagpenge og vel derfor også andre ydelser, ordningen har været forlænget, desværre kan jeg ikke lige finde link på det.

Men spørgsmålet er hvad der sker i praksis når/hvis du takker nej til en operation som Reumatologisk afdeling anbefaler.

Hvis man skal visiteres til fleksjob eller førtidspension, så er det jo vigtigt at tilstanden er erklæret stationær, for det er jo et krav ved begge dele.
Hvis man siger nej tak til en behandling som hospitalet anbefaler og som teoretisk kan forbedre funktionsevnen, så kan tilstanden ikke betragtes som stationær og dermed vil de formodentligt heller ikke gå videre med visitation til fleks.

Med hensyn til arbejdsprøvning, så må jeg indrømme at jeg næppe tror at du slipper.
Rigtigt mange kommuner nægter at bruge funktionsevneundersøgelser i eget hjem, selv til mennesker med dødelige sygdomme.

Kommunen skal bruge arbejdsprøvningen til at finde ud af hvor mange timer du kan arbejde.
Borgere som kan arbejde mellem 18 og 25 timer er i en gråzone hvor nogen kommuner vil erklære alle over 18 timer for selvforsørgende og andre kommuner siger 25 timer, men alle der ligger over 25 timer og som ikke har nedsat effektivitet forventes at være selvforsørgende.

Set med mine briller synes jeg at det for nuværende ikke nytter noget at sætte dig i arbejdsprøvning hvis du stadig er i behandling, for hvis behandlingen ændrer på dit funktionsniveau kan arbejdsprøvningen jo startes forfra. Men kommuner tænker jo ofte anderledes end alle os andre almindelige mennesker.

Jeg vil mene at det bliver svært at lave en plan for jobafklaringsforløbet på nuværende tidspunkt når man endnu ikke kender svaret for scanningen og derfor heller ikke ved om Reumatologisk afdeling anbefaler operationen eller ej.
Altså medmindre planen kommer til at gå ud på at du først skal blive færdigbehandlet på Reumatologisk afdeling og genoptrænet hvorefter de vil iværksætte en arbejdsprøvning.

Hvis det var min sag ville jeg ikke være den første som nævner muligheden for operation, jeg ville bare nævne den kommende scanning og at lægerne bagefter vil se på mulighederne for behandling.
Hvis de så har nogle papirer hvor der står om operationen eller en lægekonsulent nævner muligheden så må du tage den derfra, men i videst mulig omfang holde lav profil omkring muligheden for operation.

Hvis idéen først er sået i kommunen kan den måske være lidt svær at slippe af med igen også selv om Reumatologisk afdeling netop ikke tilråder operationen pga resultatet af scanningen.

Tilføjelse:
Kom i tanker om at grunden til at den nye sagsbehandler giver så kort varsel måske kan være fordi I har lidt småtravlt.
Der står jo i Cabiweb at du nu sammen med den nye sagsbehandler skal udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende og at du skal for rehabiliteringsteamet inden for 4 uger fra afgørelsen om standsning af sygedagpenge.

Sidst redigeret af Nørd; 22-04-2018 kl. 16:44.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2018, 09:14   #39
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MIMIX Se meddelelser
Jeg afventer planlagt scanning d. 15. maj, og afhængig af resultatet vil reumatologisk afd. på sygehuset råde mig til operation eller genoptræningsplan i kommunalt regi.
Jeg er tidligere opereret for samme i 2010, og har fået følger deraf i form af følelsesløse fødder og døjer meget med både at have strømper og fodtøj på.
Eftersom du tidligere har været igennem den type operation, og har skader derfra, så er det slet ikke sikkert, at lægerne vil anbefale en ny operation.

Lægerne ved godt, at der er risici ved operationer, og det er mit indtryk, at de er gode til, at afveje fordele og ulemper.

For mit eget vedkommende (jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel) gik jeg i flere år og frygtede, at lægerne ville anbefale en operation, for jeg var aldrig i tvivl om, at jeg ikke skulle have den operation, om så kommunen smækkede pengekassen i.

Da jeg nåede så langt, at en neurokirurg skulle vurdere mig i forhold til en dese-operation, så mente han ikke, at mine smerter var slemme nok til, at løbe den risiko der er ved denne operation.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2018, 16:45   #40
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Hej igen ...

Min mand blev fyret efter 33 år i samme firma pga. sygdom. Kommunen vil lige have ham i en enkelt arbejdsprøvning, inden han forsætter i flexjob det samme sted som arb. prøvningen. Ikke at vi ved ret meget om dette system, og det lyder helt underligt og for nemt i forhold til alt hvad man ellers kan læse om div. problematikker herinde.

Så vedr. min situation om jobafklaringsforløb er vi på udebane.

Jeg skal af sted til denne 1. individuelle samtale i morgen tidlig - min fagforening kunne ikke deltage, og sb. ville ikke flytte mødet, da han i forvejen var presset med at overholde tiden. (mit næste møde med den forberedende del i rehab. team er den 3. maj og der har jeg varslet min fagforening.
Min mand tager med i morgen og jeg optager, som i har rådet mig til.

Sb. sagde at vi jo ikke skulle bestemme nogle ting i morgen, og at det derfor ikke var så vigtigt.

Har i erfaring med om det er korrekt, eller om han bare tager r.... på mig ?

Hvad skal jeg fx sige og være opmærksom på - jeg vil jo selv gerne have min scanning og vurdering af genoptræningplan overstået først ?

Sender han mig ud i en praktik, tror jeg ikke at jeg kan magte at overskue og holde til begge dele samtidigt ...

Gode hints søges - måske kan en af jeg huske tilbage, til der hvor i selv var i denne fase ?

Pft.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension