K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2012, 09:32   #351
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Den 24.3 2011 skrev jeg dette indlæg:

"Høh, om jeg har været knalddygtig ved jeg ikke - det er snarere jer. På trods af mine akademiske evner, arbejder mit hoved stadig stærkt begrænset, og jeg har bla decideret tyvstjålet flere af jeres formuleringer i mine skriverier
- for ikke at snakke om alle de gange I har været nødt til at gentage de samme ting, fordi min dårlige hukommelse og manglende overblik bare er en udfordring af de store nogle gange
Jeg ville aldrig - aldrig nogensinde været kommet bare tilnærmelsesvis i nærheden af hvor jeg er nu uden alle jer
Den dag min kamp er slut, er det takket været jer på K10 - overhovedet ingen tvivl om det

Jeg håber, omvendt, at hele forløbet så kan være med til at hjælpe andre frem i deres proces".

Jeg kan kun gentage ordene: Uden denne enorme vidensbank og støtte herinde som har muliggjort at jeg kunne selvuddanne mig til pseudosociarådgiver, ville jeg ikke sidde med en afklaring i dag.
Uden jeres hjælp ville jeg ikke have opnået forlængelsen efter §27.1.4
Uden jeres hjælp ville jeg ikke have opnået fleksjob
Og uden disse milepæle ville jeg aldrig have opnået pension.
Jeg ville sidde på selvforsørgelse indtil min opsparing var væk, og så ellers forsvinde i kontanthjælpssystemets afgrund - som der sker for så mange mennesker

Jeg er ikke i tvivl om at det er min egen indædte stædighed samt min families uvurderlige opbakning der har gjort at vi kunne køre denne til enden.
Men prisen har også været høj. Man kan ikke komme helskindet ud på den anden side. Når man slås med en funktionsnedsættelse burde alle ressourcer sættes ind på at tackle denne. I stedet drænes ens ressourcer på mest ukonstruktive vis i kampen med systemet, og man ender i en værre tilstand end da man startede. Stik modsat systemets intentioner. Et frygteligt spild af tid, af liv, af restressourcer. Om noget kan man kun konstatere at kommunernes økonomi, samt det at de har overtaget rehabiliteringsansvaret for syge borgere, ikke er en ligning der kan gå op. Syge borgere bliver tabt på gulvet på denne måde, og det er et stort tab - både for samfundet og for den enkelte og dennes familie

Men nu får jeg ro. Dette er dag 1 i mit nye liv. Og jeg vil nu bruge min stædighed til at bygge mig selv op igen med mine restressourcer.
Mit nye håb i livet bliver at komme af pensionen igen. Årene vil vise om det kan lade sig gøre. Nu skal jeg have min hverdag til at fungere. Ambitionen derefter hedder skånejob. Og så må vi se hvor langt jeg kan komme - og ikke mindst hvilke muligheder systemet giver sådan en som mig, som gerne stadig vil bidrage til samfundet. I alle fald har jeg nu fået de bedste betingelser for fremdrift, da jeg nu kan bruge mine ressourcer konstruktivt

Tak til jer alle
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 10:54   #352
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Jeg har ikke læst hele din tråd, men kan forstå det har været en lang og drøj kamp, så jeg vil bare ønske dig tillykke med pensionen. Dejligt du nu kan få ro
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 10:58   #353
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Dejligt at høre fra dig Tassi

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at K10 i den grad har bidraget til, at man gang på gang bider sig fast i kanten af sin sag.

Hver gang man får ny sagsbehandler (i år har jeg indtil videre haft 3 forskellige), når der skal indhentes nyt lægeligt, ens sag skal opdateres eller man skal til endnu et nyt møde med en ny sagsbehandler, så rammer man lige bunden igen. Det eneste, der hiver mig op er min vilje til, at få mit forsørgelsesgrundlag og så helt klart K10.

Det er herinde vi finder styrken til at fortsætte, når vi bakkes op af vore cyber venner. Jeg finder tillige styrken i, at kunne hjælpe andre, der måske har endnu sværere ved at håndtere deres sag end jeg. Jeg håber, at du Tassi finder kræfter til det samme hen ad vejen. Du har jo et godt hoved, som K10 også kan drage nytte af herinde.

Pas nu på dig selv og din familie og lad tiden hele dig. Fint at du sætter dig nye mål, men sørg for at give dig selv tid. Ligeså mange år man har brugt på at nedbryde sig selv (også før man var i systemet), ligeså mange år tager det at komme nogenlunde op igen. Dette iflg. min psykolog og jeg tror at det passer meget godt.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 13:14   #354
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Stort tillykke herfra, jeg glæder mig oprigtigt hver gang en af os når vores mål.

Nyd roen - det er en fantastisk følelse ikke mere at være "jagtet".
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2012, 20:43   #355
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Ja, K10 er en kæmpe ressource, en vidensbank uden lige.

En af de ting jeg især holder af her på K10, det er når flere brugere ved fælles hjælp får stykket en klage sammen for en bruger, som ikke selv magter dette, til tider, store arbejde.

Det som den ene ikke kan, det kan en anden.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 07:33   #356
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja, K10 er en kæmpe ressource, en vidensbank uden lige.

En af de ting jeg især holder af her på K10, det er når flere brugere ved fælles hjælp får stykket en klage sammen for en bruger, som ikke selv magter dette, til tider, store arbejde.

Det som den ene ikke kan, det kan en anden.
Netop, og så er det dejligt, at man ved at andre er der til at tage over hvis man selv har været "slået fra" i nogle dage eller ikke magter at svare. Der er altid en hjælpende hånd på K10.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 00:50   #357
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
et forsinket tillykke fra mig, som har været længe væk herfra..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 01:47   #358
frurebecca
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2010
Lokation: Aabenraa
Alder: 60
Indlæg: 2
Styrke: 0
frurebecca er ny på vejen
Håber det er ok at mit link er lidt langt. Men jeg synes det flere steder rammer ind i din situation. Kan virkelig godt følge din frustration, men er samtidig helt benovet over dit store overblik og evner til at beskrive situationen. Du er fabelagtig dygtig til at udtrykke dig skriftligt!!

Når indsatsen standses

Fra : http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...s-standses.pdf



Hvis kommunen indstiller en såkaldt erhvervsrettet foranstaltning som for eksempel

revalidering eller fleksjob, så skal sagsbehandleren ifølge Retssikkerhedslovens § 7 a

tage stilling til, om borgeren kan hjælpes på anden vis. I DUKH ser vi en række sager,

hvor et forløb er standset, men hvor borgeren bliver efterladt uden yderligere tilbud. Vi

ser nærmere på konsekvenserne heraf og Retssikkerhedslovens § 7 a i det hele taget

Af konsulent Hans Hønborg





Retssikkerhedslovens § 7 a (se dokumentation herunder) handler om at undgå afbrydelser i indsatsen overfor en borger, der har behov for hjælp. Den er ment som en garanti til borgeren og betyder, at kommunen ikke kan indstille en erhvervsrettet foranstaltning – for eksempel et revalideringsforløb eller en fleksjobtilkendelse – uden at tage stilling til, om der skal gives et andet erhvervsrettet tilbud for at hjælpe borgeren med at komme tilbage på arbejdsmarkedet.



Analysen af DUKHs rådgivning på arbejdsmarkedsområdet tyder dog på, at denne vurdering ikke altid finder sted. Således bemærker vi en række revalideringssager, hvor revalideringsforløbet er standset og borgeren efterladt

uden yderligere tilbud – uden at kommunen tilsyneladende har foretaget en vurdering efter Retssikkerhedslovens § 7 a.

Vi ser det samme i en række sygedagpengesager, hvor sygedagpengene er stoppet uden efterfølgende tilbud – og uden at borgeren har kunnet raskmeldes til erhvervsarbejde. Heller ikke i disse sager ser det ud til, at kommunen har lavet en § 7 a- vurdering.

I det følgende ser vi lidt nærmere på Retssikkerhedslovens § 7 a samt konsekvenserne af den manglende anvendelse.

Erhvervsrettet foranstaltning

Retssikkerhedslovens § 7 a omfatter alle erhvervsrettede foranstaltninger inden for den sociale lovgivning. Det gælder for eksempel:

• revalidering - både forrevalidering og målrettet revalidering (hvor der modtages revalideringsydelse)

• skånejob (job med løntilskud for førtidspensionister)

• fleksjob

• kontanthjælpsmodtagere i aktivering

• løntilskud til nyuddannede handicappede med mere.

I alle disse tilfælde skal kommunen tage stilling til, om der skal gives et nyt tilbud, når man indstiller et forløb. Man skal være opmærksom på, at også ophør af sygedagpenge betragtes som ophør af en erhvervsrettet foranstaltning.



I sygedagpengesager gælder § 7 a i praksis i de sager, hvor borgeren ved sygedagpengenes ophør enten er uden forsørgelse, eller hvis borgeren overgår til kontanthjælp.

Hvornår anvendes 7 a

Kommunen skal senest to uger før, et forløb slutter, tage stilling til, hvad der videre skal ske.

I nogle tilfælde har kommunen fra starten af eller tidligt i forløbet taget stilling, hvad der skal, når et tilbud ophører. I disse tilfælde skal

der ikke laves en ny vurdering efter Retssikkerhedslovens § 7 a.

Det kan for eksempel være, hvis kommunen og en borger i forbindelse med en arbejdsprøvning allerede tidligt i forløbet har planlagt, hvad der videre skal ske i borgerens revalideringssag.

Hvis det viser sig, at borgeren alligevel ikke kan begynde i eller gennemføre det nye tilbud, skal kommunen dog foretage en ny vurdering efter § 7 a senest 2 uger, før det nuværende tilbud udløber.

Hvis kommunen beslutter, at der er behov for yderligere tilbud, skal disse tilbud sættes i gang umiddelbart efter, det gamle tilbud ophører.

Retssikkerhedslovens § 7 a:

9

D U K H s e n 2 / 2 0 0 8

Hvordan foretages vurderingen efter § 7 a

Kommunen skal foretage en helhedsvurdering af borgerens situation og tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at hjælpe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet. Kommunen skal foretage vurderingen i samarbejde med borgeren. Herudover skal borgerens læge, faglige organisation, arbejdsplads med videre medvirke ved vurderingen,

hvis dette skønnes at være relevant. Medvirken af arbejdsplads, fagforening med videre skal dog ske med borgerens samtykke.

Kommunens vurdering efter § 7 a skal fremgå af journal eller anden registrering

§ 7 a og arbejdsevnemetoden

Alle beslutninger om ret til revalidering, fleksjob og førtidspension – og det gælder også beslutninger om ophør og forlængelse skal træffes på grundlag af den såkaldte arbejdsevnemetode (ressourceprofilen)* I reglerne om arbejdsevnemetoden står der blandt andet, at kommunen skal give tilbud om forbedring af arbejdsevnen, hvis kommunen vurderer, at borgeren ikke kan arbejde på almindelige vilkår, men samtidig vurdere at arbejdsevnen kan forbedres. Når det drejer sig om revalidering og fleksjob, supplerer § 7 a og arbejdsevnemetoden således hinanden – og helhedsvurderingen vil i disse situationer skulle ske på grundlag af arbejdsevnemetoden / ressourceprofilen.





Garantiforskrift



Retssikkerhedslovens § 7 a hører til den gruppe af sagsbehandlingsregler, der betegnes som garantiforskrifter.

En garantiforskrift er en regel, der betragtes som så fundamental for sagsbehandlingen, at et brud på reglen må formodes at have haft betydning for den afgørelse, der er truffet.

Det betyder, at afgørelsen som udgangspunkt er ugyldig,medmindre kommunen kan påvise, at regelbruddet ikke har påvirket afgørelsens indhold. Det er kommunen, der har ”bevisbyrden” for, at regelbruddet ikke har påvirket afgørelsen. Retssikkerhedslovens § 7 a medfører med andre ord, at en kommunes afgørelse om stop af eksempelvis revalideringsydelse eller sygedagpenge er ugyldig, hvis man har undladt at lave en vurdering efter § 7 a – medmindre kommunen altså kan påvise, at dette ikke har haft nogen betydning for beslutningen.

Hvis kommunens beslutning om at standse for eksempel en revalideringsydelse eller sygedagpenge er ugyldig, medfører det i en del tilfælde, at ydelsen skal fortsætte, indtil der kan træffes en korrekt gyldig beslutning.



I denne forbindelse er det dog vigtigt at være opmærksom på, at kommunens manglende anvendelse af § 7 a ikke i sig selv giver ret til at fortsætte med den nuværende ydelse eller det nuværende tilbud. Borgeren skal stadig opfylde de grundlæggende betingelse for at modtage ydelse eller tilbud. Hvis kommunen vurderer, at du for eksempel ikke opfylder de grundlæggende betingelser for at modtage sygedagpenge, så er du stadig ikke berettiget, selvom kommunen har undladt at bruge § 7 a. Endelig skal man som kommune være opmærksom på, at inddragelse af eksterne parter – eksempelvis fagforening og læge – er en obligatorisk del af vurderingen i § 7 a, hvis de pågældende eksterne parter skønnes at kunne bidrage til vurderingen. Hvis kommunen undlader at inddrage relevante parter, kan det også føre til, at kommunens afgørelse om ophør af det nuværende tilbud er ugyldig.

Du kan læse mere om arbejdsevnemetoden i DUKHs guide: Værd at vide om arbejdsevnemetoden (ressourceprofilen). Find den på www.dukh.dk





Lov om sygedagpenge :



Visitation og opfølgning



§ 8. Kommunen skal i løbende sygedagpengesager, hvor kommunen ikke har modtaget en raskmelding, tilrettelægge og gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og forudsætninger. Kommunen skal inddrage den sygemeldte i opfølgningen.

Stk. 2. Indsatsen skal være sammenhængende og helhedsorienteret, og kommunen skal koordinere den kommunale indsats med indsatsen fra andre , jf. § 9.

Stk. 3. Kommunen skal som led i opfølgningsforløbet, uanset om der er tale om en hel eller delvis sygemelding, indhente oplysningsskema, visitere, holde samtale og foretage en samlet vurdering af behov for indsats m.v. samt udarbejde en opfølgningsplan, jf. §§ 11-16.



§ 9. Kommunen skal efter behov inddrage relevante aktører i opfølgningen, herunder arbejdsplads, læge, arbejdsløshedskasse, faglig organisation, arbejdsformidling, revalideringsinstitutioner, sygehuse og sygehusafdelinger. Kommunen skal have fokus på at udvikle samarbejdet med de praktiserende læger og med arbejdspladserne.

Stk. 2. Kommunen skal som led i samarbejdet informere arbejdspladsen om relevante initiativer, som kommunen igangsætter for den sygemeldte, f.eks. virksomhedspraktik, anden revalidering, fleksjob eller førtidspension. Informationen forudsætter samtykke fra den sygemeldte.



Kapitel 9



Forlængelse af sygedagpengeperioden



§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte ,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.



nedenstående bliver ikke altid respekteret.

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.



§ 29. Kommunen kan forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af § 25, når det efter en lægelig vurdering skønnes, at den sygemeldte inden højst 26 uger vil kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet eller genoptage beskæftigelse.

Sidst redigeret af Webmaster; 10-11-2012 kl. 05:40. Årsag: Artikel fra avisen fjernet pga længde og manglende link til artiklen pga copyrightloven
frurebecca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2012, 05:48   #359
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det du har kopieret fra sygedagpengeloven ang forlængelse af sygedagpenge er ikke opdateret lovgivning....

Der er nemlig kommet et helt nyt punkt fire og de andre er blevet rykket et nr op...

Man kan finde den opdaterede lovgivning her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Man skal også huske at vedlægge link til det man kopiere og man må ikke kopiere mere end ca 250 anslag hvis man skal overholde copyright lovgivningen

Der er dog undtagelser når det gælder offentlige sider....for der må man godt koipere det man vil...man skal bare vedlægge link til det...

Men sider som avisen.dk....de tjener penge på det der bliver lagt på deres sider og det er derfor jeg har fjernet din artikel...

Hvis du ønsker den herind...så nøjes med ca 250 anslag eller skriv det med dine egne ord og vedlæg et link...så er der ingen problemer i det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til sag om førtidspension - partshøring Holdud Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 17-01-2013 18:25
Hjælp til partshøring imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 30-11-2011 13:05
Wilhelmines partshøring -hjælp! Wilhelmine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 23-03-2011 21:58
Hjælp partshøring merudgifter Odenseaneren Hjælpemidler til handicappede 60 04-12-2010 13:19
Partshøring hurtig hjælp Sandie75 Alt det andet 13 11-11-2010 16:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension