K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2008, 04:05   #1
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
åbenbar formålsløs arbejdsprøvning.

Det lyder så fint, med sådan en arbejdsprøvning... men hvad så når man ikke kan gennemføre sådan en? ... hvis man f.eks. som jeg selv lider af stress, depresion og social fobi, og disse provokeres voldsomt ved tanken om arb. prøvning?

Jeg ved at man kan fritages for arb. prøvning, hvis man kan bevise at ens helbred vil blive forværet, eller formålet er "håbløst" eller "formålsløst", men disse ord er temmelig relative.

Er der nogen her inde, der har fået arb. prøvningen suspenderet pga. disse "håbløse" eller "formålsløse" årsager?

Jeg kunne godt tænke mig lidt debat omkring den del af tilkendelse af førtidspension der omhandler fritagelse for arbejdsprøvning på grund af åbenbar formålsløs årsag.

Det er svært at finde nogen direkte forklaring på, HVAD man opfatter som formålsløs eller åbenbarhed.

Jeg er bekendt med, at hvis arb. prøvning forværer ens helbred, at det så kan bruges som argumentation for ikke at skulle i arb. prøvning, men hvad med situationer, hvor det måske ikke ligefrem gør ens helbred værre, men provokerer en voldsomt, eller hvor udfaldet (helbredet) af arb. prøvningen er usikker?

Sammenlign f.eks. med at en person har araknofobi, og bliver tvunget til at røre ved edderkopper.... personen tager måske ikke direkte skade af det, men bliver voldsomt provokeret, med mulige efterfølgende forværende psykiske virkninger... må man f.eks. godt arb. prøve mennesker med angst, og smide dem i situationer der provokerer deres angst og skaber depresion, eller SKAL der tages hensyn til dette?

Min sagsbehandler vil f.eks. have mig arb. prøvet, før hun vil gå med til at søge førtidspensionen via §18... nægter jeg arb. prøvning,vil hun kun søge via §17, og hendes beskrivelse i resourceprofilen er så sikker som amen i kirken, at den bliver afvist, når hun skriver, at det er hendes socialfaglige vurdering og konklution at hun ikke ved om alle behandlingsmuligheder er udtømte, pga. en manglende arb. prøvning.

Vurderingen af sådan noget, synes jeg er noget relativ... tager man f.eks. hele min sag op over de sidste 20 år, og sammenholder det med mine diagnoser og helbredsmæssige tilstand, så vil jeg bestemt mene, at min situation gør arb. prøvning formålsløs.

Som jeg ser det, er det socialrådgiveren der suverænt bestemmer om førtidspensionen bliver en realitet når han/hun vurderer åbenbarhed, for kan man klage over en vurdering hvis man er uenig?

Som jeg ser det, er det KUN helbredsforværende arb. prøvninger man har en chance for at klage over, men i disse tilfælde, HVEM er det så der skal tage beslutningen om det ER helbreds forværende? ... jeg forestiller mig, at det IKKE er ens egne ord der tages for gode varer, men at man skal have fagpersonale til at vurdere dette... altså læge/psykolog/psykiater?

Min lægekonsulent mener f.eks. at min sag er så godt belyst den kan blive... han mener dog også, til trods for at min psykiater har skrevet, at jeg opbygger svær angst og depression ved stress, at han ikke kan se det skulle skade noget med arb. prøvning. Så vidt jeg er informeret, har han slet ikke lov til at udtale sig om sådan noget har han?

Altså, det virker formålsløst, men sagsbehandleren har hængt sig fast i hans "sker der ikke noget ved", og vil have mig arb. prøvet nu... på trods af hvad min psykiater har skrevet.

Personligt, VED jeg, at jeg ikke holder til arb. prøvning. Det jeg får stress af, er at blive presset til noget der provokerer min social fobi, samtidigt med at jeg stresses endnu mere op pga. min lede overfor systemet der ikke vil høre på mig... så det er også sikkert som amen i kirken, at jeg vil gå ned med depression igen, som ved sidste arb. prøvning hvor jeg slet ikke kom afsted men måtte sygemelde mig... det samme vil ske igen.

Så er det jeg tænker... HVAD SÅ!?

Der kommer ingen reel arb. prøvning ud af at melde sig syg, og gå ned med stress og depression og angst hver eneste gang en arb. prøvning sættes i gang... hvor mange gange skal man så fortsætte med dette, og få afslag på afslag af en §17?... til jeg bliver 65?

I realiteten kan det jo være bedøvende hvad svar de SELV kommer frem til om forsvarligheden, eller lægen, eller konsulenten, eller psykologen eller psykiateren... JEG ved at jeg aldrig kommer igennem den lige meget HVAD de ville sige hvis de blev spurgt om forsvarligheden af den...

Er man så dømt "social zombie" på kontanthjælp i match 5 til man er 65 eller hvad!?

Det eneste jeg har at holde mig til er, som før skrevet, at min psykiater har skrevet at jeg udvikler svær angst og depression når jeg stresses... og så at jeg i efteråret fik medhold i en klage til borgmesteren på, at jeg ikke kunne deltage i et 5 timers ugentsligt aktiveringstilbud i et bofællesskab for psykisk syge. Jeg blev fritaget fra detet med helbredet som årsag, og kan helt ærligt ikke se, at sådan et aktiveringstilbud skulle være slemmere end en arb. prøvning... tvært imod.

Jeg overvejer derfor at bruge denne afgørelse som "modpol" til deres vurdering af om jeg kan klare en arb. prøvning... de har trods alt selv underskrevet klageafgørelsen og givet medhold.

Men som i sikkert ved, så er man aldrig sikker i sin sag på noget som helst før man står med papirerne i hånden, og jeg er rådvild efter, om der er noget lovgivning i andre måske kender til på dette område.

Jeg udsætter i hvert fald ikke godvilligt mig selv for stress, angst og depression, bare fordi DE mener at de kender mit helbred bedre end jeg selv... det er HELT sikkert.

Sidst redigeret af Razmo; 12-12-2008 kl. 04:13.
  Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 08:16   #2
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg har ingen erfaring med at undgå arb.prøvning, desværre
Hvis sagsbeh. fastholder, at du skal arbejdsprøves, vil jeg mene, at du bør klage til borgmesteren (igen).
Så vidt jeg husker, har du lægepapirer på, at du vil få det værre af, at blive sendt ud i noget, og så må det jo blive en klage over, at lægekonsulenten ændrer på lægernes bedømmelser, eller noget i den stil.
Og så vil det da nok være en god ide, at vedlægge en kopi, af det brev hvori du får medhold i, ikke at skulle aktiveres.
Ellers prøv at snakke med din læge om det, og vis ham/hende hvad sagsbeh. skriver.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 10:07   #3
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Jess, kan du bruge denne fra Hjort:

http://www.bm.dk/sw31914.asp

"" Jeg kan berolige dig med, at ingen har planer om at tvinge depressive i arbejde.

Det er rigtigt, som du skriver, at vi mangler hænder. Men det er bestemt ikke rigtigt, at regeringen vil tvinge depressive til at arbejde. Hele formålet med aftalen er jo netop at sikre, at folk igen får det så godt, at de kan få en normal arbejdstilværelse. Det dur tvang ikke til. Vi ved, at hver femte, der har været sygemeldt i et år, aldrig kommer tilbage til et arbejde.""
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 10:10   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Razmo, jeg sidder i samme fortvivlede situation, som du gør, med næsten samme diagnoser, og du rammer virkeligt plet med dit indlæg.
I lidt over ét år, har jeg nu haft en pensionssag kørende. Min (tidligere) sagsbehandler kunne tydeligt se, at det var formålsløst at arbejdsprøve mig, så hun indstillede mig til ftp UDEN arbejdsprøvning jf §18. Mine papirer siger, som hos dig, at arbejdsprøvning vil forværre min tilstand og kommunens lægekonsulent skriver endda, at hun direkte fraråder det. Dette fremgår ydleligt af min ressourceprofil. Da sagen kom for pensionsudvalget, fik jeg afslag med begrundelsen "ikke arbejdsprøvet" og, at det derfor ikke kunne dokumenteres, at min arbejdsevne var varigt nedsat, og at jeg ikke var omfattet af den gruppe mennesker, for hvem arbejdsprøvning var "åbenbart formålsløst". Jeg ankede afslaget, men beskæftigelsesnævnet stadfæstede kommunens afgørelse med nøjagtig samme begrundelse. Hverken kommune eller beskæftigelsesankenævn har tillagt mine lægepapirer og udtalelserne om risikoen ved arbejdsprøvning nogen som helst værdi overhovedet. Nåh, jo, de skriver, at de godt kan se, at jeg ikke kan arbejdsprøves lige nu, men så må en afklaring bare vente, indtil jeg får det bedre... Nu er afslaget så anket til Ankestyrelsen, og jeg venter på brev derfra...

Ligesom dig, har jeg meget svært ved at se, hvad "godt", der skulle komme ud af en arbejdsprøvning. Jeg var til en samtale med en jobkonsulent mhp arbejdsprøvning for halvandet år siden. Han sagde direkte nej til at ville sende mig ud i noget, for han mente, jeg var for syg, og han ville ikke være med til at sende mig ud i et forprogrammeret nederlag. Jeg er stemplet "ikke behandelbar", men at man vil forsøge med behandling igen (jeg bliver dog ALDRIG så rask igen, at jeg kan blive selvforsørgende, men det kunne forbedre min livskvalitet lidt i det daglige) hvis og såfremt, der kommer ro på hele min situation. Og dérmed bliver jeg fanget i en ond cirkel, en "skyttegravskrig", hvor der ikke kan findes en løsning: Uden behandling, ingen mulighed for arbejdsprøvning, uden arbejdsprøvning, ingen mulighed for afklaring af mit fremtidige forsørgelsesgrundlag... Og, ja, hvad så? Står den så også på bistand til mig, til jeg bliver 65???

Jeg har forsøgt, at holde mig informeret omkring, hvordan reglerne er og bliver forvaltet fx gennem Ankestyrelsens afgørelser og praksisundersøgelser. Som jeg forstår det, er skruen blevet strammet gevaldigt på det senest. Det bliver igen og igen og igen henstillet til kommunerene, at de SKAL sørge for, at dokumentationsgrundlaget er i orden, når og hvis pension tilkendes. Og her er der specielt arbejdsprøvningen, der er fokus på. De ser arbejdsprøvning som den eneste rigtige parameter for at afgøre, om arbejdsevnen vitterligt ER varigt nedsat, og dermed, om pension kan komme på tale... Og her kunne vi så fortsætte med en diskusion af, hvilken arbejdsprøvning ville være relevant for "sådan nogen som os". Jeg kan se frem til værkstedsafprøvning, hvilket jeg har svært ved at se logikken i, ikke mindst fordi mine skånebehov slet ikke kan overholdes der, ej heller er arbejdsprøvningen individuelt tilrettelangt, som Ankestyrelsen så tit har indskærpet, at den skal være, og det har heller intet at gøre med hverken min uddannelse eller mine (få tilbageværende) interesser. Men lad det nu ligge...

Til slut lige en denne:
Citat:
nægter jeg arb. prøvning,vil hun kun søge via §17,
Nej, såvidt jeg har forstået, kan en sagsbehandler ikke indstille én til pension jf §17. Den er en § man selv skal søge efter, og kommunen skal vejlede dig om forskellen ved at søge efter §17 og mulige konsekvenser heraf... Så dén går ikke bare sådan...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 10:36   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha Razmo, jeg står jo i NØJAGTIG samme situation!!
Jeg underskrev ansøgning på førtidspension §18 December 2007, og hele 2008 har vi brugt UDELUKKENDE på spørgsmålet om arbejdsprøvning. I Junuar 2008 ville min sagsbehandler sende mig i Reva forløb, men jeg fortalte hende jo at jeg ikke kunne arbejdsprøves pga mine psykiske lidelser (OCD, angst, socialfobi, psykoser m hallucinationer, depression mm), hvorfor hun ville indhente en statusprofil fra min egen læge. Han skrev at jeg var så invalideret af angst og OCD at jeg ikke kan arbejdsprøves. Dette mente hun så ikke var nok til at udelukke arbejdsprøvningen, så hun ville også gerne have en speciallægeerklæring fra min psykiater. Han skrev at alle mine behandlingsmuligheder for forbedring af arbejdsevnen er udtømte (psykologer i massevis, 15 år på psykofarmaka med frygtelige bivirkninger og minimal effekt og endda forværring på visse punkter, fobiskole mm). Endvidere skrev han at min arbejdsevne ikke er eksisterende og at jeg ikke kan deltage i arbejdsprøvning eller andre former for revalideringsmæssige tiltag da det vil medføre betydenlig risiko for opblomstring af psykotiske symptomer.
Denne speciallægeerklæring har hun parkeret hos lægekonsulenten siden Juni 2008, og i mellemtiden har hun pudset Incita/Reva på mig, som kommer her i mit hjem og skal vurderer min arbejdsevne - her kommer en sagsbehandler og en psykolog. Sidst de var her, gav jeg dem kopier af speciallægeerklæring og statusprofil fra min læge, og fortalte dem åbenhjertet at jeg IKKE vil gamble med min psyke (jeg har også 4 børn at stå til ansvar for!) og at psykologen og psykiateren har fortalt mig, at jeg IKKE MÅ udsætte mig selv for situationer der fremmer mine psykotiske symptomer (hvor arbejdsprøvning er en af dem). Dem fra Incita er her for at lokke mig ud, komme med ideer til hvordan jeg kommer i arbejdsprøvning - at de kan komme og hente mig på min bopæl og følge mig derned og hjem igen, og at jeg kan få en psykolog ved min side under hele arbejdsprøvningen. Jeg har fortalt dem, at dette allerede ER afprøvet og at det altså ikke hjælper på de signalstoffer jeg har i hjernen, om så hele den danske hær kom og fulgte mig derned, så er og bliver min psyke som den nu engang er. Og iøvrigt er det slet ikke dér skoen trykker, men noget skal de åbenbart foreslå....
Næste gang de kommer har de så læst alle mine papir, og så håber jeg at de på den måde kender mig bedre og vitterligt forstår, at jeg er et kompliceret tilfælde med multi diagnoser....

Jeg har slet ingen ressourceprofil Razmo (og har aldrig haft en!) og min sagsbehandler nægter at lave den, fordi hun mener jeg er for syg?? omvendt mener hun ikke jeg er SÅ SYG, at jeg kan undgå en arbejdsprøvning!??
Der er flere mystiske punkter i min sag, men den manglende ressourceprofil er nok den største......
Og den parkerede speciallægeerklæring er nok nummer to....
Og det faktum at jeg ALDRIG har mødt min sagsbehandler ansigt til ansigt selvom jeg har haft hende i over et år, er nok nummer tre.....

Så mht om man kan undgå en arbejdsprøvning er noget jeg selv er ude i, men jeg melder løbende tilbage, min drøm og mit håb er, at jeg en dag kan skrive til alle jer virkelige syge derude, at der ér en vej uden om og at man KAN kæmpe for sin ret til at være syg - og blive hørt!!

Det skal måske lige nævnes, at jeg har været syg i 35 år (jeg er 38 år) og har altid været i systemet på den ene eller den anden måde. Jeg har været på kontanthjælp i snart 21 år, har ALDRIG haft et arbejde grundet psykisk sygdom, men har 34 (læs: 34!)arbejdsprøvninger/aktiveringer bag mig, hvor INGEN er fuldført og hvor den sidste nær havde slået mig ihjel da jeg igen-igen fik en psykose der gjorde at jeg rendte rundt på Vesterbrogade i al trafik indtil folk fik hentet mig ind på fortovet og fik tilkaldt en ambulance (de troede jeg havde insulinchok!).....det var iøvrigt denne episode der fik mine øjne op for, at en arbejdsprøvning kan få en dødelig udgang!!

Sidst redigeret af Ninja; 12-12-2008 kl. 10:44.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 11:40   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Risa og HeleneKR:

Har i kontaktet hende Winnie der spurgte her på siden omkring arbejdsprøvninger der gør jer mere syge?

Det har jeg, og har i ikke kontaktet hende, vil jeg kraftigt råde jer til at kontakte hende, da hun måske kan hjælpe.

Hvis i ikke nåede at læse mit svar til Pia e, inden det blev fjernet igen, så kan jeg ikke sige hvad det handler om, det må i spørge Winnie selv om, da det er tys tys... ind til videre i hvert fald.

Jeg vender tilbage med feedback på jeres indlæg senere, da jeg simpelthen er for smadret psykisk pt. til at side ved PC'en... kan klare 3-4 timer ad gangen, så skal jeg sove igen, og det er igen kommunen og deres hets der er årsagen... stress og depression over at der igen ingen udsigt er til afklaring...
  Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 11:43   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kender ikke lige så meget til det arbejds prøvning (andet end jeg har deltaget)

Men jeg var her for 14 dage siden til møde igen igen med min sagsbehandler, og her var arbejds prøvning oppe og vende (tager mig snart sammen og skriver hele forløbet over i min historie)

Men det korte af det lange er jo at jeg endnu ikke har nogen faste diagnoser pga udredning men der er en del formodninger og det var så dem vi er nød til at opdatere ressourceprofil ud fra altså hvad lægerne mener det er og hvad nu hvis det er det osv...

Ved den samtale jeg havde for 14 dage siden snakkede min sagsbehandler så om at når hele den her ventetid på sundhedsvæsnet var overstået og der forelå nogen diagnoser (eller mangel på sammen ) så ville hun sende alle mine papir over til lægekonsulenten for at få ham til at vurdere dem og give en udtale om mine helbreds perspektiver og derfra skulle hun så vurdere om en arbejds prøvning var nødvendig eller om jeg kunne indstilles til pension på de papir ang helbred der var ...

Men hun fortalte med det samme at det var sjældent at papir alene kunne gøre det , og at en arbejds prøvning ville blive på vores reva da hun mente at de havde den største ekspertise til at hjælpe (fagfolk osv ) men jeg er jo så også meget heldigere stillet end flere her da jeg ikke har hverken forbier eller angst eller noget som helst andet , men kun fysiske problemer ...(og hukommelse og koncentration)

Og de ville så sørge for kørsel til stedet så jeg syntes det er fint nok...'(i sær da jeg ikke selv er sikker på at ftp er det rigtige ,men ved ikke om jeg kan gå lidt ned i tid og så forblive flekser det håber jeg )

Men når det er sagt så kender jeg til andre der har fået ftp uden arbejds prøvning hvor det var åbenlyst formålsløst men det har hver gang været pga fysiske sygdomme hvor man har kunne måle og se hvad det er der sker ...

psykiske er jo noget mere diffuse, men det er ingen undskyldning for at køre folk helt ned....

Men det var det jeg tænkte Razmo kunne det ikke være en ide at bede om et tiltag ala det helene skriver om, det må være bedre end at skulle ud og risikere en kæmpe nedtur..

Det burde være forbudt for kommunener at sende folk ud til noget der er dømt til at mislykkes , hvorfor blive ved at sende folk ud til for programmeret nederlag ...

Men jeg fatter ikke hvad kommunerne har gang i , jeg er i kontakt med en der har fået afslag på fleks pga manglende arbejds prøvninger...

Kommunen har så valgt at de i stedet for at prøve at få den fleks igang og finde en arbejds prøvning vedkommen kan klare , så vil man heller sende ham i jobtræning og det er et krav at han er der 37 timer og det er ikke med henblik på fleks job nææ det er med henblik på det ordinære arbejdsmarked gerne i rullestol (masser af papir på at han ikke kan være på det ordinære marked og masser af læge dokumentation ) samt kommunens egne private aktøre der skriver at han maks kan have et job på 3 timer om dagen ...

Sagsbehandleren kommentar til dette er , 37 timer i jobtræning eller stop på kontanthjælp (hans fleks ligger i ankenævnet ) og han er så to gange på 14 dage blevet kørt med ambulance fra virksomheden til skadestuen , og blevet ringet op af sagsbehandleren der har meddelt , nu er du hjemme og de kunne ikke finde noget , så du skal af sted på jobbet eller vi stopper kontanthjælpen ..

og der er han så nu

Der er noget galt i Danmark
  Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 13:03   #8
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Ved den samtale jeg havde for 14 dage siden snakkede min sagsbehandler så om at når hele den her ventetid på sundhedsvæsnet var overstået og der forelå nogen diagnoser (eller mangel på sammen ) så ville hun sende alle mine papir over til lægekonsulenten for at få ham til at vurdere dem og give en udtale om mine helbreds perspektiver og derfra skulle hun så vurdere om en arbejds prøvning var nødvendig eller om jeg kunne indstilles til pension på de papir ang helbred der var ...
Har du en optagelse af denne samtale? Jeg troede, at lægekonsulenten ikke må vurdere borgerens helbredstilstand eller udfærdige uafhængige, lægefaglige udtalelser. Eller er det blevet ændret siden sidst jeg hørte om, at lægekonsulenten kun må "oversætte" det medicinske fagsprog til almindeligt hverdagssprog - til brug for sagsbehandleren.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 13:24   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg vælger at hænge mig i følgende stykke:
Citat:
Sammenlign f.eks. med at en person har araknofobi, og bliver tvunget til at røre ved edderkopper.... personen tager måske ikke direkte skade af det, men bliver voldsomt provokeret, med mulige efterfølgende forværende psykiske virkninger... må man f.eks. godt arb. prøve mennesker med angst, og smide dem i situationer der provokerer deres angst og skaber depresion, eller SKAL der tages hensyn til dette?
Du kan tro at det tæller med som en forværing af folks helbred, på lige fod med fysisk sygdom, hvis naturligvis en psyk har sagt at det vil forvære situationen.

Hvis en angst ramt, bliver tvunget ud i noget som denne ikke kan magte, vil det give traumer, det vil først og fremmest sætte personen tilbage i forhold til evt fremskridt i forb med behandling, der næst vil det gøre så patienten ved ligende episoder (fx skole hjem møde) vil have endnu mindre chance for at kunne deltage, fordi vedkommende har en dårlig oplevelse i bagagen. En sådan dårlig oplevelse, vil kunne gøre så behandling lige med den slags situationer bliver helt umulig (forstå dette ret det er ikke sikkert at det går sådan, der er en forhøjet risiko for at det kan gå sådan)
En psykisk "ting" kan sagtens forværres, og kan sagtens spille ind på andre områder, end lige fx møder, det hærsker der SLET ingen tvivl om i lægeverdenen, det er 110% godkendt andet må du ikke tro. Faktisk har jeg fra flere politikere at sagsbehandlerene SKAL! tage hensyn til psykiske lideler og handicaps, såvel som de skal til fysiske... men vi ved jo godt at hvad de siger og hvad der foregår gerne er 2 forskellige ting.

MEN! det er jo sagsbehandlerene der bestemmer om man er i stand til at blive arbejdsprøvet, og det er ligegyldigt hvad man fejler, om det er fysisk eller psykisk er et fedt. Men sagsbehandlere er ikke læger, derfor hedder det sig at de skal vurdere ud fra lægepapirer, og det kan de til en hver tid sige at de gør, også selv om at de sider med en klient, der har flere udtalelser på at de både fysisk og psykisk ikke bør blive arbejdsprøvet, hvis sagsbehandler vurdere at de kloge tager fejl, så er det sådan det er.

Jeg har en meget klar udtalelse fra både en (2 faktisk) psykiater og en psykolog at hvis de forsøger at arbejdsprøve mig, så vil de med stor sandsynlighed gøre det helt umuligt at arbejdsprøve mig nogen sinde igen, og de vil med stor sandsynlighed mindske min arbejdsevne yderligt, hvis de begynder at presse mig, (der under med en arbejdsprøvning, men ikke kun, i det hele taget) samtidig har de fået smidt i hovedet at de faktisk har frataget mig mere end halvdelen af min arbejdsevne, ved ikke at have lyttet til mig og ved at presse mig unødigt.

Da jeg fik den skrevet, spurte jeg min psyk, hvad så hvis de arbejds prøver mig alligevel? hun gik ud og spurte deres socialrådgiver, som sagde: "for din egen skyld så mød op, du kan ikke gøre noget, hvis de trods udtalelser vil arbejdsprøve dig" der til sagde psyk til mig, at hvis de forsøgte alligevel var de ikke rigtig raske.
Jeg kan så fortælle at de ikke er rigtig raske, jeg blev forsøgt6 arbejdsprøvet, godt nok kom jeg ikke længere end til formødet, men det var også nok til at sætte mig længere tilbage ind jeg nogen sinde havde været før. Psykologen på stedet gav sagsbehandler en skideballe for forsøget, mens jeg hørte på det, og sjovt nok sagde han akkurat det samme som min psyk havde sagt, bare hvor han sagde at han dælan rasme håbede for sagsbehandler, at jeg formåede at takle det bedre end gennemsnittet, for ellers var det nok til at jeg aldrig blev arbejds duglig igen, og hvis det skedte håbede han inderligt at jeg ville hive sagsbehandler i retten, psyken på stedet var RASENDE på mine vegne. Så galt er det nu ikke gået, jeg har mere evne nu end jeg havde den gang, jeg har fået en masse ro siden (via barsel, absolut ikke at takke kommunen for,den barsel jeg holder nu, troede de også lige de kunne indskrænke, trods loven siger noget andet)
Ikke at jeg vil anbefale at man får børn når man er nede, men for mig har det uden tvivl været sundt, i forhold til at jeg så har fået noget af alt det ro, jeg havde/har så stærkt brug for, for desværre er der ikke indsat i loven at man kan have behov for ro.

Det får mig i øvrigt til at tænke på en artikke, jeg stødte på.... heldigvis er der nogen der har fattet bare en lille smugle http://politiken.dk/indland/article592138.ece
Der står bla:
Citat:
Passer ikke ind i systemet på flere måder
Ifølge Dansk Handikaporganisation rammer problemet – i forskellige varianter – omkring 5.000 handikappede, som har brug for meget lang tid for at gennemføre en uddannelse eller en omskoling, der kan bringe dem ud på arbejdsmarkedet
der skal lige siges at de snakker også fysiske sygdomme/handicaps og psykiske handicaps (hovedsageligt psykiske handicaps)
Og der står.
Citat:
Lone Dybkjær fra Det Radikale Venstre mener, at loven bør laves om. Partiet har fremsat et forslag om en ny rehabiliteringsydelse, som skal svare til førtidspension og dermed give et ordentligt økonomisk grundlag.
Lad os håbe de får noget i den stil gennemført det vil skabe lidt mere plads i systemet til os der ikke lige passer ind, og dog for det vil garanteret også være sagsbehandlerene der skal vurdere og ikke lægerne der bestemmer, og så er vi lige vidt, men kan det hjælpe bare 2 på årsbasis så er det 2 i den rigtige retning.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 13:50   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Har du en optagelse af denne samtale? Jeg troede, at lægekonsulenten ikke må vurdere borgerens helbredstilstand eller udfærdige uafhængige, lægefaglige udtalelser. Eller er det blevet ændret siden sidst jeg hørte om, at lægekonsulenten kun må "oversætte" det medicinske fagsprog til almindeligt hverdagssprog - til brug for sagsbehandleren.
Ja da og skal nok høre den igennem /åh gud det tog 1½ time) men høre den igennem og høre hvordan den nøjagtige ordlyd falder kan jo være mig der omskriver det hun siger til den formulering så tjekker lige formuleringen
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
arbejdsprøvning træt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-05-2012 22:39
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
DR1 tv avisen opfordrer alle i formålsløs aktivering buster Politik og Samfund 1 11-06-2009 15:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension