K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-09-2011, 22:23   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Forskel på fleks- og skånejob?

Undskyld jeg bringer emnet på banen igen, men der er altså noget jeg virkelig mener står ubesvaret hen for mit vedkommende, og som egentlig er fundamentet for mine mange andre lignende tråde om førtidspension:


Altså jeg ved godt, at skånejob er job til mennesker på førtidspension, hvor fleksjob så er et krav for at modtage støtte fra det offentlige.

Hvor skånejob er frivilligt og fleks er tvang.

Men nu findes der jo fleksjobbere der arbejder 12 timer. Og der findes også førtidspensionister der arbejder 16 timer. Jeg kender et par stykker.

Jeg har selv været én af dem som er blevet revurderet og hvor disse timetal indgår i mine papirer før og under jeg blev revurderet. Altså at jeg har været afsted og lavet opgaver i 16 timer om ugen.

Mit spørgsmål er:

Er fleksjob på det "ordinære arbejdsmarked", dvs. at man skal løse bestemte opgaver inden for en bestemt tidsramme på det almindelige arbejdsmarked?

Jeg har nemlig før, også imens jeg har været førtidspensionist, været i stand til at løse selv temmelig store mentalt krævende opgaver (forstået på den måde, at det kræver at man tænker sig om, f.eks. programmering).

Det hele falder bare sammen så snart der kommer tidspres eller andet pres på. Den der med "du skal..." og "hvis ikke du afleverer det her, så..." sætter mig i stå (og giver mig iøvrigt angst og til tider psykoser).

Sådan har jeg haft det hele mit liv, resulterende i, at jeg ikke har kunnet opfylde bare ét eneste krav som mine omgivelser har stillet til mig.

Det er til en sådan grad, at jeg ikke engang kan sætte mig til rette med en bog, hvis jeg ved jeg skal noget om en time. Jeg kan kun ligge ned, stå op og gå hvileløst rundt.

Men er dette i realiteten nok til at kommunen retteligt kan vurdere min arbejdsevne varigt nedsat i et sådan omfang at jeg ikke kan bestride et fleksjob? Eller skal jeg være bange for, at kommunen har begået en fejl, både da de tilkendte mig førtidspension med kontrol i 2005 og da de revurderede mig i 2009 tilkendte mig førtidspension uden kontrol?

Nu taler vi jo arbejdsEVNE og ikke diagnoser, og derfor har jeg med vilje udeladt diagnoserne som ligger til grund for denne mangel på evne til at tænke rationelt under det mindste pres. Jeg kan bare sige, at min arbejdsevne er på en sådan måde, at jeg ikke kan bestride et arbejde hvor nogen kan bestille noget af mig, og forvente at få det. Endvidere skal opgaverne løses i vante omgivelser hvor jeg samtidig føler mig tryg.

Men i teorien vil jeg kunne knokle i 37 timer hvis det var det (det kan jeg så i praksis ikke, fordi jeg har nogle andre udfordringer som er kommet senere hen). Men i praksis bliver det til 50 timer om ugen i 1-3 uger efterfulgt af 0 timers arbejde det næste halve år.

Sidst redigeret af logikeren; 19-09-2011 kl. 22:29.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 22:29   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Altså, man kan godt have flere timer i et skånejob end i et fleksjob. Det kommer an på, hvor effektiv man er i de timer, sammenlignet med, hvordan andre er i samme job (hvis jobbet i det hele taget eksisterer for "normale" ansatte).

Har f.eks. hørt om en ældre retaderet mand, der faktisk var ansat 30 timer om ugen i et skånejob (hvad det jo forresten ikke hedder mere), på en genbrugsstation. Men hans arbejdskraft var slet slet ikke svarende til de andre på stedet, vi snakker at feje, eller kigge ned i containerne for at se om tingene ligger rigtigt, og i pænt langomt tempo...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 22:33   #3
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85
Altså, man kan godt have flere timer i et skånejob end i et fleksjob. Det kommer an på, hvor effektiv man er i de timer, sammenlignet med, hvordan andre er i samme job (hvis jobbet i det hele taget eksisterer for "normale" ansatte).
Hvad hvis man kun kan være effektiv under helt særlige forudsætninger som ikke findes på en almindelige arbejdsplads, men så dog overordentlig effektiv (lig med at man kan udvikle noget nyt, "revolutionerende" eller nyskabende som ingen andre havde tænkt på før)?
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 22:41   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Som jeg læser det du skriver, så vil jeg mene, at du vil gerne arbejde alle de timer du kan og er i stand til men du er bange for, at på grund af det kan du miste din pension.

Du ved selv, at du kan/må ikke miste pensionen, fordi du ved alligevel, at når det kommer til stykker, kan du ikke klare de mange timer, især nå du blive udsat for stress.

Alt det som du tænker på i retning af, at måske du fik din pension ved en fejl osv. er kun på grund af at du er bange for at din pension blive taget fra dig, og hvad vil du så, nå du ved at du kan ikke klare dig uden den pension.

Jeg synes, at du burde indgå en aftale med kommunen ( på skrift ) og med forbehold.
Ellers logikeren, så blive det er en evig skrue uden ende.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 22:53   #5
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo
Jeg synes, at du burde indgå en aftale med kommunen ( på skrift ) og med forbehold.
Kan man det?
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-09-2011, 23:05   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Findes det nogen steder, at man ikke kan det?
Husk på, at hver sag behandles individuelt og at der findes faktisk ikke nogle helt faste regler på det sociale/aktiv område, som er ens for alle.

Du skal henvende dig til Socialcenter, det er dem som “bestemmer” hvad en førtidspensionist må eller ikke må / kan eller ikke kan....
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Forskel på §17 og §18? Biri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 29-09-2011 14:37
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47
Gør en forskel. Hejdien Den nyttige viden vi alle har 5 12-05-2008 21:44
50.000 i fleks- og skånejob idag FlemmingLeer Manglen på Fleksjob 1 07-02-2008 02:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension