K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2007, 13:00   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Ledighedsydelse eller hvad?

Hejsa, logger på for at spørge om noget med ledighedsydelse, og så er der sørme li et indlæg om det. Har læst og prøver nu at forstå. Vil nogen hjælpe med at tolke om jeg har fattet det korrekt.
Altså.... Hvis nu( meget sandsynligt i Århus kommune nu - laaang sagsbehandling)min sag trækker ud over de 52 uger, incl evt forlængelse..... Hvis jeg ikke når at blive visiteret til flex indenfor de 52 uger?
Så har jeg vel i reglen ikke ret til ledighedsydelse(selvom jeg rykker og rykker for at komme videre og det skyldes kommunale ventetider - tid er åbenbart tid!)
Men har jeg så ret til den særlige ydelse? Hvis jeg er gift? Eller har penge?
Har spurgt sagsbehandler, hun væver i det og siger blot....slap nu af du er udredt inden maj, men det kan hun jo sagtens sige, det ser ikke sådan ud. Er henstillet til Reva, men der er måneders vente, blot på at komme på vente dertil. Sygt-------JA.
Men for at dæmpe nervøsiteten på det økonomiske, ville jeg blive glad, hvis nogen kan tolke de regler på området sammen med mig. Mon ikke der masser andre, der dumper ned i det sorte "sagsbehandlingsventetids" HUL!!!
Mange venlige hilsner - og på forhånd tak - Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 13:19   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Om du kan få ledighedsydelse afhænger af, hvilken ydelse du får på visitationstidspunktet. Hvis du får sygedagpenge er du berettiget til ledighedsydelse. Vær opmærksom på, at dine sygedagpenge kan forlænges med 2x13 uger, hvis du feks er ved at blive afklaret.

Hvis man ikke få sygedagpenge på visitationstidspunktet, er man heller ikke berettiget til ledighedsydelse. Om man kan få kontanthjælp afhænger vist af, om man har formue eller om man er gift og ægtefællen har indtægt. Så er der vist noget der hedder særlig ydelse til fleksjobvisiterede, men de regler kender jeg desværre ikke så godt!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 13:33   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
læs lige dette ...men jeg vil understrege at du skal sørge for at blive afklaret inden de 52 uger og de 2 gange 13 uger du kan få og så overgå til ledighedsydelse hvis du bliver godkendt til fleks ....alt andet er forkert.


Særlig ydelse til fleksjobbere
uden fleksjob.

§ 74 i - den glemte paragraf

Efter Lovbekendtgørelse om aktiv socialpolitik kan der udbe-
tales en særlige ydelse til personer der er visiteret til fleksjob,
men som ikke har ret til ledighedsydelse.Det synes imidlertid
som om at de sociale myndigheder har overset denne ret når
de visiterer til fleksjob.

Den særlige ydelse svarer til kontanthjælp for personer over
25 der ikke har forsørgelsespligt.D.v.s.den ydelse der er
fastsat i lovens § 25,stk.1.nr.2.

Hvis man er ”faldet i hullet”,altså er i en situation hvor man
ikke længere opfylder betingelserne for udbetaling af syge-
dagpenge,men hvor man på den anden side ikke er rask nok
til at der kan foretages en endelig afgørelse af om man er
berettiget til pension eller fleksjob,så er der som bekendt kun
kontanthjælp tilbage som forsørgelsesgrundlag.

Dette kan ofte ske i situationer hvor der er tale om en
længerevarende sygemelding.Varighedsbegrænsningen for
udbetaling af sygedagpenge indtræder efter 52 uger.Herefter
er der begrænsede muligheder for at forlænge sygedagpen-
gene.Hvis man er kommet ud over de 52 uger uden at en af
forlængelsesmulighederne har kunnet udnyttes,eksempelvis
fordi man fortsat er for syg til at deltage i en arbejdsprøvning,
eller hvis alle forlængelsesmuligheder er udtømt uden at der
derved er den fornødne afklaring,så standser udbetalingen af
sygedagpenge.

Dette kan beklageligvis også være tilfældet hvis kommu-
nen har smølet med sagen så sygedagpengene løber ud uden
at kommunen kan eller vil træffe en afgørelse.

Problemet er herefter at forsørgelsesgrundlaget er kontant-
hjælp i resten af perioden indtil der kan træffes afgørelse om
pension eller fleksjob eller revalidering.Efterfølgende arbejds-
prøvninger foregår på kontanthjælp.Men hvad så hvis man
ikke er berettiget til kontanthjælp? Det kan være at ens ægte-
fælle tjener for meget,eller der er måske en lille formue i form
af en kapitalpension eller andet.Så er forsørgelsesgrundlaget i
resten af perioden igenting.

Når der så endelig visiteres til fleksjob er man ikke beretti-
get til ledighedsydelse fordi man ikke kommer fra sygedag-
penge,men fra kontanthjælp eller ingenting.

Men,man er i stedet berettiget til særlig ydelse efter § 74 i
hvis man ikke har anden indtægt ved siden af der overstiger
kontanthjælpsniveauet.Dette er der dog mange kommuner
der overser,og der er således personer der er visiteret til
fleksjob som fortsat ingenting får mens de venter på at der
skal blive et fleksjob til dem.Efter loven er dette ikke korrekt.

Et andet problem kan være at en person der er kommet til
skade og går og venter på et erstatningsbeløb i form af tabt
arbejdsfortjeneste eller renter af et andet erstatningsbeløb,
typisk vil blive mødt med et krav om tilbagebetaling af kon-
tanthjælp.Også for denne gruppe vil det derfor være en
fordel at udbetalingen sker som særlig ydelse og ikke som
kontanthjælp.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af ægtefællens ind-
tægt eller formue og skal altså udbetales også når den fleksjo-
bvisiterede ikke er berettiget til kontanthjælp.


Der findes ikke ret mange afgørelser fra ankestyrelsen om
den særlige ydelse,hvilket nok er et udtryk for at den overses i
forbindelse med de sociale myndigheders sagsbehandling og
at borgeren derfor ikke får den fornødne information om at
den findes.

Der kan kun opfordres til at man er opmærksom på den
særlige ydelse hvis man visiteres til fleksjob og ikke er beretti-
get til ledighedsydelse.

Marianne Fruensgaard,Advokat
Advokatfirmaet Hjulmand og Kaptain
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 13:48   #4
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Hej Xeva.

Jeg følger lige med her, da der er en del lighedspunkter til min egen "sag".

Jeg er selv hunderæd for at ryge på kt hjælp, mine sygedagpenge falder til april næste år og jeg har ikke tiltro til at Århus Kommune er blandt de hurtigste både på kajen

Håber du får svar på dine spørgsmål
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 20:21   #5
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gh72 Se meddelelser
Om du kan få ledighedsydelse afhænger af, hvilken ydelse du får på visitationstidspunktet. Hvis du får sygedagpenge er du berettiget til ledighedsydelse. Vær opmærksom på, at dine sygedagpenge kan forlænges med 2x13 uger, hvis du feks er ved at blive afklaret.
Det jeg netop mener er, at hvis jeg stadig ikke er afklaret, når mine sygegpenge udløber(grundet ventetid fra kommunens side). Ja så kan man jo ikke få ledighedsydelse. og hvad er det så man skal leve af? Jeg overvejer at blive skilt fra min mand. Vil simpelthen IKKE stå i en situation, hvor han(med 18000, brutto) skal forsørge os alle 4. Så skal vi flytte fra hinanden, for at få¨det til at hænge sammen(så kan jeg få tilskud osv)
Og hvis det hedder kontanthjælp, ja så kan jeg jo kun få det, hvis vi er skilte.
Hmm, og til dig fra Århus, hvis du finder ud af noget, må du endelig også skrive. Rimelig stressende situation. Der er bare så lang ventetid i Århus, åbenbart!
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2007, 21:28   #6
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Xeva, jeg forstår så udmærket din frustration, jeg stod selv i den situation engang, hvor jeg ikke anede, om jeg kom på kotanthjælp eller ej. Men jeg vil alligevel råde dig til lige at slå koldt vand i blodet. Der er stadig mulighed for at få forlænget sygedagpengene med de 2x13 uger. Desuden vil jeg anbefale dig at anke afgørelsen, hvis din kommune skulle finde på at stoppe dine sygedagpenge. Der er en chance for at få medhold, hvis din kommune ikke har overholdt deres forpligtelser med opfølgningssamtaler m.v.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 15:00   #7
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Hej GH

Takker for var. Prøver...Smiler, men du ved det bølger jo op og ned, hvor meget man kan klare, og lige nu er jeg bare lidt nervøs, da jeg kan se min sag trækker og trækker ud...Jeg tror min mand og jeg vil vente med at gifte os. Selvom det er træls, så bliver vi nød til at tænke på at vi kan blive boende sammen. Og forsørge vores børn og det kan vi ikke med en rengøringsassistent løn....
Tak igen. Jeg vil prøve alt jeg kan at slappe af og tænke det nok skal gå, har jo ikke andre muligheder. Men ville bare gerne lige høre, om i vidste, hvilken anordning jeg hørte under, hvis min sag strækker sig ud over sygedagpengene. Jeg kan nemlig hverken få svar fra sagsbehandler eller fra min fagforening. De er ikke helt sikre.
KH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 15:02   #8
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
ps

Hvad er det for 2 gange 13 uger? Arbejdsprøvning vel sagtens. Men hvis man nu kn har haft en fx. kan man så stadig få de andre 13 uger, af andre grunde? Fx kommune smøl, griiiiner. Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 16:23   #9
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Jeg fik sygedagpengee og fik forlænget med 2x13 uger, da de så ikek kunne snøvle sig færdig i Århus kommune, så endte jeg altså på kontanthjælp.

og der hang vi faktisk i 3 år min mand og jeg + vores datter. og vi var blevet gift. avs det gjorde ondt.

Vi havde ca 3000 at leve for om mdr til mad benzin osv. men vi klarede det og de fik mig endelig visiteret til fleksjob, så gik jeg straks over på ledighedsydelse i min arbejdsprøvning på det sted jeg var.
derefter på alimindelig løn jo som alle andre :-)

Men hvis man er gift så har manden forsørger pligt og alt hvad han evt tjener udover sin almindelig løn. i overarbejde det trak de fra min kontanthjælp.

Jeg havde ca 7000 udbetalt og de gik lige til banken til regninger surt

vi overvejede også at blive skilt pga den økonomiske situation, men os skulle de ikke få ned med nakken. Vi giftede os jo fordi vi elsker hinanden i medgang og modgang. :-)

lone
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-10-2007, 20:29   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lone t Se meddelelser
Jeg fik sygedagpengee og fik forlænget med 2x13 uger, da de så ikek kunne snøvle sig færdig i Århus kommune, så endte jeg altså på kontanthjælp.

og der hang vi faktisk i 3 år min mand og jeg + vores datter. og vi var blevet gift. avs det gjorde ondt.

Vi havde ca 3000 at leve for om mdr til mad benzin osv. men vi klarede det og de fik mig endelig visiteret til fleksjob, så gik jeg straks over på ledighedsydelse i min arbejdsprøvning på det sted jeg var.
derefter på almindelig løn jo som alle andre :-)

Men hvis man er gift så har manden forsørger pligt og alt hvad han evt tjener udover sin almindelig løn. i overarbejde det trak de fra min kontanthjælp.

Jeg havde ca 7000 udbetalt og de gik lige til banken til regninger surt

vi overvejede også at blive skilt pga den økonomiske situation, men os skulle de ikke få ned med nakken. Vi giftede os jo fordi vi elsker hinanden i medgang og modgang. :-)

lone
Hmmm jeg er lige lidt tabt i det her så prøv lige at hjælpe mig på vej


Citat:
Oprindeligt indsendt af lone t Se meddelelser
Jeg fik sygedagpengee og fik forlænget med 2x13 uger, da de så ikek kunne snøvle sig færdig i Århus kommune, så endte jeg altså på kontanthjælp.

og der hang vi faktisk i 3 år min mand og jeg + vores datter. og vi var blevet gift. avs det gjorde ondt.

Vi havde ca 3000 at leve for om mdr til mad benzin osv. men vi klarede det og de fik mig endelig visiteret til fleksjob, så gik jeg straks over på ledighedsydelse i min arbejdsprøvning på det sted jeg var.
derefter på alimindelig løn jo som alle andre :-)
lone t jeg fatter ikke rigtigt den her , du var på kontanthjælp i tre år derefter kom du på ledighedsydelse da du blev visiteret til fleks ? er det forstået rigtigt ? ifølge loven kan man IKKE få ledighedsydelse hvis man kommer fra kontanthjælp ...

derudover er det ret vigtigt at i er viden om at der er visse muligheder for at beholde sine sygedagpenge også ud over den fastsatte tid med forlængelse på 2x13 uger og de kommer her


Forlængelsesmuligheder

Der er følgende muligheder for at få forlænget sygedagpengene:

Forlængelse frem til den egentlige revalidering.

Forlængelse med en eller to gange 13 uger.

Forlængelse op til 26 uger. Sygedag¬pengene kan i særlig tilfælde for¬længes med yderligere 26 uger.


• Hvis kommunen anser det for overvejende sandsynligt, at
revalidering, herunder arbejdsprøvning, vil blive sat i værk.


• Hvis det er nødvendigt med arbejdsprøvning eller andre afklarende
foranstaltninger for at afklare arbejdsevnen.


• Hvis sygemeldte er under eller venter på lægebehandling, som må
antages at kunne genskabe arbejdsdygtigheden.


Så Xeva ja du kan faktisk godt få forlænget pga kommunalt smøl

og derfor er det ekstremt vigtigt ikke bare at godtage at man får stoppet sine sygedagpenge ( Tro mig det gjorde jeg og det kostede fire år på kontanthjælp fordi jeg troede på kommunen )

Så måske det ville være en god ide at rykke kommunen på skrift for noget aktion og noget afklaring og skriv til dem at du er bange for at miste dine sygdeagpenge pga deres smøl og det syntes du ikke kan være rigtigt , skriv evt at brevet skal ligges ind i din sag, på den måde kan du dokumentere at det er pga kommunalt smøl at din sag ikke er afklaret
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp eller ledighedsydelse meb Spørgsmål ang fleksjob 9 12-06-2012 16:42
Sygedagpenge eller ledighedsydelse tumnus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 26 25-05-2011 16:32
Ledighedsydelse i kr pr. uge eller måned hope123 Spørgsmål ang fleksjob 17 20-05-2010 10:32
ledighedsydelse eller bistand ? c.l.e.o. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 01-07-2009 07:45
Kontanthjælp eller ledighedsydelse? zuza Nyt om loven 0 08-01-2008 00:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension