K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2012, 22:37   #1
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Hvor aktiv må en sygemeldt person være i fritiden ?

Jeg har en bekendt der er langtidssygemeldt fra sit job som pædagogmedhjælper pga kronisk sygdom herunder bla fibromyalgi. Vedkommende er under afklaring i arbejdsevne på kommunalt jobcenter, hvor personen kan klare max 3 timer pr dag uanset funktionen der afprøves.

Personen er aktiv i sin fritid, med bla bestyrelsesposter og deltager ca 1 x pr måned i messer som varer fra tidlig morgen til tidlig aften hertil kommer kørsel og klargøring op til mesedage.

Jeg er ikke i tvivl om at det kniber pågældende fysisk at passe et job, men jeg syntes måske signalværdien i at kunne så "meget" i fritiden, sender et forkert signal iforhold til man ønsker at få tilkendt flex eller førtidspension. Vil en sagsbehandler ikke kunne sige at disse krævende fritidsinteresser kan/skal omsættes til arbejdstimer eller hvordan ?
Jeg er lidt bekymret for om personen skader sin egen sag ?
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2012, 22:54   #2
SBAM
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 46
Styrke: 14
SBAM er ny på vejen
Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen med at have et aktivt privat liv men man kunne måske som sagsbehandler stille spørgsmålstegn om det så er motivationen for arbejde der mangler, når man kan klare en hel messe dag men ikke en arbejdsdag? Jeg ville i hvert fald have gode argumenter klar hvis det var mig.

Det er dog ikke nødvendigvis sådan det forholder sig at det er manglende motivation for arbejde.. Motivation er også en mærkelig størrelse.
SBAM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 01:41   #3
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Man skal jo vurderes på hele ens tilværelse - også fritid. Men når det er sagt synes jeg det lyder af meget med messer, så jeg ville nok også tænke mit som sb.
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 01:44   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
At kunne være til messe er ikke det samme som at kunne arbejde. Men det kan da godt skade personens sag.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 01:46   #5
Boras
Elsker at være her på K10
 
Borass avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2011
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 95
Styrke: 13
Boras er ny på vejen
Der er også muligheden af, at personen accepterer flere dage med meget nedsat aktivitet og med mange smerter, for at kunne deltage i noget der interessere vedkommende, meeen jeg ville nu vælge anderledes.
__________________
Ledighedsydelse siden 01.08.12
Boras er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 07:00   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Måske er fibromyalgi forskellig fra person til person?

Jeg kender en med samme diagnose, men hun kan ikke engang være aktiv i fritiden. Bare vi har været ude og handle lidt, og måske lige kommer til at gå lidt længere end aftalt (fordi vi hygger), jamen så er hun helt ødelagt når vi kommer hjem, og næste dag kan hun dårligt stå ud af sengen. Så hun ville i hvert fald aldrig kunne varetage sådanne interesser.......

Men måske ved sagsbehandleren heller ikke, at fritidslivet er SÅ aktivt?
Det er i hvert fald ikke noget hun skal skilte for meget med, for hvad hun kan i dag, kan hun måske ikke i morgen....eller til næste år. Sådan noget fibromyalgi kan udvikle sig til det værre.
Hende jeg kender kunne også meget for et par år siden, men nu bliver det bare værre og værre....

Man må heller ikke glemme, at der for mange folk ligger der en form for fornægtelse i at være syg, og at mange har en tendens til at gabe over for meget i deres iver for at ''kunne være med''. Som regel ved de godt, at et arbejde er for meget for dem, men kommer til at over geare ved at have et yderst aktivt fritidsliv, og en dag skrider dét også for dem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 21:57   #7
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
kommer da an på en del. Jeg har selv fibromyalgi og et hav af psykisk sjov. Jeg går på katte udstilling, vel og mærke for det meste pumpet med migræne anfald piller. På udstilling er jeg der mest laver ikke rigtig noget og har folk til at løfte kattene for mig. Kan jeg holde til det overhoved ikke, MEN det er ENESTE tidspunkt jeg er ude blandt andre mennesker og pga mine psykiske problemer bliver jeg mere og mere menneske fjendsk jo mere jeg isolere mig. Efter udstilling bruger jeg op til en uge på mere eller mindre at sove non stop. dvs jeg sover op til 14 timer i træk og er måske vågen 6-8 timer hvor jeg ikke laver andet aktivt end at fodre dyrene og mig selv. Ellers intet. Hvordan skulle JEG kunne klare et job bare fordi jeg kører på reservers reserver for at være lidt social i stedet for døgnet rundt året rundt at sidde alene i mit hus uden at se andre mennesker. Når man er kronisk syg må man nogengange gøre ting man egentlig ikke kan holde til for at få bare lidt livskvalitet, ikke alle er fuskere fordi de har en frækhed at bruge reserver og derefter betale 5 foldigt tilbage bagefter.

Glemte lige: Du ved jo ikke hvormeget hun laver på messen om hun også bare møder op og ER der eller om hun stiller ting op bærer med ting hele dagen osv. Det er der jo stor forskel på også.

Sidst redigeret af Tzari; 23-11-2012 kl. 22:24.
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 22:01   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det kan jeg ikke se noget forkert i, noget andet var hvis denne person tænker pension
men 3 timer om dagen hedder det fleks og så er sagen en anden
men ja man skal huske at ens social liv også tæller i forhold til fleks og pension

det er jo 1 gang om månden og jeg ved ikke om denne person ligger flad 2 dage efter
men hvis det er en fredag og ikke går ud over ens arbejdevne i et job
så kan jeg ikke se noget forkert i det


motivation for arbejde
det sted jeg har været i afklaring, der vil de efter 2 dage se om man har motivation for arbejde
så hvis det kommer til i hans eller hendes papir at denne person ikke har motivation for arbejde , så ser det sort ud i forhold til kommunen

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-11-2012 kl. 22:09.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 13:05   #9
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Selfølgelig skal man have lov at have et socialt liv, og deltage i hobbies når man er syg...lidt livskvalitet skal der være.

Jeg har jo selv været møllen igennem, og ville aldrig kunne have magtet at have så aktiv en fritid samtidig med jeg var i jobtræning / udredning....og kan dårligt klare det nu her på mit 3 år som førtidspensionist.

Personen vil helst at det ender med en pension, men grundet de nye regler som træder i kraft 2013 er det jo nærmest umuligt, så det ender vel med en flex ? Jeg syntes jo bare at personen skal passe på ikke at få en skæv vurdering af sine ressourcer, da vi alle ved hvor hurtigt man kan blive kørt ned, og kræfterne slippe helt op.
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 15:05   #10
slavteren
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Lokation: Lolland
Alder: 46
Indlæg: 47
Styrke: 14
slavteren er ny på vejen
Jeg er en af dem der har en interesse der overhovedet ikke spiller sammen med mit helbred, jeg kører motorsport.
Jeg har valgt at være ærlig om det fra starten, og har tit fået den besked at de ikke kan forstå jeg kan gøre det, men ikke at arbejde, og hver gang har jeg måtte forklare at det også er ca en gang om måneden, det så vidt som muligt er med særligt hensyn til mit helbred, jeg får uvurderligt meget hjælp fra venner, bekendte, sågar konkurrenter og at jeg har en uge eller mere med smerte helvede bagefter. yderligere blir mit helbred ikke bedre, og jeg nægter at sidde gammel (hvis jeg når det) og ærgre mig over at jeg aldrig fik levet det talent ud!
Mon ikke der kan trækkes de samme tanker over på andre i vores situation? nogle er der for deres børn eller husdyr, jeg er der for min lidenskab ude under liften så snart kroppen tillader det..
Jeg har i hvert fald ikke oplevet at diskutionen fortsatte efter mit "foredrag"
slavteren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skla man være sygemeldt får at få revalidering LINGLING Alt det andet 21 01-10-2013 14:50
flexjob uden at være sygemeldt ? ville Spørgsmål ang fleksjob 9 26-08-2012 21:38
Må man være aktiv i en forening når man er FP'er? logikeren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 15-11-2011 22:31
sygemeldt på deltid hvor længe?? lillesine Alt det andet 3 03-09-2011 08:29
At rejse og være sygemeldt ? Cillenolle Alt det andet 7 10-01-2010 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension