K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-06-2011, 11:32   #1
elling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-06 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 2
Styrke: 0
elling er ny på vejen
Genoptage pensionssag gl.ordning

Hej
Jeg modtager mellem. førtidspension på den gamle ordning, jeg overvejer at søge om, at få sagen genoptaget, da jeg mener mit helbred er blevet forværret.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig, og hvor meget det kræver, at genoptage min førtidspensionssag. Skal jeg gennem et langt sagsforløb, og ny arbejdsprøvning? Kan jeg komme over i den nye ordning ?
Mvh - elling
elling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 11:38   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du skal have læge dokumentation på dit heldbred er blevet værre
så tage en snak med din læge og helst nogle speciallæger
tror dog ikke du skal i arbejdsprøvning, da det er diagnoser og ikke din arbejdsevne du har fået pension på før 2003

nej mener bestemt ikke du kan komme på den nye ordning

ellers velkommen til
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 11:50   #3
Rawhite
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2010
Indlæg: 50
Styrke: 14
Rawhite er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af elling Se meddelelser
Hej
Jeg modtager mellem. førtidspension på den gamle ordning, jeg overvejer at søge om, at få sagen genoptaget, da jeg mener mit helbred er blevet forværret.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig, og hvor meget det kræver, at genoptage min førtidspensionssag. Skal jeg gennem et langt sagsforløb, og ny arbejdsprøvning? Kan jeg komme over i den nye ordning ?
Mvh - elling
Min eks kæreste skulle bare en tur til lægen og have en generel helbreds-attest og så kom hun på højeste sats efter den gamle før 2003 førtids pension.
Rawhite er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 12:01   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Er man tilkendt invaliditetsydelse eller førtidspension før 2003, kan man ikke komme ind under den "nye" ordning.
Du kan måske bruge dette link fra Ældresagen, som belyser sagen rimelig godt
ww.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/social_pension/foertidspension_foer_01_01_2003_gamle_regler/forhøjelse_af_førtidspension/Sider/Default.aspx
Du kan også google forhøjelse af førtidspension og komme ind på linket.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2011, 18:01   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg har lige været igennem processen med at søge forhøjelse af min mellemste fp til højeste.

Og jeg fik sagen åbnet den 22/12-2010, da ikke blot jeg selv men også egen læge mente at mit helbred havde forværret sig meget gennem de sidste 3 år.

Jeg havde allerede søgt året før, og fået afslag, på daværende tidspunkt havde jeg det så dårligt da jeg også kæmpede for opholdstilladelse til min mand, at jeg ikke havde overskuddet til at tage endnu en kamp op.

Men denne gang lod jeg mig ikke spise af med et afslag.

Jeg kontaktede som sagt jobcentret den 22/12-2010 og sagen blev registreret.

Derefter blev jeg indkaldt til samtale med den udpegede sagsbehandler. Og der blev bedt om en attest over mit helbred til egen læge, ligesom jeg af kommunen blev sendt til en speciallæge i reumatologi.

Både egen læge, speciallægen og kommunens lægekonsulent konkluderede at min erhvervsevne var nedsat til det ubetydelige. Alligevel fik jeg endnu engang afslag, men havde denne gang forberedt mig på det, og klagede, mellem afslaget og behandlingen af min klage var jeg til en MR-scanning der endeligt fastslog årsagerne til mine symptomer og smerter. Skoliose, spinalstenose, knoglesclerose, diskusprolabs, generel nedslidning af alle diskus i lænden og efterfølger af en næsten 20 år gammel diskusprolaps operation. Dette gjorde udslaget og for 10 dage siden modtog jeg brev om at jeg var blevet tilkendt højeste førtidspension.

For at besvare nogle af spørgsmålene.

Nej, man kan ikke overgå til ny førtidspension.

Det er ikke nok at man har fået det værre, end da man oprindeligt blev tilkendt pension. For at få forhøjelse til højeste førtidspension, skal erhvervsevnen være varigt nedsat til det ubetydelige, og selv da er det svært, hvis der er den mindste tvivl om "beviserne". Så alt efter hvilken lidelse man har så kan det være uendeligt svært. Og jeg mener at der skal være tale om fysiske lidelser. Der skal være biologiske fund der understøtter at man rent faktisk har fået det værre.

Det kommer også an på kommunens vilje, og på hvordan sagsbehandleren får det fremstillet. Generelt er der ingen kommuner der giver ved dørene, og kan de undgå det vil de give et afslag.

Jeg vil tro at det er endnu sværere at få tilkendt en højeste førtidspension, end det er at få tilkendt en ny førtidspension, da den nye jo skal dække langt bredere. Og tage flere hensyn end den gamle der er relativt snæver.

Man kan heller ikke søge forhøjelse, hvis man er over 60 år gammel.

Man skal ikke i arbejdsprøvning. Men man kan blive sendt til speciallæge undersøgelser og udredninger, både fysiske og psykiske. Det er faktisk underligt at jeg aldrig i mine 20 år i systemet er blevet sendt til en psykolog eller psykiater.

Bevisbyrden ligger hos ansøgeren, og alt efter hvordan ens egen læge forholder sig til det, kan det være nødvendigt at presse på og få undersøgelser lavet, også selv om kommunen ikke har bedt om dem.

Personligt har jeg 17 diagnoser, der tilsammen har nedsat mit funktionsniveau, til det absolut ubetydelige. Og jeg er glad for den anerkendelse af min funktionsnedsættelse, som en højeste førtidspension er.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2011, 22:20   #6
elling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-06 2011
Lokation: Sjælland
Indlæg: 2
Styrke: 0
elling er ny på vejen
Hej alle sammen

Jeg vil gerne takke for jeres svar, det er en stor hjælp. Jeg kan godt se, at jeg skal forberede min grundigt, inden jeg tage kontakt til kommunen og min læge.

Mange hilsner Elling
elling er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
genoptage sag igen 3050 Alt det andet 0 15-04-2013 12:57
Konsekvensberegning for skift fra gammel ordning til ny ordning. Ragdoll Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 4 25-03-2013 20:26
Fra gammel førtidspensions ordning til ny førtidspensions ordning Webmaster Fremtiden for fleksjob og førtidspension 16 12-02-2013 15:46
Kan et forsikringsselskab nægte at genoptage en sag? Indiansummer Alt det andet 8 17-05-2012 13:52
Pensionssag? abbi68 - Slettet medlem Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 04-04-2006 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension