K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-12-2008, 22:40   #1
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Question hvad er arbejdsprøvning.

Hej.
Jeg kan mærke, at jeg er ved at være smadder nervøs for arbejdsprøvning
Jeg skal i arbejdsprøvning snart. Har skrevet under på ressurceprofil o.s.v-
Er der nogen af jer, der har prøvet det? Hvad går det ud på?
Skal man sidde og arbejde for at se, hvad man kan - eller hvad?
V.H
Jose
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2008, 23:44   #2
Ole-Oliver
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2008
Lokation: fyn
Alder: 46
Indlæg: 102
Styrke: 17
Ole-Oliver er ny på vejen
att jose

ja det er lige præcis ddet man skal
du skal arbejde og så skal de vudere dig ud fra det og måske skal du tværfaglig afprøves det vil sige ogget helt andet arbejde end det du lige har prøvet eller skal prøve

er det på et reva center du skal starte på
Ole-Oliver er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 01:12   #3
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Arbejdsprøvning

Arbejdsprøvning er en afprøvning af arbejdsevnen for personer som står overfor bl.a. en førtidspension / fleksjob bevilling / Revalidenden m.m.

En arbejdsprøvning er ikke det samme som aktivering, men bruges efterhånden overfor alle mulige aktiveringsformer, særligt af pressen som ikke kan kende forskel på de mange muligheder kommunen efter loven kan tage i brug overfor ledige og syge. Tilmed findes ordet arbejdsprøvning ikke i lovgivningen på området.

En arbejdsprøvning skal samle tilstrækkelig dokumentation for at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat - og hvor meget.

En arbejdsprøvning i et praktikforløb, er med henblik på en vurdering og afklaring af, hvorledes et fleksjob kan etableres med de rigtige skånehensyn, eller om der skal bevilliges en førtidspension.

Problemet med en arbejdsprøvning er hvor og hvordan og af hvem.

En arbejdsprøvning efter min mening bør iværksættes på en revalideringsinstitution (reva). De har ansat fagfolk og tager de hensyn som behøves.

Ja du skal prøves i forskellige arbejdesfunktioner. Men der er mulighed for at sige fra. Men du kommer bedst igennem forløbet ved at samarbejde og yde det du kan. Det hele handler om, at du gerne vil - men kan ikke.

Eller er der meget mere her på k10 omkring en arbejdsprøvning.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 09:29   #4
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Hej Oliver og Kimse
Tusind tak for Jeres svar Jeg belv da lidt klogere. Ja! Det er på et revacenter, jeg skal arbejdsprøves, hvor der er bevilliget en taxa til og fra hver dag.
Håber, at det bliver efter jul, jeg skal arbejdsprøves..
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 19:18   #5
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Hej

Det er vigtigste er, at arbejdsprøvningsstedet kender til dine problematikker og evt. usynlige handicaps og har viden og erfaring om, hvordan de skal håndtere det og kan give dig den optimale støtte.
Og vær god til at sige fra, når du ikke kan.


Startede selv på et erhvervsafklaringssted, som tidligere har været under Kbh. amt og nu tjener styrtende med penge og det var så tydeligt at de ikke troede på mig..jeg fik et kæmpe tilbagefald og når jeg meldte afbud ringede de 2 timer efter for at høre, hvad jeg lavede..og så meldte de mig ud med, at jeg ikke var motiveret..sådanne skulle selv prøve, hvordan det er, ikke engang at kunne komme i bad...

Rigtig meget held og lykke!
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 12:25   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kimse skrev:

Citat:
En arbejdsprøvning er ikke det samme som aktivering, men bruges efterhånden overfor alle mulige aktiveringsformer
Ja, det er desværre forvirrende for mange, for det bliver åbenbart brugt i een stor pærevælling.

En socialrådgiver kender åbenbart heller ikke forskellen på arbejdsprøvning og aktivering.

Prøv at læse her:

Citat:
Jeg er socialrådgiver og arbejder til daglig med match 4+5. Jeg bruger også aktivering af både match 4+5 i min afklaring af borgernes fremtidige arbejdsmarkedsperspektiv og forsørgelsesgrundlag.
For mig er det vigtigt at gøre dette såfremt en sag ikke er belyst tilstrækkeligt igennem anden dokumentation. Der er selvfølgelig tilfælde hvor dette ikke kan lade sig gør - det er når borgerens helbred står på spil uanset set hvilke individuelle hensyn der tages.

Men jeg mener at en aktivering (arbejdsprøvning) er vigitg i forhold til at at belyse en sag og gøre en vurdering og afgørelse så vægtig at den ikke kan afvises af f.eks et pensionsteam (som jeg næsten kan forstå er fremtiden for din sag)

http://www.socialrdg.dk/index.dsp?area=1668


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 15:25   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Kimse skrev:



Ja, det er desværre forvirrende for mange, for det bliver åbenbart brugt i een stor pærevælling.

En socialrådgiver kender åbenbart heller ikke forskellen på arbejdsprøvning og aktivering.

Prøv at læse her:




http://www.socialrdg.dk/index.dsp?area=1668


Ja og jeg kan så samtidigt oplyse hvad SR Bistand siger til spørgsmålet om hvornår en arb. prøvning anses for at kunne undgås i forb. med en pensionssag:

Hvis man skal gøre sig håb om at få et positivt resultat i en
pensionsansøgning, uden at der foreligger en arbejdsprøvning, skal det
klart fremgå, at en arbejdsprøvning er direkte skadelig og dermed
lægeligt uforsvarlig, og der er desværre ikke det, jeg læser i dine
citater.

Derudover fritager man kun svært sindssyge, svært hjerneskadede, meget
svagt begavede og personer, som er svært syge, og om hvem man ved, at
de indenfor overskuelig fremtid vil dø af deres lidelse fra
arbejdsprøvning.


Det fortæller jo lidt om hvordan politikken bliver håndteret i kommunerne... for kigger man på det der står i lovgivningen (lov om social pension), står der blot at det skal være åbenbart formålsløst eller helbredsskadeligt... det er altså op til kommunerne at gradbøje til hvad de selv mener "åbenbar" og "helbredsskadeligt" er... som jeg læser svaret, er det kun helbredsskadeligt, hvis man dør af det... gud fri mig vel...
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2008, 01:02   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Derudover fritager man kun svært sindssyge, svært hjerneskadede, meget
svagt begavede og personer, som er svært syge, og om hvem man ved, at
de indenfor overskuelig fremtid vil dø af deres lidelse fra
arbejdsprøvning.
Åh åh den kender jeg da et par venner der bliver kede af at høre , tror nu ikke at de finder sig selv svagt begavet , og dødende det er de ikke selv om de har pokkers ondt såååå he he he ...
  Besvar med citat
Gammel 12-02-2009, 10:50   #9
jose
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2008
Indlæg: 35
Styrke: 16
jose er ny på vejen
Hej
Jeg er nu klar til arbejdsprøvning fra på onsdag.
Jeg skal foreløbig være der i 3 uger 2 timer dagligt.
Herefter vil de søge en pension til mig.
Jeg fik at vide fra Revacentret, at pensionen lettere ville gå igennem, hvis jeg har været
i arbejdsprøvning først.
Mit spørgsmål er som flg:
Er der nogen som har erfaring med dette?
Kan man stole på, at de ikke bare laver aftalen om, hvis jeg klarer de 2 timer om dagen udmærket?
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Hilsen Jose
jose er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2009, 11:09   #10
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Du skal skrive dagbog over, hvordan du har det på arbejdet, men også derhjemme.

Husk at sige fra.

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
arbejdsprøvning...som hvad? fibro Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 08-08-2012 19:46
Arbejdsprøvning som hvad ?? ette74 Alt det andet 18 21-12-2011 16:38
Arbejdsprøvning - hvad sker der så. Zastrow Spørgsmål ang fleksjob 11 19-02-2009 15:30
arbejdsprøvning, hvad nu? frida Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 02-11-2007 18:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension