K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2014, 17:15   #1
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Kan de tage min ftp fra mig?

Hej K10

Jeg er tildelt permanent ftp(skal ikke revurderes), og min ftp er tildelt før den sidste reform.

Mit spørgsmål er følgende: Jeg har fået tildelt permanent ftp pga Skizofreni, men nu taler min psykiater om, at jeg måske lider af OCD. Altså at ændre diagnosen fra Skizofreni til OCD mm.

Hvad sker der med min ftp, hvis grundlaget for tildelingen ændres?

Jeg har ladet mig fortælle, at det ikke betyder noget, da det gælder, at når man først er tildelt ftp, kan ingen tage den fra en igen?

Bemærk venligst at der er tale om permanent ftp, og ikke revurdering.

Mister jeg min ftp, hvis det oprindelige grundlag for tildelingen ændres?

Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak!
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 17:21   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du har fået din førtidspension ud fra din arbejdsevne....og ikke ud fra en diagnose...

Så du skal ikke være urolig for at de sådan bare kommer og tager den....

Det er kun tilfældet hvis du pludselig får en vedvarende arbejdsevne....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 18:01   #3
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej webmaster

Tak for dit hurtige svar

Det lyder fornuftigt, for det var jo også oprideligt min arbejdsevne, kommunen var interessret i, dengang jeg skulle tildeles ftp.

Min arbejdsevne har ikke forandret sig. Jeg kan stadig ikke arbejde, bare så meget som 1 time/uge.

Men hvad så, hvis psykiateren "teoretisk" set, vurderer at jeg med den nye diagnose har en arbejdsevne? Kan psykiateren i teorien og ja i praksis, ændre noget, så jeg mister min ftp? eller måske skal vurderes på ny?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg overvejer at skifte psykiater, da jeg ikke føler jeg har den rigtige. Så kan en ny psykiater, der evt stiller en ny diagnose, vurdere at jeg har en smule arbejdsevne, hvorefter jeg mister min ftp eller skal "genvurderes"?

Er så bange for at komme til at dumme mig, så jeg skal hele det cirkus igennem en gang til. Det har jeg ikke kræfter til.

Med venlig hilsen
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 18:23   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen din psykiater har tavshedspligt, så om du får nye diagnoser, får fjernet diagnoser mm, så er det ikke noget han skal orienterer kommunen om. Det kan aldrig komme kommunen ved.
De er kun interesseret i den slags, hvis du pludselig - og mod forventning - skulle få en arbejdsevne. Først dér kan de finde på at indhente en udtalelse fra psykiateren. Og inden de kan indhente noget som helst, så skal du underskrive en erklæring om, at de MÅ indhente den.

Så det er fuldstændig uden betydning, om du skifter psykiater, eller får nye diagnoser mm.

Det er ikke sådan, at vores psykiatere løbende er i kontakt med kommunen, det må de slet ikke!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 22:37   #5
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Hej helenekr

Tak for dit svar

Ja, det er rigtigt, de har tavshedspligt.

Men har jeg nogen garanti for, at man ikke laver ændringer i fremtiden, således at det f.eks. kræves at kommunen skal lave en opfølgning på alle ftp´ere efter x år? Ikke revurdering, men bare "opfølgning".

Det kunne f.eks. være, at kommunen kræver en speciallægeerklæring, fra eks en psykiater, hvor det konstateres, at den pågældende ftp´er stadig er uden arbejdsevne. Giver man ikke tilladelse til at kommunen får denne erklæring, så mister man sin ftp. Nøjagtig som man jo inddirekte er tvunget til, at give kommunen denne tilladelse, når man er under processen med at søge ftp.

Så det kan godt være, at de har tavshedspligt, men den kan man omgå, ved inddirekte at sige, at såfremt man ikke får denne vurdering fra psykiateren, så mister man sin ftp.

Jeg ved godt at det ikke er sådan i dag, men kunne nemt forestille mig, at det blev muligt i fremtiden. Særligt i nedgangstider, hvor man jagter de svage.

Paranoia er også en af mine diagnoser, så måske ser jeg spøgelser, men på den anden side går jeg hellere med livrem og seler. Min verden falder fra hinanden, hvis jeg mister min ftp, for jeg kan ikke arbejde.

Med venlig hilsen
Vimse
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2014, 23:00   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ingen garantier for hvad fremtiden vil bringe, så den slags gider jeg ikke engang spekulere på....jeg lever i nu'et, og tager hvad fremtiden bringer, når dét bliver en del af nu'et. Så den debat kan jeg først tage stilling til, hvis den bliver aktuel

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2014, 04:02   #7
Vimse88
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
Vimse88 er ny på vejen
Naturligvis er der sjældent garantier for, hvad fremtiden vil bringe, og det lyder altid godt at sige, at man lever i nu´et. Det er nærmest kognitiv terapeutisk hjernevask, at man kun skal leve i nu´et. Mindfullness.

Virkeligheden er bare, at man også skal sikre sin økonomiske overlevelse i fremtiden, så det er sundt at tænke lidt frem, og måske forhindre en økonomisk katastrofe. Særligt i disse trængte økonomiske tider.
Hvis jeg venter med at tage stilling til den debat, til når/hvis den bliver aktuel, så kan jeg ende med at miste alt.

Men tak for dit svar
Vimse88 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2014, 05:27   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nogle gange kan det faktisk være ret så usundt at "tænke" fremover....specielt på ting som måske slet ikke sker...ihvertfald for visse mennesker...

Intet i denne verden er sikkert.....det er sikkert

Skal man tænke lidt over hvordan de har gjort det indtil nu....

Ja så har de ALTID lavet deres ændringer fremover....sådan at det ikke gælder baglæns....

Omvendt ja så har feks Holland gjort det som mange frygter....nemlig at revurdere alt og alle..i et hug...og det sparede de utroligt mange pensioner/penge på...

Det har bare ikke været sådan danske politikere har tænkt....men men hvis de mangler penge...ja så kan man jo ikke udstøde garantier på at de ikke kan finde på det...

Som du kan se....ja så kan det ikke rigtig nytte det store at "tænke" videre over dette for der er ikke noget sikkert svar...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2014, 09:20   #9
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Hmm, Web., når jeg tænker på sidste reform af Fleksjob-ordningen synes jeg ikke de kun har gjort den gældende fremadrettet.

For alle "Fleksjobbere", der skifter job, eller bare får væsentligt ændrede arbejdsområder, kommer ind under den nye ordning, og rammes dermed af ændret aflønning m.v.

Så fleksjobbere kan være mer' eller mindre stavnsbundet til samme arbejdsområde eller arbejdsgiver hvis ikke de skal rammes af denne reform - uanset at de har fået tilkendt fleksjob for år tilbage.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2014, 11:28   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
den nye reform er udelukkende hvordan man udregner ens løn
når vi snakker om fleksjob

men med en pension som er givet efter reglerne fra 2003
har man udelukkende fået sin FP fordi det er vurderet man har en ubetydelig arbejdsevne

hvis ens diagnose bliver ændret, ændre ikke ens arbejdsevne

Men hvis der så findes bedre behandlingsmuligheder for den nye diagnose
og ens funktionsevne kan blive langt bedre og man derved kan opnå en arbejdsevne
så er det altså først her, at der kan kigges på om ens pension skal stoppe og man måske kan klare et fleksjob.
men det er en lang proces med behandling og så videre
så nej ingen bliver frataget deres pension i løbet af kort tid.

men vi alle vil da ønske der kommer behandlingsmuligheder for ens lidelse
så man kan få det bedre.

synes dog det er noget at et skifte i din diagnose
det er 2 forskellige ting, og vil så sige at psykiateren ikke har gjort sit arbejde ordenligt
tænkte om du ikke er sikker på, at du også har ocd
at du har 2 diagnoser både Skizofreni og OCD
for det kan man udmærket have
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension