K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2008, 00:25   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Normer for normalitet

Citat:
Skjulte sider
Videnscenter for Bevægelseshandicap giver med bogen "Skjulte sider" et interessant input til debatten om vores forståelse af, hvad det vil sige at være handicappet.
Citat:
AF INGE STORGAARD BONFILS

Titlen "Skjulte sider" indikerer, at vi her kommer ind på aspekter ved fænomenet handicap, som ofte udelades eller forties, når man beskæftiger sig med bevægelseshandicappedes liv. De skjulte sider handler om de psykoemotionelle og kognitive aspekter ved at leve med et bevægelseshandicap.

Oversete problemer
Bogen er bygget op om en række artikler, baseret på interview med mennesker med bevægelseshandicap, handicapforeninger og forskere. Artiklerne sætter bl.a. fokus på de kognitive aspekter og problemer, som visse sygdomme medfører. Som læser får man her en indføring i, at sygdomme som rygmarvsbrok, Cerebral Parese og sclerose ikke kun har konsekvenser for personernes fysiske funktionsevne, men også kan have indvirkning på kognitive sider af personens liv. Det offentlige hjælpesystem er dog primært orienteret mod at kompensere for de synlige og fysiske følger af funktionsnedsættelsen, og konsekvensen er, at de kognitive vanskeligheder og problemer forbliver skjulte og dermed et individuelt problem, som den enkelte må søge at håndtere uden hjælp udefra.

Citat:
Normer for normalitet
I andre artikler kredses der om de psykoemotionelle aspekter ved at leve med et handicap. De psykoemotionelle sider handler om de fordomme og normer for normalitet, som mennesker med handicap møder i deres samvær med ikkehandicappede. Der kan fx være stirren, lave forventninger til handicappedes formåen og evner, ligesom mennesker med handicap ofte oplever, at det forventes af dem, at de opfører sig taknemmeligt og er glade for den hjælp, de modtager. Disse normer risikerer at blive internaliseret i handicappedes selvforståelse, hvor de søger at imødekomme omgivelsernes forventninger til dem, for at opnå accept og anerkendelse.
Citat:
Bogen henvender sig til fagpersoner, kommunale rådgivere, undervisningsbrug, til mennesker med handicap og pårørende. Den kan bestilles på www.vfb.dk
http://www.clh.dk/index.php?id=1037&tx_ttnews[tt_news]=1706&tx_ttnews[backPid]=983&cHash=e46fc2224f
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2008, 12:34   #2
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Bogen kan også lånes på biblioteket. Hvis man går ind på www.bibliotek.dk, kan man se at der er 44 biblioteker, der har den. Så hvis dit eget bibliotek ikke har den stående, kan den bestilles hjem. Det har jeg lige gjort.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Minister: Der er sket et skred i unges normer Webmaster K10 Nyheder 0 03-12-2011 10:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension