K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2014, 12:01   #1
enborger
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2010
Indlæg: 38
Styrke: 15
enborger er ny på vejen
en fper i problemer sover hver anden dag

Jeg håber mit indlæg læses af mange, og evt. besvares med kommentarer,

jeg har en god ven, som er fper pga. sindslidelse, han sover 15 dage ud af 30,
jeg ser det som et problem, det er ikke normalt, jeg mener det er en depressiv tilstand han er i ?

burde han ikke gå til læge ?

han er kun at kommunikere med hver anden dag, vil ikke lytte på mine forslag,
hvad gør man?
enborger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 13:12   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Har du viden om din vens medicinering....

Kære Enborger

... i forhold til hans kendte diagnoser, som er årsagen til bevilling af førtidspension?

Har du viden om din ven går i vedvarende behandling?

Har du viden om hvilken læge/psykiater/psykolog?

Du agerer ansvarligt.

Mit råd:

Hold dig fra formodningen om mulige diagnoser.

Føl dig frem og få bekræftet, af din ven, hvis muligt, alle relevante oplysninger.

Tager han sin medicin, som ordineret.

De rette mængder?

Hvad er normalt, hvis man er ordineret psykofarmaka?

Det er særdeles belastende med indtagelse af psykofarmaka og udmunder ofte i et særdeles stor søvnbehov, som ikke følger gængse mønstre, som hos raske personer.

Har du mulighed for at kontakte behandlende læge, hvis denne findes, så gør det med faktuel bekymring for din ven.

Forslag.

Ring til Sind og få en samtale med folk, der har viden.

http://www.sind.dk/telefonraadgivning

Endnu engang, du handler ansvarligt, det var der flere der skulle gøre, især over for psykisk syge.

Information:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=29730

Den juridiske verden er noget kringler, da patienten muligvis ikke agerer som familie, børn, forældre og venner ønsker.

De har deres ret, som vi andre, til fuldstændig at råde over deres liv, som de ønsker. Vi, omgivelserne ønsker ofte muligheden for at bruge tvang til alt hvad der kan hjælpe, men sådan er lovgivningen desværre/heldigvis ???? ikke.

Det er svært land at betræde.

Held og lykke

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 14:15   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja få vedkommende til at kontante behandleren. Der skal absolut fagfolk til.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 17:46   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det behøver jo ikke være en depression der er skyld i det søvnbehov.....det kan være mange ting....medicin, søvnapnø eller anden søvnsygdom, depression, ensomhed osv osv

Så det er nok en dum ting at gætte sig til....der skal nok nogle fagfolk til for at finde ud af det..

Ang at blande sig i det hele taget....tja det kommer lidt an på hvad personen fejler....

Jeg ville feks nødig have at du blandede dig i mit liv.....fordi jeg sover meget og på skæve tider...

Jeg fortæller ikke altid andre hvad jeg fejler og dermed vil min situation måske kunne virke underlig på andre...

Men hvis det drejer sig om en person som feks pga af sygdom ikke selv kan se at der er noget galt....ja så bør man måske blande sig....

Det er svært at sige uden at kende til den person det drejer sig om...for hvem ved om personen har været igennem læge....men uden at fortælle dig hvad der er galt...måske fordi personen ikke ønsker at du skal vide noget.....så det er en lidt ømtålelig situation synes jeg...og meget svært for andre at svare på...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2014, 21:25   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 25
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af enborger Se meddelelser
han er kun at kommunikere med hver anden dag, vil ikke lytte på mine forslag,
hvad gør man?
Det er vigtigt, at du forklarer ham, at du udelukkende blander dig fordi du er bekymret for ham.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 05:49   #6
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af enborger Se meddelelser
Jeg håber mit indlæg læses af mange, og evt. besvares med kommentarer,

jeg har en god ven, som er fper pga. sindslidelse, han sover 15 dage ud af 30,
jeg ser det som et problem, det er ikke normalt, jeg mener det er en depressiv tilstand han er i ?

burde han ikke gå til læge ?

han er kun at kommunikere med hver anden dag, vil ikke lytte på mine forslag,
hvad gør man?
Nej det er ikke nødvendigvis normalt for " normale mennesker" men du skriver at han har en sindslidelse. Udover det skriver du at han ikke er til at få fat i på daglig basis? Hvad forventer du af en psykisk syg person? ...Et normalt søvnmønster, lyst til daglig kontakt med venner og at tage " alle gode forslag til sig" for derefter at blive mirakuløst helbredt ved lige at gå til lægen??

Hvis man som pårørende skal blande sig ( tydeligvis af oprigtig bekymring) tænker jeg man skal sætte sig lidt mere ind i hvad det indebærer at være psykisk syg. Psykiatrifonden har vist et nummer som har hjulpet pårørende, der kan du evt. få lidt hjælp/støtte.

Husk også at hans praktiserende læge har tavshedspligt, medmindre der er givet tilladelse til andet fra din vens side.

Jeg har i øvrigt selv en psykisk lidelse og ville ikke bryde mig om, at en ven så det som et problem at vi kun talte hveranden dag og slet IKKE at vennen kom med "gode forslag", i mine dårlige perioder.

Det er dog rigtigt fint at du opretter denne tråd og du ønsker at være der for ham. At nogle bare " er der " er en rigtig stor hjælp i sig selv.

Sidst redigeret af de7smådværge; 18-08-2014 kl. 06:03.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 10:59   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du har kendt ham i mange år, og han pludseligt er begyndt at sove halvdelen af tiden og kun har lyst til kontakt hveranden dag.. og han tidligere sjældent sov og du var sammen med ham eller talte med ham hver dag.. så er det fint at være bekymret.

Men kender du ham ikke så godt eller gennem flere år, så kan det sagtens være helt normalt for ham. Mange psykiske diagnoser giver øget søvnbehov, samt almindelig udmattelse efter kontakt med andre mennesker.
En fest kan udløse en uges tilbagetrækning og et besøg eller en samtale kan sagtens udløse en dag eller to hvor man bare trænger til ro.
Kontakt virker drænende og koster energi, og der skal lades op til ny kontakt.

Hvis han har familie og andre venner skal der også bruges energi på dem, der skal også bruges energi på madlavning og rengøring, og det kan sagtens være at et besøg eller en samtale koster hele den dags energi, og så er man også nødt til at have en dag hvor man kan lave andre ting..

Og nogen gange er det lettere at sige at man er træt og vil sove eller lade være med at tage telefonen, end at komme med en lang forklaring om at man ikke orker at tale eller se en ven, fordi man er bange for at støde de venner væk man har.

Når man har psykiske diagnoser er normalen anderledes...
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2014, 18:32   #8
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Jeg vil også sige at jeg kender flere psykisk syge der er så syge at de har fået ftp der har perioder hvor de ikke er til at få fat i og sover meget..
Det kan også være fordi din ven måske opbygger noget resistens overfor medicinen og skal skifte medicin tit, det kan sagtens give det mønster der, ellers hans sygdom er så slem at han skal medicineres meget, så sover man altså meget, og psykisk sygdom Udmatter psyken ikke kroppen, også falder man simpelthen bare i søvn når der ikke er mere energi......

Som en af de andre skriver er det kun unormalt det der hvis han før havde almindelige sove tider osv, der er jo en grund til at man får ftp, jeg kan ikke selv klare dagen uden at lure den, når folk hører hvor lidt jeg kan og hvor tit jeg må hvile og sove, så er 1 spørgsmål altid hvorfor jeg ikke får ftp endnu.....
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 09:01   #9
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Har han mon selv et problem med det?
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2014, 11:27   #10
enborger
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2010
Indlæg: 38
Styrke: 15
enborger er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af malofa Se meddelelser
Har han mon selv et problem med det?
Hmm nej - jeg fik forleden bekræftet af ham selv, at han skulle til 2 koncerter efterhinanden over 2 dage, hvilket han stod op til! Dvs. såfremt han har noget
at stå op til kan hans sagtens.

Det pisser mig af, var han indlagt kom han op hver dag!

Jeg er færdig med at give ham råd, han må selv om hvordan han takler depression og asberg....
enborger er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension