K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2011, 19:33   #1
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 13
Pixeline er ny på vejen
Question Lamotrigin

Hejsa.

Jeg har i dag blevet anb. at starte med lamotrigin af en psykiater. Det skal tages sammen med venlafacin og cymbalta.Det er mod depression.

Er der nogle der har erfaringer. Jeg vil meget gerne høre om det.
På forhånd tak.

Hilsen Pixeline.
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 19:44   #2
tlf_dame
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2010
Lokation: Halsnæs kommune
Indlæg: 383
Styrke: 14
tlf_dame er ny på vejen
Hejsa Pixeline

Jeg får selv Lamotrigin fra min psyk. sammen med Velfaxcin.

Alt efter hvordan du reagerer på dem, sættes din dosis langsomt op i styrke.

Jeg har ikke haft nogle særlige bivirkning i begyndelsen af dem, bortset fra, lidt dårlig mave i begyndelsen.

Jeg nu oppe på 300 mg. pr. dag, men har endnu ikke fået nogen særlig virkning af dem, så jeg skal formentlig sættes op i dosis igen, men som sagt, det er meget forskelligt hvordan andre reagerer på dem.

Knuzzz
tlf_dame
tlf_dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 21:38   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ved opstart havde jeg hovedpine et par dage hver gang jeg øgede dosis.
Da jeg kom op på 400 mg. fik jeg bivirkninger, som forsvandt da jeg gik ned til 300 igen.

Jeg tager dagligt 300 mg. Lamictal (Lamotrigin) og 225 mg. Seroquel (jeg er igang med seponering af Seroquel, har været på 300 mg.)
Min diagnose er bipolar rapid cykling.

Jeg vidste ikke, at Lamotrigin blev brugt ved depressioner der ikke er del af bipolar lidelse... Men man lærer noget nyt hver dag
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 11:53   #4
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 13
Pixeline er ny på vejen
Hej igen.

Tak for jeres svar. Rart at høre at det ikke har været så slemt at tage dem. De bivirkninger som i beskriver skal jeg nok klare. Hvordan er det så gået med jeres vægt. Er den blev øget. ?

Til Anna:
Jeg skal prøve lamotrigin fordi at cymbalta og venlafacin ikke har hjulpet nok. Jeg har nu været dianogsticeret med depresion i 3 år, og jeg bliver ved med at få nogle ordentlige dyk. Kan bare ikke blive frisk. Psykiateren mente at det udfra det nu har sat sig til kronisk depresion samt kronisk udbrændthed. Derfor mente han at det var værd at prøve. Men det er en beslutning jeg skal tage i sam.arb. med egen læge.

Tak fordi i tog jer tid til at svare.
God weekend.
Pixeline
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 12:24   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg har ikke taget på af Lamotrigin.
Men uanset hvilke bivirkninger vi har og ikke har haft, så er det ikke til at sige hvilke du får

Jeg håber, at du får effekt af Lamotrigin.

Må lige tilføje:
Har du fået en masse terapeutisk hjælp?
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 13:01   #6
Pixeline
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2011
Alder: 50
Indlæg: 73
Styrke: 13
Pixeline er ny på vejen
Hej.

Ja det må man sige.
Har brugt 36 timer psykologhjælp på bevilling. Har været hos 2 psykiatere, og er skrevet op hos nr. 3 da ham jeg var hos i går var en som kommunen havde bestilt. Samtidig har jeg gået til kontrol hos egen læge i gang i måneden. Så det kan man ikke sige mangler.

Nu stiller jeg lige et stort spørgsmål, og du skal bare svare så kort så muligt.
Kan man være mild bipolar uden mani/hypomanier. ?

Jeg fik heldigvis tilbudt en opflg. samtale hos psyk. når der er gået et stykke tid.

Pixeline
Pixeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 13:29   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg tænkte lige præcis det samme da jeg skrev før. Og rent faktisk søgte jeg også lidt på nettet, fordi jeg netop mener at have læst, at det er muligt.
Jeg kunne bare ikke lige finde det.
Men jeg skal nok finde det senere. Lige nu er jeg dog i arbejdsprøvning

Sagen er, at hvis man er bipolar, så kan Venlafaxin (Efexor) forværre situationen - jeg taler af erfaring.

Sidst redigeret af annagw; 29-07-2011 kl. 13:35.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 13:47   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Kiggede lige igen alligevel... Og værsågod:

På denne side http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=3121 står der :
Citat:
Bipolar type II
Bipolar lidelse, hvor patienten har depressioner og hypomanier, men aldrig har haft en manisk episode
Det er depressionerne, som giver funktionsindskrænkning
Hvis patienten får en manisk episode, ændres kodningen til bipolar lidelse type I
Jeg vil ikke udtale mig om om du har en bipolar lidelse, men det kunne da være at du skulle tale med dine behandlere om det... Det kan da ikke skade at bede dem overveje det.

Og så må du fortælle hvad de siger til dig!

Og lige for at få styr på hvad hypmani er snupper vi definitionen herfra http://depressionsforeningen.dk/Psyk.../hypomani.html
Citat:
Hypomanien er en let form for mani, der er karakteriseret ved let opstemthed, øget energi, øget selvtillid og øget velvære. Ofte ses øget produktivitet, ligesom søvnbehovet kan være let nedsat. Tilstanden påvirker ikke altid funktionsniveauet, men vil ofte være påfaldende for omgivelserne. En hypomani kan hos nogle være forstadie til en mani, mens den hos andre pludselig kan slå over i en depressiv tilstand.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 14:15   #9
tlf_dame
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2010
Lokation: Halsnæs kommune
Indlæg: 383
Styrke: 14
tlf_dame er ny på vejen
hej Pixeline

Jeg har overhovedet haft nogen vægtøgning ved at tage lamotrigin, men derimod fik jeg stor vægtøgning, da jeg regelmæssigt fik Mirtazapin, men da jeg stoppede med dem, begyndte jeg igen at tabe mig lidt.

Dette skyldes også, at jeg har diabetes og får noget der hedder Victoza, som også giver vægttab.

Knuzzzz
tlf_dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 15:47   #10
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Lamictal bruges også til at forebygge nye depressioner - ikke kun til bipolare...
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
lamotrigin hvem har prøvet at trappe ned henningv Alt det andet 3 08-10-2012 13:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension