K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2014, 11:40   #1
Flemming P
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-05 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Flemming P er ny på vejen
Tilbage venden til sygedagpenge

Hej

Jeg har været på sygedagpenge siden 1 februar 2013 pga. en svær depression og senere i december 2013 og januar 2014, strålebehandling og kemo for kræft i tungeroden. Mine sygedagpenge er forlænget til 31 august 2014.
Jeg er 26 maj 2014 startet i en arbejdsprøvning som løber hen til 30 august 2014, målet er at komme op på fuld tid.

Mit spørgsmål er hvad der sker hvis jeg starter i et ordinær job, f.eks 1 september 2014 og får tilbagefald med mine sygedomme f. eks. 1 december 2014, og må melde mig syg, har jeg så ret til sygedagpenge og hvor længe?

Håber nogen kan hjælpe

Mvh Flemming P
Flemming P er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 11:49   #2
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Ja du har efter 13 uger i arbejde . Men når du har kræft som homer livstruende forlænger de dine sygedagpenge efter den sidste paragraf . Så brug du kræfter på at blive rask i stedet for .
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 16:14   #3
Flemming P
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-05 2014
Indlæg: 2
Styrke: 0
Flemming P er ny på vejen
Ok, hvad er det for en paragraf?

Jeg er ved at føle mig rask, men er bange for et evt. Tilbagefald
Flemming P er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2014, 19:38   #4
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
For at generhverve retten til sygedagpenge kræves det ifølge Sygedagpengelovens §22 stk. 4, at du har været arbejdsdygtig i mindst 13 uger. Du regnes for arbejdsdygtig, hvis du har haft 13 ugers arbejde, eller hvis du har hævet arbejdsløshedsdagpenge i 13 uger."




Mener at have læst noget om sygemeldinger inden for 18 mdr. Men der må en anden lige komme på banen for den er jeg ikke helt sikker på .
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 08:58   #5
serenity65
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2013
Indlæg: 3
Styrke: 0
serenity65 er ny på vejen
hej jeg har også læst det med de 18 md og forstår det sådan hvis du har opbrugt dine 52 uger så skal du have 13 ugers fuldtid arb eller dagpenge, men fra du er rask til du igen kan modtage sygedagpenge skal der gå 6 md.
serenity65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2014, 16:12   #6
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Man skal have stået til rådighed i a-kassen og modtage dagpenge eller have været i arbejde 26 uger, for på ny at blive sygedagpengeberettiget.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2014, 20:07   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Diagnosen kræft giver ikke automatisk forlængelse af sygedagpengene, sygdommen skal også være livstruende, dvs. man skal kunne risikere at dø af sygdommen.

Ifølge den nuværende sygedagpengelov der gælder til 1. Juli skal man have haft arbejde eller været til rådighed for abejdsmarkedet via a kasse i 13 uger for at være berettiget til sygedagpenge igen, men man kan kun modtage sygedagpenge i 52 uger indenfor de sidste 18 måneder.

Hvordan reglerne bliver efer 1. Juli når den nye sygedagpengelov træder i kraft har jeg ikke styr på.

Der bare også den begrænsning at hvis man bliver syg af samme årsag som man tidligere har mistet sygedagpengene på så kan man ikke får sygedagpenge igen hvis tilstanden ikke er ændret siden sygedagpengene ophørte.

Du er i praktik med henblik på at komme på fuld tid igen. Du forventer at blive rask på fuld tid efter praktikken ophører, hvorefter du forventer at kunne klare fuld tid i 3 måneder og så blive syg igen. Jeg tror ikke du skal forvente at kunne starte forfra med sygedagpengene igen.

Jeg synes du skal blive fuldt afklaret inden du melder fra på sygedagpengene.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 22:28   #8
tulipana
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2010
Indlæg: 54
Styrke: 14
tulipana er ny på vejen
Hej

Jeg har også været sygmeldt og søgt fleksjob men jeg fik afslag. Derefter blev jeg nødt til melde mig rask selvom jeg var ikke rask og gik under a-kasse. Efter 18 måneder meld jeg mig syg igen ( det var min fagfore.s forslag) men jeg fik kun 3 måneder sygedagpenge og for 2 måneder siden de har stoppet min sygedagpenge.

Sidst redigeret af tulipana; 04-06-2014 kl. 22:37.
tulipana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension