K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2009, 15:26   #1
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Har netop læst jeres (Zuza + web) indlæg angående stikprøvekontrol vedr. føp. Jeg er selv berettiget til overgang til føp i og med jeg modtager IY-ydelse, men alligevel sylter kommunen min sag.

Men nok om det Jeg kunne godt tænke mig at spørge til om der foreligger noget overordnet vedrørende overgang fra IY-til føb, især da disse regler er indført i 2008, sådan at man ret til overgang til føp, og at føp ikke kan frakendes.

PS jeg får tit som andre beskend på at der er problemer med pladskvoten, ville det være muligt at autoarkivere gamele emner evt. som låste tråde zip eller lign, som brugeren så kunne hente ned på sig egen maskine.

En anden mulighed er selvfølgelig at slette med hård hånd; men dette resultere enten i at stadig relevante data eventuelt går tabt - eller det tager en krig at vurdere om en hel tråd er forældet - og dermed kan slettes?

Glemte at tilføje at det for min og andres situation selvfølgelig drejer sig om sager efter erhvervsevne og ikke arbejdsevne metoden

Sidst redigeret af Stezu; 10-10-2009 kl. 20:01. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 15:49   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
arbejdsevne metoden er netop den som kommunen bruger til at vurdere om man er berettiget til førtidpension efter 2003.
alså en arbejdsprøvning og efterfølgende en ressourceprofil.
samt læge vurderinger

Men hvis man ikke har modtaget et flexjob inden 18 måneder, kan man hvis søge pension.
eller sagt på en anden måde, kommunen sparer ikke noget mere.
Men der er ingen garanti for FP, selvom man er på IY-ydelse.

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-10-2009 kl. 15:52.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 16:11   #3
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Citat:
Men der er ingen garanti for FP, selvom man er på IY-ydelse.
Er du / i sikre på det - for så kan jeg da ikke læse og forstå flg. fra social ministeriet hjemmeside under pension...

Sikkerhed for retten til førtidspension
Fra den 1. juli 2008 kan førtidspension, der er tilkendt efter de regler, der var gældende indtil den 1. januar 2003, ikke længere frakendes på kommunens foranledning. Førtidspensionister på denne ordning får således sikkerhed for retten til førtidspension - også selv om de arbejder.

Sikkerheden omfatter også de modtagere af invaliditetsydelse, der ville have haft ret til mellemste eller højeste førtidspension, hvis de ikke allerede havde en vedvarende høj indtægt.

Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse eller ændring af pension.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 16:52   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Den regel er kun for dem som er under den gamle gamle ordning. alså før 2003 og der var ikke noget som hed arbejdsevne metoden.
der blev man delt op i lav mellem og højste pension.

selvom man er blevet 100 procent rask, kan kommunen ikke fratage din pension. Men kun hvis du er blevet tildelt pension før 2003.
Men hvis man arbejder skal pensionen stilles i bero.

Sidst redigeret af MTVRV1; 08-10-2009 kl. 16:55.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2009, 22:10   #5
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@MTVRV1

Det har du ret i; men som jeg læser ovenstående, som jeg selv har skrevet så er folk der modtager invaliditetsydelse berettiget til at overgå til førtidspension også selvom de ikke forudgående har modtaget førtidspension...

Citat:
Sikkerheden omfatter også de modtagere af invaliditetsydelse, der ville have haft ret til mellemste eller højeste førtidspension, hvis de ikke allerede havde en vedvarende høj indtægt.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2009, 08:44   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
invaliditetsydelse er også fra før 2003.

2009
sygedagpenge fra start
i dag hedder det bare en pension. Der er kun en takst.
ledighedsydelse fåes hvis man er ledig flex jobber.
revalideringsydelse hvis man er under den.
ellers kontanthjælp.


Men er din sag før 2003

Sidst redigeret af MTVRV1; 09-10-2009 kl. 09:02.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2009, 11:46   #7
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Min sag er ikke fra før 2003, men da jeg er tilkendt invaliditetsydelse (før 2003) og fortsat modtager denne - hører jeg ind under disse regler. ...

Invaliditetsydelse = mennesker der ville have ret til mellemste eller højeste førtidspension efter reglerne fra før 2003
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2009, 21:17   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Erhvervsevne... Er det ikke noget, kun forsikringsselsskaberne bruger nu?

Jeg TROR, at erhvervsevne handler om, at man ikke længere kan bestride det erhverv, man har været beskæftiget indenfor.

Arbejdsevne handler om, hvor meget man kan arbejde indenfor ALLE erhverv.

Men... du skriver noget om, at du bliver syltet.

Måske du kan prøve at søge en §17, på det foreliggende grundlag. Så SKAL kommunen træffe afgørelse inden 3 måneder, hvorefter du så kan anke et evt. afslag.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2009, 01:01   #9
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@Zuza

Mange tak har fulgt dit råd omend af egen drift. Det var især da jeg fik at vide at sagen først skulle "ligge i jobcenteret" for derefer at overgå til socialcentret. så nu må vi se hvordan det går

er også superglad for jeres aktinsigtserklæring især bemærkningerne omkring hvad man gør, hvis man ikke får aktinsigt det har hjulpet mig meget.

PS har selv kunnet læse lidt om erhvervsevne og gl føp her...

http://www.helsinghoff.dk/ad85/

Sidst redigeret af Stezu; 10-10-2009 kl. 20:01. Årsag: 2 indlæg slået sammen - husk at bruge REDIGER-funktionen ved tilføjelser
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tab af erhvervsevne mika Alt det andet 27 07-10-2013 16:17
Tab af erhvervsevne? Helich Alt det andet 30 16-06-2013 20:03
45% tabt erhvervsevne hvad gør jeg nu? Star Alt det andet 7 12-04-2013 14:06
tab af erhvervsevne johngp Dit og Dat 13 01-02-2013 20:30
Hvad er forskellen på arbejdsevne og erhvervsevne.? Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 04-06-2009 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension