K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2019, 19:25   #1
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Tænker på at søge fleksjob

Hej, jeg overvejer at søge fleksjob.

Jeg har været på kontanthjælp i omkring fire år, og de seneste 2-3 år har jeg også været i en personlig psykisk krise. Jobcentret har dog været venlige ved mig, for de var godt klar over, at jeg var 'ude og skide'.

I den tid har jeg også været i nogle praktikker, og nogle forsøg på praktikker. Det er dog kun én af praktikkerne, der har været nogenlunde fungerende. De andre er blevet afbrudt eller jeg har været meget ustabil pga. min krise.

Den seneste praktik fungerede nogenlunde. Men et par måneder efter sker der så det, at jeg ryger af pinden med en depression, som jeg lige nu er under behandling for.

Den udløsende årsag var, at jeg begyndte på et kursus som handicaphjælper. Første dag jeg var på det kursus, fik jeg begyndende angst og uro.

Det har så udviklet sig til en depression med angst i. Ikke en meget alvorlig depression, men alvorlig nok. Har været en tur hos egen læge og forbi den psykiatriske skadestue, fordi jeg gik i panik pga. manglende søvn.

Nu er jeg begyndt på lykkepiller, som skulle virke om en uges tid.

Jeg har haft nogle sociale vanskeligheder de sidste par år - var begyndt at isolere mig, har ikke særlig meget familie, bor alene. Udover det kan jeg slet ikke klare mig for kontanthjælpen, da jeg tidligere var så uklog at optage lån.

Jeg er kommet dertil, at jeg dødtræt og magtesløs. Jeg føler slet ikke, at jeg kan trække mig selv ud af min situation. Og derfor tænker jeg altså på at søge fleksjob.

Jeg har ikke nogen officiel diagnose, men det handler om noget PTSD kombineret med lidt depression.

Jeg ved ikke, hvad mine muligheder er for at komme i fleksjob, men jeg ved at jeg er temmelig desperat og føler mig meget presset.

Vil jeg med den historie overhovedet kunne komme i betragtning til førtidspension? Jeg foretrækker fleksjob, da jeg har noget arbejdsevne.
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2019, 22:58   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Så længe at du er i behandling og ingen diagnose har, så ser det sort ud.

Jeg kan anbefale et ressourceforløb, der arbejdes mere målrettet efter en afklaring. men processen er langvarig.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2019, 17:56   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ud fra det du skriver kan jeg jo blive i tvivl om du overhovedet vil kunne klare et fleksjob, for hvis du går ned hver gang du er i praktik, hvordan kan du så klare et fast job?

Med hensyn til pension, så er det svært at vide da hver kommune tilsyneladende har hver sin politik på området.

Når det er sagt, så kan der jo ikke ske det mindste ved at prøve at søge enten fleksjob eller pension på det foreliggende grundlag, så får du i det mindste kommunens vurdering af dine muligheder.

Jeg vil indsætte to links som jeg også lige har indsat til Stina1 i hendes tråd, som omhandler at søge fleksjob.

https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyhed...-ankestyrelsen
http://forum.sociale-rettigheder.dk/topic994.html

Som du kan se i beskrivelsen af principafgørelsen så kan du forvente at kommunen ikke blot vurderer om du er i målgruppen for fleks, men også om du er i målgruppen for ressourceforløb eller pension, så du kan godt risikere at ende i ressourceforløb i stedet (hvilket også er aktuelt hvis du i stedet søger pension).

Nu ved jeg ikke om du er ramt af kontanthjælpsloftet, for i så fald vil ressourceforløb jo trods alt være at foretrække frem for kontanthjælp.

Du bør også være opmærksom på at hvis du er heldig at få fleksbevilling, så bliver du jo også på en tilsvarende ydelse som på ressourceforløb indtil du kommer i arbejde.

Med hensyn til din gæld, har du da været i kontakt med dine kreditorer og fortalt dem at du er på kontanthjælp og derfor har ringe betalingsevne?

Prøv eventuelt at læse lidt i nedenstående to links der beskriver at man ikke har pligt til at betale afdrag på sin gæld hvis man har meget lille rådighedsbeløb og dermed ikke har penge nok at leve for.

http://www.budgethuset.dk/du-skal-ik...ikke-har-raad/
http://botrivsel.dk/p/gratis-raadgiv...til-kreditorer
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-05-2019, 19:11   #4
Hansipil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2019
Lokation: Lyngby-Taarbæk
Alder: 60
Indlæg: 6
Styrke: 0
Hansipil er ny på vejen
Tak for svar - fik lidt at tænke over.
Hansipil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2019, 07:20   #5
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Hvis du kan magte det, så kig og læs på Mettes hjemmeside, under "hjælp til selvhjælp"

Et ungt menneske, med en ukuelig kærlighed til mennesker på kanten og med noget af det seneste lovstof på området. Det kan eventuelt hjælpe dig på din vej.

https://enganghedjegmette.webnode.dk...il-selvhjaelp/

Hun gør opmærksom på skrivelsen, Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens skrivelse nr. 9470 af 20/6 2018 og ikke mindst hendes ansøgning til førtidspension på det foreliggende grundlag §17, stk. 2

https://enganghedjegmette.webnode.dk...ionsansogning/
Reno er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension