K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2010, 10:33   #1
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Så blev jeg dét klogere..

Hej med jer.

Jeg har fulgt med på sidelinjen i lang tid og har læst mig til mange ting, som har været mig til stor hjælp. Tusinde tak for det.

Nu synes jeg, at jeg vil give mit bidrag med. Sådan lige til start, så har jeg været i fleksjob siden 2003 pga. en dårlig ryg. Fik lavet ressourceprofil i 2002. Dengang var min arbejdsevne 22½ time pr. uge. I 2007 blev jeg overført til et fleksjob et nyt sted, som udløste stress, panikangst, socialfobi og som gjorde min ryg meget værre, pga. overtrædelse af mine skånehensyn. Blev sygemeldt og fyret. Angsten er jeg ovre, men det har sat sig nogle spor i mig, som gør det svært for mig på en arbejdsplads.
Jeg har efterfølgende alligevel været på kurser, i praktik og i et nyt fleksjob, hvor timetallet til sidst blev sat ned til 12 timer pr uge – og det kunne jeg heller ikke klare pga. smerter. Der er kommet flere ting til – det er ikke kun ryggen nu, men også nakke, skuldre, knæ osv. Det er nedslidning, og er pt. igen sygemeldt og fyret. Er i behandlingsforløb på smerteklinik.
Jeg nu er blevet bange for, hvad jeg skal sendes ud i næste gang. At det vil tage det sidste jeg har tilbage – helbredsmæssigt. For jeg kan ikke sige fra – og knokler mig selv helt derud hver gang, hvor jeg ikke burde være.
Det var meget kort fortalt.

Jeg har derfor været inde at kigge lidt på førtidspension, og har også luftet det for kommunen. Jeg fik besked på, at det måtte jeg så søge på foreliggende grundlag! Og hvad var det så – ”foreliggende grundlag”? Og hvad med det (åbenbart) vigtigste redskab – ressourceprofilen?

Tja.. jeg var på det tidspunkt på et kursus, hvor vi netop skulle udfylde vores ressourceprofil, og jeg fik udleveret min. Det var IKKE dén, der blev lavet i 2002, men en fra 2008! Der var to personer, der havde skrevet i den. Den ene var en projektvejleder, var fra et kursus jeg havde været på – og den anden havde startet et beskrivelse af et praktikforløb. Begge dele var som sagt skrevet i 2008 og var udfyldt over 14 dage!!! Intet andet! Den var gabende tom!!
Ej – jeg var dybt chokeret og faktisk grædefærdig. De næste 3 dage brugte jeg på at opdatere 7 år! Min udmærkede ressourceprofil fra 2002 var ligesom ”forsvundet” i alt det her, og så lavede man da bare en ny på kommunen.

Jeg var grædefærdig – både fordi jeg følte, at jeg har været totalt ligegyldig for de mennesker, der skulle have hjulpet mig, og fordi jeg følte, at jeg pga. de manglende oplysninger, igen og igen er blevet fejlvurderet ang. arbejdsevne. Jeg er blevet sendt i arbejde ud fra en ressourceprofil over 14 dage i 2008 og intet andet.
Der stod intet om skånehensyn, helbred, barrierer osv.! Jeg kunne måske være sparret for meget, hvis mine sagsakter havde været opdaterede.. Der var nemlig heller ingen, der havde fortalt mig, at jeg selv skulle sørge for det – men det ved jeg nu. Og det bliver det – opdateret!

Nå, men så søgte jeg aktindsigt, for nu ville jeg se, hvad andet der var af ”foreliggende grundlag”. Og papirerne kom – tilbage til 2007 (hvor vi jo havde en kommunesammenlægning)… Og min journal var faktisk ligeså gabende tom.
Intet om sygeperioder (hvor der vel egentlig skulle have været lavet opdateringer i ressourceprofilen sammen med en sagsbehandler??), ansættelser, kurser, fyringer eller noget som helst. Meget sparsomt udfyldt.
Jeg tog fat i kommunen og påpegede, at der måtte ligge noget FØR 2007 – jeg havde trods alt været i fleksjob siden 2003?? Men næh.. det vidste de ikke lige… ”Prøv at kigge på KMD!”, sagde jeg så – og vupti – et par dage senere kom dét, der lå forud!

Dét, jeg gerne vil med dette indlæg er - at fortælle jer, hvor koldt det løb ned af ryggen på mig, da jeg fandt ud af, hvordan det stod til med min ressourceprofil, min journal, indhentninger af lægeoplysninger osv. og dermed mit ”foreliggende grundlag”!
Da jeg fandt ud af, hvor mangelfuldt det bliver udfyldt – hvis det overhovedet gør. Og at kommunen ikke kan finde ud af, at køre to systemer sammen ved en kommunesammenlægning. Hold da op, siger jeg bare, så er vi virkelig på spanden!!! Så har jeg jo reelt ikke eksisteret før 2007 – og jeg blev da vidst født noget før.. Måske bliver vi alle sammen her i kommunen snart indkaldt til børnehave?

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, hvor mange der måske hænger i ingenmandsland – ligesom jeg gjorde – indtil jeg fandt ud af noget andet?
Og lige nu er jeg ved at samle alt det sammen jeg kan, til ”foreliggende grundlag” - og det bliver løbende afleveret på kommunen. Og jeg bliver ved!
Det sparer jo selvfølgelig ”andre” for at gøre et stykke arbejde, men jeg stoler ikke på dem over en dørtærskel mere. Jeg havde tillid til, at alt var i orden – men jeg er blevet meget klogere!
Ja, jeg er sg* harm over, at det står sådan til – men jeg fandt ud af det, og har hermed fortalt det videre. Måske kan jeg spare bare en enkelt for det samme..

Kan I have en dejlig dag alle sammen – og pøj, pøj med jeres derude

Kh Synf
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 10:56   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Synf Se meddelelser

Og lige nu er jeg ved at samle alt det sammen jeg kan, til ”foreliggende grundlag” - og det bliver løbende afleveret på kommunen.
Så håber jeg, at du får kvitteringer på, at du har afleveret disse ting.

Mange af os herinde har oplevet, at ting har manglet i vores journaler, af den ene eller den anden grund, og bl.a. derfor plejer jeg at anbefale, at hver eneste gang man bliver smidt ud i noget nyt, så beder man det nye sted om lov til at se hvad de har modtaget af oplysninger fra kommunen, så evt. fejl og mangler kan blive rettet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 12:14   #3
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Hejsa Vovse.

Det kan du tro, at jeg husker Og inden længe søger jeg ny aktindsigt - og får min ressourceprofil udskrevet på ny. Og det bliver jeg ved med igen og igen, for at være sikker på, at alt er "som det gerne skulle være"
Men det er alligevel godt gjort, at det skal være sådan...

Kh Synf

Sidst redigeret af Synf; 26-07-2010 kl. 12:19.
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 13:27   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du er nu i gode hænder........

Kære Synf.

Nemlig dine egne!

Netop, som du beskriver din historie er grunden til at vi "gamle" altid begynder med de samme spørgsmål: Findes der aktindsigt i ALT 110% fra ALLE?

Derfor er din historie så vigtig at forstå, for alle "nybegynderne". Først når en klient har kendskab til dette, kan de korrekte spørgsmål stilles.

God vind fremover.

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 17:56   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
M.h.t. ressourceprofil vil jeg lige gøre opmærksom på, at nogle kommuner starter en ny rp hver gang der skal tages en beslutning, sådan at man altså godt kan ende med at have mere end én rp.

Jeg blev selv overrasket over dette, da min daværende sagsbeh. viste mig, at når først rp'en var færdig (godkendt og underskrevet) blev den "låst", sådan at der ikke kunne skrives mere i den, hvorpå man starter en ny næste gang der skal tages en beslutning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 20:03   #6
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Tak for ordene, Peter Ja, jeg føler mig faktisk selv som totalt nybegynder - selvom jeg efterhånden har været fleksjobber i nogle år.
Der er simpelthen så meget, jeg ikke har fået fortalt og forklaret af kommunen, og som jeg nu - som sagt - selv er ved at trævle op. Jeg må sige, at jeg undres til stadighed!
Derfor er det også superdejligt, at kunne læse andres erfaringer her, og jeg har bestemt hentet en del, som jeg kunne bruge.

Hej Vovse.

Okay - jeg var ikke klar over dét med ressourceprofilen.. På mit ressorurceopdateringskursus (sikke et ord, hva?) sagde kursuslederen, at ens ressourceprofil er livslang. Så jeg havde forstået det sådan, at det hele skulle sammenskrives.
Nå, men det er nu også ligemeget - for min var nærmest ligeså gabende tom, som de kursisters, der skulle til at lave deres første

Kh Synf

Sidst redigeret af Synf; 26-07-2010 kl. 20:06.
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 00:27   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Synf Se meddelelser

På mit ressorurceopdateringskursus (sikke et ord, hva?) sagde kursuslederen, at ens ressourceprofil er livslang. Så jeg havde forstået det sådan, at det hele skulle sammenskrives.
Jeg husker ikke lige hvor, men et eller andet sted står der, at rp'en er en fremadrettet proces, eller noget i den stil, så det kom også bag på mig, at man i min kommune laver en ny hver gang der skal laves en afgørelse.

Jeg var sådan set fint tilfreds med, at der blev lavet en helt ny, så jeg ikke endnu engang skulle risikere, at skulle trækkes med de løgnehistorier, som stod i den første. Kommunens løgnehistorier vel at mærke.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 02:29   #8
Tøjvask
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Lokation: århus
Indlæg: 13
Styrke: 14
Tøjvask er ny på vejen
Hej Synf

Jeg kan godt forstå du er knust, over din sag har taget den drejning

Sådan som jeg læser din sag, så tror jeg førtidspension vil være den bedste løsning for dig, du har brug for ro, få behandling på nogle af dine symptomer, og måske en udsigt til at vende tilbage til flex.. Jeg tror ikke det godt du vender tilbage til arbejdsmarket, da jeg er bange for din ryg og psyke ikke kan holde til det

Det er skamfuld hvordan kommunen kan behandle syge mennesker

Held og lykke med din sag
Tøjvask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 09:22   #9
kathleen
Føler sig hjemme på K10
 
kathleens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2006
Lokation: Greve
Indlæg: 36
Styrke: 19
kathleen er ny på vejen
tænk

at man sådan kan smide rundt med os og ikke bare : samtale, recource profil, evt.arbejdsprøvning 1 gang og så en seriøs beslutning - afslutning af sagen! hvor ville det være fantastisk hvis hver enkelt sagsbehandler "gad" sit job og virkelig prøvede at forstå sine klienter og hjælpe dem bedst muligt! Sikke en drøm jeg har, hva
kathleen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2010, 10:57   #10
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Hej igen Vovse

Det er helt bestemt rart, at de starter på en ny ressourceprofil, hvis den anden er fyldt med løgne – men som jeg ser det, så skulle ressourceprofilen jo gerne vise (i hvert fald for mig), mit sygdomsforløb, og at det er gået stærkt ned ad bakke.
Derfor bliver jeg harm, når de ikke tager den anden med – udfylder den nye – og måske slet ikke kan finde den gamle, fordi de er gået over til et nyt system.
Lige ang. usandheder, så er jeg glad for, at f.eks. referater også bliver låst, når de er skrevet. Jeg havde en beskæftigelsesmedarbjeder, som for det første slet ikke havde læst mine papirer og derfor ikke engang vidste, hvad jeg havde arbejdet som i fleksjob - og hvorfor/skånehensyn (men bare skulle have mig i arbejde igen hurtigst muligt), og for det andet senere kom med egne diagnoser om sygdom og vurderinger om raskmelding i et referat. Det klagede jeg over, og får temmelig sikkert en ny næste gang. Så dét der med låsningen kom mig til gode - det var min sikkerhed. Fordi det stod sort på hvidt, og ikke kunne rettes/slettes


Hej Tøjvask.

Jeg vil også meget gerne have en førtidspension - for min egen fremtids skyld. Jeg har stadig år tilbage, som jeg gerne vil have noget godt ud af – på trods af smerter. Der er stadig en mulighed for, at de ikke bliver værre, hvis jeg passer på mig selv. Det bliver aldrig bedre. Og så vil jeg så gerne have ro.

Men seneste udmelding fra kommunen er: ”Der sættes ikke afklaring i gang med henblik på førtidspension”. Begrundelsen er, at jeg er fleksjobber, og at der derfor allerede er kompenseret for den nedsatte arbejdsevne.
Og at jeg skal i gang med aktiviteter der afklarer muligheder – og ikke begrænsninger.
Fair nok – lige bortset fra, at de fra kommunen IKKE har set på mine begrænsninger siden 2003. I profilen fra 2008, var der kun nævnt, at jeg havde været på kursus og startet et praktikforløb. Intet om ressourcer og vigtigst: heller intet om barrierer, nye smerter, sygeforløb osv. Min økonomi og sociale netværk har også forandret sig betydeligt siden da. Jeg er blevet skilt og er helt selv.
Ja, det er ufatteligt hvordan kommuner af og til behandler syge mennesker. Jeg synes faktisk at jeg hørte – for ikke så længe siden – at kommunerne var blevet pålagt fra regeringen, at de skulle behandle sygemeldte ordentligt...
Tak for dine gode ønsker


Hej Kathleen.

Ja, men sikke en dejlig drøm Nu skal jeg heller ikke være uretfærdig, for der sidder virkelig nogle sagsbehandlere ind imellem, som er supergode.
Jeg har så bare lige på det seneste været lidt uheldig.. Og dog – for var jeg ikke kommet på dét ressourceprofilopdateringskursus (dér var den igen), og havde jeg ikke kigget på førtidspension, så havde jeg stadig ikke fundet ud af, hvor galt det stod til for mig. Så lidt held i uheld er der da engang imellem

Tak for jeres svar alle tre

Kh Synf

Sidst redigeret af Synf; 27-07-2010 kl. 11:03.
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ankestyrelsen, man kan blive klogere... phhmw Nyt fra Ankestyrelsen 1 07-07-2013 08:32
Når Kommunen er klogere end speciallæger og psykologer Justitia Er det overhovdet til at få fleksjob? 11 21-01-2013 22:45
Så blev jeg så meget klogere..... Ragdoll Accept fra vores omgivelser 14 09-04-2012 00:56
det blev idag jeg blev godkendt nikkoshadow Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 12 17-06-2011 22:25
Hvornår bliver jeg klogere... sun-lady Dit og Dat 2 20-09-2008 12:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension